hilde1 Skrevet 19. april 2011 #1 Skrevet 19. april 2011 Har lest flere diskusjoner, om at man kan legge på seg, eller ikke gå ned i vekt, av pepsi max (og annen lettbrus) hvis man drikker mye av den. Stemmer dette ? Ødelegger man dietten om man drikker lettbrus? Vil lettbrus ødelegge for vektnedgang?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #2 Skrevet 19. april 2011 Nei, man går ikke opp av pepsi max, dette er en myte som har blitt avkreftet for lenge siden.
hilde1 Skrevet 19. april 2011 Forfatter #3 Skrevet 19. april 2011 Nei, man går ikke opp av pepsi max, dette er en myte som har blitt avkreftet for lenge siden. men kan det hindre vektnedgang?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #4 Skrevet 19. april 2011 men kan det hindre vektnedgang? For meg hindrer det vektnedgang. Eller sinker vektnedgang. Men jeg er på lavkarbo da, og der har det med den kunstige søtningen som påvirker blodsukkeret å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #5 Skrevet 19. april 2011 men kan det hindre vektnedgang? For meg hindrer det vektnedgang. Eller sinker vektnedgang. Men jeg er på lavkarbo da, og der har det med den kunstige søtningen som påvirker blodsukkeret å gjøre.
sussanne Skrevet 19. april 2011 #6 Skrevet 19. april 2011 Bullshit. Drikk så mye Pepsi Max du vil, det innholder ingen kalorier. Man legger på seg av å få i seg for mange kalorier, altså man legger på seg hvis man spiser mer enn det man forbrenner. 1
PepsiMax Skrevet 19. april 2011 #7 Skrevet 19. april 2011 På hvilket grunnlag blir dette sagt? Hva skulle grunnen være? pepsi max inneholder jo omtrent Ingen kcal. Drikker selv en god del. Stort sett hver dag. Har likevel gått ned 10kg på 2-3 mnd.
Aspera Skrevet 19. april 2011 #8 Skrevet 19. april 2011 Vel, folk reagerer forskjellig på stoffene lettbrus inneholder. En ting er ihvertfall sikkert: Det er fryktelig usunt! Du kan sikkert gå ned i vekt selv om du drikker lettbrus, men da lever du ikke et sunt liv, noe du burde gjøre i størst mulig grad da vekttap kan gå hardt utover kroppen. Da burde du heller drikke vann - eller vanlig brus, ettersom det faktisk er et sunnere alternativ. 3
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. april 2011 #9 Skrevet 19. april 2011 Koffein bidrar til økt matlyst, og det er mye koffein i Pepsi Max. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #10 Skrevet 19. april 2011 Koffein bidrar til økt matlyst, og det er mye koffein i Pepsi Max. Det er ganske mye mer koffein i vanlig kaffe enn i coladrikker, og jeg hører ingen som bannlyser vanlig sort traktekaffe. Jeg skulle også gjerne hatt en link til at koffein øker matlysten, all info jeg finner forteller nemlig det motsatte - at koffein demper matlyst... 2
Tears.of.the.Sun Skrevet 19. april 2011 #11 Skrevet 19. april 2011 Det er ganske mye mer koffein i vanlig kaffe enn i coladrikker, og jeg hører ingen som bannlyser vanlig sort traktekaffe. Jeg skulle også gjerne hatt en link til at koffein øker matlysten, all info jeg finner forteller nemlig det motsatte - at koffein demper matlyst... Javel. Det er bl.a. min personlige erfaring som tilsier at man blir mer sulten av koffein. Og det gjelder både kaffe, Pepsi Max og andre drikker med mye koffein. Jeg har også lest det for lenge, lenge siden og kan ikke oppgi en kilde til deg her og nå. Men det er vel med koffein som med alt annet - utrolig mye forskjellig info ute å går. Man får bare ha den oppfatningen man ønsker, men jeg tror i hvert fall at koffein øker matlyst eller sultfølelsen da det skjer med meg konstant.
AnonymBruker Skrevet 19. april 2011 #12 Skrevet 19. april 2011 Pepsi Max er så godt som uten kalorier (1 kcal pr 100ml el.) - ergo kan man ikke legge på seg av kaloriene. Pepsi Max inneholder mindre koffein enn vanlig kaffe, dessuten regulerer koffein sultfølelse og matlyst (kjapt søk på google: koffein + matlyst) Det er bevist at aspartam (det farlige stoffet i Pepsi Max IKKE har noen innvirkning på insulinproduksjon/blodsukker (denne nettsiden har link til minst fem linker som beviser dette) Om noen mener de spiser mer ved å drikke Pepsi Max, så er det ikke Pepsi Max som er synderen - det er kaloriene i den ekstra maten du får i deg!
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #13 Skrevet 20. april 2011 Lettbruser ble utviklet for diabetikere, ikke som slankedrikke. Noe å tenke på i den evinnelige debatten om kaloriefrie/sukkerfrie bruser. Selv så er jeg veldig skeptisk til at lettbrus er grei daglig drikke, som brukeren PepsiMax hevder. Jeg tror sukker ofte er sunnere enn allverdens unaturlige tilsetningstoffer. 3
sussanne Skrevet 20. april 2011 #14 Skrevet 20. april 2011 (endret) Koffein bidrar til økt matlyst, og det er mye koffein i Pepsi Max. Hæ? Koffein brukes som slankemiddel, fordi den demper sultfølelsen. Jeg merker dette veldig godt hvis jeg drikker pepsi max når jeg er sulten, da blir jeg plutselig ganske mett. Har jeg spist ganske mye mat i løpet av dagen og skal til å legge meg, men sultfølelse melder seg, pleier jeg å ta meg en pepsi max. Jeg syns det er mye bedre enn å hive i seg 2 knekkebrød 5 min før man skal sove. Denne energien trenger du ikke når du bare ligger i senga. Endret 20. april 2011 av sussanne
Tears.of.the.Sun Skrevet 20. april 2011 #15 Skrevet 20. april 2011 Hæ? Koffein brukes som slankemiddel, fordi den demper sultfølelsen. Jeg merker dette veldig godt hvis jeg drikker pepsi max når jeg er sulten, da blir jeg plutselig ganske mett. Har jeg spist ganske mye mat i løpet av dagen og skal til å legge meg, men sultfølelse melder seg, pleier jeg å ta meg en pepsi max. Jeg syns det er mye bedre enn å hive i seg 2 knekkebrød 5 min før man skal sove. Denne energien trenger du ikke når du bare ligger i senga. Javel, kroppen reagerer vel forskjellig på koffein da? Jeg er helt motsatt. Hvis jeg får i meg mye koffen i løpet av en dag, blir jeg utrolig mye mer sulten. Jeg kan ha nettopp spist et herremåltid, men får jeg i meg 2-3 glass Pepsi Max går jeg å raner kjøleskapet igjen.
Gjest Tjoms Skrevet 20. april 2011 #16 Skrevet 20. april 2011 Jeg ville styrt unna alt som heter lett-brus og (og lett-produkter generellt). Det inneholder bl.a aspartam som overhodet ikke er bra for helsa, og som for mange absolutt kan påvirke vektnedgang. Drikk vann 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #17 Skrevet 20. april 2011 Det sises at koffein påvirker blodsukkeret og ikke vil være gunstig på lavkarbodietter. Og pepsi max inneholder en del koffein.
Gjest Rampunge Skrevet 20. april 2011 #18 Skrevet 20. april 2011 Det handler om litt kjemi. Propper du i deg en burger med pommes frites på McDonalds, og velger en lightbrus som tilbehør vil kroppen bruke masse energi for å prøve å kvitte seg med fettet/karbohydratene etc fra maten. Når du har drukket lettbrus vil det "blokkere" den naturlige forbrenningen av maten, og denne forbrenningen vil da ta mye lengre tid. Drikker du derimot vanlig brus med sukker i, vil kroppen "angripe" forbrenningen av maten mye raskere. Jeg vet ikke om forklaringen min var veldig forståelig, prøvde å bryte den ned til hverdagsspråk. Med andre ord, er du usikker/fanatisk, drikk vann.
Gjest made4u Skrevet 20. april 2011 #19 Skrevet 20. april 2011 Du kan drikke hvor mye du vil og klarer, har absolutt intet å si. Jeg vil hevde at jo mer du drikker, dess mindre blir sjansene for at du legger på deg samt du styrker dine sjanser for vektnedgang. Det siste sier jeg, fordi mange ikke drikker nok, og da kan kroppen deres missvisende tolke denne tørsten som sult. Resultatet er at dem spiser heller enn å drikke, når denne følelsen kommer. Som kjent bidrar jo også mat med veske for kroppen. Noen hevder dog at man får større søtlyst av sukkerfri brus (kunstige søtningsstoffer), og at man slik legger på seg av det fordi det fører til at man spiser mer av annen mat som inneholder energi osv. Men det blir bare søkt å bekymre seg for, så drikk av hjertens lyst du. Snakkes om kreftfare etc., men der skremmer mye annet meg så mye mer at jeg bekymrer meg i alle fall ikke tross 3 liter inntak om dagen med kunstig søtede drikkevaner.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #20 Skrevet 20. april 2011 Når du har drukket lettbrus vil det "blokkere" den naturlige forbrenningen av maten, og denne forbrenningen vil da ta mye lengre tid. På hvilken måte "blokkerer" lettbrus den naturlige forbrenningen, og hvilket stoff er det som gjør denne blokkeringen? Dette vil jeg gjerne ha en link til forskning på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå