Gå til innhold

Skilsmisse og separasjon

Gjest lei

Anbefalte innlegg

Jeg vet særdeles lite om lover og regler når det gjelder dette, men i det siste har jeg begynt å tenke på skilsmisse.

Jeg har lest at man først må være separert i ett år før man kan få innvilget skilsmisse, men når vi har vært gift i nesten ett år og ikke bodd sammen i løpet av hele ekteskapet, kan jeg da kreve å få skilsmisse med en gang om jeg skulle ønske det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet særdeles lite om lover og regler når det gjelder dette, men i det siste har jeg begynt å tenke på skilsmisse.

Jeg har lest at man først må være separert i ett år før man kan få innvilget skilsmisse, men når vi har vært gift i nesten ett år og ikke bodd sammen i løpet av hele ekteskapet, kan jeg da kreve å få skilsmisse med en gang om jeg skulle ønske det?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift kun et år.

Vil vel spørre hvorfor giftet du deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå at det virker en smule merkelig at jeg tenker på skilsmisse når vi knapt har vært gift et år. Om jeg hadde lest denne tråden hadde jeg også reagert med å lure på det samme.

Ett av problemene er at vi fortsatt ikke bor sammen, til tross for at han sier at han virkelig ønsker det. Jeg har gjort alt for å legge til rette, men når sjansen nærmer seg til å få et normalt samliv saboterer han det og finner på unnskyldninger.

Vi hadde planlagt å flytte sammen etter bryllupet, og vi var på visning. Jeg sa opp boligen min, som var billig og meget sentral, til fordel for en større og umøblert leilighet langt utenfor allfarvei, fordi HAN ønsker å bo usentralt. Den var dyrere, det kostet mer å reise til jobb både i tid og penger. Jeg har hele tiden fortalt ham hvilke planer jeg hadde, og bedt ham om innspill.

Det var HANS ide å leie umøblert ettersom han sa han måtte ha plass til møblene sine.

Få dager før flytting forteller han meg at han likevel ikke ønsker å bo der. Det er ikke det at han ikke ønsker å bo sammen med meg sier han, han vil bare ikke bo DER.

Han påstår også at han aldri har gått med på å flytte dit i utgangspunktet, noe som er blank løgn.

Så jeg ble sittende i en tom, dyr og usentral leilighet langt fra jobb og sivilisasjon for hans skyld, og med høyere regninger på grunn av ham. Og han påstår det er min egen feil. Jeg blir konstant nedprioritert og foret med tomme løfter, og jeg orker snart ikke flere skuffelser. Det er langtifra det eneste eksempelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du kan ta ut separasjon øyeblikkelig. Kontakt Fylkesmannen der du bor og få tak i papirene.

Skilsmisse får du etter et år. Med mindre du skal gifte deg eller er livredd for at han skal arve dine verdier har dette året ingen praktisk betydning.

Siden dere ikke bor sammen er du spart for mange lidelser i dette da separasjon blant annet krever at ektefeller som bor sammen flytter fra hverandre.

Dersom du vet eller kan bevise at han er utro kan du få øyeblikkelig skilsmisse og vise versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts: hvis dere ikke har bodd sammen i det hele tatt, og hatt hver deres adresse under hele ekteskapet, kan du søke direkte om skilsmisse og få det innvilget ganske fort uten å gå et år som separert først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Nei, jeg skal ikke gifte meg igjen men kan han med loven i hånd kreve å få halvparten av pengene mine? Jeg har en pen sum stående som jeg har tenkt å bruke til egenkapital på bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Nei, jeg skal ikke gifte meg igjen men kan han med loven i hånd kreve å få halvparten av pengene mine? Jeg har en pen sum stående som jeg har tenkt å bruke til egenkapital på bolig.

Verdier som du hadde med deg inn kan du nok beholde.

http://lovdata.no/all/nl-19910704-047.html

Ekteskapsloven.

§ 59. Skjevdeling.

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.

Vil retten til å utta midler etter første ledd føre til et åpenbart urimelig resultat, kan den helt eller delvis falle bort. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på ekteskapets varighet og ektefellenes innsats for familien.

Dersom sterke grunner taler for det, kan en ektefelle gis rett til å holde utenfor delingen hele eller deler av verdien av felleseie som ikke omfattes av første ledd.

Er samlivet gjenopptatt etter separasjon, og deling har funnet sted, skal formue som ektefellene har fra det tidligere oppgjøret, likestilles med midler som nevnt i første og andre ledd dersom ektefellenes midler på ny skal deles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Takk for svar.

Ikke hvis du hadde disse pengene før du ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...