Gjest forvirret Skrevet 22. april 2011 #1 Del Skrevet 22. april 2011 Jeg har lenge letet etter sannheten. Jeg har begynt å lese om Baha'i, men i natt drømte jeg om Islam. Jeg drømte at jeg leste koranen, og at jeg syntes at det som stod der var så fint. Jeg drømte om Islam i hele natt, og syns at drømmen var så fin at jeg ville drømme den ferdig da jeg våknet. Jeg er egentlig litt skeptisk til Islam på grunn av mye ondskap i Allah sitt navn osv men tror dere det er et tegn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 22. april 2011 #2 Del Skrevet 22. april 2011 Det er et tegn på at du tenker en del på islam. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Naenia Skrevet 22. april 2011 #3 Del Skrevet 22. april 2011 Det er stor forskjell på hva som er islam og hva som gjøres av muslimer, husk det. Det er mye ondskap som har blitt begått i Guds navn også, korstogene for eksempel. Om du tror på drømmer og tidligere har følt at du har fått "tegn" gjennom dem, så hvorfor ikke? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Personlig12 Skrevet 22. april 2011 #4 Del Skrevet 22. april 2011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 22. april 2011 #5 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Jeg håper jeg klarer å få lest Koranen snart, og tror det står mye fint. Om ondskap og religion. Biskop Desmond Tutu sa en gang: "En kniv er ikke god. En kniv er ikke ond. Men den kan brukes til gode og onde ting. Religion er ikke god. Religion er ikke ond. Men den kan brukes til gode og onde ting." Endret 22. april 2011 av I Grosny 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 22. april 2011 #6 Del Skrevet 22. april 2011 Jeg håper jeg klarer å få lest Koranen snart, og tror det står mye fint. Om ondskap og religion. Biskop Desmond Tutu sa en gang: "En kniv er ikke god. En kniv er ikke ond. Men den kan brukes til gode og onde ting. Religion er ikke god. Religion er ikke ond. Men den kan brukes til gode og onde ting." Veldig storsinnet av ham å innrømme at religion er et verktøy. Man ser ikke ofte det nivået av ærlighet blant geistlige. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bukett Skrevet 22. april 2011 #7 Del Skrevet 22. april 2011 Jeg har lenge letet etter sannheten. Jeg har begynt å lese om Baha'i, men i natt drømte jeg om Islam. Jeg drømte at jeg leste koranen, og at jeg syntes at det som stod der var så fint. Jeg drømte om Islam i hele natt, og syns at drømmen var så fin at jeg ville drømme den ferdig da jeg våknet. Jeg er egentlig litt skeptisk til Islam på grunn av mye ondskap i Allah sitt navn osv men tror dere det er et tegn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #8 Del Skrevet 22. april 2011 Jeg er agnostiker, men dersom jeg skulle vært religiøs ville jeg vært muslim. Religionen er "ren" (dvs. uten alle mulige helligdommer, sankter og relikvier). Den er også mye mer fornuftig og logisk enn andre religioner jeg kjenner til. Det er viktig å skille mellom religionen islam og kultur eller politiske konflikter. Sharia er f.eks. ikke bare fysiske avstraffelser, det er også intrikate og rettferdige arveregler. Jeg synes uansett det er fint å lese litt religion for å øke forståelsen for hva som foregår i verden og hvorfor mennesker tenker og gjør som de gjør. De som har en negativ holdning vet som regel ikke hva de snakker om! Bare les du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2011 #9 Del Skrevet 26. april 2011 Jeg har lenge letet etter sannheten. Jeg har begynt å lese om Baha'i, men i natt drømte jeg om Islam. Jeg drømte at jeg leste koranen, og at jeg syntes at det som stod der var så fint. Jeg drømte om Islam i hele natt, og syns at drømmen var så fin at jeg ville drømme den ferdig da jeg våknet. Jeg er egentlig litt skeptisk til Islam på grunn av mye ondskap i Allah sitt navn osv men tror dere det er et tegn? Hei du har sett en nydelig drøm, Islam er ikke onde religion det er bare folk som bruker islam som uskyldning for sine sinner og dårlige tradisjoner. Les videre om islam det finnes mange gode net sider på norsk. islam.no osv.eller noen engelsk nett sider. valget er ditt lykke til videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 26. april 2011 #10 Del Skrevet 26. april 2011 Det er stor forskjell på hva som er islam og hva som gjøres av muslimer, husk det. Det er mye ondskap som har blitt begått i Guds navn også, korstogene for eksempel. Om du tror på drømmer og tidligere har følt at du har fått "tegn" gjennom dem, så hvorfor ikke? Ved sånne anledninger finner jeg det ofte opportunt å sitere bibelen: På fruktene skal du kjenne treet. Og hver gren som ikke bærer frukt, skjær den av og kast den på bålet. Se på de to største verdensreligionene og alt hva de har bragt med seg av elendighet opp gjennom hundreårene, alle krigene og alt hatet, alle overgrep som er begått i Allah`s, Jahve`s og Guds navn. Og erkjenn at ørkengudens dødskulter er et blindspor for et tenkende menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 28. april 2011 #11 Del Skrevet 28. april 2011 Jeg er agnostiker, men dersom jeg skulle vært religiøs ville jeg vært muslim. Religionen er "ren" (dvs. uten alle mulige helligdommer, sankter og relikvier). Den er også mye mer fornuftig og logisk enn andre religioner jeg kjenner til. Det er viktig å skille mellom religionen islam og kultur eller politiske konflikter. Sharia er f.eks. ikke bare fysiske avstraffelser, det er også intrikate og rettferdige arveregler. Jeg synes uansett det er fint å lese litt religion for å øke forståelsen for hva som foregår i verden og hvorfor mennesker tenker og gjør som de gjør. De som har en negativ holdning vet som regel ikke hva de snakker om! Bare les du! Jeg er også formelt sett agonstiker, men siden islam ikke har gjennomgått kristendommens lutringsprosess i møte med moderniteten står denne politisk potente religionen for meg som den mest negative av de abrahamittiske religioner, en avløper av jødedom og kristendom som har arvet de minst tiltaldende trekk fra hver av sine forgjengere, en religion som har arvet imperialismen, målet om å gjøre hele verden til troende innen sin retning fra kristendommen, mens den har arvet den politiske brodd som lovgivende religion fra jødedommen. Ang helligdommer: Jeg har aldri opplevd å bli nektet å besøke en kristen kirke fordi jeg ikke er kristen, men jeg har flere ganger blitt nektet å sette min fot i en moské som anses for hellig for ikke-muslimer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 28. april 2011 #12 Del Skrevet 28. april 2011 (endret) Jeg håper jeg klarer å få lest Koranen snart, og tror det står mye fint. Om ondskap og religion. Biskop Desmond Tutu sa en gang: "En kniv er ikke god. En kniv er ikke ond. Men den kan brukes til gode og onde ting. Religion er ikke god. Religion er ikke ond. Men den kan brukes til gode og onde ting." Jeg vil si det omvendt: Religion kan ikke gjøres immun mot kritikk ved å tilskrive alt negativt som hefter ved religionene "menneskets ondskap". Det er en veldig farlig tankegang. Som alle andre lærer, filososofier og ideologier må religionene både dømmes på sitt læreinnhold og som Mann42 var inne på på sine frukter. Hvis det ikke hadde vært mulig å vise til påbud for forskjellsbehandling av menn og kvinner i Koranen eller hadith, ville det teoretisk sett vært mulig å isolere islamsk praksis fra islam som lære, men siden mye av det som er beklagelig ved islam har sitt opphav nettopp i henvisninger til Koranen og hadith, må vi godta at dette negative hefter både ved religionen slik den forstås og praktiseres og slik den er fremlagt som lære og teori. Endret 28. april 2011 av Cuckold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 1. mai 2011 #13 Del Skrevet 1. mai 2011 Jeg er også formelt sett agonstiker, men siden islam ikke har gjennomgått kristendommens lutringsprosess i møte med moderniteten "Lutringsprosess" er kanskje ikke et heldig ordvalg, i og med at det var jo nettopp Kristendommen som gjennomgikk den faktiske lutringsprosessen, noe som overhodet ikke gjorde den mer liberal. Tvert derimot, faktisk. Den prosessen du nok sikter til er opplysningstiden, som har null og niks med Luther å gjøre. Uttrykket "lutringsprosess" er derfor, i dette tilfellet, misvisende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trudelu Skrevet 1. mai 2011 #14 Del Skrevet 1. mai 2011 du har uten tvil blitt snik-islamisert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 1. mai 2011 #15 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) "Lutringsprosess" er kanskje ikke et heldig ordvalg, i og med at det var jo nettopp Kristendommen som gjennomgikk den faktiske lutringsprosessen, noe som overhodet ikke gjorde den mer liberal. Tvert derimot, faktisk. Den prosessen du nok sikter til er opplysningstiden, som har null og niks med Luther å gjøre. Uttrykket "lutringsprosess" er derfor, i dette tilfellet, misvisende. Hehe, du skal få et lite retorisk poeng her, sånn bare for å komme deg litt i møte. Lutring har imidlertid ingenting med Martin Luther å gjøre slik du tror, det handler om renselse og tar utgangspunkt i ordet lutter, som betyr ren, ublandet. Lutringsprosess er faktisk et meget dekkende ord for den langvarige prosess, den vedvarende indre og ytre kritikk som kristendommen har vært utsatt for gjennom de siste århundrene og som har vært med på å frembringe en noe mer ydmyk og selvkritisk religion. Endret 1. mai 2011 av Cuckold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2011 #16 Del Skrevet 1. mai 2011 Er alltid moro å finne ut hva drømmer betyr, om det er sant er en annen ting :gjeiper: Pleier å brukse denne siden for å finne ut hva ulike ting betyr Min lenke Religion : Du bør bry deg mindre om materielle ting, og mer om det åndelige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekerilar Skrevet 3. mai 2011 #17 Del Skrevet 3. mai 2011 Jeg er agnostiker, men dersom jeg skulle vært religiøs ville jeg vært muslim. Religionen er "ren" (dvs. uten alle mulige helligdommer, sankter og relikvier). Den er også mye mer fornuftig og logisk enn andre religioner jeg kjenner til. Det er viktig å skille mellom religionen islam og kultur eller politiske konflikter. Sharia er f.eks. ikke bare fysiske avstraffelser, det er også intrikate og rettferdige arveregler. Jeg synes uansett det er fint å lese litt religion for å øke forståelsen for hva som foregår i verden og hvorfor mennesker tenker og gjør som de gjør. De som har en negativ holdning vet som regel ikke hva de snakker om! Bare les du! Veldig logisk at tyver skal få kappet av hendene? Resultatet er at Norge mottar asylsøkere uten føtter og hender på grunn av den "rene" religionen. Dessuten, agnostiker sier ikke hva man tror, så du kan fint være både religion og ateist som agnostiker. Agnostiker sier først og fremst om man mener sitt livssyn eller det man tror på kan bevises. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2011 #18 Del Skrevet 3. mai 2011 Veldig logisk at tyver skal få kappet av hendene? Resultatet er at Norge mottar asylsøkere uten føtter og hender på grunn av den "rene" religionen. Dessuten, agnostiker sier ikke hva man tror, så du kan fint være både religion og ateist som agnostiker. Agnostiker sier først og fremst om man mener sitt livssyn eller det man tror på kan bevises. Når det gjelder det første så tror jeg du skal lese litt mer før du uttaler deg. Det er forskjell på krig/politikk og religion. Ja, jeg er agnostiker fordi jeg tviler på Guds eksistens. Jeg sa ikke at jeg var muslim. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ekerilar Skrevet 4. mai 2011 #19 Del Skrevet 4. mai 2011 Når det gjelder det første så tror jeg du skal lese litt mer før du uttaler deg. Det er forskjell på krig/politikk og religion. Ja, jeg er agnostiker fordi jeg tviler på Guds eksistens. Jeg sa ikke at jeg var muslim. Jeg er agnostiker fordi jeg mener religion ikke kan bevises, men heller ikke motbevises. Islam inneholder både politikk og religion. Politikken i koranen er uadskillelig med religionen. Andre religioner kan inneholde mindre grad av politikk, men islam inneholder en hel styreform for hvordan samfunnet skal være. Det er en av grunnene til at det er så stor konflikt mellom det menneskeskapte demokratiet og det muslimene mener er den gudommelige måten å styre et samfunn på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abdullah Skrevet 7. mai 2011 #20 Del Skrevet 7. mai 2011 (endret) Jeg er agnostiker fordi jeg mener religion ikke kan bevises, men heller ikke motbevises. Islam inneholder både politikk og religion. Politikken i koranen er uadskillelig med religionen. Andre religioner kan inneholde mindre grad av politikk, men islam inneholder en hel styreform for hvordan samfunnet skal være. Det er en av grunnene til at det er så stor konflikt mellom det menneskeskapte demokratiet og det muslimene mener er den gudommelige måten å styre et samfunn på. Det er noe jeg også tenker en del på. Man snakker om at alt er et produkt av sin tid og situasjon. Jeg er klar over at Profeten fvmh tenkte annerledes når han kom til Medina. Jeg tror selvsagt på ham, men det er jo en del sider av islam jeg ikke liker. At vi absolutt må påprakke andre det politiske prosjektet til Profeten fvmh. At imamer er mer aktive i politikken enn som sjelesørgere. Det jeg ofte beundrer ved kristendommens Jesus, er jo det at alt skal være enkelt. At det å tro er det viktigste, ikke det ytre, hvor mange ganger en ber osv. Vi muslimer er nok i likhet med jødene for opptatt av å vise omverdenen (det vil si andre muslimer) at vi er bedre muslimer enn de. Endret 7. mai 2011 av Abdullah 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå