Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2003 #41 Del Skrevet 7. november 2003 Forvente,kreve,forlange?? synes du er på viddene. Er antagelig en grunn til at de ikke har barn sjøl enda også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeNedra Skrevet 7. november 2003 #42 Del Skrevet 7. november 2003 triste norge..... i andre sydligere land er det en slags selvfølge at venner,foreldre,tanter,onkler og sågar naboer hjelper til med barneoppdragelsen og barnepass. Litt sånn helslengt stereotypisk setning dette her altså, men tror det generellt sett er litt korrekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 8. november 2003 #43 Del Skrevet 8. november 2003 At jeg ikke forlanger hjelp fra noen, betyr jo ikke at jeg ikke får det. Du kan ikke akkurat trekke inn "stakkarslige og egoistiske nordmenn" i denne sammenhengen. Hele poenget er at (jeg synes) du må klare deg selv, uten å trenge å forlange noe som helst - du kan ikke basere deg på andres liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeNedra Skrevet 8. november 2003 #44 Del Skrevet 8. november 2003 jo jeg kan trekke det inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lekebøll Skrevet 8. november 2003 #45 Del Skrevet 8. november 2003 jo jeg kan trekke det inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 9. november 2003 #46 Del Skrevet 9. november 2003 Jeg tror dere snakker litt forbi hverandre her. Det er forskjell på å forlange og å forvente. Det virker som om mange tolker Sissi her som at det ligger et uttalt krav i å forvente. Det gjør det ikke. Et uttalt krav er å forlange. Å forvente er noe annet. Det er å anta at noe kommer til å skje... å tro at noe kommer til å skje så sterkt at man regner med det. Når jeg forventer at min nærmeste familie skal være interessert i sitt barnebarn og tantebarn, så mener jeg det i betydningen at "jeg har forventning om det" Altså IKKE at jeg forlanger på noen måte, men at jeg nok blir skuffet om det ikke skjer. (Jeg er altså enig med Sissi!!) Jeg har større forventning til at mine foreldre ønsker å passe barnebarnet sitt enn at en venninne av meg skal ønske det. Og jeg har grunner til å forvente det. De er glade i barn, de har passet mage andre barn opp gjennom, de har hatt egne foreldre som har engasjert seg i sine barnebarn (meg for eksempel). "Normal besteforeldreoppførsel i min familie" er altså å ønske å engasjere seg i barnebarnet sitt. Også å tilbringe tid sammen med det på egen hånd når sjansen er der. Hadde det vært grunner til at foreldrene mine ikke skulle orke å gjøre dette så hadde jeg naturligvis ikke antatt at det skulle skje heller (forventet det). Jeg antar naturligvis ikke at svigerfaren min som er 82 og har dårlig helse skal passe barnebarn. Men jeg regner da med at han skal vise interesse for barnebarnet sitt på annet vis. Og i mine øyne er det er noe som er normalt å anta at besteforeldre skal gjøre. De fleste besteforeldre er nemlig interesserte i barnebarna sine. De fleste tanter og onkler er også interessert i barna til søsknene sine. Kan dere virkelig med hånden på hjertet si at dere ikke hadde blitt skuffet om den nærmeste familien deres aldri viste interesse for å skape et eget forhold til det nyeste familiemedlemmet?! Ville dere ikke blitt skuffet over at barnet deres tydeligvis ikke kom til å få et nært og eget forhold til besteforeldrene sine?! For det er det som ligger i å forvente noe... man "antar at noe kommer til å skje". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pooh Skrevet 9. november 2003 #47 Del Skrevet 9. november 2003 Jeg mener man har lov til å forvente litt hjelp.Ikke bare for sin egen del,men man håper jo at tanter skal vere litt interrisert i å ha med seg barnet for sin egendel.Det er kansje det at denne som startet tråden er litt skuffet fordi de ikke virker engasjert?Å slik har jeg hatt det en stund selv,men det er et valg "tantene" tar.Jeg har en god venninde å vi hjelper hverandre med barna hvis man ønsker seg en kino eller en middag med sambo.Å det er veldig kjekt for da slipper alt å falle på min eller sambos mor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 10. november 2003 #48 Del Skrevet 10. november 2003 Hei anna - så flink du var til å få fram det jeg mente:) Jeg ble litt vel hissig, og fant ut at jeg ikke greide å forklare meg godt nok, men da var det veldig kjekt at en annen klarte det! Godt å høre at det ikke bare er meg som mener at livene våre er sammenvevde. Selv om enhver har ansvar for seg selv, så er ikke det ensbetydende med å ikke kunne forvente noe av sine nærmeste! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 10. november 2003 #49 Del Skrevet 10. november 2003 Nå er det snart jul, kan du ikke fortelle alle tanter og onkler at det som står øverst på ønskelisten deres er litt fritid? Et "gavekort" på barnevakt e.l. koster dessuten svært lite for giver, og betyr så mye for mottaker. Det er i hvert fall verdt ett forsøk! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snuskelusken Skrevet 10. november 2003 #50 Del Skrevet 10. november 2003 Vi forventer ingenting av tantene og onklene til ungene. Erfaring viser at skal man ha hjelp må man spørre, alle er opptatt med sitt... :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå