Gå til innhold

Juicekartonger som peiskubber


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Kan man bruke juicekartonger til å lage peiskubber av på lik linje med melkekartonger eller er det noe med det sølvlignende foret i kartongen som gjør at man ikke skal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trur kanskje du vil få nokre 'klumpar' av sånn metallmasse...

Uansett er det jo meir miljøvenleg å resirkulere kartongane, då! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tenker mer på at barna mine ikke skal fryse i vinter' date=' enn miljøet....[/quote']

for det er jo ikke mulig å bli varm på noen annen måte enn å fyre juicekartonger... :roll:

hmm..

ved, elektrisistet, pellets..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke kjøpt peis for å bruke panelovner vel!! :roll:

Dessuten har jeg varmekabler på alle gulv, så jeg koser meg på varme gulv. Men jeg skulle gjerne fyre litt i peisen hvis det er ok for deg.

Og jeg har faktisk tenkt å brenne melkekartonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Dessuten har jeg varmekabler på alle gulv, så jeg koser meg på varme gulv. ..

altså er det ingen fare for at barna dine skal fryse likevel.. :roll:

Men jeg skulle gjerne fyre litt i peisen hvis det er ok for deg..
bare å fyre det.. men bruk helst "rene" ting å brenne.. (som ved)

Og jeg har faktisk tenkt å brenne melkekartonger.

ja, ja.. men da vil jeg minne deg på at det er god grunn til å ha riktig dårlig samvittighet..

mine foreldre har vedfyring som eneste oppvarming.. men leverer likevel alle drikkekartinger til gjenvinning..

de bryr seg nemlig om fremtiden til barn og barnebarn osv.. ikke bare om å få "koselig fyr på peisen" uten å måtte kjøpe ved.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

de bryr seg nemlig om fremtiden til barn og barnebarn osv.. ikke bare om å få "koselig fyr på peisen" uten å måtte kjøpe ved..  :roll:

Er vi sur i dag gjest???

Hva er så galt med å fyre opp i peisen for å få det litt koselig?? Kan ikke folk få unne seg dette? :roll:

Tex: Juicekartongen vet jeg faktisk ikke om de kan brennes, men melkekartonger pakket stappfull med avis, brenner jo en stund da. Men du kan jo prøve, så ser du fort om alt brenner opp.

Vi fyrer bare med ved, og har tidliger fått slike vedkubber av presset spon, og de brenner lenge hvis det ikke er for mye trekk. Tror de selges på Europris ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juicekartonger er ikke godt å fyre med nei, man får en klump med aluminium som ligger igjen. Men melkekartonger derimot. De er gode og brenner lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da ikke brenne kartong? De har jo kjemikalier i seg, som ved brenning oser ut. Og Tex, om du driter i nærmiljøet, så kanskje du bryr deg om at dine barn sniffer avgasser mens de ser på den lekre peisflammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke brenn juicekartongene - ved siden av å legge igjen aluminium i den fine peisen din så vil det frigjøres gasser fra metallet som heller ikke er bra. Resirkuler heller juicekartongene så kan du brenne eggekartonger og melk.

Husk likevel at du får bedre utnyttelse av peisen om du raskt får fyr på veden (som brenner langsommere) enn melkekartonger og annet papir - men det vet du sikkert fra før...

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyring med juicekartonger og annet søppel gjør at det lettere setter seg et brennbart aske-belegg i pipa, og sjansen for pipebrann øker betraktelig. Det er derfor ikke lurt å brenne slikt. Fyr med ren ved eller rent papir og god trekk så er du trygg :) Det er jo også mye koseligere å se på, og brenner lengre. Papir går fint å brenne, men jeg synes personlig det er utrolig slitsomt å brenne mye papir fordi det blir så mye aske som må fjernes av det. Derfor holder vi oss stort sett til ved.

Forøvrig er det jo fint at barna er varme, men en kan jo også tenke på at det er bra for dem og barnebarna å ha en så ren natur som mulig når de vokser til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er vi sur i dag gjest???

Hva er så galt med å fyre opp i peisen for å få det litt koselig?? Kan ikke folk få unne seg dette? :roll:

jeg har da ingenting i mot at folk fyrer på peisen :o (hvor har du fått noe slik fra???)

det jeg har noe i mot er at hun fremstilte det som noe hun "måtte få gjøre" for at barna hennes ikke skulle fryse..

hun forsøkte altså å få en "unne seg ting" til å bli en "nødvendighet" og dermed påberope seg retten til å "måtte få slippe" å tenke på miljøet..

det var altså holdnigen/framstillingen og juicekartong-brenningen jeg har noe i mot.. ikke peisfyring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...