Gjest Sus Scrofa Skrevet 25. april 2011 #1 Del Skrevet 25. april 2011 Heisann Jeg og kjæresten har vært sammen i litt over 4 år, og bodd sammen i 3 år. Vi har det stort sett veldig bra sammen, men i det siste har vi hatt en litt dårlig periode. Vi har snakket litt om det og begge vil satse på forholdet. Vi elsker hverandre og vil være sammen. Mye av problemet ligger i at min samboer ikke er flink til å prate om ting. Når det er et problem, så kan han si "Vi kommuniserer så dårlig", men når jeg prøver å orde opp i problemene blir han helt stille. Han klarer ikke å prate/diskutere/krangle. Dette er han selv klar over og han ønsker å bli bedre. Litt av "problemet" vårt er at vi ikke ser hverandre så mye, og når vi er sammen så blir det fort kjedelig. F.eks: begge to er kjempetrøtte og vi sitter i hver vår sofa og glaner på TV`en. Evt at det er rotete og jeg går rundt og gnåler fordi jeg synes jeg gjør mest. Osv. Det er sjelden vi finner på noe gøy sammen for tiden, og vi har blitt enige om at vi må begynne å ta oss tid til hverandre om dette skal gå bra. Hva gjør du og din kjære for å arbeide med forholdet? Har dere noen faste rutiner på ting? Gode forslag til fine ting man kan gjøre sammen? (Vil helst høre fra de som av og til møter motbakke i forholdet, og ikke fra de som alltid har det 100% perfekt ) Takker for alle svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fireflies Skrevet 25. april 2011 #2 Del Skrevet 25. april 2011 Husker tanta mi sa for et par år siden at etter at hun og mannen skaffet seg hushjelp, forsvant omtrent all krangling dem imellom og de fikk det visst mye bedre. Kanskje verdt å prøve? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bambyb82 Skrevet 25. april 2011 #3 Del Skrevet 25. april 2011 Vi har akkurat hatt en tur sammen på påskeferie Hjelper godt på et forhold å komme seg litt vekk fra alt det vanlige. Hos oss er nok problemet at jeg er et 31 uker på vei hormonelt vrak/monster... :/ Men å sette av litt tid i hverdagen til hverandre er ikke dumt! Vi prøver å få til koselige turer med vovven osv.. Hva med å på forhånd avtale hvem som skal gjøre hva inne av husarbeid? Har inntrykk av at husarbeids fordeling er et stort problem hos mange. Skriv en liste.. og prøve å aksepter at mannen sjelden ser de samme hybelkaninene som oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brooke Penelope Skrevet 25. april 2011 #4 Del Skrevet 25. april 2011 Når fredagen kommer og vi ikke har noen andre planer, lager vi en god middag sammen, setter på en film og sitter å koser oss i sofaen. Vi går også ut å spise noen ganger, jeg føler at det er en fin avveksling for da sitter man ovenfor hverandre og prater istedenfor å sitte ved siden av hverandre og se på tv. Vi har blitt litt dårlige til å gå ut å spise nå da, så det er på høy tid at vi også tar oss en tur ut på middag. Ellers er jo kino alltid koselig, men da er det best å bestille sofaseter på kinoen om de har det, for da kan dere sitte å få litt nærhet. Eller frokost på sengen en lat søndag. Det beste tipset jeg egentlig kan komme med er å reise på tur sammen. Trenger ikke være med enn en helg og trenger ikke være mer enn en biltur til en annen by i Norge, men da får man virkelig en opplevelse og tid sammen som man kan leve på en stund. Ellers så kan du klype han litt lekent i rumpa når han lager mat eller overraske han med middag en dag han kommer sent hjem eller gi han et skikkelig velskomstkyss når han kommer hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mann Skrevet 25. april 2011 #5 Del Skrevet 25. april 2011 Meg og min dame har funnet ut at det er bra å la være å prøve å leve opp til alle de tingene man liksom "skal" for å være "vellykket". Vi fant ut at dersom vi begge to er sliten når vi er hjemme på kvelden etter mye jobbing, og ikke har sett hverandre på flere dager den uka (pga at vi jobber og studerer til litt sprø tider- hun kommer når jeg går osv... ) så definerer vi det som en suksess-kveld å bare sitte sammen i leiligheten og pusle med vårt hver for oss, eller bare se tv, men uten å prate så mye eller gjøre alt mulig sammen. Vi har senket terskelen for hva/hvilke oppgaver som "må bli gjort" i løpet av en dag for å si at det var en bra dag. Vi lager ganske enkelt en ny standard for hva vi to definerer å være en bra dag/kveld for oss. Har vi vært hjemme noen timer sammen=en bra dag/kveld. Vi var der begge to. Sov vi sammen=en bra natt, siden vi var der begge to og begge sov sammen. Osv. Det handler altså om å legge lista ett annet sted, for hva man kaller å ha det "velykket" sammen Og det funker for oss. Men det er fint å ha noen ting man prioriterer å gjøre sammen, som å lage mat sammen en kveld i uka og spise den sammen. Plotte inn i kalenderen når man skal trene sammen/ studere sammen på samme lesesal feks. Og da SKAL man møte opp til det, og må minst ha legeerklæring for å ikke møte opp til det man gjør sammen, siden det er "vår tid". Da bytter man det IKKE ut for å rekke en annen avtale,eller ta en ekstra vakt på jobben. Den planlagte, faste tiden er HELLIG. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mann Skrevet 25. april 2011 #6 Del Skrevet 25. april 2011 Men det er fint å ha noen ting man prioriterer å gjøre sammen, som å lage mat sammen en kveld i uka og spise den sammen. Plotte inn i kalenderen når man skal trene sammen/ studere sammen på samme lesesal feks. Og da SKAL man møte opp til det, og må minst ha legeerklæring for å ikke møte opp til det man gjør sammen, siden det er "vår tid". Da bytter man det IKKE ut for å rekke en annen avtale,eller ta en ekstra vakt på jobben. Den planlagte, faste tiden er HELLIG. Det er altså et smart tips å sette av en fast tid hver uke, der dere møtes og løper en tur sammen i sakte fart. Det er også smart i IKKE snakke om problemer når det nærmer seg kvelden og man skal sove. IKKE ta med samtaler inn i soverommet. Det kan også være et smart tips å sette av en fast tid hver uke der man faktisk bader/dusjer sammen (ikke etter å ha trent) som kanskje (ofte) kan lede til sex... Når det gjelder å kommunisere så kan det være smart å sette opp en type "sakliste" og så setter man av en tid senere som man snakker om akkurat det som står på lista. Da får begge tid til å "forberede" hva man vi si, og blir ikke presset opp i et hjørne. Man kan også svare på ting med et brev, hvis det er vanskelig å si ting. Men da MÅ den andre lese det i stillhet uten å byne å diskutere før de har lest allt på arket.Og respektere det man skriver og ikke byne med latterliggjøring og utpressing. Det er ikke lov å begynne å kjefte under et sånnt "møte". Man får tenke over det og svare neste dag. Da blir det mindre kjeft og mer enighet. Det er ALDRI smart å plutselig overfalle partneren sin med noe man har gått og tenkt på i stillhet. Man bør la den andre få lov å finne ut hva man skal svare. Det var hvertfall noen råd fra meg. Selv om andre kanskje syns det er rart, så funker det bra for oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå