Gå til innhold

Bartendere, hva tenker vi om dem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får ofte litt rart blikk når jeg sier jeg jobber som bartender. Kanskje spesiellt siden jeg er en veldig ordentlig jente, som studerer til å bli lærer og som ikke er noen typisk utadvendt Paradise Hotel-type der livet dreier seg om festing.

Hvilke fordommer har du mot bartendere? Hva tenker du er den stereotypiske bartenderen?

Har hørt om folk som neppe ville innledet et forhold til en bartender, fordi de har rykte på seg å være litt ville på det motsatte kjønn-fronten. Gjelder det mest guttene, eller er jentene like ille?

Jeg tenker jo mitt når jeg hører at en person jobber i matbutikk, i barnehage, som lege, som selger, som lærer osv osv. Hva forbinder DU med akkurat dette "yrket" (litt i tvil om det kan kalles yrke..:s).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen fordommer mot bartendere, hvor skulle jeg det? Jeg bryr meg lite mye om bartendere som de som sitter i kassen på Rema 1000. De er arbeidere, slik som meg selv :) De er der bare. De gjør jobben sin. Og etter jobben går de hjem til hvor enn de bor og er seg selv. Jobben er bare masken utanpå, det betyr ikke nødvendigvis at personen er glad i drinker selv, eller er utadvent og løssluppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som studerer jobber jo som bartendere, og det syns jeg er greit.

Fordommer får jeg først når jeg ser 40år gamle damer stå bak baren... men det er de samme tankene som jeg får når jeg ser 40år gamle damer bak kassa på Rema... Huff, har ikke kommet seg lengre i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som studerer jobber jo som bartendere, og det syns jeg er greit.

Fordommer får jeg først når jeg ser 40år gamle damer stå bak baren... men det er de samme tankene som jeg får når jeg ser 40år gamle damer bak kassa på Rema... Huff, har ikke kommet seg lengre i livet.

Nei uff. Tenk at noen skulle trives i slike jobber.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fordommer mot bartendere, hvor skulle jeg det? Jeg bryr meg lite mye om bartendere som de som sitter i kassen på Rema 1000. De er arbeidere, slik som meg selv :) De er der bare. De gjør jobben sin. Og etter jobben går de hjem til hvor enn de bor og er seg selv. Jobben er bare masken utanpå, det betyr ikke nødvendigvis at personen er glad i drinker selv, eller er utadvent og løssluppen.

Nei, men forskjellige typer jobber tiltrekker seg gjerne forskjellige typer folk. Merker f.eks stor forskjell på julebordet med den jobben og julebordet med barnehagegjengen...

Man forbinder gjerne ting med ulike yrker og kan generalisere hvilke typer som jobber der.

Jeg har fordommer (ikke negative nødvendigvis) til de aller fleste yrkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo jobbet litt selv ved siden av studiene så kan på en måte ikke skyte meg selv i leggen. Men hadde nok ikke innledet et forhold til en, men det er på grunn av lønn/arbeidstider (nå får jeg sikkert kjeft igjen...) ikke på grunn av stereotype-trekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber selv som bartender, og de fleste jeg jobber med er helt vanlige, ordentlige folk. Flere har fulltidsjobb i tillegg, noen studerer, også er det de som kun er bartendere, som ofte har en litt annen døgnrytme enn oss andre, og som gjerne blir igjen etter stengetid og tar et par øl. Som fulltidsjobbende OG student ved siden av bartenderjobben går jeg hjem og legger meg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker at mange av de er veldig lette på tråden, akkurat som meg, siden bartendere er noen av de letteste å få med seg hjem:) er jente

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at bartendere er ekstremt sløve på å se hvem som er nestemann. Oppfører meg og sørger for å holde min plass i køen, men likevel er de helt blinde. Man kan lure på om de har forsynt seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at bartendere er ekstremt sløve på å se hvem som er nestemann. Oppfører meg og sørger for å holde min plass i køen, men likevel er de helt blinde. Man kan lure på om de har forsynt seg.

enig! blir kjempeglad hver gang en bartender faktisk gjør jobben sin og ikke bare tar den som roper høyest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet som bartender i mange år og det er vel som yrker flest, du finner flinke folk og mindre flinke folk.

Det er selvfølgelig uheldig at ordet "bartender" knyttes opp mot tullinger fra paradise hotel og bartenderskolen.

På grunn av disse showene blir bartendere sett på som ekstremt festglade og "løse"

Det er selvfølgelig synd for oss som tar yrket seriøst og har investert mye i fag og råvarekunnskap (nei, jeg mener ikke å drikke seg full...)

I og med at jeg på jobben ofte beveger meg i et grenseland mellom matlaging og drinkmixing og at ordet bartender har blitt såpass stigmatisert, så har jeg på mine visittkort brukt ordet mixologist for å sette et klart skille.

Til trådstarter: Hva F. mener du med at du er i tvil om å være bartender kan kvalifiseres som et yrke?

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at bartendere er ekstremt sløve på å se hvem som er nestemann. Oppfører meg og sørger for å holde min plass i køen, men likevel er de helt blinde. Man kan lure på om de har forsynt seg.

Til informasjon er det faktisk umulig å holde styr på hvem som er nestemann i "køen" når du har et lokale med flere hundre folk som står og dytter og roper, og du faktisk skal JOBBE, ikke stå og glo etter hvem sin "tur" det er. Hvis du vil ha et tips, så stå i ro, ikke rop og skrik, og du får drikke så fort bartenderen kommer til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anjelika

Til informasjon er det faktisk umulig å holde styr på hvem som er nestemann i "køen" når du har et lokale med flere hundre folk som står og dytter og roper, og du faktisk skal JOBBE, ikke stå og glo etter hvem sin "tur" det er. Hvis du vil ha et tips, så stå i ro, ikke rop og skrik, og du får drikke så fort bartenderen kommer til deg.

Pfft. Jeg har vært borti mange bartendere som har stålkontroll på hvem som er nestemann selv om bardisken renner over av tørste mennesker. Det er faktisk en del av jobben din å klare å observere det samtidig som du mikser og tapper. Merker enorm forskjell på når jeg går på studentsteder som har plassert frivillige amatører i baren og på steder med folk med ekspertise og erfaring når det gjelder akkurat dette.

Jeg har forøvrig ingen av de fordommene mot bartendere som er nevnt, men nå går jeg ikke på ayia napa-aktige diskoteker heller. Går på brune buler og kjenner en haug med bartendere og alle er så langt fra en Paradise Hotel-deltaker som overhodet mulig. Har faktisk stått i bar selv til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Fordommene mine mot bartendere

- svensk

- studerer

- flyfille

- sover hele dagen

- lite sosialt liv (pga mye jobbing på kveldstid når andre har fri)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han/hun kom fra Sverige hit til Norge for å få jobb. :jepp:

At han/hun ofte blir med en gjest hjem for ONS når dagens vakt er over.

At han/hun har litt "gal" døgnrytme. Jobbe om kvelden/natten og sove om dagen.

At han/hun bor i kollektiv sammen med 14 andre svensker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At han/hun har litt "gal" døgnrytme. Jobbe om kvelden/natten og sove om dagen.

Hvordan kan du ha fordommer mot at noen har "gal" døgnrytme? Jobber man på kvelden/natta, så har man jo ikke akkurat noe annet valg enn å sove på dagen.

Jeg skjønner ikke hvordan behovet for søvn kan frembringe fordommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Hvordan kan du ha fordommer mot at noen har "gal" døgnrytme? Jobber man på kvelden/natta, så har man jo ikke akkurat noe annet valg enn å sove på dagen.

Jeg skjønner ikke hvordan behovet for søvn kan frembringe fordommer...

Det er jo likefult en fordom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du ha fordommer mot at noen har "gal" døgnrytme? Jobber man på kvelden/natta, så har man jo ikke akkurat noe annet valg enn å sove på dagen.

Jeg skjønner ikke hvordan behovet for søvn kan frembringe fordommer...

Jeg snakker ikke om fordommer, men hva jeg tenker om dem. Som TS spør om i topic.

Er ingen hemmelighet at det meste av samfunnet er bygget opp rundt jobb på dagtid og søvn på nattestid. Se bare på åpningstider på offentlige kontorer, åpningstider i butikkene, arbeidstid i de fleste kontorbedrifter, osv. Der er normen stort sett 08-16, selvsagt med avvik noen få timer i begge retninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon er det faktisk umulig å holde styr på hvem som er nestemann i "køen" når du har et lokale med flere hundre folk som står og dytter og roper, og du faktisk skal JOBBE, ikke stå og glo etter hvem sin "tur" det er. Hvis du vil ha et tips, så stå i ro, ikke rop og skrik, og du får drikke så fort bartenderen kommer til deg.

Det er ikke umulig når det står 5-10 personer ved baren, og de som NETTOPP kom og som i tillegg står HELT ute på den ene siden får før den personen som står rolig og venter og har venta i minst 5 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...