Gå til innhold

Kjæresten og hans dvaskete klær!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker kjæresten min over alt på jord, det er ingen tvil om det! Men det er en ting, jeg som kvinne, begynner å irritere meg over.

Klærne hans.

Er dette en typisk manneting? At menn over 30 slutter å bry seg om hvordan de tar seg ut? Er det fordi de er late, eller fordi det oppriktig ikke streifer dem?

Om et par dager skal jeg introdusere han for mine venninner for første gang. Vi har bodd fra hverandre i ca. et år nå fordi jeg studerer i utlandet, og jeg skal være ærlig og si at jeg gruer meg til han kommer. Ja, jeg høres nok ut som ei merr (i virkeligheten er jeg egentlig ganske snill og mild), men når jeg tenker over klærne han går i nå for tiden, så vet jeg at han ikke kommer til å gi et godt inntrykk.

Utvaskete, fillete gensere fra det forrige århundre, som bærere preg av at han ikke helt vet hvordan man bruker vaskemaskinen. Jeans som er alt for lange, jakker som er for store. Tskjorter med utvaskede trykk. Han presterte også å foreslå å bruke sin 20 år gamle barneskolesekk til å ha bagasjen inni når han kommer! :kjefte:

Prøver så skånsomt som jeg kan å foreslå at han kan kjøpe noen nye plagg før han kommer, men da blir han småsur og mumler noe om at "han bryr seg ikke om utsiden, og hva folk tenker om han", noe som får meg til å føle meg overfladisk. Noe jeg absolutt ikke er!

Derfor lurer jeg på...

- Er det feil av meg å forvente at hvis min mann bryr seg om MEG, så vil han gjøre sitt beste for å lage et godt førsteinntrykk for mine venninner?

- eller burde jeg akseptere at menn bare ikke tenker på slikt, og hvis jeg vil at han skal se noenlunde ok ut, enten kjøpe klærne til han selv, eller si rett ut "du ser ut som en dvask, kom deg på butikken"?

Sistnevnte vet jeg at kommer til å såre han, men allikevel: Vi har vært et par i fem år, og han har kun kjøpt ett plagg helt alene. Det var en shorts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er deres største problem, vil jeg si at du er faktisk i et veldig lykkelig forhold. Innse det og nyt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han ikke går i hullete eller skitne klær hadde jeg valgt å se bort fra det. Å be ham kle seg opp for å møte vennene dine signaliserer til ham at han ikke er bra nok som han er, og det antar jeg du ikke ønsker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kjæresten min langt fra 30 år, men han bryr seg om hva han har på seg. Og jeg ser flere menn som bryr seg om klærne de har på seg, enn menn som driter i hvordan de tar seg ut. Jeg skjønner heller ikke hvordan en mann ikke kan bry seg. Klærne er en del av inntrykket av personen. Man trenger ikke kjøpe dyre luksusklær, eller å planlegge kleskjøpene lenge, men man bør da i det minste kunne ha rene klær som passer kroppen. Det forventer jeg også av menn. Men heldigvis så trenger jeg ikke si noe sånt til kjæresten, da han bryr seg om det selv.

For å si det sånn, det er ikke en fellesnevner blant menn. Jeg tviler veldig sterkt på det. Det er nok bare kjæresten din som er sånn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola

Du er ikke hans mor. Han er voksen og "bestemmer selv". Problemet hans er bare at han har inngått et forhold med en kvinne og da gjelder ikke de forannevnte postulater like mye som før. Du får finne deg i å akseptere han som han er, hans tanker, meninger og føringer hva gjelder klesstil og annet.

Det betyr ikke at du dermed er blokkert for innspill, råd eller ønsker. Men - i stedet for en skånsom "rundt grøten" tilnærming skal du være rett fram, tydelig og klar. Kvinner trenger definitivt grundig opplæring i kommunikasjonsteknikk med menn. Den handler nemlig om, surprise surprise, å flytte seg vekk fra navlebeskuelsens fløyelsmyke tilværelse til å faktisk fokusere på den man snakker med/til.

I ditt tilfelle betyr det konkret: Dropp argumenter som "jeg gruer meg til venninnene mine får seg deg i fillete gamle gensere og hva de dermed kommer til å si bak min rygg etterpå", for det er det du egentlig frykter, ikke sant? Og det er greit, kvinner har jo en tendens til å henfalle til det, for oss menn, håpløse fokuset. Uansett, det du skal si er følgende: "kjæresten min, jeg kjøpte denne genseren til deg (eventuelt; la oss dra til butikk x eller y), fordi du vil bli lekker/kjekk/sexy/flott i den, jeg digger å se på deg vet du, både med og uten klær!

Dette fikser du, ta en 180 grader på eget mindset så ordner det seg ;-)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. Jeg kjenner meg litt igjen i mannen din. Jeg vil tørre å påstå at jeg ikke gir fan, men at jeg ikke er veldig opptatt av hva jeg har på meg. Men jeg liker at jeg føler meg komfortabel og i mine øyne pen nok i det jeg har på meg. Jeg hadde for litt siden en t-shorte og en joggebukse på meg når jeg gikk ut for å spise. Det skal sies at joggebuksen jeg hadde på meg var helt ny og t-shorten var grei.

Hadde jeg vært han, ville jeg kanskje latt være å komme, fordi jeg ville ikke vært til sjenanse for deg foran dine venner. Ikke fordi at jeg ikke kunne kledd meg opp, men fordi jeg ville vært litt redd for at jeg sannsynligvis ikke hadde kommet til å passe inn i den gjengen dersom jeg måtte ha på meg "riktige" klær for at de skulle få et godt nok inntrykk av meg i dine øyne. Hvis du gremmes over mannen din kan du vel fortelle han hva som plager deg.

Vi menn er ikke alltid like flinke til å tolke signaler som dere jenter sender oss. Men de aller fleste av oss setter stor pris på at dere kan være litt konkrete og prøve å være human i samme slengen. (Jeg har ikke til dags dato sett en mann som har klaget på kles stilen til sin kjæreste/kone)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for mange gode svar! :)

Vil bare påpeke at jeg overhodet ikke forventer mye. Det er ikke snakk om å dresse han opp i de nyeste, flotteste, mest fancy klær - men om at han skaffer noen plagg som gjør at han ser OK ut. En ny skjorte, en genser som passer hans kropp, en ryggsekk som ikke ble brukt på barneskolen.

Jeg har nok fremstilt meg selv som er overfladisk hurpe med utblåsningen min, men det er langt fra det jeg er. Jeg elsker mannen min, og vil ikke at noen skal snakke stygt om han bak hans/vår rygg. Han har mange gode kvaliteter, men klessmak er nok ikke den beste. Den er vel mer eller mindre inteteksisterende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whiney Whine

Du er nok ikke den eneste som har en slik mann, og det er ikke så mange av slike der ute. Samtidig kan jeg som mann forstå at han ikke bryr seg, selv om jeg kun kler meg bra fordi man ikke kommer langt med å sprade i helsetrøya og joggebukse.

Forfengelighet er mye mer utbredt blant dere kvinner, og for å sitere Dave Chappelle, "A woman's test is material. A man's test is a woman...if a man could fuck in a cardboard box, he wouldn't buy a house"

Men det finnes nok eksempler på damer som er minst like ubrukelige når det kommer til klessmak og hygiene. Spesielt hele den stilen som jenter godt oppi tyve-åra opprettholder, med å gå rundt i one piece og joggebukser som ligner på pysjbukser!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen menn har bare ikke innsikt i hvrodan de selv ser ut. De tror det tar seg bra ut, og forestiller seg at klærne ser ut som dagen de ble kjøpt nye i butikken. De har heller ikke begrep om at størrelsen kanske ikke passer en gang. Det viktiger er at det føles begagelig på.

Sånne menn er dessverre uforbederlige, og det hjelper ikke å filme de med kamera en gang for å vise fram hvor uteligger de ser ut.

Det eneste jeg har opplevd at hjalp var når mannlige venner han respekterte latterliggjorde klærne...Da skaffet han ny jakke og bukse i det minste.

Hvis du vil at han skal ta på andre ting er det bare en ting å gjøre, nemlig brenne enkelte ting , vennlig men bestemt og erstatte det med nye plagg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *smak*

Samboeren min har mange fine klær takket være moren og litt meg.. Fordi han interesserer seg ikke for å gå å kjøpe klær. Det er noe av det værste han gjør.. Jeg vil ikke akkurat tvinge han til butikken heller, men det blir vel kanskje snart nødvendig :fnise: . Han er litt sjarmerende når han mener at det og det plagget er fint nok... må være hærlig å være så avslappet, he he

Som en sa i et tidligere innlegg, så lenge en ikke har større problem i forholdet så bør en være fornøyd.. :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han faktisk bryr seg om hvordan du ser ut (noe de fleste menn gjør til en viss grad)- bare gjør som meg, ta på deg ett eller annet fælt når dere skal ut - onepiece eller liknende og se om han liker det. Det gjorde jeg og da ble det raskt slutt på det "ta meg for det jeg er"-pjattet når jeg syntes at en hullete og utvasket hettegenser ikke gjorde seg i et selskap der alle mennene gikk i dress. Det er ikke snakk om å gjøre eiendomsmegler av en rocker,men finne en måte å se ordentlig ut som passer ens egen stil. Synes ikke det er urimelig i det hele tatt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg har en mann som er opptatt av hvordan han ser ut og ikke har problemer med å kjøpe klær selv. Han er nesten verre enn meg! Kan jeg foreslå at du tar han med på en klesbutikk og høre med han om hva han liker?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bare gjør som meg, ta på deg ett eller annet fælt når dere skal ut - onepiece eller liknende og se om han liker det. Det gjorde jeg og da ble det raskt slutt på det "ta meg for det jeg er"-pjattet

:fnise:

Men, det blir jo litt trist for en selv da, når man må tøfle rundt i one-piece og ugg-boots på fester, helt til typen din tar poenget...

Selv hadde jeg en kjæreste som nektet å bytte ut en utslitt, grå denimjakke som en gang i tiden hadde vært svart og passet (da den ble kjøpt, men som nå var for kort alle veier) en millitærgrønn bestefargenser med utslitte "frynser" nederst på armene, og et par jeans som ikke akkurat var svarte lenger de heller. I tillegg knakk brillestangen hans, og da tapet han den bare. Han nektet å kjøpe ny innfatning siden ingen annen var "like behagelig på"...

Han reparerte den med tape i ett helt år.

Jakka og brillene ble byttet da sjefen ba han se mer presentabel ut når han skulle på en representasjonsreise med jobben.Jeg tror med andre ord at sjefen hintet om at han ville ikke blitt med, om han ikke ordnet utseendet.

Man kan elske dem, og de kan være intelligente.Men de må likevel forstå at de setter andre i forlegenhet med lurvete utseende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg har en mann som er opptatt av hvordan han ser ut og ikke har problemer med å kjøpe klær selv. Han er nesten verre enn meg! Kan jeg foreslå at du tar han med på en klesbutikk og høre med han om hva han liker?

Jeg er mer for å bare kjøpe en stabel med basisplagg i den fasongen han bruker, og ta dem med hjem til fyren og umerkelig fjerne det som er utslitt ett etter ett plagg...

Å ta sånne typer med i klesbutikk er nemlig verre enn å ha dem med på IKEA eller KID interiør... Det ender bare med at man selv blir nervevrak.

Eller så får man kreve at de bestiller fra en katalog.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...hvorfor skal han kle seg etter din smak, og ikke sin egen? :klo:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...hvorfor skal han kle seg etter din smak, og ikke sin egen? :klo:

Jeg sier ikke at han skal kle seg etter min smak, men at han kan kjøpe ny olajakke i stedet for den han har hatt siden videregående, og som er for kort og helt grå. Jeg sier også at han kan bytte ut brillestangen i stedet for å tape den i ett helt år.

Jeg mener man ikke trenger å ha fillete bestefargenser, så når han ikke vil bytte den ut, da gjør jeg det og lar den gamle "forsvinne" fra skittentøykurven og en ny dukke opp i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan vel egentlig ikke løse problemet på den måten heller, siden jeg oppafttet at hun bor i utlandet (studerer), og problemet var at han vil ankomme dit i dvaskete klær med tingene sine i en utslitt barneskolesekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfengelighet er mye mer utbredt blant dere kvinner, og for å sitere Dave Chappelle, "A woman's test is material. A man's test is a woman...if a man could fuck in a cardboard box, he wouldn't buy a house"

Dave Chapelle er jo ikke akkurat kjent for å ha et forbilledlig kvinnesyn heller, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at han skal kle seg etter min smak, men at han kan kjøpe ny olajakke i stedet for den han har hatt siden videregående, og som er for kort og helt grå. Jeg sier også at han kan bytte ut brillestangen i stedet for å tape den i ett helt år.

Jeg mener man ikke trenger å ha fillete bestefargenser, så når han ikke vil bytte den ut, da gjør jeg det og lar den gamle "forsvinne" fra skittentøykurven og en ny dukke opp i skapet.

Jammen hvorfor det? La nå fyren få kle seg som han vil. Det du gjør er utrolig respektløst, hva om han bestemte seg for å la noen av dine klær "forsvinne" og bli erstattet av noe han liker bedre? Klarer du ikke leve med hvordan han ser ut, så foreslår jeg at du heller dumper ham, enn å prøve å forme ham til den du vil han skal bli - uavhengig av om han vil det selv eller ikke.

Er det RART kvinnfolk får rykte på seg for å være overfladiske?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...