Gå til innhold

Badehåndkle


Sequax

Anbefalte innlegg

:opplyser: Et badehåndkle er et håndkle som er stort og såleis velegna til å tørke heile kroppen etter f.eks. et bad. Håndkle fins i mange størrelser.

Tuller du? :ler:

Det er snakk om hvor ordet "hånd" passer inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tuller du? :ler:

Det er snakk om hvor ordet "hånd" passer inn!

:klo:

Tråden handler jo om rart sammensatte ord, og ordet badehåndkle er jo ikke rart sammensatt. Det er sammensatt av to vanlige ord, men som har sin egen betydning i sammen. At ordet ikke føles helt logisk koblet sammen med gjenstanden det benevner er en ting, men det er ganske logisk hvordan ordet er blitt til, ikke sant?

Dette synes jeg er rart sammensatte ord: dørskarm, cd-rom-en, jernbanestasjonsmesteruniform

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det samme med å skrive. Skal jeg skrive ned et telefonnummer jeg trenger, eller skal jeg skrive det opp?

Hvorfor slenger man i det hele tatt på opp/ned her, man kunne jo bare sagt skrive?

Når man legger til en partikkel som opp/ned her, fører det til at "å skrive" går fra å være et verb som beskriver en uavsluttet handling, til å bli et verb som beskriver en avsluttet handling. :) "Å skrive" vs. "å skrive ned" kan dermed sammenlignes med verbpar som "sove/sovne", og "vite/få vite". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo:

Tråden handler jo om rart sammensatte ord, og ordet badehåndkle er jo ikke rart sammensatt. Det er sammensatt av to vanlige ord, men som har sin egen betydning i sammen. At ordet ikke føles helt logisk koblet sammen med gjenstanden det benevner er en ting, men det er ganske logisk hvordan ordet er blitt til, ikke sant?

Dette synes jeg er rart sammensatte ord: dørskarm, cd-rom-en, jernbanestasjonsmesteruniform

Nei...når man har badet er det ikke først og fremst hendene man tørker...derfor er det rart at ordet "hånd" er med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...