Gå til innhold

Hvor spiser dere middag?

Fremhevede innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Vi har spisebordet på kjøkkenet og spiser de fleste måltider der. Om vi spiser noe som ikke krever bestikk (pizza, en enkel gryte eller noe sånt) hender det at vi tar måltidet foran tv'n, men det prøver vi å unngå. Litt fordi vi synes det er fint med den sosiale biten av å spise middag uten tv, men også fordi det for noen kan være vanskeligere å kjenne at man blir mett i tide hvis man er opptatt med det som skjer på tv'n.

Når vi spiser ved spisebordet tar vi oss gjerne bedre tid til å nyte maten og snakke om både det vi spiser og hva vi har gjort i dag/skal gjøre i kveld/morgen osv.

Det uthevede er jeg veldig enig med deg i. Når man har oppmerksomheten et annet sted enn på maten, spiser man fort for mye. Jeg tror at denne måten å spise på har mye skyld i overvekt og fedme; for mye spising og selvfølgelig også for lite mosjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Vi spiser alltid ved kjøkkenbordet, enten det bare er meg og samboer eller om barna hans er hjemme. Når jeg er gressenke (han er off-shore), spiser jeg ofte middag foran tv`n. Det er så kjedelig å spise alene, så jeg føler tv`n er litt selskap :sjenert:

Jeg vet selvfølgelig at jeg ikke burde gjøre det, i forhold til om man overspiser eller ikke. Men jeg lager aldri mer enn en porsjon når jeg er alene, så det er ikke noe problem.

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer.

Ved kjøkkenbordet, stuebordet, bord i bakgården, eller bord på restaurant. Spiser middag på kafé eller restaurant ett par dager i uken, og resten hjemme.

AnonymBruker
Skrevet

I sofaen, foran tv'en. Vi har en stasjonær pc, og den tar rett og slett hele kjøkkenbordet (lite kjøkkenbord), så vi har ikke noe valg. Sånn er det å bo i en liten studentleilighet. Vi spiste en del ved stuebordet da jeg var liten, men også kjøkkenbordet, jeg ser ikke noe galt i noen av delene. Jeg har da lært meg gode manérer allikevel.

Mvh Yvonne :heiajente:

Såvidt jeg vet er du ganske overvektig, kanskje denne tv-spisingen har en del skyld i dette? Når du spiser foran tv er det lett å overspise.

I kollektivet spiser vi bare foran tv-en/ved stuebordet. Frokosten brukes til nyhetsurfing på nett, og middagen spises som regel til en eller annen serie vi følger med på. (Vi lager ikke mat sammen).

Hjemme hos mamma og pappa spiser vi alltid ved kjøkkenbordet, med unntak av evt kveldsmat som vi fikser hver for oss. Alle fellesmåltider er ved kjøkkenbordet. Kan huske at vi har spist foran tv-en kanskje 5 ganger gjennom oppveksten, og da har det vært når det har vært noe helt spesielt på tv, en landskamp i fotball eller VMfinale f.eks. Er veldig glad for at jeg er oppvokst med dette, og kommer til å gjøre det sånn når jeg får barn selv og.

Det er forresten slik at man spiser ofte mer når man spiser foran tv-en, fordi man ikke konsenterer seg om maten og kjenner metthetsfølelsen.

Det uthevede er jeg veldig enig med deg i. Når man har oppmerksomheten et annet sted enn på maten, spiser man fort for mye. Jeg tror at denne måten å spise på har mye skyld i overvekt og fedme; for mye spising og selvfølgelig også for lite mosjon.

Skrevet (endret)

Såvidt jeg vet er du ganske overvektig, kanskje denne tv-spisingen har en del skyld i dette? Når du spiser foran tv er det lett å overspise.

Eh, unnskyld? Til din informasjon har jeg ikke noe problem med overspising. Hvis det er feit du vil frem til (overvektig er nemlig ikke det samme som feit, muskler veier tross alt mer enn fett), så spiser jeg sunt og trener flere ganger i uken, så jeg ser ikke helt hva du vil frem til her.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Nå synes jeg du legger deg kraftig opp i saker du ikke har noenting med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke et kjøkken, men en kjøkkenvegg i stua. Har derfor heller ikke plass til noe kjøkkenbord eller stoler, er derfor tvunget til å spise i sofaen. Vi ser sjelden på TV men ser ofte en episode av en TV-serie på PCen mens vi spiser. Har ikke merket noen endring i forhold til matinntaket etter at vi begynte med det, så sånt varierer nok fra person til person.

Når vi en gang får større plass og barn, vil det nok være ryddigst og mest praktisk å spise ved et kjøkkenbord, så da blir nok vanene endret igjen. Det har jeg ingenting imot, men synes det er ekstra koselig å ta middagen i sofaen (ikke nødvendigvis med TVen på), så det blir nok å skje i helger og ved spesielle anledninger, f.eks. jul og bursdager.

Gjest Anonym 15
Skrevet

Hjemme spiser jeg frokost i fullfart ved spisebordet i stuen, det eneste spisebordet vi har. middag spises også det, veldig ofte med dagsrevyen på. til min irritasjon... noen ganger i sofaen på lørdager - men det er sjeldent, bare hvis vi ikke orker rydde spisebordet, der er det alt for ofte store hauger med aviser....

Hos besteforeldrene mine, hvor jeg har spist en del; frokost på kjøkkenet om det er plass, det samme med lunsj og middag, men om det er søndagsmiddag ved spisebordet i stuen. kveldsen tas somregel på kjøkkenet eller foran tven. Ellers spises det ikke forean tv der! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...