Gå til innhold

Vitenskap for alle


Gjest Bond

Anbefalte innlegg

Er jo tiden av MOOCs nå, så for de som ikke har funnet ennå - da finnes det hele kurs ute av en del gode universiteter:

edX - kurs fra Harvard, MIT og Berkley

Udacity - litt annen tilnærming med mer problemløsing, men også gratis

Coursera - forelesninger fra en del ganske gode universiteter i USA og noen i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

En fornøyelig gjesteforelesning fra Arizona State.

Omhandler bakgrunnen for dagens moderne videnskapsparadigme og dagens kosmologi og gir en ny forståelse for tidligere videnskapelige og teologiske paradigmer. (Forelesningen er mye mer fornøyelig enn min beskrivelse tilsier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Open Yale courses fra Yale University

http://www.youtube.c...s?feature=watch

For tiden titter jeg meg sakte men sikkert gjennom en forelesningsserie som heter "Roman Architecture with Diana E. E. Kleiner". En omfattende forelesningsserie om romersk arkitektur. 24 forelesninger på ca 1 1/4 time pr forelesning.

Endret av Spiralis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker initiativet!

Jeg synes Forskning.no ofte har gode, lettleste artikler.

Anbefaler ikke forskning.no, da de slipper til anti-vitenskapelige skrullinger. Man kan rett og slett ikke stole på at forskning.no publiserer korrekt informasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Annonse

Åjah, og selvfølgelig: norark! :nigo: Norsk arkeologi-blogg. Siden er fortsatt undet utforming og oppbygging (jeg synes den er litt knotete å finne frem på). Finnes både generelle artikler om ymse arkeologirelaterte temaer, og ideelt sett så skal det skrives minst én post fra hver eneste utgravning som foretas i Norge. Og de skal det også bli et fungerende kart over etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her er en kort video som forklarer noe som kalles for Clarity teknikken, går ut på at man kan gjøre hjernen (eller annet vev) gjennomsiktig, slik at de kan studeres i mye større skala enn hva man tidligere har klart. Veldig fascinerende!

Jeg liker også godt denne (veldig pedagogiske!) videoen som forklarer hvordan motor proteiner fungerer i nerveceller.

Motorproteinene ser faktisk veldig like ut som de vist i videoen, og "går" på en lignende måte der de beveger seg rundt i cellene. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var det ikke en gang en nerde-humor tråd på dette forumet? Jaja, legger den inn her jeg:

Heisenberg and Schrödinger are out for a drive when they get stopped by the police. The policeman asks Heisenberg "Sir, do you know how fast you were going?" and Heisenberg says "No, but I know where I am!". Confused, the officer says "Sir, you were doing 80 mph", and Heisenberg throws his hands in the air and huffs "Great, now I don't know where I am anymore!".

The policeman thinks something is going on, and orders the pair out of the car so that he can search it for contraband. He looks under the seats, in the glove compartment, in the back, and then walks around the car and opens the boot. He stares into it for a moment, turns to Schrödinger and says "Sir, did you know there's a dead cat in here?!", so Schrödinger rolls his eyes and snorts "Yeah, we do now!".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke en gang en nerde-humor tråd på dette forumet? Jaja, legger den inn her jeg:

Jeg la den på snikkesnakk, siden jeg fryktet den likevel kom til å bli flyttet.

Heisenberg and Schrödinger are out for a drive when they get stopped by the police. The policeman asks Heisenberg "Sir, do you know how fast you were going?" and Heisenberg says "No, but I know where I am!". Confused, the officer says "Sir, you were doing 80 mph", and Heisenberg throws his hands in the air and huffs "Great, now I don't know where I am anymore!".

The policeman thinks something is going on, and orders the pair out of the car so that he can search it for contraband. He looks under the seats, in the glove compartment, in the back, and then walks around the car and opens the boot. He stares into it for a moment, turns to Schrödinger and says "Sir, did you know there's a dead cat in here?!", so Schrödinger rolls his eyes and snorts "Yeah, we do now!".

:Hehe:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walter Levin fra MIT er jo obligatorisk i en slik tråd. Han er en legende!

En tilfeldig video fra han:

https://www.youtube.com/watch?v=a0PTf6yN0dQ

Alle hans forelesninger i sin helhet ligger fritt tilgjengelig på nett.

Også har man jo denne fyren som gjør en del morsomme eksperimenter som man i mange tilfeller ikke trudde at var mulig for en privatperson å få til:

Ben Krasnow:

https://www.youtube.com/watch?v=sG7G3LN_SN8

https://www.youtube.com/watch?v=VdjYVF4a6iU

Dette er et tilfeldig klipp fra han om hans elektron mikroskop som han har lagd helt fra bunn av selv. Sjekk ut hans kanal for alle hans prosjekter:

https://www.youtube.com/user/bkraz333/videos

Som dere kanskje kan gjette så har han ikke noe kjæreste eller kone. For kvinner liker visst ikke smarte menn hvis de ikke i tillegg er veldig rike og berømte ser det ut som.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la den på snikkesnakk, siden jeg fryktet den likevel kom til å bli flyttet.

:Hehe:

Der var den ja, takk! :)

Som dere kanskje kan gjette så har han ikke noe kjæreste eller kone. For kvinner liker visst ikke smarte menn hvis de ikke i tillegg er veldig rike og berømte ser det ut som.

Pft. Hadde jeg dratt på date, og fyren hadde fortalt meg at han hadde laget sitt eget SEM hadde jeg forelsket meg der og da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pft. Hadde jeg dratt på date, og fyren hadde fortalt meg at han hadde laget sitt eget SEM hadde jeg forelsket meg der og da!

Praksis viser nok dessverre noe annet.

Ben Krasnow driver forøvrig nå med å lage sitt eget LCD display fra grunn av hjemme i garasjen. Noe som på mange måter er mer avansert og utfordrende enn hans SEM. Siden det innebærer blant annet ITO coating av glass i argon/høyt vakum og laging av tynnfilmtransistorer på glass substrat pluss selvfølgelig å få perfekt avstand mellom glassplatene for å få riktig polarisering av lyset gjennom LCD, ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Hvis noen har lyst på et universitetskurs så er det noen som tilbyr gratiskurs via coursera.org

Noen av kursene vil jeg så absolutt anbefale forkunnskaper før du prøver deg på, andre starter på et langt lavere nivå. Jeg har prøvd noen av de og er ganske overrasket over hvor bra enkelte av disse kursene er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det liknende nettkurs fra skandinavia?

Anonymous poster hash: e9a8f...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig, men viktig: www.lovdata.no

:hallo:



Anonymous poster hash: 0fe55...546
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...