Gå til innhold

Frekt?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dette innlegget vil sikkert mange tro at jeg er gjerrig, noe som ikke er tilfelle, da jeg er gavmild, men det er noe jeg reagerer på..

I dag fikk jeg lappe i posten der det stod:

"Jente14 fotballag har flaskeinnsamling tirsdag 19.04, for å få inntekter til sin fotballcup de skal på. Vi kommer i din gate da.."

Er det meningen at folk skal sponse fotballcupene til andre/ukjente? Hva med å faktisk gjøre seg fortjent til pengene man samler inn, framfor å ringe på dører å nærmest tigge?

Når jeg var ung, så måtte foreldre betale for turene våres, enten det var gjennom klasseturer eller idrettsturer. Hendte også vi steika vafler og solgte for en femmer, for å få penger i kassen...

Er det bare meg, eller er det på kanten til å bli frekt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Armule
Skrevet

Flaskeinnsamling er jo like vanlig som vaffelselging, så vil ikke kalle det for frekt nei.

Du har jo valget om å si nei å gi dem flaskene like mye som du har valget mellom ikke å kjøpe en vaffel.

• Liker 7
Skrevet

Nei, synes ikke dette er frekt, selv om informasjonen godt kunne vært formulert mye bedre. Idrettslagene trenger penger og det er en fin ting at spillerne tar ansvar for inntjeningen selv. Jeg vil tro at flaskeinnsamling er ett av flere tiltak.

Du velger selv om du vil bidra eller ikke. ;-)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De jobber jo for pengene, det er en tung jobb å dra kilovis med flasker med seg gjennom gatene og mange er sikkert glad til for å bli kvitt flaskene. Flaskepanten er jo så lav at man skal pante mange flasker for at det skal monne.

Jeg personlig gir ikke fra meg flasker, men har forståelse for at andre gjør det. Synes ikke det er frekt.

Drittunger som truer til seg godteri på halloween derimot..

Men det er en annen diskusjon :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg er på en måte litt enig. Jeg hadde vært mye mer villig til "hjelpe" om de faktisk hadde solgt noe. Mange kjøper store mengder med kaker (kjeks) fra forhandler og går dør til dør og selger. Det syns jeg er en bedre måte å gjøre det på.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det er en ærlig sak å hente inn flasker for flaskepanten. De må GJERNE komme hit. Jeg foretrekker det fremfor kake- og loddsalg. Hva skal jeg med kake og hva i denne verden skal jeg med en hel ribbe dersom jeg vinner?

Jeg synes det er ganske sært og ikke så rent lite gnitent å synes det er frekt å få lapp om støtte til idrettslaget i postkassen.

Gjest krystallen
Skrevet

Nei det synes jeg ikke !!!

Hvorfor i all dager skulle det være frekt ?

De holder seg til sport og gjør noe nyttig og godt.

De går ikke rundt og selger narkotika som mange 12 åringer desverre gjør i usa blandt annet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir heller fra meg flasker enn å "måtte" kjøpe billige, vonde kjeks.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes overhode ikke at det var frekt. Det er lov å forsøke seg og det er lov å si nei takk.

Jeg har hatt unger som har solgt lodd og kakebokser for inntekt til idrett eller klassen. Jeg har selv deltatt på vareopptelling.

Jeg tenker sånn at jeg velger å støtte helt lokale ting som gjelder mitt nærområde selv om unger er voksne og bor et annet sted.

Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt, selv om de muligens kunne formulert seg noe bedre. Man velger jo selv om man vil gi fra seg tomgodset sitt eller ikke. Jeg ser heller ikke noen prinsipiell forskjell mellom en slik lapp og lappene om loppeinnsamling det lokale korpset jevnlig legger i min postkasse. Jeg velger jo selv om jeg vil levere fra meg ting og føler slett ingen forpliktelse til å gjøre det. Dersom noen hadde ønsket tomflasker her kunne de gjerne ha fått mine, mye bedre enn loddsalg på døra i mine øyne.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Syns heller ikke det er frekt. Temmelig vanlig at lag og foreninger samler inn flasker i stedet for å selge lodd, kjeks eller hva det måtte være. Jeg gir gjerne bort tomflaskene mine, i stedet for å kjøpe lodd.

Og de gjør da en innsats for flaskene de mottar. Frakter dem vekk, panter dem, og får muligheten til å bruke pengene på en god fritidsaktivitet.

Og tenk for en flott måte for dem som ikke klarer pante tomgodset sitt selv å bli kvitt det på!

• Liker 1
Skrevet

Som flere andre her sier; du bestemmer uansett selv om du vil støtte dem eller ei, uansett hvordan de velger å skaffe pengene de trenger.

Frekt blir det først når de blir sure fordi du sier nei.

Jeg tar vare på tomflasker med tanke på å pante dem - ikke fordi jeg trenger pengene, men fordi jeg prøver å være miljøbevisst og sende flaskene tilbake igjen slik at det kan brukes på nytt. Om det blir meg eller idrettslaget som stapper flaskene i panteautomaten blir det samme for meg. Det er veldig greit å bli kvitt dem uansett.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var barn var jeg med på flaskeinnsamling minst en gang i året (og dette var ikke i fjor, for å si det sånn). Det var en helt vanlig måte å samle inn penger til klubben på, og jeg skjønner ikke hva som er frekt med det.

Jeg husker at mange takket oss for at vi hentet flaskene for dem, for da slapp de selv å dra dem med seg på butikken.

Det er flott at de sender ut beskjed i forveien. Da slipper man å lure på om det er en ekte innsamling eller om det bare er noen barn som har funnet ut at de skal tjene seg litt penger til godis.

Og hvis du vil pante flaskene dine selv så sier du enkelt og greit "nei, dessverre, jeg har ingen flasker til dere".

Skrevet

Nei det er ikke frekt, trådstarter må bare henge i og drikke masse brus så han/hun har tomgods. :Nikke:

Gjest strykebrett
Skrevet

Syns ikke det er frekt på noen måte. For meg er det kjempepraktisk at noen kommer og henter tomgodset. Dessuten syns jeg at det å hente flasker er minst like mye å gjøre seg fortjent til pengene som det å selge vafler. Som andre her har påpekt så er det mye jobb med det.

Skrevet

Man er jo ikke NØDT til å gi over flaskene sine heller da. Den lappen i posten er ment som en slags påminnelse for de menneskene som skulle være interessert i å gi sine flasker for å støtte. Jeg syns ikke det er frekt i det hele tatt, man har da muligheten til å si nei om man føler at man vil ha flaskene sine i fred. Jeg er for flaskeinnsamlinger og den type tilltak for å tjene penger.

Da jeg var yngre spilte jeg sport i alle år og vi hadde ofte slike "jobber" for å tjene penger til turneringer og idretten. Jeg syns det er viktig i og med at idretten er med på å forebygge kriminalitet og andre ikke så bra aktiviteter hos ungdom.

Skrevet

Når jeg var ung, så måtte foreldre betale for turene våres, enten det var gjennom klasseturer eller idrettsturer. Hendte også vi steika vafler og solgte for en femmer, for å få penger i kassen...

Jeg syns det er bra at de samler inn penger selv istedenfor å kreve at foreldrene betaler. Ikke alle har like mye penger, og jeg har selv kjent på hvor utrolig kjipt det er å ikke kunne bli med på skoletur fordi familien ikke hadde råd. Dessuten vet du ikke om de også gjør andre ting for å samle inn penger til turen, det er mye mulig at de også selger vafler/kaker for å finansiere turen.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok du som er litt rar. :jepp::fnise:

MEN når det er sagt, så hadde jeg nok reagert litt på formuleringa til den lappen også! Og helt sikkert hevet øyenbrynene og tenkt at "Ikke pokker om dem får panten min slik som dem FORVENTER.." Men jeg er nå også ganske ofte tverr bare fordi folk forventer ting av meg.. :popcorn::sjenert:

Skrevet

Oi dette var nytt for meg. Jeg har aldri opplevd eller tidligere hørt om at idrettslag og andre foreninger samler inn tomflasker fra privatpersoner for å tjene penger. Syns kanskje det var litt rart, men flott at de gjør en innsats.

Ellers er jeg enig i at den lappen som havnet i postkassen til Ts var utrolig dårlig skrevet og det hadde jeg gitt beskjed om når de en dag dukker opp på døren din.

Hadde ikke blitt flasker fra meg med den lappen i posten iallefall og det har ingenting å gjøre med at jeg ikke hadde villet støtte laget, men hvor useriøst jeg syns det hele var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...