hvitveisiskogen Skrevet 17. april 2011 #1 Del Skrevet 17. april 2011 Det var sent på kveld, mørkt og det regnet. Jeg kom kjørende mot et stort lyskryss da et grøss gikk gjennom kroppen, jeg så i speilet, bilen bak meg var stoppet. Jeg stoppet ved det store lyskrysset, der det også var rødt. Sjokket og redd stod jeg der og ventet. Føltes som en evighet. Det ble grønnt, bilen bak tok meg snart igjen og freste forbi meg. Det var tydelig at han ville gjøre meg oppmerksom på min uoppmerksomhet. Jeg kjørte videre men stoppet straks det var mulig. Redselen tok meg igjen. Tenk om lyskrysset hadde vært traffikkert, jeg kunne skadet noen, om noen hadde gått i overgangsfeltet, om biler hadde komt kjørende -jeg skalv. Det begynner å bli en god del år siden jeg tok sertifikatet og har ikke før det røde lys hendelsen brutt en eneste trafikkregel. Jeg har enorm respekt for trafikkreglene. Det er ingen unskyldning å være uoppmerksom, men det er den eneste forklaringen på hendelsen. Det er ikke lenge siden jeg solgte min bil og kjøpte sykkel, dette av økonomiske årsaker. Nå frykter jeg en saftig bot i posten da jeg er usikker på om lyskrysset er overvåket. Jeg vet at det store krysset er overvåket så jeg regner i grunn med at det lille like før, er det også. Må antagelig ta lån for å betale en slik bot. 5200 kr. (jeg har sjekket.) Selvfølgelig må jeg straffes for mitt brudd på trafikkreglene, jeg bare føler at jeg allerede straffer meg selv nok for det, og at en slik bot er totalt unødvendig, i forhold til om jeg kommer til å kjøre på rødt igjen. Noen her som har opplevd noe lignende, eller vet om jeg kan vente meg bot i posten dersom lyskrysset er overvåket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antibac Skrevet 17. april 2011 #2 Del Skrevet 17. april 2011 Jeg klarte å kjøre på rødt en gang. Det var pga jeg ikke klarte å bestemme meg for om jeg skulle stoppe da det ble gult eller ikke, noe som resulterte i at jeg ikke klarte å stoppe og var på vei ut i krysset da det var rødt. Det gikk fint heldigvis (vil bare nevne at dette var da jeg øvelseskjørte). Jeg fikk ikke noen bot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 17. april 2011 #3 Del Skrevet 17. april 2011 Jeg kjører på rødt lys når jeg har fullstendig oversikt og det er ingen trafikk. Da lurer jeg også svært på hvordan sensorene er innstilt på trafikklysene... Dette er gjerne om jeg kjører tidlig om morgenen 4-5 tiden og det er null annen trafikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 17. april 2011 #4 Del Skrevet 17. april 2011 Bare slapp av TS, alle bryter trafikkreglene i ny og ne. Det gikk bra denne gangen. Ingen grunn til å miste nattesøvnen i påvente av en bot du neppe får. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 17. april 2011 #5 Del Skrevet 17. april 2011 [...] og har ikke før det røde lys hendelsen brutt en eneste trafikkregel [...] En gammel politimester som gikk av med pensjon, ble av en journalist en gang spurt om han noensinne i løpet av livet hadde brutt loven. Han ristet svakt på hodet, mens han tenkte, men så nikket han. "Jo, når jeg tenker etter, så har jeg jo kjørt bil." At du ikke er oppmerksom på eventuelle brudd på trafikkregler og vegtrafikklov, betyr ikke at du er perfektere enn oss andre. Men du viser den rette holdningen for å unngå regelbrudd. Det er bra, for det er ikke reglene som er viktige, men deres tendens til å motvirke skader og ulykker. Sannsynligvis er ikke ethvert hjørne av et lyskryss dekket av kamera. Oftest bare det mest ulykkesbelastede punktet. Har du dårlig råd, vil du sikkert få delt bota i to eller no'. Istedenfor å satse på lån, bør du heller begynne å spare litt. Får du ingen bot i posten, så har du penger i buffer til neste årsavgift eller EU-kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #6 Del Skrevet 17. april 2011 Ingen trenger å ta opp lån for å betale en bot på 5200 kroner. De som krever inn den boten er Statens Innkrevingssentral, og du kan dele opp beløpet i månedlige avdrag, hvor det laveste avdraget er på 650 kr. Så slapp av! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvitveisiskogen Skrevet 17. april 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 17. april 2011 At du ikke er oppmerksom på eventuelle brudd på trafikkregler og vegtrafikklov, betyr ikke at du er perfektere enn oss andre. Perfektere ? Det var ikke meningen å heve meg selv over andre. Men det er mange som bevisst bryter regler fordi de er uenig med regelværket. Jeg er, så godt det lar seg gjøre, bevisst på å ikke bryte det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvitveisiskogen Skrevet 17. april 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 17. april 2011 Ingen trenger å ta opp lån for å betale en bot på 5200 kroner. De som krever inn den boten er Statens Innkrevingssentral, og du kan dele opp beløpet i månedlige avdrag, hvor det laveste avdraget er på 650 kr. Så slapp av! Den tanken har ikke slått meg en gang, men det har du helt rett i ! Nå ble jeg glad. Da kan jeg slappe litt mer av. Selv om det vil bli kjiipt å bli påminnet min uoppmerksomhet i x-antall måneder til boten er nedbetalt. Den tid, den sorg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvitveisiskogen Skrevet 17. april 2011 Forfatter #9 Del Skrevet 17. april 2011 Bare le du, gråten tar meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvitveisiskogen Skrevet 17. april 2011 Forfatter #10 Del Skrevet 17. april 2011 Jeg kjører på rødt lys når jeg har fullstendig oversikt og det er ingen trafikk. Da lurer jeg også svært på hvordan sensorene er innstilt på trafikklysene... Dette er gjerne om jeg kjører tidlig om morgenen 4-5 tiden og det er null annen trafikk. Kjører du sykkel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 17. april 2011 #11 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) Kjører du sykkel? Ja, det også.. Men nå snakket jeg om bil-kjøring Endret 17. april 2011 av Inx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #12 Del Skrevet 17. april 2011 Den tanken har ikke slått meg en gang, men det har du helt rett i ! Nå ble jeg glad. Da kan jeg slappe litt mer av. Selv om det vil bli kjiipt å bli påminnet min uoppmerksomhet i x-antall måneder til boten er nedbetalt. Den tid, den sorg. Ja, det er ganske kjipt, hadde selv en bot som jeg holdt på med et års tid. Men det er jo rentefritt, så sånn sett en veldig grei løsning. Dessuten er jeg litt usikker på om det er veldig sannsynlig at du har blitt tatt bilde av. Hvis det er overvåket, må det ikke da være et skilt som opplyser om dette et sted før kameraet? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvitveisiskogen Skrevet 17. april 2011 Forfatter #13 Del Skrevet 17. april 2011 Ja, det også.. Men nå snakket jeg om bil-kjøring Ok. Hva må man ut med for lappen på sykkel? Jeg solgte bilen og kjøpte moped, men det er sykkel jeg vil kjøre merker jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 17. april 2011 #14 Del Skrevet 17. april 2011 Jeg kjører på rødt lys når jeg har fullstendig oversikt og det er ingen trafikk. Da lurer jeg også svært på hvordan sensorene er innstilt på trafikklysene... Dette er gjerne om jeg kjører tidlig om morgenen 4-5 tiden og det er null annen trafikk. Enig i at det ikke er noen risiko, så lenge man har full oversikt. Men dersom du blir observert av politiet får du like fullt 5-6000 i bot. De praktiserer dette strengt. Vet det fordi jeg har ei venninne som ofte kjører tidlig/sent, og også pleide å kjøre i rødt i lyskrysset ved jobb. Ingen annen trafikk, og hun fikk rett over 5000 i bot, og to prikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 17. april 2011 #15 Del Skrevet 17. april 2011 Ok. Hva må man ut med for lappen på sykkel? Jeg solgte bilen og kjøpte moped, men det er sykkel jeg vil kjøre merker jeg... 15< Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvitveisiskogen Skrevet 17. april 2011 Forfatter #16 Del Skrevet 17. april 2011 Enig i at det ikke er noen risiko, så lenge man har full oversikt. Men dersom du blir observert av politiet får du like fullt 5-6000 i bot. De praktiserer dette strengt. Vet det fordi jeg har ei venninne som ofte kjører tidlig/sent, og også pleide å kjøre i rødt i lyskrysset ved jobb. Ingen annen trafikk, og hun fikk rett over 5000 i bot, og to prikker. Men da ble hun tatt på stedet, ikke sant? Eller ble hun filmet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 17. april 2011 #17 Del Skrevet 17. april 2011 Enig i at det ikke er noen risiko, så lenge man har full oversikt. Men dersom du blir observert av politiet får du like fullt 5-6000 i bot. De praktiserer dette strengt. Vet det fordi jeg har ei venninne som ofte kjører tidlig/sent, og også pleide å kjøre i rødt i lyskrysset ved jobb. Ingen annen trafikk, og hun fikk rett over 5000 i bot, og to prikker. Ja, det har du rett i. Jeg har enda til gode å få bot hverken for brudd på denne regelen eller andre trafikkregler og jeg har kjørt i endel år... Om jeg skulle bli tatt så skulle jeg betalt min bot, om enn ikke akkurat med glede Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvitveisiskogen Skrevet 17. april 2011 Forfatter #18 Del Skrevet 17. april 2011 15< Bare å begynne å spare da, hehe! Kjører du sykkel på vinterstid også eller er det mest bare om sommeren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inx Skrevet 17. april 2011 #19 Del Skrevet 17. april 2011 Bare å begynne å spare da, hehe! Kjører du sykkel på vinterstid også eller er det mest bare om sommeren? Sommerstid og ferie - ikke vinter, høst eller vår (kan ta turer når man har fått børstet og vasket veiene godt om våren..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvitveisiskogen Skrevet 17. april 2011 Forfatter #20 Del Skrevet 17. april 2011 Sommerstid og ferie - ikke vinter, høst eller vår (kan ta turer når man har fått børstet og vasket veiene godt om våren..) Åh! Kjenner det kribbler i kroppen, kan nesten ikke vente med å komme i gang, men blir nok fint nødt for det. Har fått sittet på en gang for mange år siden, glemmer det aldri. Tor vi kjørte en time men det føltes som 5 min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå