Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjenner en jente som var 14 da hun ble gravid. Hun er flott mor og studerer nå for å bli lærer.

Jeg tror ikke det er den beste alderen å få barn akkurat, men jeg tror at med riktig støtte fra familie og venner, så kan det gå fint. Jeg tror ikke at unge mennesker ikke kan ta vare på et barn. Jeg vet i alle fall om en liten gutt på 7 år som har et flott liv med unge foreldre som studerer og gjør det bra i livet. Det ble kanskje ikke slik de planlagte, men de er lykkelige.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med deg som skrev innlegget over, ang. fordommer, men det er en ting jeg bare vil ha sagt en gang for alle: livserfaring i form av en vanskelig barndom ER IKKE LIK høyt modenhetsnivå.

• Liker 2
Gjest Ludovie
Skrevet

Er det noe å synes/mene om dem , da? Ja, det finnes tenåringer som blir gravide. Og hvordan de takler morsrollen, varierer sterkt etter hvor modne de er. Hva jeg synes/mener om tenåringsmødre, kommer altså helt an på situasjonen rundt.

Når det er sagt, er det jo ikke videre ønskelig at tenåringer blir mødre. Men om det skjer, så skjer det. Så får man bare ta det derfra.

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på hvor modne folk er ja, men det jo i 99% av tilfellene de uansvarlige og ikke-modne som nettopp blir tenåringsmødre.

Det er ofte en spesiell type folk, selv om det finnes noen unntak.

Husker jeg her om dagen gjettet for meg selv hvem av mine tidligere barneskolevenner som sikkert hadde barn den dag i dag. Gjettet rett på alle! De flinke, ansvarlige osv studerte rundt om i landet. Hun ene problembarnet, som slet på skolen, hadde en uansvarlig mor og var fra et ikke-finslig sted i byen: Hun hadde barn!

Det er ikke tilfeldig hvem som blir tenåringsmødre, det er visse fellestrekk som går igjen

Slik er det her og. De i ungdomskole med mest problemer fikk barn tidlig. Jeg tror og at de hadde hatt godt av og bodd for seg selv og ikke gått rett ut i forhold. Hun ene ble mobbet hele barneskolen og slet med at faren slo mora. Trist er det at hun ble gravid som 19 åring med en lignedes fyr som faren hennes var.

Ellers de som var så barnslige at jeg ikke en gang kunne føre en normal samtale med de, på ungdomskolen, de som syntes det var gøy og henge ut av vinduet og vise at de kunne balansere på kanten i vinduet, noen av de flat ned og brakk både armer og ben og de som syntes det var gøy og drikke seg sørpe full kvelden før de skulle på skolen, de ble fedre et par år etter.

Jeg tror mange av de som sliter blir ledet mot og få barn, faste rammer, trygghet og familieidyll. Så blir det, det motsatte.

Men synes det er et viktig poeng at ikke alle tenåringer er barnslige og umodne.

• Liker 1
Skrevet

Er enig med deg som skrev innlegget over, ang. fordommer, men det er en ting jeg bare vil ha sagt en gang for alle: livserfaring i form av en vanskelig barndom ER IKKE LIK høyt modenhetsnivå.

Nei selvsagt ikke, det går ikke an og sette likhetstegn med vanskelig barndom = moden. Likhetstegn går det ikke an og sette ved noe. Det jeg mente var at 16 år, er ikke lik dum og uvitende. Selv de som er unge kan ha opplevd mye forskjellig og er like forskjellige som alle andre.

AnonymBruker
Skrevet

Slik er det her og. De i ungdomskole med mest problemer fikk barn tidlig. Jeg tror og at de hadde hatt godt av og bodd for seg selv og ikke gått rett ut i forhold. Hun ene ble mobbet hele barneskolen og slet med at faren slo mora. Trist er det at hun ble gravid som 19 åring med en lignedes fyr som faren hennes var.

Ellers de som var så barnslige at jeg ikke en gang kunne føre en normal samtale med de, på ungdomskolen, de som syntes det var gøy og henge ut av vinduet og vise at de kunne balansere på kanten i vinduet, noen av de flat ned og brakk både armer og ben og de som syntes det var gøy og drikke seg sørpe full kvelden før de skulle på skolen, de ble fedre et par år etter.

Jeg tror mange av de som sliter blir ledet mot og få barn, faste rammer, trygghet og familieidyll. Så blir det, det motsatte.

Men synes det er et viktig poeng at ikke alle tenåringer er barnslige og umodne.

Jeg ble og gravid som 19 åring, nummer to når jeg var 22. I dag er jeg mor til en 12-åring og en 8-åring, har mastergradsutdannelse og lederstilling;)....og jeg er sammen med barnefaren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble og gravid som 19 åring, nummer to når jeg var 22. I dag er jeg mor til en 12-åring og en 8-åring, har mastergradsutdannelse og lederstilling;)....og jeg er sammen med barnefaren.

Flott for deg, men du er vel heller unntaket som bekrefter regelen.

Få andre som kan skryte av det samme.

• Liker 2
Gjest rabrabara
Skrevet

Jeg tenker at de må slite med å forsørge barna, eller at de ikke er spesielt etablert. Med mindre de er sammen med en eldre mann som har inntekt. For jenter på 15-16 tjener vel ikke all verden...

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars!

At de vil seg selv så vondt. Man blir voksen på ett blunk, får problemer med å fullføre utdanning, og blir lett stigmatisert i samfunnet.

Skrevet

Dette syns jeg var helt usaklig. For det første er det ikke lite ønskelig med barn før man er 35 år, og for det andre er det ikke naturlig å sammenlikne seg med kulturer i u-land hvor de ikke aner hva prevensjon er, og heller ikke har seksualundervisning. Og hvor de på toppen av alt blir giftet bort som 9-åringer, og der etter er mannens slave.

Nå får du komme ned på jorda. I USA er det helt vanlig å gifte seg tidlig, kvinner på 25 har fire barn. I England er det svært vanlig med unge mødre. Ingen av landene er U-land eller driver med tvangsgifte.

AnonymBruker
Skrevet

Det er med tenåringsmødre som med alle andre mødre: Alder er bare et tall. Det som teller er hvor voksen man er i hodet.

Alder er bare et tall ja, men det er jo ikke akkurat kontroversielt å hevde at det er flere umodne 16-åringer enn 30-åringer?

• Liker 2
Gjest BabyBlue
Skrevet

De kommer i alle fasonger og varianter. Noen suger, noen er fantastiske, noen er midt på treet - akkurat som mødrene over 30.

Men hvilken jente er det som har som mål å bli mor så ofte som mulig før hun fyller 20? Man må jo selvsagt ha evnen til å ta hånd om barnet sitt før man blir smelt på tjukka.

AnonymBruker
Skrevet

Der er tydeligvis mange tenåringer her inne som ønsker barn og det er alarmerende. Det får meg til å lure på hvor foreldrene har vært i oppdragelsen og hva de har lært om samfunn og poitikk. Men personlig har jeg ikke noe i mot unge mødre bare så det er sagt.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Nå får du komme ned på jorda. I USA er det helt vanlig å gifte seg tidlig, kvinner på 25 har fire barn. I England er det svært vanlig med unge mødre. Ingen av landene er U-land eller driver med tvangsgifte.

Jeg er godt plantet på jorda, takk.

Om man gifter seg tidlig, betyr det ikke at det er voldsomt vanlig med tenåringsmødre i USA. I så fall er det i lavere sosiale lag, med problemer deretter, og ergo ingen ønskesituasjon. Jeg vet at England er det landet i Europa med mest tenåringsgraviditeter, noe som er et voksende sosialt problem der.

Syns ikke dette er noe å strebe etter i Norge.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I industriland er tenåringsgraviditeten størst i USA og i England, men jeg finner ingen statistikk på om det har vært en økning i tenåringsgraviditeter i Norge i de siste årene eller ei. Noen som vet?

Synes jeg stadig oftere ser unge mødre her, samtidig som jeg hører at vi får unger senere og senere i Norge. Så er veldig usikker på hva som stemmer.

Skrevet (endret)

I industriland er tenåringsgraviditeten størst i USA og i England, men jeg finner ingen statistikk på om det har vært en økning i tenåringsgraviditeter i Norge i de siste årene eller ei. Noen som vet?

Synes jeg stadig oftere ser unge mødre her, samtidig som jeg hører at vi får unger senere og senere i Norge. Så er veldig usikker på hva som stemmer.

ssb

og

thumb-2011-04-07-03.png

Endret av Larsern
Skrevet

Det er med tenåringsmødre som med alle andre mødre: Alder er bare et tall. Det som teller er hvor voksen man er i hodet.

...og hvis en går hen og blir ufrivillig gravid i 2011, står det dårlig til med voksenheten - uansett alder. En trenger ikke å bli gravid hvis en ikke vil det.

Jeg syns egentlig at denne doku-serien om unge mødre gir ungjentene griller i hodet. Før var det gnåling om å få miniatyrhund og en snasen veske å bære den i på høyre skulder - nå skal de jammen meg ha små, søte bebiser i den andre veska på venstre side.

Verden går ikke nødvendigvis fremover. :nei:

• Liker 4
Gjest fireflies
Skrevet

...og hvis en går hen og blir ufrivillig gravid i 2011, står det dårlig til med voksenheten - uansett alder.

Hvorfor det og hvem har sagt noe om ufrivillighet?

Jeg syns det står respekt av tenåringer som har guts nok til å gi avkall på resten av ungdomstiden sin og som heller velger å bære frem et barn. Heller en søttenåring med barn enn en femtiåring.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Hvorfor det og hvem har sagt noe om ufrivillighet?

Jeg syns det står respekt av tenåringer som har guts nok til å gi avkall på resten av ungdomstiden sin og som heller velger å bære frem et barn. Heller en søttenåring med barn enn en femtiåring.

Det finnes vel en mellomting mellom 17 og 50.

At det står så stor respekt av å gi avkall på ungdomstiden, er jeg totalt uenig i. Den er en viktig del av utviklingen, og bør ikke hoppes over. Veldig ofte ser vi disse tenåringsmødrene rase ute på byen noen år etter ungene er født, for da skal de ta igjen det tapte.

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

Det finnes vel en mellomting mellom 17 og 50.

At det står så stor respekt av å gi avkall på ungdomstiden, er jeg totalt uenig i. Den er en viktig del av utviklingen, og bør ikke hoppes over. Veldig ofte ser vi disse tenåringsmødrene rase ute på byen noen år etter ungene er født, for da skal de ta igjen det tapte.

Gjør vi det veldig ofte? Jeg har erfart det motsatte, jeg. At disse faktisk blir voksne mye raskere enn oss andre, rett og slett fordi de må. De som etterlater ungen sin hjemme og flyr på byen på en måten du beskriver, ville gjort det uansett alder. Det tror i hvertfall jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...