Gjest Anonymous Skrevet 4. november 2003 #1 Del Skrevet 4. november 2003 Nå trenger jeg gode råd. Etter 25 år i arbeidslivet må jeg finne meg et nytt yrke. Jeg har jobbet i helsevesenet og har trivdes veldig bra men jeg klarer ikke å være i støy og oppfatter forlite av miljøet (brukere + medarbeidere) rundt meg så nå må jeg finne meg et nytt yrke. Hørselen har fortsatt ikke stabilisert seg så utviklinga vet jeg ikke så mye om men det har gått mye ned de siste årene. Jeg tenkte at kontormedarbeider måtte være bra, men der er det vanskelig å få ny jobb i min kommune pga innsparinger. Jeg får yrkesrettet attføring så økonomisk er det greit men hva skal jeg bli ????Noen som har forslag på yrker som "passer" bra for hørselhemmede/døve ? Er det noen hørselhemmede her som kan dele sine erfaringer om hvordan dere takler deres yrker og om dere er i full jobb eller redusert. Attføringskonsulenten har pratet på at det kan gå ann og være 50 % ufør og jobbe 50 % men jeg er ikke helt moden for det enda selv om jeg ligner mest en "skureklut" etter noen timer på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 5. november 2003 #2 Del Skrevet 5. november 2003 Kanskje noe som har med håndarbeid å gjøre? Husfliden f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 5. november 2003 #3 Del Skrevet 5. november 2003 Liker du å jobbe med barn? Datteren min går i en bhg for døve og hørende barn. De fleste ansatte er enten døve eller hørselshemmede og de som ikke er det kan tegn godt eller holder på å lære. Virker som de har et godt arbeidsmiljø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #4 Del Skrevet 5. november 2003 Takk for tips men nå er det slik at jeg har arbeidet med håndarbeid som aktivitør/treningspleier og mister/missoppfatter stadig hva brukere sier. Har prøvet meg med flere typer brukere som eldre, psykisk utviklingshemmede og i psykiatrien. Enten har de dårlig språk eller det er for mye støy som ødlegger for meg. Jeg er vel litt redd det samme problemet med støy vil være i barnehage. Jobbet litt med det da eldste barnet var liten.Jeg har litt lyst til å lære tegnspråk og bruke det i jobb. Jeg har sjekket litt med kommunen men de mener de har liten bruk for den kompetansen her. Jeg har pedagogisk seminar og videre- utdanning i psykiatri. Både atføringskonsulenten og min konsulent på arbeidskontoret sier at jeg skulle funnet noe hvor jeg kan bygge på og bruke den erfaringen og utdanningen jeg har fra tidligere. Jeg har lurt litt på dette med audiopedagog men er vel redd det er mange år på skole før jeg kan jobbe igjen. Det er også litt vanskelig å flytte/pendle flere år da jeg har et barn boende hjemme. Er det noen som vet hva som kreves for å bli audiopedagog ??? Har ikke studiekompetanse men realkompetanse og noe vekttallstudier. (hvis det ble riktig formulert) Er det andre hørselhemmede her ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 5. november 2003 #5 Del Skrevet 5. november 2003 Men du var hørselshemmet, ja? Og du kan ikke tegn? Tenkt på å ta kurs? Finnes bl.a. på enkelte universiteter, høyskoler. Bl.a. skal det komme et tilbud på UiB for de som vil bli døvetolker nå, er ikke helt sikker på akkurat når. Lønnen er ikke det beste for en døvetolk, men det er på vei oppover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #6 Del Skrevet 5. november 2003 Det er jo det som er problemet. Nå er det igjen så lite hørsel at det meste av lyd blir forstyrende. Er jeg i et stille rom med kun ett menneske eller at det ikke blir pratet i munnen på hverandre så går det greit med munnavlesning i tilegg. Har etterhvert blitt ganske flink i munnavlesning. Har igjen noe hørsel på vokalfrekvensene, men mister noe for hvert år. Legene vet ikke når det vil stabilisere seg. Tegnspråkkurs arrangeres ikke overalt i landet og tidligere var jeg i full jobb så det og ta "fri" noen uker, mnd har ikke vært mulig før nå. For å bli døvetolk må du vel kunne høre ganske mye. Det kan vel bli vanskelig å tolke hvis jeg er veldig avhengig av lydmiljøet selv eller er jeg helt på jordet ? Jeg håper at jeg finner noen kurser hvor jeg kan få lære for jeg vil jo helt klart ha nytte av det for egen del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #7 Del Skrevet 5. november 2003 Audiopedagog er et masterstudie på universitetet. Sjekk www.isp.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #8 Del Skrevet 5. november 2003 det ble feil, sjekk www.isp.uio.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #9 Del Skrevet 5. november 2003 Takk for den linken. Oslo er ikke så langt unna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå