Gå til innhold

Bartendere, hva tenker vi om dem?

Fremhevede innlegg

Gjest Eugene Onegin
Skrevet

jeg offrer dem ikke en tanke for og være helt ærlig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til trådstarter: Hva F. mener du med at du er i tvil om å være bartender kan kvalifiseres som et yrke?

Et yrke er vel noe man må ha en ofisiell utdannelse til? Etter som jeg har skjønt (men jeg kan ta feil), så kan hvem som helst bli bartender, og spe på med kurs og div, men det er ikke noe man kan utdanne seg til å videregående eller høyskoler?

På samme måte som f.eks. kassadame er en jobb, og ikke et yrke. :)

Skrevet

Jeg synes alltid bartendere virker som litt interessante mennesker, så jeg liker dem! Tenker aldri noe stygt om dem mtp jobben - gidder ikke ha fordommer! Har stått i bar selv.

Dessuten har jeg en 14iz-crush på en bartender i min faste bar, så akkurat nå er det ekstra gøy! :D

Skrevet

Jeg synes egentlig ganske synd på bartendere. Jeg takler rett og slett ikke å jobbe konstant med fulle folk (Nå har jeg aldri gjort det heller, men jobba nattevakt på bensinstasjon, og har hatt min del av fulle kunder, for å si det sånn..). Men ingen negative holdninger til dem, nei. :)

AnonymBruker
Skrevet

Et yrke er vel noe man må ha en ofisiell utdannelse til? Etter som jeg har skjønt (men jeg kan ta feil), så kan hvem som helst bli bartender, og spe på med kurs og div, men det er ikke noe man kan utdanne seg til å videregående eller høyskoler?

Sant.

Jeg er bartender, men har aldri hatt kurs for å bli det, bare blitt opplært (hadde teoritest for å kunne reglene rundt sjenking da, men ingen kursing rundt det praktiske).

Yrke er noe man utdanner seg til å bli, jobb er alt mulig.

Skrevet

Vel da tar du feil. Skulle du lært deg alt deg jeg kan, så hadde det tatt deg to-tre år + praksis. Altså ikke helt ulikt f,.eks servitør eller kokkeutdannelse.

Desverre så finnes det ingen offisiell kvalitetssikret bartender utdannelse, det nermeste blir vel sommelier.

Å ha et yrke er jo en løs definisjon, men brukes til å beskrive hva man jobber med.

Skrevet

Jeg synes egentlig ganske synd på bartendere. Jeg takler rett og slett ikke å jobbe konstant med fulle folk (Nå har jeg aldri gjort det heller, men jobba nattevakt på bensinstasjon, og har hatt min del av fulle kunder, for å si det sånn..). Men ingen negative holdninger til dem, nei. :)

Det blir ikke en rettferdig sammenligning.

Står man i kiosk, bensinstasjon, gatekjøkken o.l og må forholde seg til fulle folk, så er det ofte sent på kvelden etter at barene har stengt, folk er dritings og fulle av faen ( her selv drevet kiosk og vet hvor drittsekker drita folk er - stjele smågodt, ketchupkrig osv osv...)

Fulle folk vet at vi bartendere ikke har lov til å servere dem, så folk manner seg opp i håp om å få kjøpe en runde til.

Som bartender så styrer jeg hvem som får drikke, hvem som får være og hvem som skal nektes - jeg er i praksis pushern deres den kvelden, så folk prøver stort sett alltid å spille på lag med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...