Gå til innhold

Min venninne gjorde en feil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er helt i oppløsing. For en mnd siden var hun på besøk hos familie. Hennes barn ble med henne.

I besøket ble det servert alkohol. Min venninne ble beruset og ønsket å dra hjem. Hun følte seg ukonfortabel da de var et stykke hjemmenfra.

Dette var et stykke fra hjemmet, så de måtte ta to busser. Hun og barna.

På veien til første buss merket hun at hun ble mer beruset.

Da de kom på bussen så reagerte sjaføren at hun tok barn med seg mot sentrum så sent, det var etter midnatt en lørdag. Min venninne svarte sjaføren at det var hennes valg.

Dermed ringte sjåføren til politi, for hun sovnet på veien (30 min tur). Politiet kom og barnevernet kom inn i bildet.

Politiet kjørte barna, og mor satt med barnevernsvakta hjem.

Dagen etter kom barnevernsvakta hjem til dem. Og det var rett og slett forhør med alle barna og mor og far alene.

Dette blir tatt videre til barnevernet.

Om noen har råd og meninger, så takker vi. Mor vil sammen meg meg lese dette. Vil legge til at hun og faren til barna var midt i krise på den tiden og er nå i stor redsel for hva som vil skje.

Videoannonse
Annonse
Gjest hogwash
Skrevet

Jeg synes dessverre ikke det finnes noen unnskyldning for en slik oppførsel.

• Liker 24
Skrevet

Nope det er ingen unnskylding for sånt. Men man kan ha litt åpenhet og se an hva som skjer i familien. Og det at mor evt gjorde dette en eller flere ganger.

Det syns jeg iallefall. Ellers er det utilgivelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at barnevernet åpner undersøkelsessak. Hun vil vel tjene på å skaffe en advokat og samtidig samarbeide med barnevernet om saken.

Dette trenger ikke bety annet enn at familien får hjelp i krisen de er i, men det er det jo umulig å forutsi siden vi ikke kjenner til resten av historin her. Det er i alle fall ikke slik at dette nødvendigvis førr til omsorgsovertakelse, dersom det er det hun er redd for. Men dømmekraften hennes bør nok trenes opp ganske grundig.

• Liker 6
Skrevet

det står ingen sted hvor gammle barna var .men uansett bør barn sove ved midnatt og ikke bli drasset med til byen av en beruset mor.barnevernet kommer til å holde henne underoppsikt i mangen år enda.

• Liker 8
Skrevet

Man drikker seg ikke beruset med barn uansett grunn. Det er nok riktig at BV er inne i bildet ja.

• Liker 15
Skrevet

Tipper det som skjer er at mor og kanskje far må gå til litt foreldreveiledning samt at de må godkjenne at de får umeldte besøk f.eks ca 1 gang i mnd de neste 6 månedene, deretter vil saken bli henlagt om de ikke finner noe mer i undersøkelsessaken. I undersøkelsessaken vil de ta kontakt med skole/barnehage for å sjekke at barnas utvikling og oppførsel er normal.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

uff dum situasjon venninnen din er kommet opp i.. men seriøst? d at hun tar med barna sine på besøk hvor det blir servert alkohol er iogfor seg helt greit det.. men du drikker ikke selv!! Å ihvertfall ikke så mye slik at du blir beruset?! Ingen ansvarsfulle forldre gjør det! skjønner godt at bv kommer inn i bildet, for her trengs det foreldreveiledning.. Har venninnen din ett alkohol problem? Siden hun ikke kan si nei takk, når hun har med barna sine?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Godt at bussjåføren tok kontakt med politiet, for det finnes ikke unnskyldning for slik oppførsel når man er sammen med sine barn. Man drikker seg jo ikke så full at man sovner på bussen når man har med barna sine. Uhørt!

Går ut fra at familien får tett oppfølging av barnevernet. Slik at barna ikke blir mer skadelidende.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hvis din venninne leser dette så les:

Det finnes ingen unskyldning og utsette barn for noe som du gjorde her, INGEN. Barn kommer foran ALT, når vi er voksen må vi takle livets motgang om vi vil eller ikke.

Når dette er sagt, så kan jeg forstå at livet kan være tøft men at du kanske kan få litt veiledning? forstår også at dette var en feil, og dette bør du ta lærdom av.

Bv vil åpne en underkelsessak, mulig du får noe hjelpetiltalk-synes faktisk dømmekraften din her ikke var helt som den skulle.

• Liker 6
Gjest Consensio
Skrevet

Ok. Denne moren gjorde en feil, helt klart. En mor skal aldri drikke seg så full at hun til og med sovner på bussen mens barna er til stede. Selvklart kan hun nyte alkohol, men hun må selv vite hvor hennes grenser går.

Jeg vet ikke alderen på barna, men om moren ligger full og sover på bussen, hva om et eller flere av barna hadde gått av bussen uten at moren en gang merker det?

Hun trenger definitivt en tankevekker, slik at dette ikke gjentar seg.

Fantastisk flott at folk er våkne nok og bryr seg nok til at de gidder å ringe barnevernet. Tenk om dette var en mor som var alkoholiker og prostituert og var på vei til "jobb" med barna som måtte klare seg selv?

For hvem kan vite bakgrunnen til personene? Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.

Det skal litt til for at barnevernet fjerner barn fra sine foreldre/hjem. Denne moren må jo bare fortelle det som det er, være ærlig og møte barnevernet uansett hva de krever av henne.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Må si meg enig med Consensio. Jeg har toleranse for at voksne drikker av og til selv om de har barn, men det ville f eks vært mer naturlig at moren og barna kunne overnattet hos familien de var på besøk hos, og at barna hadde lagt seg før det ble servert noe særlig alkohol. Situasjonen du beskrev, slik den utartet, er faktisk ganske drøy, og jeg synes det var riktig av sjåføren å melde politi/barnevern. Jeg vet ikke hvor gamle barna er, men uansett er det en situasjon de skulle sluppet å være i.

Dersom dette er noe som bare har skjedd én gang, og det ikke er noe som tilsier at det kommer til å skje liknende ting i framtiden, tror jeg ikke hun har noe å bekymre seg for. Barnevernet vil vel først gi råd og følge med på hvordan familien har det/fungerer. Hvis moren ikke har noe rusproblem, ikke drikker ofte eller mye osv, så går det an å se på det som en engangshendelse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det ligger problemer bak slik adferd.

Vært en del bvkasus på dette forumet i det siste, mistenker

bv studenter å legge ut slike tråder for å få innspill.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes absolutt at det virker riktig å koble inn barnevernet så de får tatt en vurdering i dette tilfellet.

Det har gått temmelig langt for mor, som havner i en slik situasjon med barna til stede, og drikker seg så beruset at hun ikke er i stand til å ta seg av sine barn.

Jeg er glad for at det fortsatt finnes mennesker som bryr seg nok til å koble inn profesjonelle som kan vurdere og veilede, til det beste for barna.

• Liker 3
Skrevet

Godt at barnevernet kom inn i saken. Det er viktig for barna at de som har ansvar for de tar valg som ikke er skadelig for barna.

Når det er viktigere å drikke alkohol enn å sørge for at barna er trygge, da er det noe alvorlig galt!

Skal man passe på barn, skal man være ved sine fulle fem! Å drikke seg beruset, kan man vente med til man har barnevakt.

I dette tilfellet, burde barna overnattet der de var, og at der var noen som var edru. Hvis ikke det hadde vært mulig, så burde hun ha ringt en barnevakt som kunne kommet til huset hennes, og selv tatt taxi hjem. I utgangspunktet skulle hun selvsagt holdt seg edru.

Venninnen din bør heller bekymre seg over hva som kunne ha skjedd på den turen pga at hun ikke var edru nok til å ta seg skikkelig av dem.

Ingen sympati fra meg, sorry. Hun har selv bevisst valgt å drikke alkohol mens hun hadde ansvar for barn. Hvis hun ikke klarer å stoppe før hun blir beruset, eller ikke vet hvor mye hun tåler, så bør hun ikke drikke et eneste vinglass.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mange lignende opplevelser med min far. Jeg var LIVREDD. Synes det er flott at noen tør å si ifra.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange fordomsfulle folk. Jeg er enig i at moren gjorde en feil, og at sånt ikke bør skje, men samtidig vet vi alt for lite om den saken til å dømme hun så hardt. For alt vi vet kan dette være første gangen moren rørte alkohol på mange måneder, og kanskje hun av andre grunnet tålte alkonhol dårligere denne dagen. Det er bra barnevernet ble koblet inn i denne enkelthendelsen, men samtidig er det ikke sikkert moren trenger noen videre oppfølging dersom det kommer frem at dette er en enkelthendelse og at den aldri kommer til å gjenta seg. Hvis moren er ved sine fulle fem har hun antakeligvis fått seg en vekker allerede og har lært av den feilen hun gjorde. Noe av det verste et barn kan oppleve er å bli fjernet fra sine foreldre, så med mindre det ligger grov omsorgssvik bak kommer de neppe til å ta barna fra moren.

• Liker 6
Gjest Annaires
Skrevet

Jeg tenker at alle kan gjøre en feil. Med eller uten barn.

Regner med at om dette er/var et engangstilfelle, så blir de raskt sjekket ut av saken.

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange fordomsfulle folk. Jeg er enig i at moren gjorde en feil, og at sånt ikke bør skje, men samtidig vet vi alt for lite om den saken til å dømme hun så hardt. For alt vi vet kan dette være første gangen moren rørte alkohol på mange måneder, og kanskje hun av andre grunnet tålte alkonhol dårligere denne dagen. Det er bra barnevernet ble koblet inn i denne enkelthendelsen, men samtidig er det ikke sikkert moren trenger noen videre oppfølging dersom det kommer frem at dette er en enkelthendelse og at den aldri kommer til å gjenta seg. Hvis moren er ved sine fulle fem har hun antakeligvis fått seg en vekker allerede og har lært av den feilen hun gjorde. Noe av det verste et barn kan oppleve er å bli fjernet fra sine foreldre, så med mindre det ligger grov omsorgssvik bak kommer de neppe til å ta barna fra moren.

Jeg synes ikke det er fordomsfullt å mene at det var riktig å koble inn barnevernet slik at de kan vurdere hva som er best for barna.

Å si at moren gjorde en feil synes jeg er å bagatellisere hele hendelsen.

Slik det blir fremstilt her, så har moren mistet fullstendig grepet og overlatt barna til seg selv mens hun drakk seg full. Mor klarte ikke å ta vare på seg selv, og hva som helst kunne jo skjedd.

En enkelthendelse håper jeg virkelig at det er, og jeg er veldig glad barnevernet er koblet inn og kan ta en vurdering, det virker uansett som om denne moren trenger hjelp. For de fleste foreldre så er ikke slikt noe som "bare" skjer fordi man er uheldig. Det vitner om mangel på kontroll med barna tilstede, og det synes jeg ikke man skal ta lett på.

• Liker 7
Skrevet

Jøje meg. Her var det kun ett svar som var svar på spørsmålsstillingen. Resten var stort sett fordømmelse.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...