Gå til innhold

Hun ble kjempesur da jeg foreslo å dele utgiftene

Gjest Mia

Anbefalte innlegg

Jeg bor sammen med en venninne og hun fikk seg type for noen måneder siden. Han er her ALLTID, han har halvveis flyttet inn og alle tingene hans er her og toalettsakene sms ligger på badet. Jeg foreslo for venninnen min at han kunne betale 1/3 av strøm og husleie fordi det blir mer utgifter med tre personer enn med to, og jeg er i utgangspunktet ikke kjempeglad for at han bor hos oss. Venninnen min ble kjempesur og sier at jeg er helt urimelig. Er ikke det et ganske rimelig forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, det er 100% rimelig. Og hvis de absolutt skal bo sammen så kan ho flytte inn sammen med han, så kan du få deg en ansvarlig samboer.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Serena

Syns det er rimelig at han iallefall betaler 1/3 av strømmen når han 'bor' hos deg på den måten fordi det fører til høyere vann og strøm avgifter, og det er ikke riktig at du skal betale mere fordi romkameraten sin kjæreste har flyttet inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg blitt dritsur om typen til veninna mi "flyttet" inn på den måten, det er din leilighet også, og skjønner godt at du blir irritert om de ikke har snakket med deg om det. Og så klart skal han bli med å betale strøm, enten det eller så får venninna di betale hans del! Det burde han skjønne uten at noen skal be han om det. Høres ut som en real gentleman... :ironi:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall strømmen, men ikke nødvendigvis husleia om han har en annen plass som han betaler på. Da får du heller sette deg ned å prate med hun du bor sammen med og komme frem til en løsning som fungerer for dere begge :) Om dere ikke klarer det bør hun og typen finne seg et annet sted å bo :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt rimelig at han er med å dele på utgiftene. I alle fall variable utgifter, slik som strøm og vann. Så kan man diskutere fordelingen av husleie, siden han vel strengt tatt ikke har eget rom på lik linje med du og din venninne.

En annen sak er jo selvsagt om det er ok at han flytter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo hvertfall forsøkt å løse det med vanlig folkeskikk, så du kan gå til neste steg. Fra nå av sier du fra til venninna di at du heretter betaler 1/3 av husleie, strøm, avgifter, mat etc. siden han i praksis bor her. Så sier du at det er opp til henne å vurdere om hun betaler 2/3 selv eller lar typen sin betale den siste tredjedelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt urimelig. du har en avtale om å dele utgifter 50/50 med venninnen din. Regner med at dere har vært deres rom. han bor jo ikke på ditt rom? og benytter han stua og kjøkkenet og badet så mye mer enn din venninne hadde gjort alene? Hvis du får deg kjæreste, skal han betale 1/3 av husleia? etter første natta? etter første uka? Jeg synes dette låter smålig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleia synes jeg det er drøyt at han skal betale, men variable utgifter bør han absolutt være med å bidra til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleia synes jeg det er drøyt at han skal betale, men variable utgifter bør han absolutt være med å bidra til.

Enig med denne :) Og om venninnen din skaper seg ville jeg tatt kontakt med huseier, kanskje han faktisk har noen meninger om at en leilighet som leies ut til to plutselig har fått 3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall strømmen, men ikke nødvendigvis husleia om han har en annen plass som han betaler på. Da får du heller sette deg ned å prate med hun du bor sammen med og komme frem til en løsning som fungerer for dere begge :) Om dere ikke klarer det bør hun og typen finne seg et annet sted å bo :)

Om denne kjæresten har en annen plass å betale på er vel egentlig ikke relevant her. Han har selv valgt å tilnærmet flytte inn til kjæresten, om han betaler leie et annet sted eller ikke. Strøm blir nok dyrere av en ekstra person, husleia blir den samme. Men TS valgte å flytte sammen med ei venninne. Ikke ei venninne og hennes kjæreste. Så en viss kompensasjon burde kunne påregnes etter min mening.

Det er bare rett og rimelig at han skal betale for seg. Både strøm og husleie. Om han skal betale 1/3 av husleia kan jo diskuteres.

Og ja, jeg har betalt husleie på to plasser jeg og, da jeg en gang i tida valgte å delvis flytte inn til en kjæreste (uten noen romkamerat) før jeg sa opp den leiligheta jeg bodde i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strøm syns jeg absolutt han skal være med på å betale og andre kostnader som øker pga av han, men 1/3 av husleia er ikke rettferdig syns jeg.

På en anna side er det sjeldent lov at dere/venninna inviterer fler til å flytte inn. Hadde sjekket opp dette med huseier, så dere slipper en eventuell utkastelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med denne her.

Og det har mye med måten du prater med hun på og. Hvis du i utgangspunktet ikke vil ha han der så mye må du si det, men helst ikke på en sur "jeg orker ikke at typen din er her lenger" måte.

Og med det mener jeg ikke at du har snakket sånn til henne tidligere, men hvis man i en samtale selv er rolig, snill og ydmyk så er det veldig vanskelig for motparten å reagere på en annen måte.

Det beste hadde vært å snakke med henne løst og fast for å så gjerne si noe sånt som:

"Du vet jeg er veldig glad i deg og trives godt med å bo med deg. Jeg synes også xxx er veldig hyggelig, men dette er hjemme mitt og jeg har i det siste følt at xxx er her for mye. Som sagt jeg liker han, men jeg har behov for litt privatliv og akkurat nå føler jeg at han er her alt for mye til at det er mulig. Hvis dere vil flytte sammen er det kjempehyggelig, men da vil jeg gjerne at vi avtaler det på forhånd og at han betaler sin del av utgiftene"

Nå har du jo allerede nevnt det for hun og hun reagerte dårlig, men en tilpasset "andregangssamtale" med samme hyggelige, rolige og ydmyke tone burde funke fint.

Ikke fordi jeg synes du burde være ydmyk når veninnen din har typen sin i leiligheten deres hele tiden, men fordi det, som sagt, er vanskelig å svare den tonen på en "ikke ydmyk-ikke snill" måte :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du burde kaste typen hennes på huet og rævva ut. Jeg regner med dere er to samboere i kontrakten dere har skrevet under på, du og venninna di. Han kan bare ikke flytte inn bare fordi de vil det, du har noe du skulle ha sagt ettersom halve leiligheta er di.

Og hvis det er greit for deg at han flytter inn, så får han flytte inn på ordentlig, skrive kontrakt, dele på variable utgifter. Ettersom dere i praksis betaler husleie for hver deres soverom, ser jeg i utgangspunktet ingen grunn til at de skal betale dobbel husleie når de bor på samme rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom han er der hele tiden bør han betale 1/3 av variable utgifter, men siden du fortsatt har eget rom blir det urimelig å kreve 1/3 av husleia. Derimot bør du kompenseres med lavere leie for at fellesarealene nå deles på tre, og så får det bli opp til venninna di om dette skal betales av han eller henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke kleint å bo som singel sammen med et kjærestepar? Jeg hadde følt meg som 5 hjul på vogna i den bo situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...