Pica Skrevet 6. november 2003 #21 Del Skrevet 6. november 2003 ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. november 2003 #22 Del Skrevet 6. november 2003 Man kan ikke likestille fosterbarn med adoptivbarn. Ofte har fosterbarn en egen familie de skal holde kontakten med, eller de er "til låns". I annonser ser man ofte at det er ønskelig med søsken i fosterfamilier, men helst neon som er en del eldre så de ikke tar all oppmerksomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pica Skrevet 6. november 2003 #23 Del Skrevet 6. november 2003 Til Fredagsbarn! Først vil jeg understreke at jeg ikke er mot adopsjon - tvert om - hvis det skulle være noe tvil. Jeg jobber med godkjenning, og et av punktene der er å gå inn på motiv for å adoptere... Derfor mitt "engasjement".... En begrepsavklaring: Hjelpearbeid er for dem som ønsker å hjelpe f.eks. foreldreløse og/eller vanskeligstilte barn gjennom økonomisk støtte til individuelle barn/familier, barnehjem og ulike prosjekt m.m. Hjelpearbeid kan bidra til at f.eks. mødre kan få et valg i forhold til om de ønsker å adoptere bort barnet. Dette er også ønskelig fra Adopsjonsforeninger og adoptanter. Adopsjon er for dem som ønsker å bli foreldre, samtidig som barnet ikke få en tilfredsstillende omsorgssituasjon i hjemlandet. Adoptanter ønsker ikke at folk skal tro at de har adoptert av medlidenhet eller ønske om å hjelpe - de har gjort det ut fra sine egne ønsker og behov for å gi omsorg for et barn. Jeg mener med dette ikke å legge meg opp i diskusjonen om det er "rett" å adoptere eller ei, men å påpeke at du ikke svarer på den kommentaren du siterer... Var innlegget ditt til meg? (Hadde vært greitt om det kom frem i innlegget ditt). I tilfelle: Hva mener du med at jeg ikke hadde svart på "en kommentar" jeg siterte? Er ikke sikker på hvilke "kommentar" jeg skulle svart på etter ditt synspunkt, eller hvilke "sitat" du sikter til siden det ikke fremgår (hadde vært greitt om du hadde vist til det). Mente du at jeg skulle svare på sitatet fra BFD-rundskrivet? Jeg viste til det for å orientere Glitterchick om at det er et feilaktig bilde at der er så mange barn som lider og som dermed synes å være tilgjengelige for adopsjon. Altså - hvis jeg skulle "svart på den kommentaren jeg siterte": Det stemmer altså ikke at det er "millioner av barn" som trenger foreldre. Det var ikke nødvendig å gjenta hva rundskrivet sa.... Derfor fikk det stå for seg selv - uten videre utdyping. Eller mente du jeg ikke svarte på sitatet fra Glitterchick? Først orienterte jeg om at det ikke er så mange barn som trenger foreldre, deretter kom jeg med en sluttkommentaren i forhold til motivet hennes for å adoptere. Et utsagn står sjelden alene - og i dette tilfellet hadde Glitterchick først forfektet at hun mente at barn ikke kan hjelpes godt nok i sitt hjemland. Deretter at hun ville adoptere, fordi det finnes milioner av barn i verden som trenger foreldre. Jeg var likevel ikke helt sikker på motivet hennes i forhold til dette, og tok derfor forbehold ved å skrive: "hvis motivet kun er å hjelpe barn som trenger foreldre, så kan man gi penger til ulike prosjekt..." -------------- "å gi barn foreldre" er vel ikke det samme som "å hjelpe barn" da? Helt enig, det er ikke det samme. Jeg er derimot usikker på hva Glitterchick mener: Desverre, jeg tror ikke alle barn har det bedre der de er. Det er en flott tanke å si at vi bør kunne hjelpe dem der de er, men sånn er det desverre ikke. Det er ikke bedre for barn å vokse opp i U-land på overfyllte barnehjem hvor de får mangelfull utdannelse og blir kastet ut når de er 15-18 år enn å vokse opp i en familie som er glad i dem. Og slik som situasjonen er i dag finnes det ingen fullgod løsning på dette i overskuelig framtid. Jeg har veldig lyst på barn selv, og har veldig lyst til å adoptere. Hvorfor? Fordi det finnes milioner av barn i verden som trenger foreldre. Kommentar til o.n.: (For at det ikke skal være noen tvil for Fredagsbarn, så siterer jeg BFD-rundskriv for å vise at det kan virke som Glitterchick's holdninger og motiv ikke er i tråd med myndighetenes - som igjen gir godkjenning ut fra holdninger og motiv hos søkere) "Det har hele tiden vært norske myndigheters holdning at utenlandsadopsjon ikke kan betraktes som en form for hjelpearbeid. Man kan heller ikke direkte bruke som sammenlikningsgrunnlag hvilke muligheter barnet ville hatt i sitt hjemland. I såfall risikerer man at terskelen for å få godkjenning til adopsjon av barn fra utlandet blir annerledes enn ved adopsjon av norske barn. Dersom man ønsker å hjelpe et barn fra utlandet finnes det også andre måter å gjøre dette på i barnets hjemland enn ved adopsjon til Norge, for eksempel gjennom fjernadopsjon eller annen form for økonomisk støtte til hjelpeprosjekter for barn. Kan barnet ikke få en tilfredsstillende omsorgssituasjon i hjemlandet vil adopsjon til søkere i utlandet være et godt alternativ.", jfr. http://odin.dep.no/bfd/norsk/regelverk/run...k000-b-n-a.html -------------- Mange måter å hjelpe barn på, men de fleste av disse måtene gir dem ikke foreldre.... Økonomisk støtte kan bidra til ulike tiltak som motvirker at foreldre har behov for å adoptere bort barna sine, eller tiltak som bidrar til at de får andre omsorgspersoner i sitt hjemland. Mitt svar gjaldt at Glitterchick bl.a. uttalte at bl.a. barna ikke kan hjelpes i hjemlandet. Det stemmer ikke. Økonomisk støtte kan også gi barn på barnehjem bedre oppvekstvilkår, og gi dem bedre skolegang osv. Les om hjelpearbeid her: http://inoradopt.no/hjelpearbeid.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 7. november 2003 #24 Del Skrevet 7. november 2003 Du skriver mye fornuftig, og jeg er enig med deg pica, i det meste du skriver, det bare virket rett og slett som om du sidestilte "hjelpe barn" med "gi barn foreldre", og det er på ingen måte det samme. Men for å ikke dra denne tråden lengre bort fra tema enn nødvendig foreslår jeg at vi dropper en videre debatt om akkurat dette. Vi er nok i bunn og grunn enige uansett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2003 #25 Del Skrevet 7. november 2003 Du skriver mye fornuftig, og jeg er enig med deg pica, i det meste du skriver, det bare virket rett og slett som om du sidestilte "hjelpe barn" med "gi barn foreldre", og det er på ingen måte det samme. Men for å ikke dra denne tråden lengre bort fra tema enn nødvendig foreslår jeg at vi dropper en videre debatt om akkurat dette. Vi er nok i bunn og grunn enige uansett Når jeg blir feiloppfattet, så kommenterer jeg... Hvor sidestilte jeg "å hjelpe barn" med "å gi barn foreldre"? "Tegn og forklar".... Jeg reagerte i mitt svar på at det kunne virke som Glitterchick mente det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. november 2003 #26 Del Skrevet 7. november 2003 Var ikke loggget inn - "gjest" over var Pica. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 7. november 2003 #27 Del Skrevet 7. november 2003 Dersom du vil fortsette dette, ta det utenfor denne tråden, personlige eller pm, jeg vil ikke ødelegge denne tråden. Jeg har sagt at jeg er egentlig enig med deg, men at det virket slik (PÅ MEG) som at du svarte på noe annte enn du siterte, slik teksten fremgår. Jeg tenger ikke på Kg, men kn foeklare deg enda nøyere om du vil, men kan du ikke ta min beklagelse om jeg har misforstått deg da, og ikke dra tråden bort fra tema, som gjelder: Å adoptere og ha biologiske barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pica Skrevet 7. november 2003 #28 Del Skrevet 7. november 2003 Jeg tar din beklagelse - at du misforstod, Fredagsbarn. Håper du neste gang leser bedre innleggene, for det burde ikke være så vanskelig å skjønne (eller?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 7. november 2003 #29 Del Skrevet 7. november 2003 Og for da svare Pica: Hovedmotivasjonen for å adoptere (i mitt tilfelle) er ikke å hjelpe barn. Hovedmotivasjonen, akkurat som med å få biologiske barn, er at man ønsker på barn, for å simplisifere. Jeg mener ikke å sette det å adoptere i noe "helgen-lys", at man da hjelper stakkars, små forsvarsløse barn, og jeg vet også at det er mye kontroverser rundt utenlandsadoptering, og at fødelandene ofte heller vil få til adopsjon o.l. innenfor egne grenser. Ting går ofte litt fort når man blir engasjert, men jeg skal prøve å forklare litt nærmere: Hvis man ikke kan få barn er å adoptere ett større alternativ for meg enn f. eks. prøverør, fordi jeg tross alt syns det er viktigere med barn som allerede eksisterer. Og med det mener jeg ikke å erte på meg alle som ser på prøverør som ett alternativ, hver sitt valg! Jeg er helt inneforstått med at det er bedre å få være i sitt eget hjemland hvis det finnes fullgode alternativer, det må tross alt være en ganske traumatisk opplevelse for ett barn å bli hentet ut av sitt hjemland, flyttet til ett annet med helt andre tradisjoner og væremåter, kanskje hos en familie som ikke skjønner noe av hva du sier. Jeg er også fullstendig klar over at det er mulig å hjelpe barn i eget land, hvis det å hjelpe er den eneste motivasjonen, men som sagt tidligere, det er annerledes å evt. vokse opp på en instutisjon med mange andre barn, en instutisjon som kanskje ikke har plass til deg når du fyller 18 enn å vokse opp i en familie. Sitat: "Kan barnet ikke få en tilfredsstillende omsorgssituasjon i hjemlandet vil adopsjon til søkere i utlandet være et godt alternativ." Hentet ut sitatet ditt fra rundskrivet, fordi det er noe jeg er enig i, selv om jeg kanskje har fremlagt det på en klønete måte. "Millioner av barn" er selvfølgelig ikke ett akkurat tall, men at det finnes en menge barn i verden som trenger hjelp og en mange barn i verden som trenger og ønsker seg familie er en realitet, uten at jeg sidestiller "hjelp" og "foreldre", og det finnes mange par som ønsker en mulighet til å bli foreldre. Jeg ser ikke på adopsjon hverken som en "lett løsnig" fra den ene eller andre siden, jeg er fullstendig klar over problemer man kan møte, og jeg mener heller ikke at adopsjon er en fin måte å hjelpe fattige i andre land på. Håper dette var oppklarende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pica Skrevet 7. november 2003 #30 Del Skrevet 7. november 2003 Takk for avklaringen, Glitterchick :D Vedr.: Hentet ut sitatet ditt fra rundskrivet, fordi det er noe jeg er enig i, selv om jeg kanskje har fremlagt det på en klønete måte. "Millioner av barn" er selvfølgelig ikke ett akkurat tall, men at det finnes en menge barn i verden som trenger hjelp og en mange barn i verden som trenger og ønsker seg familie er en realitet, uten at jeg sidestiller "hjelp" og "foreldre", og det finnes mange par som ønsker en mulighet til å bli foreldre. Bare en liten kommentar: Enkelte tror at det er flere barn enn adoptanter. Det stemmer ikke. Er ikke sikker på forholdsantallet, men slik jeg har forstått det så er det i dag flere søkere enn barn. Barnløshet har også blitt et større problem de siste årene, og pga hvordan vi i dag lever (både miljø og av man venter med å få barn), så er det ingenting som ikke tyder på at det vil stagnere - eller flere signaler på at det kan øke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 7. november 2003 #31 Del Skrevet 7. november 2003 Ingen årsak! Bare en liten kommentar: Enkelte tror at det er flere barn enn adoptanter. Det stemmer ikke. Er ikke sikker på forholdsantallet, men slik jeg har forstått det så er det i dag flere søkere enn barn. Barnløshet har også blitt et større problem de siste årene, og pga hvordan vi i dag lever (både miljø og av man venter med å få barn), så er det ingenting som ikke tyder på at det vil stagnere - eller flere signaler på at det kan øke. Jupp, det er jeg klar over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rao Skrevet 7. november 2003 #32 Del Skrevet 7. november 2003 Heisann Vi har egenfødte tvillingjenter fra før, og har adoptert en liten jente fra Kina. Grunnen til at vi adopterte var ganske enkelt at vi ønsket oss flere barn, og at vi syntes at det å få tvillingene var det største som hadde skjedd i livet vårt. Da ikke flere barn kom av seg selv, måtte vi sette oss ned å diskutere litt. Vi fant fort ut at det vi ønsket var et barn til- ikke en graviditet, så hvor barnet kom fra spilte ingen rolle ! -Og jeg kan med hånden på hjertet fortelle at det var like fantastisk å få overlevert lillemor i Kina som å få tvillingene på sykehuset ! Vi har imidlertid tenkt at iom. at tvillingene er så tette både aldersmessig (selvsagt ) og personlig, så trenger lillemor et adoptert søsken til, slik at hun får noen å dele det å være adoptert med. Aldersforskjellen mellom tvillingene og lillemor er dessuten nokså stor, så det er fint for henne å få en lekekamerat litt nærmere i alder. Selvsagt må vi være oppmerksomme på at det kan bli problemer i livet til alle barna våre, og vi må jo være klare til å gripe inn, støtte og hjelpe dem så godt det lar seg gjøre. Noen garantier har vi jo aldri, men å la det stoppe oss i å få barn, synes jeg er å ta det litt for langt. Da kunne vi jo også ha latt være å gå ut i frykten for å bli overkjørt.......... Vennlig hilsen rao Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2003 #33 Del Skrevet 27. november 2003 hei alle sammen. jeg er selv adoptert fra kina og var 6 månder når jeg kom til norge. jeg har en lillebror på 17 og han er mamma og pappas biologiske sønn. jeg er selv 21. vi har aldri hatt problemer med at jeg er adoptert og han ikke. selvfølgerlig var det litt krangling og sjalusi når når han ble født men slik er det vell i de fleste hjem uansett. jeg er kjempe glad i min lillebor og vi har et supert forhold. jeg ser at det kan være problematiskt og adoptere barn og ting kan gå galt men det burde ikke være et hindre for å adoptere. jeg kjenner og flere som er adoptert og de har og søsken som ikke er adoptert og det har gått helt fint med dem og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Twiggy Skrevet 28. november 2003 #34 Del Skrevet 28. november 2003 Hei! Jeg er vokst opp i en familie med 6 barn. Av dem er alle adoptert, bortsett fra meg.. Tre fra Korea, en fra uruguay og en fra Irak. Mange lurer på hvordan dette har vært for meg, og jeg svarer som sant er at jeg ikke har opplevd dette som rart eller vanskelig i det hele tatt!! De er mine søsken på samme måte som andre opplever å ha søsken. Nå venter jeg selv mitt første barn, men ser ikke bort fra at vi en gang også kommer til å adoptere. Så stå på, dette vil dere klare!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_my ikke pålogget Skrevet 30. desember 2003 #35 Del Skrevet 30. desember 2003 En helt annen sak er også at jeg ikke skjønner hvorfor man skal adoptere når man har barn fra før. Da bør man virkelig vite hva man holder på med. Mitt råd er som du skjønner: Nei, ikke adopter om du har barn fra før. Vær fornøyd med dem du har. :o ??? Hva med de barna ute i verden som virkelig trenger ett godt hjem,som sitter der ute uten noen ting? Nei vettu hva,om man har barn fra før eller ikke, ønsker du å adoptere så gjør det :D tenk på alle barna som virkelig trenger deres kjærlighet. Ønsker dere lykke til :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå