AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 Jeg overhørte en samtale der noen mente at man er pliktig til å hjelpe medmemennesker om de blir angrepet og slikt, men den andre mente at man bare skulle komme seg unna og heller ringe politiet for man kunne ikke vite om de hadde våpen og man kunne sette seg selv i fare. Men den andre holdt fast på sitt for det og mente at det var en rissiko man bare måtte ta. Hva er din personlige mening? Hvis du ser at ei jente f.eks blir voldtatt eller at noen står og banker opp noen andre, hadde du grepet inn?
Gjest Lekebil Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Man må se an situasjonen tror jeg. Om en truer en annen med våpen så ringer man politiet og holder seg unna. Men jeg syns så absolutt at man skal hjelpe et annet medmenneske. Men man må nesten føle seg trygg på det selv. Man er kanskje ikke til så mye hjelp om man går inn i det og er nervøs og redd .. : /
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 Kommer an på situasjonen. Hvis du blander deg inn kun for å bli skutt eller slått i bakken er du kanskje ikke så mye til hjelp likevel?
Gjest Armule Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Såvidt meg bekjent, så går vel det å ringe etter hjelp under det å hjelpe medmennesker. Hvis alle skulle hoppa inn i det ville jo ingen kunnet hjelpe om det går galt.
Gjest Lebewesen93 Skrevet 12. april 2011 #5 Skrevet 12. april 2011 Kommer kanskje litt an på? Om man har mulighet til å gripe inn burde man så klart det, men er lite f.eks jeg kunne gjort om "slemmingen" var en " stor skummel mann" Men om en voksen mann ser to "drittunger" som sloss kan det ikke skade om han griper inn... Mener jeg da:P 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Må se det an ja, er det et gjengoppgjør så er det jo best å ringe politiet men hadde det vært en voldtekt så hadde jeg nok grepet inn nærmest i refleks trur jeg. Trolig fyren hadde blitt skremt bort uansett.
Gjest Raindrops Skrevet 12. april 2011 #7 Skrevet 12. april 2011 (endret) Jeg har ikke mye å stille opp med fysisk, men jeg liker å tro at en voldtektsmann ville blitt skremt bare av nærværet av et annet menneske. Hadde noen blitt banket opp ville jeg nok vært litt mer forsiktig, men jeg tror at jeg ikke begge tilfeller ville gitt meg til kjenne slik at de kanskje hadde blitt skremt av et mulig vitne. Når det er sagt hadde jeg gitt meg til kjenne et godt stykke unna, slik at jeg i verste fall hadde hatt tid til å løpe som faen hvis de ga tegn til å komme etter meg. Edit: Kanskje ringe politiet samtidig, og kauke på trygg avstand at jeg hadde dem på telefonen. Endret 12. april 2011 av Raindrops
Gjest Applecore Skrevet 12. april 2011 #8 Skrevet 12. april 2011 Ringt politiet først, deretter gått til angrep!
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #9 Skrevet 12. april 2011 Har du mulighet til å hjelpe, men unnlater å gjøre det, kan du faktisk bli dømt. Forståelig nok det.
Gjest Raindrops Skrevet 12. april 2011 #10 Skrevet 12. april 2011 Hva legger man egentlig i "muligheten til å hjelpe"? Jeg med mine 55 kg og spagettiarmer har ikke mye å stille opp med mot en voksen mann for eksempel. Selv omjeg helt sikkert har muligheten til å hjelpe, i den forstand at jeg kan velge å angripe eller holde meg unna, er det tvilsomt at det ville endt med noe annet enn enda et offer.
hulaboer Skrevet 12. april 2011 #11 Skrevet 12. april 2011 Hvis du ser at ei jente f.eks blir voldtatt eller at noen står og banker opp noen andre, hadde du grepet inn? Hvis noen blir voldtatt, er det lite sannsynlig at du vil bli et offer selv. Mer sannsynlig er det at vedkommende bare stikker av. Men om det er slåsskamp, kan du fort bli innblandet selv, så da er det nok lurt å holde seg unna og heller ringe politiet.
Katrinepus Skrevet 12. april 2011 #12 Skrevet 12. april 2011 Se an situasjonen selvsagt, men jeg ville nok bare på rent adrenalin gjort meg til kjenne og brytet inn ganske raskt. Ringt politiet før den tid selvsagt. Jeg har faktisk vært i noen slike situasjoner, og det er enorme krefter man får når adrenalinet pumper altså, men bør holde seg kald i hodet for det. Alt med måte Og husk at hvis man skal kunne kalle det selvforsvar, skal man kun slå tilbake med samme kraft/styrke/mengde som han slo deg, hvis ikke er man like ille selv og kan bli dømt.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #13 Skrevet 12. april 2011 Tror ikke jeg hadde tatt meg tid til å ringe politiet hvis det var et voldteksforsøk. Sett meg om etter første og beste som kunne brukes som slagvåpen og gått på med ild i blikket. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #14 Skrevet 12. april 2011 Hva legger man egentlig i "muligheten til å hjelpe"? Jeg med mine 55 kg og spagettiarmer har ikke mye å stille opp med mot en voksen mann for eksempel. Selv omjeg helt sikkert har muligheten til å hjelpe, i den forstand at jeg kan velge å angripe eller holde meg unna, er det tvilsomt at det ville endt med noe annet enn enda et offer. Det er så enkelt som at du gjør det du har mulighet til. Ringer politiet og tilkaller annen hjelp. Ikke bare står og ser på. Men en stor mann som kan å slå kan man nok forvente mer av. Han kan hjelpe til med å avverge situasjonen helt.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #15 Skrevet 12. april 2011 Hva legger man egentlig i "muligheten til å hjelpe"? Jeg med mine 55 kg og spagettiarmer har ikke mye å stille opp med mot en voksen mann for eksempel. Selv omjeg helt sikkert har muligheten til å hjelpe, i den forstand at jeg kan velge å angripe eller holde meg unna, er det tvilsomt at det ville endt med noe annet enn enda et offer. Og så? Jeg veier 46 kg og er bare 155 høy. Men jeg trener kickboksing og bryting, og har ingen problem med å smelle en 100 kgs fyr i bakken for deretter å kvele han ut/knekke en arm eller to. Men du som er så liten og svak trenger jo bare å komme med et ballespark, så skal du se fyren blir satt ut av spill.
Gjest Raindrops Skrevet 12. april 2011 #16 Skrevet 12. april 2011 Og så? Jeg veier 46 kg og er bare 155 høy. Men jeg trener kickboksing og bryting, og har ingen problem med å smelle en 100 kgs fyr i bakken for deretter å kvele han ut/knekke en arm eller to. Men du som er så liten og svak trenger jo bare å komme med et ballespark, så skal du se fyren blir satt ut av spill. Men jeg trener verken kickboksing eller bryting, så det kan strengt tatt ikke sammenlignes. Jeg ville heller ikke tatt sjangsen på å prøve å sparke vedkommende i ballene, da jeg faktisk ikke kan være sikker på å treffe dem. Hvis jeg bommer så står jeg allerede alt for nærme og er dermed ille ute. Jeg synes det blir litt tåpelig å oppfordre folk som meg til å gå i håndgemeng med noen som er betydelig fysisk sterkere. Det kan gå veldig galt. 4
Gjest Raindrops Skrevet 12. april 2011 #17 Skrevet 12. april 2011 Det er så enkelt som at du gjør det du har mulighet til. Ringer politiet og tilkaller annen hjelp. Ikke bare står og ser på. Men en stor mann som kan å slå kan man nok forvente mer av. Han kan hjelpe til med å avverge situasjonen helt. Ja, å ringe polititet/hjelp er noe de aller fleste burde se seg istand til å gjøre
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #18 Skrevet 12. april 2011 Men jeg trener verken kickboksing eller bryting, så det kan strengt tatt ikke sammenlignes. Jeg ville heller ikke tatt sjangsen på å prøve å sparke vedkommende i ballene, da jeg faktisk ikke kan være sikker på å treffe dem. Hvis jeg bommer så står jeg allerede alt for nærme og er dermed ille ute. Jeg synes det blir litt tåpelig å oppfordre folk som meg til å gå i håndgemeng med noen som er betydelig fysisk sterkere. Det kan gå veldig galt. Det var kun en illustrasjon. Man gjør det man har mulighet til, men en kan kanskje forvente litt mer av meg enn av deg. Du hadde uansett ikke hatt vondt av å trene litt styrke og/eller kampsport, "spagettiarms". 1
Gjest Raindrops Skrevet 13. april 2011 #19 Skrevet 13. april 2011 (endret) ...glem det. Endret 13. april 2011 av Raindrops
kaprifolen Skrevet 13. april 2011 #20 Skrevet 13. april 2011 Jeg har brutt inn to ganger. Ene gangen i en slåsskamp mellom to, hvor den ene stod for all slåssingen, mens den andre bare ble slengt rundt og prøvde å forsvare seg, men slo ikke igjen. Den andre gangen var det et mini-gjeng-opprør mellom utlendinger i tenårene. Jeg kjente en av de som stod i utkanten og fulgte med, og gav han streng beskjed om å si på alle involverte språk at de kunne bare prøve å røre meg, mens jeg gikk inn for å sikre førstehjelp til kameraten deres. Myndighet og ureddhet blir som regel respektert i slike tilfeller, hvor gutta egentlig ikke er så tøffe. Klart, hadde det vært våpen fremme og tilstede, ville forhåpentligvis selv dumdristige meg vært lur nok til å bare ringe politiet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå