Tears.of.the.Sun Skrevet 16. april 2011 #21 Skrevet 16. april 2011 Jeg vet ikke helt hva man skal si i denne saken. For jeg føler at barnevernet har gjort sin jobb helt og totalt riktig, samt de som sa fra til politi og barnevern. Den eneste som gjorde noe feil i denne saken er moren til barnet, som desverre gjorde en såpass alvorlig, brutal feil at det ikke kan unnskyldes. Alle mødre kan da gjøre feil, det er helt klart. Og det er selvfølgelig synd hvis noe skulle skje med mors samvær med barna da dette var et engangstilfelle og hun sikkert er en god mor fordet. Men, som sagt, jeg syns alle andre parter i dette tilfell reagerte godt. Hadde jeg sett ei tydelig beruset mor med to barn på armen, hadde jeg helt klart tilkallet barnevern eller politi selv. Og jeg ville fått en ekstrem skyldfølelse dersom jeg ikke hadde gjort det. For man vet aldri hva omfanget av problemet er. For alt vi vet, så kunne moren vært alkoholiker og det var et kjent scenario for barna. Selv om at det ikke var tilfellet nå, så vet man aldri, og da er det viktig å ta kontakt med hjelp for sikkerhetsskyld. Jeg tror nok at barnevern vil se at dette var et engangstilfelle 5
Alvina Skrevet 16. april 2011 #22 Skrevet 16. april 2011 Vel ts, det var jo drøyt, men har hørt om verre saker, tilfeller der foreldrene var påvirket av alk, og først kom til seg selv når politiet kom etter et knivdrama. Det som skjedde videre var at barnevernet fikk tillatelse å prate og sende bekymr.meld til barnehagen. Politiet kontaktet bv. Det har gått bra, og jeg ser på det som en søt historie hvis en mamma har sovnet av på bussen.
Gjest D.O.A. Skrevet 16. april 2011 #24 Skrevet 16. april 2011 Det er så mange feil her! Hun skulle ikke tatt med barna sine på en fest sent om kvelden, hun skulle avstått fra alkohol hvis hun ikke klarer å beherske seg, hun skulle ikke dratt hjem beruset, hun skulle ikke hatt med barna ut sent om natten, hun skulle ikke ha sovnet på bussen. Vet med meg selv at jeg er veldig full hvis jeg først sovner på bussen! (Og det å ha så lite kontroll over seg selv at man ikke klarer å la være å drikke seg beruset når man har med barn er fullstendig uakseptabelt i mine øyne). Jeg synes det er kjempe bra at barnevernet kommer på banen i slike saker, helt riktig handlet av bussjåføren! Nå kan hun få hjelp/veiledning ift. barn, alkohol, fest, osv. slik at det ikke skjer igjen. 4
Jade Skrevet 16. april 2011 #25 Skrevet 16. april 2011 Engangstilfelle? Det trengs bare én gang for at noe skal skje med barna som i praksis var overlatt til seg selv på bussen mens moren lå og sov. Hvis moren er ved sine fulle fem har hun antakeligvis fått seg en vekker allerede og har lært av den feilen hun gjorde. En mor ved sine fulle fem, drikker seg ikke beruset når hun vet at hun har lang vei og to busser å kjøre hjem med to barn! Og hun skulle også kunne ta seg av dem igjennom natten etter at hun hadde kommet hjem. 4
Lady in blue Skrevet 16. april 2011 #26 Skrevet 16. april 2011 Jøje meg. Her var det kun ett svar som var svar på spørsmålsstillingen. Resten var stort sett fordømmelse. Virkelig? TS skrev: Om noen har råd og meninger, så takker vi. De fleste har kommet med sine meninger, og det var jo også en av tingene TS ba om. At man ikke har råd å komme med i tillegg er en annen sak. Mitt råd er: Samarbeid med barnevernet, innrøm dine feil og vis anger og selvinnsikt. Sørg for at slikt aldri skjer igjen, og finn ut hvordan du kan overbevise barnevernet og andre bekymrede om at de kan stole på deg. Ikke bli sint eller gå i forsvar. Ingenting forsvarer det du gjorde, men du kan håpe på tilgivelse og at du klarer å bygge opp igjen andres tillit til deg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2011 #27 Skrevet 16. april 2011 Engangstilfelle? Det trengs bare én gang for at noe skal skje med barna som i praksis var overlatt til seg selv på bussen mens moren lå og sov. En mor ved sine fulle fem, drikker seg ikke beruset når hun vet at hun har lang vei og to busser å kjøre hjem med to barn! Og hun skulle også kunne ta seg av dem igjennom natten etter at hun hadde kommet hjem. I åpningsinnlegget stod det at moren ble mer beruset mens hun satt på bussen. Det står ingenting om hvor mye hun drakk, og for alt vi vet trenger hun ikke å ha drukket spesiellt mye heller. Kanskje hun reagerte slik fordi det var lenge siden hun hadde drukket, og kanskje hun fikk seg en skikkelig lærepenge? Klart det kunne skjedd noe alvorlig på turen, men å ta barnet fra foreldrene er også noe som vil gi et barn varige mén så det gjør man bare hvis det virkelig er nødvendig. Hva om en mor som er hjemme med barn ved et tilfeller glemmer å sette på lekegrinda og ungen faller ned trappa? Dette kan være livsfarlig for barnet, men bør man ikke likevel godta at mennesker av og til gjør feil? 1
Jade Skrevet 16. april 2011 #28 Skrevet 16. april 2011 Jeg har ikke sagt noe om å ta fra henne barna. Jeg bare forsvarer det å kontakte barnevernet. Man blir ikke plutselig mer beruset når man sitter på bussen, om man har drukket to glass vin tidligere på kvelden. Hun var jo allerede beruset når hun gikk derfra! Hvorfor ble hun ikke der hun var og spiste litt mat og drakk kaffe el.l. til hun ble mer edru? Og hvis det er lenge siden hun har drukket, så bør man ihvertfall ikke teste ut hvor mye man tåler når man "passer" barn. 7
Jade Skrevet 16. april 2011 #29 Skrevet 16. april 2011 (endret) Og det er forskjell på å glemme å sette på lekegrinda, og bevisst velge å drikke alkohol når man passer barn selv om konsekvensene kan bli tilsvarende. "Ops, jeg drakk 4 glass vin istedet for brus, liksom" Edit: skrivefeil - skrev vin istedet for brus Endret 17. april 2011 av Jade 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #30 Skrevet 17. april 2011 Jeg har en venninne som er helt i oppløsing. For en mnd siden var hun på besøk hos familie. Hennes barn ble med henne. I besøket ble det servert alkohol. Min venninne ble beruset og ønsket å dra hjem. Hun følte seg ukonfortabel da de var et stykke hjemmenfra. Dette var et stykke fra hjemmet, så de måtte ta to busser. Hun og barna. På veien til første buss merket hun at hun ble mer beruset. Da de kom på bussen så reagerte sjaføren at hun tok barn med seg mot sentrum så sent, det var etter midnatt en lørdag. Min venninne svarte sjaføren at det var hennes valg. Dermed ringte sjåføren til politi, for hun sovnet på veien (30 min tur). Politiet kom og barnevernet kom inn i bildet. Politiet kjørte barna, og mor satt med barnevernsvakta hjem. Dagen etter kom barnevernsvakta hjem til dem. Og det var rett og slett forhør med alle barna og mor og far alene. Dette blir tatt videre til barnevernet. Om noen har råd og meninger, så takker vi. Mor vil sammen meg meg lese dette. Vil legge til at hun og faren til barna var midt i krise på den tiden og er nå i stor redsel for hva som vil skje. Venninne? De saken der har vært omtalt på førstesiden i bergensavisene. Mor var på veg hjem kl halv to om natten med mindreårige barn. Dritings, som det sto i avisen. Syns du skal la være å omtale denne saken her inne,hun har det nok ille alikavel. Og den saken er omtalt i media. Kansje du skal legge saken død her inne? Det er mange nok som vet hvem hun er, om ikke du skal gjøre saken verre. Du forteller mye om henne i det du skriver 2
rachel who Skrevet 17. april 2011 #31 Skrevet 17. april 2011 Her er det ikke så mange råd å gi, bortsett fra at hun skal samarbeide med bv. Jeg tenker på barna, tenk hvor redde de har vært. Jeg tenker også på denne familien henne som serverte henne alkohol og så sendte henne ut i natten med barna sine! Jeg tenker også på denne busssjåføren, og er glad for at det er noen som bryr seg der ute. Dette håper jeg er en skikkelig vekker for denne mora, for meget umoden må man være for å gjøre noe sånt.
Linnea Adriana Skrevet 17. april 2011 #32 Skrevet 17. april 2011 Se for deg at du så samme oppførsel fra noen andre. En beruset kvinne ved midnattstider tar med ungene mot sentrum.. Altså barnevernet burde jo holde slike personer under oppsikt. Er dette noe som gjentar seg? Bedrer oppførelsen seg? Forverrer den seg plutselig? Er spørsmål barnevernet har gode grunner til og stille seg. Bra bussjaføren sa ifra, for det er det eneste som er riktig og gjøre. Hun burde samrbeide med barnvernet, og være åpen om sine problmer, det tror jeg vil lønne seg.
Linnea Adriana Skrevet 17. april 2011 #33 Skrevet 17. april 2011 Og det er forskjell på å glemme å sette på lekegrinda, og bevisst velge å drikke alkohol når man passer barn selv om konsekvensene kan bli tilsvarende. "Ops, jeg drakk 4 glass vin istedet for vin, liksom" Beklager mitt pirk men drakk 4 glass vin istedenfor vin? lurer på hva det skulle stå istednefor ett? istedenfor saft? Hang meg opp i det :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2011 #34 Skrevet 17. april 2011 Jøss, her var det mange fordømmende mennesker! Jeg har riktignok ikke havnet i en sånn situasjon, og det er nok ikke det lureste man gjør. Men jeg har flere ganger vært på besøk eller hatt besøk der det har blitt drukket alkohol. Selvsagt ikke fyllefest, men lystig lag kan det gjerne kalles. Det har (bl.a. på nyttårsafter) hendt at vi eller besøk hos oss har tatt ungene med hjem i taxi, eller ungene har overnattet der (bl.a. fordi vi har hatt jevnaldrende unger som gjerne vil overnatte med hverandre), eller vi har vært hos naboer eller de hos oss, og gått hjem fordi det har vært kort vei, gjerne etter midnatt. Ungene har alltid storkost seg på slike besøk (der det selvsagt har vært andre unger som de har kost seg med denne kvelden), og jeg har aldri, aldri følt at vi har gjort noe galt med dette. Tvert imot har det gitt ungene gode minner som de fortsatt husker som koselige opplevelser nå, mange år etterpå. Nå vet jeg ikke hvorvidt dette kan sammenlignes med TS sin situasjon, men ifølge mange av svarene her så mener flere helt konsekvent at alkohol i nærheten ikke skal forekomme. Vel, som beskrevet er det absolutt ikke unormalt i min vennekrets eller omgangskrets. Så døm oss gjerne, men ingenting noen her mener ville gitt meg noe som helst følelse av å være en dårlig forelder, tvert imot. Stort sett så tror jeg de aller fleste har et eller annet å feie for sin egen dør, og de som mener de har absolutt ingenting, kan gjerne få dømme. De finnes så veldig mange måter å mislykkes på eller så veldig mange feil man kan gjøre. Hysteri kan på mange måter være verre, og evnen til å fordømme eller bringe videre denne evnen til sine etterkommere, er vel mye verre enn å gjøre en slik feil som din venninne har gjort. Barnevernet har forresten ingenting i mange saker å gjøre. Svært ofte forverres situasjonen når barnevernet kommer på banen. Skulle ønske de kunne klart å konsentrere seg om de situasjonene der det virkelig er bruk for dem. 1
Jade Skrevet 17. april 2011 #35 Skrevet 17. april 2011 Beklager mitt pirk men drakk 4 glass vin istedenfor vin? lurer på hva det skulle stå istednefor ett? istedenfor saft? Hang meg opp i det :gjeiper: Ja, det var jeg som skrev feil. Har rettet det nå Takk skal du ha
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #36 Skrevet 17. april 2011 Engangstilfelle? Det trengs bare én gang for at noe skal skje med barna som i praksis var overlatt til seg selv på bussen mens moren lå og sov. En mor ved sine fulle fem, drikker seg ikke beruset når hun vet at hun har lang vei og to busser å kjøre hjem med to barn! Og hun skulle også kunne ta seg av dem igjennom natten etter at hun hadde kommet hjem. Jo, det er klart, og det er en drøy hendelse hvor jeg berømmer den som kontaktet barnevernet. Men det ER mulig dette ikke skjer igjen, særlig med veiledning og oppfølging - og da blir jo ikke konsekvensene at far eller barnevernet tar ungene fra moren osv. Tror vel det er det folk mener. Men det er ikke en bagatell.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2011 #37 Skrevet 17. april 2011 ... Jeg er også vant til at voksne drikker selv om barna er i samme hus, at noen voksne tar noen øl til maten i selskap selv om det er barn tilstede osv. Og det er stort sett greit og kontrollert. Jeg reagerer også på de som tilsynelatende mener ingen (?) bør drikke når man har barn, selv om det er snakk om å ta én øl til maten eller drikke noe etter at barna har lagt seg. Men jeg har IKKE inntrykk av at det var et slikt positivt/kontrollert forhold til alkohol moren i denne tråden hadde, i hvert fall tror jeg alle barn hadde opplevd en slik situasjon som veldig utrygg og ubehagelig, selv om de eventuelt ikke har fler negative opplevelser med foreldre og alkohol.
Vilma Skrevet 17. april 2011 #38 Skrevet 17. april 2011 Det er menneskelig å feile... Men dette var trist å lese... 1
Lady in blue Skrevet 17. april 2011 #39 Skrevet 17. april 2011 Jeg har ikke noe imot at voksne drikker alkohol mens barn er tilstede, langt ifra. Men det er en selvfølge at man drikker så lite at man ikke blir full. Og om man merker at man blir beruset likevel (som i utgangspunktet ikke skal skje fordi man aldri skal drikke så mye) så må man be om hjelp, ikke dra med seg unger på bussen på nattestid. Her er det gjort en rekke feilvurderinger. Jeg sier ikke at moren er en dårlig mor som har gjort dette med vilje (jeg vet for lite om saken til å mene noe om akkurat det), men det er helt på sin plass at barnevernet undersøker saken videre. For selv om det skulle være bare en rekke uheldige "uflakssituasjoner" som førte til dette så viser det dårlig vurderingsevne og planleggingsevne hos moren, og hun trenger nok uansett veiledning for å klare å se andre måter å løse slikt på sånn at hun ikke ender opp full og sovende med barna ved siden av seg igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2011 #40 Skrevet 18. april 2011 Det beste hun gjør er å være ærlig med barnevernet. Jeg går utifra at dette er noe som bare har hendt 1 gang og ikke er noe som gjentas. Istedetfor å reise hjem, så burde hun og barna overnattet. Hvis ikke det var mulig, så burde hun ikke har drukket så mye at hun ble beruset. Vi ble anmeldt til barnvernet av politiet pga noe det ene barnet vårt gjorde. Vi ble innkalt til møter og barnevernet var på 2 hjemmebesøk. De snakket med oss hver for seg og sammen. De snakket også med barna hver for seg og sammen. Behandlingstiden var 3 mnd og saken ble henlagt. Men da vi trodde det var over så ble vi anmeldt av en i klasssen til barnet vårt, på falskt grunnlag. Denne gangen så sa vi ja til hjelp ( vi fikk det samme tilbudet denne gangen ). Denne gangen så varte saken i ca 5-6 mnd. Da gikk vi til familievernkontoret og snakket med. Da trakk barnevernet seg unna og lot dem gjøre jobben sin. Ettter at det var over, ble saken henlagt. Det er litt over 6 mnd siden saken ble avsluttet/henlagt og vi har ikke hatt mer kontakt med barnevernet. Barnevernet kom aldri på uanmeldte besøk. Det kom ikke opp som tema. De ringte alltid og spurte når det passet best for oss å få hjemmebesøk. Man må skrive under på at barnevernet kan hente inn opplysninger fra helsestasjonen, barnehage og skole. Og ikke minst: være 100% ærlig om situasjonen. Da kan man få den hjelpen man trenger. Jeg synes synd på moren i denne situasjonen. Hun vurderte feil og må nå betale for det. Barnevernet vil ikke automatisk ta fra henne barna. Det vil tære på henne, både fysisk og psykisk og det vil ta tid for henne å komme ovenpå igjen. Jeg har fremdeles ikke kommet over sjokket og det som skjedde selv om det har gått 6 mnd. Men hun må være sterk for barna sine og bite tenna sammen. Jeg håper virkelig at alt går bra.... 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå