Arwen Skrevet 4. november 2003 #1 Del Skrevet 4. november 2003 Har det gått sport i dette? Synes alle sier at vi bør vente hvis jeg snakker om at vi kanskje skal prøve å bli gravide etter bryllupet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 4. november 2003 #2 Del Skrevet 4. november 2003 Den avgjørelsen syns jeg dere selv, og kun dere, skal ta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 4. november 2003 #3 Del Skrevet 4. november 2003 Ja, nå til dags bør man ha universitetsutdannelse, en god og sikker jobb, rik mann, stort hus med omkringliggende hage, to barnesikre biler og hytte på fjellet før man begynner å få barn. Så starter man å jobbe før barna er ett år gamle og får dem inn i barnehage hvor de skal være fra kl. 07:30 til 16:30 hver dag. Klokken 16:30 kjører man hjem og starter på middagen - nå starter det som populært kalles "kvalitetstid" og som er mye bedre enn å satse på kvantitet. Få barn akkurat når du selv ønsker det ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 4. november 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 4. november 2003 Ja, nå til dags bør man ha universitetsutdannelse, en god og sikker jobb, rik mann, stort hus med omkringliggende hage, to barnesikre biler og hytte på fjellet før man begynner å få barn. Så starter man å jobbe før barna er ett år gamle og får dem inn i barnehage hvor de skal være fra kl. 07:30 til 16:30 hver dag. Klokken 16:30 kjører man hjem og starter på middagen - nå starter det som populært kalles "kvalitetstid" og som er mye bedre enn å satse på kvantitet. Få barn akkurat når du selv ønsker det ... Takk.. Godt å lese faktisk. Hadde vært morro og sett hva folk hadde sagt hvis de fikk vite at jeg faktisk kunne tenkt meg og gått deltid hjemme med barna hvis vi hadde hatt råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 4. november 2003 #5 Del Skrevet 4. november 2003 Synes ikke dette nødvendigvis har med alder å gjøre, men om livssituasjon og modenhet. Jeg ville aldri planlagt å bli alenemor (med mindre jeg var millionær kanskje), men synes ekteskapet er den beste rammen rundt å få barn. Men alder? Tja. Synes personlig man bør være minst 20, men igjen så spiller livssituasjonen mer inn en akkurat hvor gammel du er. Er man klar, er man klar - vil man ha barn er man som regel det (med mindre man er en tussete 15-åring med en vill ide). Gjør som du og (den tilkommende) mannen din vil, du - ikke hør på kritikere. Kanskje de er misunnelige? Det er mye som taler for å bli mor i 20-årene isteden for å vente til man er over 30. Særlig fysisk. Man blir lettere gravid og kommer seg lettere etter en fødsel. Det får du si til de som advarer deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 4. november 2003 #6 Del Skrevet 4. november 2003 Jeg er 22 og venter mitt andre barn i april. Synes vi klarer oss fin selv om jeg er "for ung" for noen. Har jo iallefall masse energi og barnslighet igjen enda! Gift blir jeg og snart, leilighet eier jeg så igrunn er jeg vel "trygg" nok, men har fått noen komentarer på at jeg er ung og burde ventet.. Synes ikke det selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 4. november 2003 #7 Del Skrevet 4. november 2003 Synes ikke dette nødvendigvis har med alder å gjøre, men om livssituasjon og modenhet. Heilt samd. Har ei venninne som fekk sin første kjærast då ho var 25. 5 mnd. seinare var dei forlova, 6 mnd. etter det gift. og to mnd. etter bryllaupet var ho gravid... Dei vart altså foreldre ganske nøyaktig to år etter at dei hadde møtt kvarandre første gong - og fram til dei gifta seg budde dei i kvar sin by. Eg veit ikkje om eg greier å setje ord på det eg føler i.f.t. dette, men eg kjenner på at dei to - ho og mannen - aldri har fått tid til å lære kvarandre skikkeleg å kjenne. No er det ikkje eit minutt av dagen som ikkje dreier seg om ungen... Eg trur i alle fall det er betre både for foreldre og barn at foreldra er trygge på kvarandre og har fått nytt kvarandre litt før dei skal til med bleieskift... Men altså - eg har jo aldri sagt noko slikt til dei... (Sjølv om eg kanskje ikkje var den som vart mest ekstatisk då eg fekk høyre at dei var forlova...) Moralen min: Å få barn er fint, og ja, ein veit sjølv når ein er klar. Men i einskilde tilfelle - til dømes med mi venninne, som fleire år tidlegare sa at ho gjerne ville ha barn, men ingen mann - bør ein kanskje ta seg litt tid... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iset Skrevet 4. november 2003 #8 Del Skrevet 4. november 2003 kunne aldri falt meg inn å advart noen pga alderen. det er nodemheten og situasjonen det kommer an på. jeg er 23, gift og har en datter på 3 uker. noen syns kanskje det er ungt, men er man klar så er man klar. vi har tross alt vært sammen i snart 7 år. folk som advarer andre mot å få barn kun pga alderen, bruker ikke hodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 4. november 2003 #9 Del Skrevet 4. november 2003 Dei vart altså foreldre ganske nøyaktig to år etter at dei hadde møtt kvarandre første gong Du hadde vel fått totalt sjokk av meg om min mann da. Vi fikk førstemann(helt planlagt!) litt før det var gått 1 år og 1 1/2 mnd fra vi traff hverandre første gang(ble altså planlagt gravid ca 4 1/2 mnd etter at vi traff hverandre for første gang). Og dette passet oss utmerket. Forresten, har venninna di og mannen gitt uttrykk for at de angrer på sitt valg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pooh Skrevet 4. november 2003 #10 Del Skrevet 4. november 2003 Synes folk skal ta det valget selv.Vi er alle forskjellige.Jeg er selv en "ung mamma" i andress øyne.Har fått mange komentarer ja.Men for meg var det riktig å få barn i 20 årene.Jeg tror ikke jeg hadde hatt så mye overskudd til å følge tempoet på den lille hadde jeg vert over 30.Så lenge man ikke lever på foreldrene lenger må man få barn når det passer en selv.Det er bare å stå på,hvis det føles rett for dere :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pip Skrevet 4. november 2003 #11 Del Skrevet 4. november 2003 Forresten, har venninna di og mannen gitt uttrykk for at de angrer på sitt valg? Neida, for dei svevar på skyer... Men dei (ho) har fortalt at dei aldri har krangla... Og det tykkjer eg er ganske skremande - kva når det ein dag smell, og dei er gifte OG det er barn inne i bildet... Sjølvsagt, folk gjer som dei vil, men eg ville aldri tatt sjansen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smilet Skrevet 5. november 2003 #12 Del Skrevet 5. november 2003 Min samboer (29) og jeg (24) har planer om å prøve å bli gravid etter bryllupet. Jeg har egentlig ikke hørt noen kommentarer utenom fra noen av våre single venner som vil fortelle oss hva vi går glipp av :-? De mener vi bør reise og nyte tiden med bare oss i et par år til! Vi føler selv at vi har fått reist og kost oss masse i de årene vi har hatt sammen og livet stopper jo ikke opp selvom man blir 3 istedenfor 2. Pip skrev: Neida, for dei svevar på skyer... Men dei (ho) har fortalt at dei aldri har krangla... Og det tykkjer eg er ganske skremande - kva når det ein dag smell, og dei er gifte OG det er barn inne i bildet... Min samboer og jeg har heller aldri hatt en krangel med hevede stemmer, men vi har vært uenige mange ganger. Ingen av oss er typen som klarer å krangle med andre eller hverandre. Dette betyr ikke at vi kommer til å smelle i hverandre, men det betyr at vi har funnet ut at en diskusjon er bedre enn en krangel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 5. november 2003 #13 Del Skrevet 5. november 2003 Hadde vært morro og sett hva folk hadde sagt hvis de fikk vite at jeg faktisk kunne tenkt meg og gått deltid hjemme med barna hvis vi hadde hatt råd. Kunne tenkt meg heltid også jeg. Ser forresten ingenting galt i at dere ønsker dere barn etter bryllupet. Barn er selve meningen med livet, ingen grunn til å vente hvis begge er klare for å bli foreldre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #14 Del Skrevet 5. november 2003 Barn er selve meningen med livet,: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 5. november 2003 #15 Del Skrevet 5. november 2003 ???? Ja- for en fryktelig sjokkerende ting å si, ikke sant.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #16 Del Skrevet 5. november 2003 ???? Ja- for en fryktelig sjokkerende ting å si, ikke sant.... jeg synes det.. å påstå at en ting er meningen med livet jeg har ingen barn og kommer aldri til å få det.. og slike kommentarer insinuerer at mitt liv ikke har mening.. derfor tar jeg sterk avstand fra slike latterlige kommentarer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #17 Del Skrevet 5. november 2003 jeg synes faktisk også at det er helt legitimt å advare mennesker man er glad i mot å gjøre ting vi i dag generelt anser som å en dårlig ide (f.eks å få barn før man er 25) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 5. november 2003 #18 Del Skrevet 5. november 2003 jeg synes det.. å påstå at en ting er meningen med livet jeg har ingen barn og kommer aldri til å få det.. og slike kommentarer insinuerer at mitt liv ikke har mening.. derfor tar jeg sterk avstand fra slike latterlige kommentarer.. Det va da som svarte.... Er det mulig å være så hårsår? Meningen med MITT liv er det å få barn, og oppfostre dem sammen med mannen jeg elsker. (forøvrig ingen sjelden oppfatning). Hva DU føler gir mening til livet ditt gir jeg da fullstendig blanke i! Tråd-starter ønsket respons på om det er galt å ønske seg barn tidlig, fremfor f.eks en karriere, mitt ærlige svar er NEI. Uten at jeg har til hensikt å tråkke noen på tærne av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. november 2003 #19 Del Skrevet 5. november 2003 Er det mulig å være så hårsår? Here we go again.. det er altså mitt problem at jeg ikke liker så bombastiske utsagn (for det å forsøke å se litt mer nyansert på ting er ikke en mulighet?) Meningen med MITT liv er det å få barn, og oppfostre dem sammen med mannen jeg elsker. (forøvrig ingen sjelden oppfatning). . Og du fortsetter med kommentaren "forøvrig ingen sjelden oppfating" for å forsøke å presse fram ditt syn som en "normal" og dermed rettferdiggjøre det bombastiske utsagnet (tror forresten ikke at det er en så almenn oppfatning som du tror det der med at "barn er selve meningen med livet") Hva DU føler gir mening til livet ditt gir jeg da fullstendig blanke i! . ?? Da synes jeg du bør begynne å bry deg litt mer om andres følelser.. Og se litt mer på mangfoldet i verden omkringe deg.. Tråd-starter ønsket respons på om det er galt å ønske seg barn tidlig, fremfor f.eks en karriere, mitt ærlige svar er NEI. Uten at jeg har til hensikt å tråkke noen på tærne av den grunn. nei, det er ikke galt å ønske seg barn tidlig, men det er da ikke galt å tenke seg nøye om heller! man bør tåler å høre motforestillinger fra mennesker som bryr seg om en og ønsker det beste for en. og om man tar disse til etterretning og tenker nøye gjennom dem, vet man for sin egen del og kan si til andre når de spør at "ja, jeg har tenkt på det.. og ser at det kan være et problem, men jeg har funnet ut at mine taner er.. bla, bla osv" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 5. november 2003 #20 Del Skrevet 5. november 2003 Kvinnfolk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå