AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #1 Skrevet 18. april 2011 Heisann Jeg er gravid for første gang, og ung mor. Jeg har vært på kontroller hos legen, og er 11+1 på vei idag. Skal tilbake til legen i Mai en gang. Men noe jeg lurer på, hva er forskjellen på jordmortime og ultralyd? Jeg trodde man fikk ultralyd hos jordmor, men det er vel kanskje feil? og hva gjør man når man har time hos jordmor? Og et annet spm er om man blir veid når man skal på UL? huff, dette ble surrete tror jeg. Men håper dere skjønner..
Sushi Skrevet 18. april 2011 #2 Skrevet 18. april 2011 Svangerskapskontroller hos jordmor (du kan velge å gå til lege eller jordmor eller kombinere) er på helsestasjonen. Der er det ikke ultralyd. Du får innkalling til ordinær ultralyd rundt uke 18, og det er vel som regel på nærmeste sykehus.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #3 Skrevet 18. april 2011 Jeg har vært gravid en gang før, og da fungerte det slik: Hos jordmor (eller fastlege) går man for å få veid og målt seg, ta blodprøve, og hun/han forteller litt generelt om svangerskapet og hva som er normalt og ikke (alt er normalt, uansett, fikk jeg inntrykk av, det var myyye svadaprat her). Ultralyd skjer på sykehuset, hos ultralydslege, som ikke prater om noe ang graviditeten din, han/hun bare utfører selve ultralyden og forteller deg om hva han ser der inne. Man blir henvist dit i uke 18-22 en gang.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #4 Skrevet 18. april 2011 Som det blir sagt over her så kan man velge om man vil gå til lege eller jordmor eller annenhver gang e.l til vanlige kontroller. Jeg vil anbefalle jordmor til førstegangsfødende, ihvertfall noen kontroller når det nærmer seg fødsel. Jordmoren snakker mye om svangerskapet, hva du kan forvente deg, fødsel og hva som skjer etter fødselen. På de kontrollene så blir man veid, målt, tar blodtrykk og sjekker urinen. Noen leger har mye peiling på svangerskap, andre har lite peiling. De snakker sjelden om veien videre og fødsel o.l. Du blir inkalt til ultralyd i uke 18-20. Det er på et sykehus, og det er enten en jordmor med tilleggsutdannelse eller en gynekolog som tar ultralyden.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #5 Skrevet 18. april 2011 Som det blir sagt over her så kan man velge om man vil gå til lege eller jordmor eller annenhver gang e.l til vanlige kontroller. Jeg vil anbefalle jordmor til førstegangsfødende, ihvertfall noen kontroller når det nærmer seg fødsel. Jordmoren snakker mye om svangerskapet, hva du kan forvente deg, fødsel og hva som skjer etter fødselen. På de kontrollene så blir man veid, målt, tar blodtrykk og sjekker urinen. Noen leger har mye peiling på svangerskap, andre har lite peiling. De snakker sjelden om veien videre og fødsel o.l. Du blir inkalt til ultralyd i uke 18-20. Det er på et sykehus, og det er enten en jordmor med tilleggsutdannelse eller en gynekolog som tar ultralyden. Når man er på sykehuset og skal ha ultralyd, snakker de om vekta da? er ikke såå veldig keen på at kjæresten skal få vite vekta, ettersom jeg er litt ehm svær..
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #6 Skrevet 18. april 2011 Når man er på sykehuset og skal ha ultralyd, snakker de om vekta da? er ikke såå veldig keen på at kjæresten skal få vite vekta, ettersom jeg er litt ehm svær.. Nei vekten blir ikke snakket om på ultralyd. han/hun bare utfører selve ultralyden og forteller deg om hva han ser der inne.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #7 Skrevet 18. april 2011 Når man er på sykehuset og skal ha ultralyd, snakker de om vekta da? er ikke såå veldig keen på at kjæresten skal få vite vekta, ettersom jeg er litt ehm svær.. Nei det blir den ikke, men normalt så blir det skrevet ned på svangerskapskortet ditt som du skal ha med deg på kontroller. Dette er frivillig informasjon, så om du ikke ønsker at det skal stå der så si i fra. Du kan heller veie deg selv hjemme og ha oversikten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå