inga:) Skrevet 23. april 2011 #1 Skrevet 23. april 2011 Vurderer å kjøpe en hytte jeg vet om, og bo der fast. Få addresse der og sånt. Men jeg lurer på, er dette lov, går det an? Er det lov til å bo i hytten hele året og registrere sin boligadresse der? Finnes det noen lover og regler?
Gjest fireflies Skrevet 23. april 2011 #2 Skrevet 23. april 2011 Vet ikke om det har blitt lovendring på det, men før var det i hvertfall ikke lov til å bo fast på hytta, men man kunne bo der ganske store deler av året.
inga:) Skrevet 23. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. april 2011 Vet ikke om det har blitt lovendring på det, men før var det i hvertfall ikke lov til å bo fast på hytta, men man kunne bo der ganske store deler av året. Takk for svar Men kan man oppholde seg der da hver dag hele året uten å ha adresse der? Må jeg da registrere meg som bostedsløs, for å kunne bo i hytte? Eller må man ha en registrert boligadresse for å få lov til å eie en fritidseiendom? (forundrer meg ikke med norsk byråkrati)
Gjest fireflies Skrevet 23. april 2011 #4 Skrevet 23. april 2011 Google it. Er veldig usikker på hvordan det fungerer i praksis, men jeg vet at det finnes folk som bor i hyttene sine og som har bostedsadresse der. Men fordi det ikke er lov, så resulterer det også i pes fra kommunen, osv.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #5 Skrevet 24. april 2011 Slik reglene var før, var at man kunne ha adresse dit 11 mnd sammenhengende. Så 1 mnd pr. år, må du ha adresse en annen plass. Det er ikke meningen at folk skal bo i fritidseiendom på fast basis, derfor er det lover som regulerer det. Du får google det, å se om du finner noe opdatert regelverk.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #6 Skrevet 24. april 2011 Jeg spør kanskje dumt - men går det ikke an å gjøre om fritidseiendom til vanlig eiendom? 2
Gjest Blondie65 Skrevet 24. april 2011 #7 Skrevet 24. april 2011 Reglene er forskjellig fra kommune til kommune. Utgangspunktet er at et område er / kan være regulert for et eller flere formål og da må boligene i området brukes i samsvar med den reguleringen. Videre er det et krav om vann, avløp og renovasjon. Forøvrig tror jeg denne artikkelen (selv om den ikke er helt ny) er den som forklarer best.
inga:) Skrevet 24. april 2011 Forfatter #8 Skrevet 24. april 2011 Jeg spør kanskje dumt - men går det ikke an å gjøre om fritidseiendom til vanlig eiendom? Man kan søke om det, men etter det jeg har forstått er det bare ganske få som får ja. Man må ha innlagt elektrisitet og vann først osv..
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #9 Skrevet 24. april 2011 Man kan søke om det, men etter det jeg har forstått er det bare ganske få som får ja. Man må ha innlagt elektrisitet og vann først osv.. Må man det? Grenser jo til latterlig, tvinge på folk strøm og vann for å bo. 1
inga:) Skrevet 24. april 2011 Forfatter #10 Skrevet 24. april 2011 Reglene er forskjellig fra kommune til kommune. Utgangspunktet er at et område er / kan være regulert for et eller flere formål og da må boligene i området brukes i samsvar med den reguleringen. Videre er det et krav om vann, avløp og renovasjon. Forøvrig tror jeg denne artikkelen (selv om den ikke er helt ny) er den som forklarer best. Tusen takk. Denne artikkelen oppklarer endel
inga:) Skrevet 24. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 24. april 2011 Må man det? Grenser jo til latterlig, tvinge på folk strøm og vann for å bo. Jo sant nok.. Men jeg har lest litt om hvorfor, og det med vann er fordi folk dumper sine etterlatenheter i naturen, som siver ned i og ut i grunnvann og drikkevann. Skaper endel problemer. Er derfor de som f.eks bor rundt og i nærheten av Maridalsvannet i Oslo får avslag hvis de søker om å gjøre om hytta til fast bolig.. Forståeig nok.. Bare ikke overalt.. 2
inga:) Skrevet 24. april 2011 Forfatter #12 Skrevet 24. april 2011 Slik reglene var før, var at man kunne ha adresse dit 11 mnd sammenhengende. Så 1 mnd pr. år, må du ha adresse en annen plass. Det er ikke meningen at folk skal bo i fritidseiendom på fast basis, derfor er det lover som regulerer det. Du får google det, å se om du finner noe opdatert regelverk. Teit regel som oppfordrer til regelbrudd... Hvem gidder å bytte addresse to ganger på en måned, eller å skaffe seg en hybel i en måned? Da blir det jo å alliere seg med venner og låne addresse isåfall...Norsk byråkrati..IGJEN!!
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #13 Skrevet 24. april 2011 Det varierer nok fra kommune til kommune hvor restriktive de er mht. omregulering. Avstand til annen bebyggelse og vei spiller nok en del inn. Det vil nok være enklere å få ja til omregulering i hyttefelt nær bygda/infrastruktur, kontra en enslig lita koie langt inne på vidda. I det kommunen sier ja til omregulering fra fritidsbolig til bolig sier de også ja til å tilby de kommunale tjenestene som følger med en fast bolig. For eksempel utkjøring av post og mulighet for hjemmehjelp om man skulle bli gammel og syk. Sånn sett er det nok ikke så rart at mange kommuner er litt restriktive. 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #14 Skrevet 24. april 2011 Meg over^ Utkjøring av post er ikke en kommunal tjeneste. Postboks kan man jo uansett ha nede i bygda, om posten ikke vil kjøre ut på vidda...
kirstiJ Skrevet 24. april 2011 #15 Skrevet 24. april 2011 Søk kommunen!! Jeg vet at i mange store hytteområder (f.eks. Sjusjøen) er dette ganske vanlig. Lykke til!
inga:) Skrevet 24. april 2011 Forfatter #16 Skrevet 24. april 2011 Søk kommunen!! Jeg vet at i mange store hytteområder (f.eks. Sjusjøen) er dette ganske vanlig. Lykke til! Takk for svar, men jeg må vite om det er lov til å bo i fritidsbolig før jeg kjøper fritidsbolig, da jeg ikke har egen bolig fra høsten. Hvis jeg kjøper en hytte og deretter søker og ikke får godkjent så har jeg et stort problem..
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #17 Skrevet 24. april 2011 Du kan omgå reglene litt ved å registrere bostedsadresse hos venner eller familie, hvis det er en mulighet for deg. Ellers ville jeg kanskje prøvd å høre i den aktuelle kommunen du bor i. Vet at det kan være dyrt å få omregulert også, blant annet fordi du kanskje må bruke flere hundre tusen på å koble deg til vann og kloakk (eller grave godkjent septiktank).
AnonymBruker Skrevet 24. april 2011 #18 Skrevet 24. april 2011 Forresten er det jo også noen steder at hus som først har vært helårsboliger har blitt omregulert til fritidsbolig, og da bær det jo være greit å gjøre om til bolig igjen, hvis det tekniske er i orden. I noen områder er hytter billigere enn helårsbolig, mens i andre er det omvendt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2011 #19 Skrevet 25. april 2011 Jeg mener det skal være gode muligheter for å få omregulert fritidseiendommer til helårsbolig i kommuner som ligger utenfor de store byene. Men kravene til vann og avløp m.m må være oppfylt. Fritidseiendommer som ligger i større bykommuner, er visstnok nærmest umulig å få omregulert til helårsbolig. 2
nettvenninnen Skrevet 25. april 2011 #20 Skrevet 25. april 2011 Jeg bor i en fritidseiendom som jeg har fått omregulert. Her har jeg mange naboer i vanlige boliger. Og hytta har kjøkken, bad med varmekabler og samme standard som et vanlig hus. Før jeg kjøpte, så regnet kommunen med at det var lett å omregulere. Det eneste de ser på er kloakk, vann og avløp. Og at fritidseiendommen har boligstandard (lovlige soverom). Kommunen ønsket ikke å ha stedet som noe hytteområde, siden det egentlig er et lite boligfelt. Men de kunne ikke love at søknaden gikk igjennom. Banken sa at jeg måtte ta på egen kappe å by. Og da eventuelt sitte igjen med en fritidseiendom som jeg ikke kunne bo i. Jeg tok risken og har aldri angret. Boligen ble raskt omregulert. Det fine med å gjøre det på denne måten er at fritidseiendommer ofte er billigere. Jeg er enslig med et barn. Og for summen som jeg kjøpte her, ville jeg ha endt opp med en bitteliten leilighet nærmere byen. En annen fordel er at du da også for egen tomt. Og nå i juni har jeg spart nok til å bygge på et soverom til. For slik ståa er nå, så deler barnet mitt og jeg soverom. Hør med kommunen først. Til nød (hvis du tør) kan du bo i hytta ulovlig. Han som hadde fritidseiendommen før meg bodde her ulovlig i 10 år...Så det fungerer tydeligvis fint det også. Men jeg ville aldri ha turt det. Ikke med et barn. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå