Gå til innhold

Å advare mot å få barn for tidlig.

Arwen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
:ler: La Flaca: ingen vits i å bruke energi på gjester som bare er ute etter å være uenig med deg!... :roll:

jeg er ikke ute etter å være uenig med La Flaca, jeg er ute etter å få debatter ned på et saklig nivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det der var ingen debatt, men et forsøk på å plukke alt hun sa fra hverandre. Alt kan misforstås hvis man bare vil, liksom... :roll: Men som hun sier, det blir veldig vanskelig å diskutere noe som helst hvis man hele tiden skal nevne de og de som kan være uenig i det og det. Da får man jo aldri utrykt noen ting. Tror liksom ikke man KAN være forberedt på at noen skal bli "såra og vonbråten" hele tida. Hvis jeg sier at sjokolade er best, mener jeg ikke at alle som liker lakris bedre er dumme i hodet... Å angripe henne på grunn av en så uskyldig kommentar som hun kom med, viser at du selv er ganske handicappet når det kommer til å være saklig i en diskusjon! Men nå syns jeg nok er sagt om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Å angripe henne på grunn av en så uskyldig kommentar som hun kom med, viser at du selv er ganske handicappet når det kommer til å være saklig i en diskusjon!

igjen; den type katoegorisering er ikke saklig

jeg angrep ikke, men argumenterte i mot

uttalelsen var etter min mening mer fordømmende enn uskyldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Er det "kategorisering" å fortelle hva som gir mening i livet nå?!

nei (får du det ut av det jeg har skrevet er du god til å vrenge!)

men kategorisering er derimot usakelig

Herregud finn deg en annen kampsak!

dette er ikke akkurat en "kampsak".. jeg anser saklig diskusjon i et diskusjonsforum for å være vanlig folkeskikk.. å påpeke at andre går utover det jeg mener er passende oppførsel kaller jeg ikke å ha en kampsak..

ps. ville jeg ha en kampsak, hadde jeg jo ikke latt meg skremme vekk fra det av den type kommentarer uansett.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gått sport i å advare folk mot å få barn for tidlig, var hovedtemaet i denne tråden. Foreslår at vi går tilbake til å diskutere det, og slutter småkrangling rundt definisjoner av ord her - begge veier.

~Sissan - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Er jeg umoden fordi det jeg trakter mest etter her i livet er å få barn med mannen min, og mener at det er noe som gir livet mitt mening???

Jeg er 30 nå, når skal jeg i såfall endre denne naive innstillingen min da? Jeg har en meget god stilling, og har opplevd suksess i arbeidslivet; men jeg er faktisk ikke av dem som brenner for å avansere på karrierestigen. Det er noe alvorlig galt med verden hvis ei jente som inderlig ønsker seg barn, og en stor familie rundt seg blir sett på som "umoden" og "naiv". Mange her er barn av sin tid, ser jeg! :roll:

Hvordan er det i det hele tatt mulig å se på det som et angrep på barnløse? Jeg har da virkelig ikke publisert min personlige mening som Fakta!

Gidder faktisk ikke ta dette lenger jeg. Jeg har sagt mitt synspunkt og hva jeg tror. Og ja, jeg er av den oppfatning at å si at å få barn er meningen med livet er umodent - JA!! JEG syns det, tydelig at du ikke orker tanken på at noen mener noe annet enn deg. DU har kommet med "meningen med livet er å få barn" som fakta - setningen i seg selv er formulert som en påstand, og som et fakta at slik er det. Etterpå sa du at det var din holdning, og jeg har faktisk ikke noe i mot at du har den holdningen jeg, men jeg syns jammen du roter og hisser deg opp når andre reagerer - du er like hårsår du som hun som reagerte på påstanden din. Og jeg kan forstå hennes reaksjon like godt som jeg kan forstå at du tenker at meningen med livet er å få barn. Derfor syns jeg du viser liten forståelse for henne når du ikke klarer forstå at det kan virke provoserende for en person som sitter og hører deg si at hun lever et liv uten mening. Det var slik gjest oppfattet det uansett hva du mente med det du skrev, og faktisk kan ikke gjest gjøre noe med hvordan du formulerer deg, hun kan kun oppfatte det hun gjør, men du kan gjøre noe med hvordan du formulerer deg.

Og jeg syns det tyder på umodenhet - sorry. At å få barn er berikende er der lite tvil om, men at det er meningen med livet blir for meg veldig naivt. Uansett om du er 30 eller 40. Faktisk hadde jeg vel kanskje tenkt at dersom det var en 20 åring som sa det kunne jeg forstå det, når det er en 30 åring syns jeg bare det er enda mer naivt. Men som sagt tidligere så vet jo jeg også at folk på 60 kan ha den holdningen. Det blir jo litt feil av meg å kalle dem umodne og naive, likevel har jeg min fulle rett til å si at det er slik jeg oppfatter det. kanskje jeg har feil, men jeg oppfatter det slik likevel. Dersom jeg gir uttrykk for noe annet lyver jeg faktisk. er det bedre å lyve for deg hvis vi har en holdning som ikke er lik din? eller vil du vi skal være ærlige? Bare spør. Jeg kom faktisk med en helt nøytral og saklig vurdering av hvordan jeg tror ting kan ligge an - du liker det ikke og starter noe greier jeg ikke fatter vitsen med. Gidder ikke forklare mer. Nå har jeg sagt mitt i forhold til hva jeg mener, tenker og føler om disse tingene. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å ikke si det, men du ba meg om det. Nå vet du det, så legger vi denne diskusjonen på hylla. Jeg har ikke tenkt å forklare hvorfor jeg mener eller tenker noe som helst.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er kanskje ikke uten grunn at så mange, også på KG sliter med å få barn?

Jeg regner med å få pepper nå, men tar sjansen. Jo. Det har nok gått sport i å hale ut ungdomstida mest mulig, og dermed også å utsette evt fødsler. Barn skal man få når man bestemmer seg for det. En annen gang. Når man har råd. Når huset står der. Når ... Men da er det kanskje for sent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[url=http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article.jhtml?articleID=663980]Det er kanskje ikke uten grunn at så mange' date=' også på KG sliter med å få barn?[/url']

Jeg regner med å få pepper nå, men tar sjansen. Jo. Det har nok gått sport i å hale ut ungdomstida mest mulig, og dermed også å utsette evt fødsler. Barn skal man få når man bestemmer seg for det. En annen gang. Når man har råd. Når huset står der. Når ... Men da er det kanskje for sent?

Men det er jo sant det, det viser seg jo at i midten av 30 åra, eller er det begynnelsen? - går fruktbarheten hos damer nedover og det blir stadig vanskeligere. Ingen tvil om det (tror jeg). Så det er jo spørs hvem de advarer, om det er en nyforelska 20 åring som haster inn i et ekteskap og vil ha barn, eller om det er en 26 åring som etter langvarig forhold velger gifte seg å få barn liksom. :) Men så er det jo også det at selv om man er 30 er det ikke sikkert det er lurt å få barn med noen man eventuelt nettopp har møtt, det gjør ofte mer vondt enn godt. Det er ikke egentlig mulig å diskutere en slik ting på et generelt grunnlag, for der er ikke noe generelt eksisterende grunnlag for det, det er en sak som har mange forskjellige vinklinger.

Men de aller fleste som advarer noen mot å få barn har nok som argument enten at det går litt fort for seg eller at personen ganske enkelt kanskje er litt ung til å ta slike valg. Men igjen er det noe jeg tror. Gidder ikke forsvare at jeg tror det, jeg tror bare det er slik fordi min erfaring sier meg det. Jeg har ingen bevis etter forskning gjort på dette emnet, bare for å gjøre det klart før noen begynner å be om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
tydelig at du ikke orker tanken på at noen mener noe annet enn deg.

Nå er det snarere du, og enkelte andre som har skrevet side opp og side ned om hvorfor barns betydning i de respektives liv. Naivitet, umodenhet og Gud vet hva. Jeg har bare ytret en mening om meg selv, og som sagt :gir jeg da blaffen i hva andre mener er viktig for dem...???:o

Nok om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener valget er bare opp til deg.

Min mening er at er man i 20 åra er ikke det for tidlig, men er man derimot tenåring, så vil ikke jeg anbefalle det.

Fikk datteren min når jeg var 23 år og har ikke angret en dag, det var også planlagt. Vi lever nesten som før, vi elsker og reise og det har vi fortsatt med, ikke noe broblem å ha med en liten en.

Jeg var heldig og fikk gå hjemme med datteren min fulltid til hun var 2 år,

Nå går hun i barnehage, men ikke fulle dager.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg ser ikke noe galt i å advare folk mot å få barn for tidlig hvis det dreier seg om par som åpenbart ikke har vært sammen lenge nok eller opplevd mye sammen.

For min del handler ikke dette bare om alder, men om å være i et 200 prosent sikkert og trygt forhold. Mange får barn for tidlig og ender opp som alenemødre fordi forholdet ikke var modent for det. Da hjelper det ikke om jenta er babysjuk og tror at det å bli mor er det viktigste i verden.

Ser noen har dratt inn alle advarslene mot å få barn for sent også. Til det vil jeg bare si en ting: Det er tross alt ikke alle som møter mannen de vil ha barn med så tidlig i livet.

Enig med flere i at livet ikke bør stoppe når man får barn, men en del ting blir utvilsomt mye vanskeligere. Man bør ikke få barn før man har opplevd så mye at man ikke føler at man går glipp av noe når man får barn, det gjelder både utdannelse og reiser.

27-åring som håper på barn når jeg er 29-30. Det er passe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå bestemt oss for hvordan vi skal gjøre det - advarsler eller ikke :wink:

Tror grunnen til at folk advarer oss er fordi de skulle ønske at de hadde ventet lengre selv. Vi har vært sammen i seks år og opplevd veldig mye sammen, bodd sammen i fire år så det skulle ikke være saken i vårt tilfelle. Kanskje folk tror at vi har et ønske om å reise enormt mye før vi får barn? Kan virke sånn. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Du hadde vel fått totalt sjokk av meg om min mann da. Vi fikk førstemann(helt planlagt!) litt før det var gått 1 år og 1 1/2 mnd fra vi traff hverandre første gang(ble altså planlagt gravid ca 4 1/2 mnd etter at vi traff hverandre for første gang). :wink: Og dette passet oss utmerket.

Forresten, har venninna di og mannen gitt uttrykk for at de angrer på sitt valg?

Eller vi som fikk vår planlagte førstefødte 10 mnd etter at vi flyttet sammen, og da hadde vi kjent hverandre ca. 2-3 uker før det... Var 21 når vi flyttet sammen.

Nå er vi gift og har to stk barn. Alt er bare fin-fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ingen som advarer oss mot å få barn for tidlig i forholdet (vi har vært sammen i snart seks år) men mot å få barn for tidlig i forhold til alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...