Gå til innhold

Begynne med fast føde


Jesse

Anbefalte innlegg

Vi skal snart begynne så vidt med litt fast føde til snuppa på 4 mnd. (For dere som lurer på hvorfor jeg ikke vil fullamme til 6 mnd, handler det ikke om å ikke ville, men fordi snuppa veldig gjerne kan legge på seg litt mer enn hun gjør nå, samt at jeg skal begynne å jobbe igjen om 2 mnd. Derfor har jeg i samråd med helsesøster funnet ut at det er greit å begynne litt nå :) )

Leser så mye rundt omkring om hva som er best å starte med, og helsesøster sa at det var opp til oss. Så jeg tenkte i utgangspunktet å starte med avocado, pga det høye innholdet av næringsstoffer. Høres dette fornuftig ut å starte med, for dere som allerede er inne i gamet med fast føde?

Eller burde man starte med grøt frem for grønnsaker/frukt?

Hva begynte dere med? :)

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avocadomos høres helt fint ut til å begynne med. I andre land, hvor de ikke har industrifremstillt barnemat, eller samme kultur for grøt og brød som vi har i Norge, så begynner de gjerne med avocado eller banan til de minste. Grunnen til at mange begynner med grøt, er pga jerninnholdet, som babyene trenger fra ca 6 mnd. Men siden ditt barn ikke er 6 mnd ennå, trenger hun ikke jern ennå heller. Så det spiller ingen rolle om du begynner med grøt eller frukt/grønt. Du må uansett gi bittesmå smaksprøver i starten, og følge med på om hun blir allergisk e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Avocadomos høres helt fint ut til å begynne med. I andre land, hvor de ikke har industrifremstillt barnemat, eller samme kultur for grøt og brød som vi har i Norge, så begynner de gjerne med avocado eller banan til de minste. Grunnen til at mange begynner med grøt, er pga jerninnholdet, som babyene trenger fra ca 6 mnd. Men siden ditt barn ikke er 6 mnd ennå, trenger hun ikke jern ennå heller. Så det spiller ingen rolle om du begynner med grøt eller frukt/grønt. Du må uansett gi bittesmå smaksprøver i starten, og følge med på om hun blir allergisk e.l.

Signerer! Dessuten så er det jern i så mye frukt og grønt at det hadde jeg ikke tenkt på :) Avocado (og gjerne banan etterpå) er supre ting å starte med :)

http://barebarnemat.blogspot.com/2011/02/avokado.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...