AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #1 Skrevet 21. april 2011 Hvis en dame er gravid og f.eks skal føde om noen uker, hva skjer egentlig hvis hun skader seg selv med vilje eller gjør andre ting for at ungen skal dø? Vil det da bli sett på som drap selv om ungen ikke er født ennå?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #2 Skrevet 21. april 2011 Hvis en dame er gravid og f.eks skal føde om noen uker, hva skjer egentlig hvis hun skader seg selv med vilje eller gjør andre ting for at ungen skal dø? Vil det da bli sett på som drap selv om ungen ikke er født ennå? Nå skulle det stå ufødt og ikke nyfødt i overskriften. Og forresten, det er et spørsmål bare.
Rumleskaft Skrevet 21. april 2011 #3 Skrevet 21. april 2011 (endret) Jeg aner ikke. Men det er forferdelig at det går an! Endret 22. april 2011 av Rumleskaft
Gjest Consensio Skrevet 21. april 2011 #4 Skrevet 21. april 2011 Jeg tror ikke det finnes noen fasitsvar på en slik problemstilling, da jeg tror man ville sett an omstendighetene rundt. Straffet på en eller annen måte vil nok moren bli, om det er i form av fengsel eller innleggelse på psykiatrisk 1
Mann 42 Skrevet 21. april 2011 #5 Skrevet 21. april 2011 Hvis en dame er gravid og f.eks skal føde om noen uker, hva skjer egentlig hvis hun skader seg selv med vilje eller gjør andre ting for at ungen skal dø? Vil det da bli sett på som drap selv om ungen ikke er født ennå? Det vil bli sett på som en illegal abort. Siden det er det det er. 3
Larsern Skrevet 21. april 2011 #6 Skrevet 21. april 2011 Emnetittelen sier nyfødt, men startinnlegget sier et par uker før fødsel.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2011 #7 Skrevet 21. april 2011 Emnetittelen sier nyfødt, men startinnlegget sier et par uker før fødsel. Nå skulle det stå ufødt og ikke nyfødt i overskriften. Og forresten, det er et spørsmål bare.
Tussilago_2 Skrevet 22. april 2011 #9 Skrevet 22. april 2011 I enkelte stater i USA er dette forbudt. Var nylig en sak om en mor som spiste rottegift hvor datteren døde etter fødselen pga hjerneblødning (?), hun ble ihvertfall siktet...
Gjesten Skrevet 22. april 2011 #10 Skrevet 22. april 2011 Jeg mener jeg har lest saker der mordere har blitt dømt for dobbelsdrap når de dreper en gravid kvinne, så jeg går nesten ut fra at det vil bli sett på som drap, ja.
Rumleskaft Skrevet 22. april 2011 #11 Skrevet 22. april 2011 I enkelte stater i USA er dette forbudt. Var nylig en sak om en mor som spiste rottegift hvor datteren døde etter fødselen pga hjerneblødning (?), hun ble ihvertfall siktet...
Gjest Mynona83 Skrevet 22. april 2011 #13 Skrevet 22. april 2011 Mener jeg har lest at man blir siktet for drap dersom man gjør det i USA i hvertfall. Men i Norge aner jeg ikke.
Elvina Skrevet 22. april 2011 #14 Skrevet 22. april 2011 For det første er man bare utrolig syk om man dreper barnet sitt med å slå det til døde rett før det blir født. Barnet er like levende i magen 2 uker før det blir født, som det er 1 uke etter det har kommet ut. Så i Norge, akkurat som i USA, ville moren bli stilt til ansvar for drap på barnet sitt. Om hun er såpass psykisk syk at hun havner på institusjon etter dette, eller om hun får en fengselsstraff for drapet er usikkert, men at hun vil bli straffet er helt klart. 1
Tears.of.the.Sun Skrevet 22. april 2011 #15 Skrevet 22. april 2011 § 233. Den, som forvolder en andens Død, eller som medvirker dertil, straffes for Drab med Fængsel i mindst 8 Aar. Har den skyldige handlet med Overlæg, eller har han forøvet Drabet for at lette eller skjule en anden Forbrydelse eller unddrage sig Straffen for en saadan, kan Fængsel inntil 21 år anvendes. Det samme gjælder i Gjentagelsestilfælde samt, hvor forøvrigt særdeles skjærpende Omstændigheder foreligger. Endret ved lover 12 juni 1981 nr. 62, 25 juni 2010 nr. 46. Tilføyd ved lov 3 des 1999 nr. 82 (ikr. 1 jan 2000 iflg. res. 3 des 1999 nr. 1202). § 234. Er forbrytelse som nevnt i § 233 forøvet av en mor mot hennes eget barn under fødselen eller innen et døgn efter denne, straffes hun med fengsel fra 1 inntil 8 år. 1
NovaFlare Skrevet 22. april 2011 #16 Skrevet 22. april 2011 Men noen særlig lang straff får hun nok ikke. I vårt kjære Norge vil jo voksne menn som voldtar og spjærer opp en baby kanskje få 3 år tilsammen bak murene! Heia Norge!
Gjest Mynona83 Skrevet 22. april 2011 #17 Skrevet 22. april 2011 § 233. Den, som forvolder en andens Død, eller som medvirker dertil, straffes for Drab med Fængsel i mindst 8 Aar. Har den skyldige handlet med Overlæg, eller har han forøvet Drabet for at lette eller skjule en anden Forbrydelse eller unddrage sig Straffen for en saadan, kan Fængsel inntil 21 år anvendes. Det samme gjælder i Gjentagelsestilfælde samt, hvor forøvrigt særdeles skjærpende Omstændigheder foreligger. Endret ved lover 12 juni 1981 nr. 62, 25 juni 2010 nr. 46. Tilføyd ved lov 3 des 1999 nr. 82 (ikr. 1 jan 2000 iflg. res. 3 des 1999 nr. 1202). § 234. Er forbrytelse som nevnt i § 233 forøvet av en mor mot hennes eget barn under fødselen eller innen et døgn efter denne, straffes hun med fengsel fra 1 inntil 8 år. Så denne sier at hvis man gjør det to uker før termin så får man ikke straff?? Eller? Noen som er flinke på å tolke lovtekster?
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #18 Skrevet 22. april 2011 Mener jeg har lest at man blir siktet for drap dersom man gjør det i USA i hvertfall. Men i Norge aner jeg ikke. Ikke i Norge, drap på ufødte barn teller ikke som selvstendige drap, men å drepe en gravid vil som regel kunne være skjerpende i forhold til lengden på straffen. Eksempel: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article320279.ece
Gjest Mynona83 Skrevet 22. april 2011 #19 Skrevet 22. april 2011 Ikke i Norge, drap på ufødte barn teller ikke som selvstendige drap, men å drepe en gravid vil som regel kunne være skjerpende i forhold til lengden på straffen. Eksempel: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article320279.ece Stemmer nok det. Mener jeg har hørt/lest at man ikke blir beregnet som et individ eller menneske før man er født i lovens forstand. Vet ikke hvor jeg har det fra, så kan ikke komme med noen kilde. Men som flere sier vil man nok få et opphold på en psykriatrsk institusjon.
Mann 42 Skrevet 22. april 2011 #20 Skrevet 22. april 2011 § 233. Den, som forvolder en andens Død, eller som medvirker dertil, straffes for Drab med Fængsel i mindst 8 Aar. Har den skyldige handlet med Overlæg, eller har han forøvet Drabet for at lette eller skjule en anden Forbrydelse eller unddrage sig Straffen for en saadan, kan Fængsel inntil 21 år anvendes. Det samme gjælder i Gjentagelsestilfælde samt, hvor forøvrigt særdeles skjærpende Omstændigheder foreligger. Endret ved lover 12 juni 1981 nr. 62, 25 juni 2010 nr. 46. Tilføyd ved lov 3 des 1999 nr. 82 (ikr. 1 jan 2000 iflg. res. 3 des 1999 nr. 1202). § 234. Er forbrytelse som nevnt i § 233 forøvet av en mor mot hennes eget barn under fødselen eller innen et døgn efter denne, straffes hun med fengsel fra 1 inntil 8 år. Men ingenting av dette er relevant for det spm som ble stilt: Hva om man med overlegg gjør noe som dreper fosteret før det blir født? Det du siterer er en lov rettet mot barnedrap etter at man har født i hemmelighet. Det var i sin tid en ganske vanlig måte å håndtere uønskede svangerskap på; Gjennomgå graviditeten og drepe barnet etter fødselen. Ofte reiste man bort under den siste tiden av svangerskapet for at graviditeten ikke skulle være så åpenbar, og kom tilbake når man hadde blitt kvitt barnet. Ja, dere det var i gode gamle dager, da vi hadde ære hertillands, og det var stor skam for en kvinne å føde et barn utenfor ekteskap. Skal tro om vi noengang får oppleve sånt igjen? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå