Gå til innhold

Huden sprekker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har til tider veldig tørr hud på hendene, jeg får vannblemmer som klør og etterhvert får jeg sprekker/"kutt" i huden. Kan ikke strekke ut hånden/fingrene skikkelig uten at det revner mer i huden..

Jeg har prøvd litt forskjellige kremer, men ikke funnet en enda som fungerer godt nok.. Noen som har hatt samme problem som meg, som har noen tips å komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Denne funker ganske så bra. Kan smørre inn henda før du legger deg. Og om det ikke funker, kan du ta en brødpose på etter du har smurt deg, og en strikk i enden som ikke er altfor stram, og sove med det :)

Bildet er fjernet i henhold til reglene,

ninuska_, moderator

Endret av ninuska_
Skrevet

Da skal den kjøpes i morgen! Takk for svar :)

Skrevet

Hendene mine har det nok ikke like ille som dine TS, men det jeg sverger til er i vitapan krem fra apoteket (den orange, som er oljebasert). Smør godt på om kvelden, også ta på tynne bomullshansker (og fra apoteket, og mer behagelig enn plastikposene som blir foreslått over her, selv om jeg ser at de gjør samme nytten).

Ellers så hjelper det for meg å ha en sprit til hånd-desinfeksjon (helst en sånn gele) på badet/ i lomma, og bytte ut en del av håndvaskene. Men har blitt "skutt ned" her inne før for dette rådet, så er nok ikke alle som reagerer like godt på spriten...

Skrevet

canoderm 5% og ceridal fettkrem brukes her av atopikere.Anbefales!

Skrevet

Ser den med antibac-tingen. Klarer ikke helt bestemme meg for hva som gjør minst vondt, sprit eller håndvask med såpe..

Skrevet

Har samme problem med mine hender og for meg er det viktig med en veldig fet krem/salve, kombinert med kortisonsalve innimellom.

Viktig at det er parfymefritt. Ikke minst på apoteket har de også såpefrie produkter, da jeg var på det verste brukte jeg såpefri shampo, og håndsåpe og brukte dusjolje...

Og for all del unngå håndspriten, det er ikke bra når huden er i en slik tilstand. For de som har friskere hud på hendene sine så er det sikkert greit å bruke. Men for min del er det som å helle sprit i åpent sår, det svir så vanvittig at tårene begynner å renne.

Skrevet (endret)

Har til tider veldig tørr hud på hendene, jeg får vannblemmer som klør og etterhvert får jeg sprekker/"kutt" i huden. Kan ikke strekke ut hånden/fingrene skikkelig uten at det revner mer i huden..

Jeg har prøvd litt forskjellige kremer, men ikke funnet en enda som fungerer godt nok.. Noen som har hatt samme problem som meg, som har noen tips å komme med?

Får du små, underhudiske vannblemmer som etter hvert sprekker opp, flasser av og ender opp med skikkelig sviende sår? I såfall så har jeg samme problem. Har ikke funnet noe som funker annet enn å prøve å unngå det som trigger eksemet. Dette er dessverre eksem, og er sannsynligvis allergi- eller kontaktutløst. For min del så er det sitrusfrukter og kulde som vanligvis er triggerne, men nå i pollensesongen så er det tydeligvis noe mer jeg ikke tåler. :sukk:

Sheabutter håndkremen fra L'Occitane er med på å holde huden på hendene mine smidig og den svir ikke, men den hjelper ikke på selve eksemen. Den trekker derimot inn i huden, noe f.eks Decubal ikke gjør, og den gjør ikke at huden blir håpløst fet etterpå.

Jeg prøver også å fjerne den døde huden/flasset som ligger igjen når blemmene sprekker, for da gror ihvertfall huden min raskere og sprekker ikke opp like raskt igjen.

Jeg må også si at jeg tåler håndsprit bedre enn en del såper, og jeg tåler milde kremsåper bedre enn vanlige såper. Noe annet enn den hvite Palmolive pumpesåpa med Oliven(?) er bannlyst (og da spesielt FP og Lano).

Endret av SmallTalk
Skrevet

Høres ut som du trenger rikelig tilskudd av omega 3 oljer syns nå jeg.

Skrevet

Høres ut som du trenger rikelig tilskudd av omega 3 oljer syns nå jeg.

Hjelper nok lite mot dette, gitt.

Det kan sikkert være med på å forebygge hud som kun er tørr, men dette er ikke noen vanlig tilstand med kun tørr hud.

Skrevet

Hjelper nok lite mot dette, gitt.

Det kan sikkert være med på å forebygge hud som kun er tørr, men dette er ikke noen vanlig tilstand med kun tørr hud.

Nei du har kanskje rett i at det alene ikke vil være nok. Venninne av meg hadde samme problem, hun sluttet i tillegg med sukker, melk og hvete i kosten, 1 mnd etter var hun som ny.

Skrevet

Helt klart, jeg måtte kutte ut melk og glutenprodukter og det hjalp betraktelig.

Har også lagt til selolje i kosten nå og det gjør underverker, sink er også viktig for huden når man har eksem.

Skrevet (endret)

Dersom man har nytte av en Candida-kur, så har man sannsynligvis hatt soppinfeksjoner i huden. Det er ikke det samme som eksem, men kan se helt likt ut.

Hos meg har dette null effekt.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Takk for mange svar her, folkens :)

Jeg prøver å unngå melk og hveteprodukter, men jeg bruker proteinpulver og har spist en del fullkornspasta i det siste. Men, huden har vært bedre enn på lenge og det er nok fordi jeg smører meg absolutt hele tiden. Så, jeg skal prøve å minimere sukker, melk og hvete i kosten. Håper det hjelper :)

SmallTalk: Hvor kjøpes den sheabutter-kremen? Apoteket? :)

Skrevet

Dersom man har nytte av en Candida-kur, så har man sannsynligvis hatt soppinfeksjoner i huden. Det er ikke det samme som eksem, men kan se helt likt ut.

Hos meg har dette null effekt.

Det er jo ikke snakk om en kur, men varig endring av kostholdet. Dessuten så er det uhyre viktig med mye inntak av gode omega 3 oljer, og selvsagt utelukke alt som heter fargestoffer og tilsetningsstoffer i mat, og spise mye grønnsaker. For noen holder det med små endringer, mens andre må ha lang større endringer i kosten.

Skrevet

I L'Occitane sine egne butikker og på diverse nettbutikker. L’Occitane Shea Butter Hand Cream heter den. :)

Skrevet

Det er jo ikke snakk om en kur, men varig endring av kostholdet. Dessuten så er det uhyre viktig med mye inntak av gode omega 3 oljer, og selvsagt utelukke alt som heter fargestoffer og tilsetningsstoffer i mat, og spise mye grønnsaker. For noen holder det med små endringer, mens andre må ha lang større endringer i kosten.

Det du snakker om er en typisk Candida-diett/kur/kall det hva du vil. Den dreper det meste av sopp i kroppen og fører til at man ikke legger grobunn for nye utbrudd. Den funker som rakkern mot ting som er forårsaket av sopp, men ikke for eksem som ikke er sopp.

Jeg er arvelig disponert for allergi og eksem, og har arvet alt jeg kunne arve + fått litt til. Tro meg, da funker ikke det å legge om kosthold, spise ditt og spise datt. Ja, Omega 3 har en positiv innvirkning på huden, men det + kosthold alene tar ikke knekken på kontakt- eller allergiutøst eksem. Det som tar knekken på det er å fjerne aller triggere, og det er ikke alltid mulig.

Skrevet

Okei :) Så de hadde en butikk på Kløverhuset i Bergen, så da tar jeg en tur innom der i morgen. Takk for tips :)

Skrevet

Det du snakker om er en typisk Candida-diett/kur/kall det hva du vil. Den dreper det meste av sopp i kroppen og fører til at man ikke legger grobunn for nye utbrudd. Den funker som rakkern mot ting som er forårsaket av sopp, men ikke for eksem som ikke er sopp.

Jeg er arvelig disponert for allergi og eksem, og har arvet alt jeg kunne arve + fått litt til. Tro meg, da funker ikke det å legge om kosthold, spise ditt og spise datt. Ja, Omega 3 har en positiv innvirkning på huden, men det + kosthold alene tar ikke knekken på kontakt- eller allergiutøst eksem. Det som tar knekken på det er å fjerne aller triggere, og det er ikke alltid mulig.

Hovedårsaken til eksem/hudlidelser osv er opphopning av syre i kroppen, og da må det balanseres med riktig kost. For noen vil små grep være nok, mens for andre vil det være nødvendig med større endringer.

Jo, kosthold alene vil ta knekken på det, det er 100 % mulig hvis man er villig til å legge om kostholdet drastisk. Ei fra Island var alvorlig plaget av rosacea, hun fulgte Dr Young sine prinsipper om å spise basisk mat, borte ble det. Som sagt, det krever en del, men det er fullt mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...