Gå til innhold

Badehåndkle


Sequax

Anbefalte innlegg

Trekke i snora på toalettet?! Hvilken snor?

Rull opp vinduet i bilen!? Opp for å få luft, eller opp slik at det lukkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trekke i snora på toalettet?! Hvilken snor?

Rull opp vinduet i bilen!? Opp for å få luft, eller opp slik at det lukkes?

:ler:

Tror de gammeldagse vannklosettene faktisk hadde ei snor...om jeg husker rett fra det gamle badet til oldemor...:)

Så har vi også å trekke opp/trekke ned på do...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke i snora på toalettet?! Hvilken snor?

Det er nok som det sies over her at man dro i en snor "før i tiden".

Men ja...skal man trekke ned eller trekke opp når man har vært på do? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkeolog, du! :balltre::ler:

Jeg sier "rulle NED vinduet" i bilen, jeg da. Også tror jeg at jeg trekker ned etter å ha vært på do, men jo mer jeg tenker på det jo mer usikker blir jeg. Man trekker jo knotten opp, men det som er i doen skal jo forhåpentligvis ned. Men då er det noen doer som har en knapp også. Ææææh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkeolog, du! :balltre::ler:

Jeg sier "rulle NED vinduet" i bilen, jeg da. Også tror jeg at jeg trekker ned etter å ha vært på do, men jo mer jeg tenker på det jo mer usikker blir jeg. Man trekker jo knotten opp, men det som er i doen skal jo forhåpentligvis ned. Men då er det noen doer som har en knapp også. Ææææh.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å brenne, man sier jo at noe brant opp. Men stearinlys og hus brenner ned. Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Eller arkeolog..?

Jord og sånn, mener jeg... :sjenert:

:fnise:

Den var ikke dum. Det kan bli en del "hulegraving" i forbindelse med en fødsel :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ikke dum. Det kan bli en del "hulegraving" i forbindelse med en fødsel :fnise: .

:fnise: for noen bilder jeg har i hodet nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ikke dum. Det kan bli en del "hulegraving" i forbindelse med en fødsel :fnise: .

GI DERE! Jeg kommer til å få stygge assosiasjoner til alt på jobb i sommer! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var ikke dum. Det kan bli en del "hulegraving" i forbindelse med en fødsel :fnise: .

:fnise: for noen bilder jeg har i hodet nå

GI DERE! Jeg kommer til å få stygge assosiasjoner til alt på jobb i sommer! :ler:

:hoho:

HULEGRAVING!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Uffameg! *prøver fortvilet å bli kvitt alle bildene jeg ser for meg* :fnise:

...og jeg som skulle inn og si noe så uskyldig som at jeg synes tidsur er et rart ord. Et ur måler jo nettopp tid, og ikke noe annet. Vi sier jo ikke sittestol, kjørebil eller temperaturtermometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffameg! *prøver fortvilet å bli kvitt alle bildene jeg ser for meg* :fnise:

...og jeg som skulle inn og si noe så uskyldig som at jeg synes tidsur er et rart ord. Et ur måler jo nettopp tid, og ikke noe annet. Vi sier jo ikke sittestol, kjørebil eller temperaturtermometer.

Jammen jammen. Et tidsur starter/stopper en prosess til/etter en gitt tid. Et ur viser hva klokka er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd!

Jeg hadde nylig en kunde som på ganske gebrokkent norsk spurte om vi solgte grillkullmaskiner. Hva han mente? Jo, grill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigress

Det er nok som det sies over her at man dro i en snor "før i tiden".

Men ja...skal man trekke ned eller trekke opp når man har vært på do? :ler:

På dassen vår må eg trykke på ein knapp på veggen bak. Skal eg då seie "trøkke ned"? DEt høyrest liksom ut som det ein gjør på do FØR ein skal trekke ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å brenne, man sier jo at noe brant opp. Men stearinlys og hus brenner ned. Hm.

Det samme med å skrive. Skal jeg skrive ned et telefonnummer jeg trenger, eller skal jeg skrive det opp?

Hvorfor slenger man i det hele tatt på opp/ned her, man kunne jo bare sagt skrive?

Jeg synes kjøkkenmaskin er litt pussig. Riktignok er det en maskin man har på kjøkkenet, men det er jo svært lite spesifikt. Burde det ikke hett eltemaskin, eller blandemaskin?

Det samme gjelder hjullaster. Ja, de har hjul - men det som kjennetegner dem er jo noe helt annet. Nemlig at (Er det noen som vet hvordan man forklarer det?) de er leddet mellom akslingene. Og at alle hjulene er like store, i motsetning til en traktor. Dessuten har jeg hittil ikke sett en hjullaster som man faktisk laster noe på, de brukes heller til å frese snø, planere grus o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rull opp vinduet" i bilen heter egentlig vindusveiv eller vindushev, på svensk heter det fønsterhiss eller vev. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På dassen vår må eg trykke på ein knapp på veggen bak. Skal eg då seie "trøkke ned"? DEt høyrest liksom ut som det ein gjør på do FØR ein skal trekke ned...

:ler:

Sant, sant. Kanskje vi skal begynne å si "husk å trykk inn etter deg" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:opplyser: Et badehåndkle er et håndkle som er stort og såleis velegna til å tørke heile kroppen etter f.eks. et bad. Håndkle fins i mange størrelser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jammen jammen. Et tidsur starter/stopper en prosess til/etter en gitt tid. Et ur viser hva klokka er.

Jeg vet jo det! Men ordet er likefullt et merkelig "smør-på-flesk-ord".

Og annamaria88, poenget er nettopp at det fremdeles heter håndkle også når det er så stort at det åpenbart skal brukes til å tørke mye mer enn hendene. Hvorfor heter det ikke da f.eks kroppskle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo det! Men ordet er likefullt et merkelig "smør-på-flesk-ord".

Det jeg mente var at det ville vært mer snodig hvis tidsur var et synonym til en helt vanlig klokke. Siden du sammenlignet med sittestol, kjørebil osv.

Men ja, det er et dårlig beskrivende navn. Hva er galt med tidsbryter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...