AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #1 Skrevet 12. april 2011 (Jeg vet ikke om det er så mange utenlandsnordmenn her på forumet, men jeg prøver likevel.) Spørsmålet er rett og slett; skal du en gang flytte tilbake til Norge? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg har bodd utenlands i fem år nå, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått dette spørsmålet. Mitt svar er nei, det tviler jeg sterkt på. Da blir jeg som oftest forsøkt "overtalt" med "joo, det skal du da", "fedrelandet kommer til å kalle på et tidspunkt", "HVORFOR IKKE!?" etc. (Det er tydeligvis ikke "lov" å ville forlate hjemlandet for godt )
JumboJenny Skrevet 12. april 2011 #2 Skrevet 12. april 2011 Jeg har ikke planer om å flytte til Norge igjen. Har bodd flere år i utlandet og trives med det. Skulle jeg flyttet til Norge igjen så måtte det blitt Oslo. Grunnen til at jeg absolutt ikke kan tenke meg det i nærmeste fremtid er pga kalde vintre osv. Her jeg bor nå er det kortere vintre, og allerede nå vært 25 grader i 2 uker, så det er vanskelig å skulle flytte fra dette.. Kjenner til fenomenet. Folk som spør "du kommer vel hjem snart?" - Nei , jeg er hjemme. Hjemmet mitt er her jeg bor. Jeg har slått med ned her... "Du kommer nok til slutt!". Ja, da får de tro det : )
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #3 Skrevet 12. april 2011 Selv om jeg aldri kunne ha tenkt meg til å bo permanent i et annet land enn Norge, har jeg full forståelse for de(re) som ønsker det. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #4 Skrevet 12. april 2011 Jeg har ikke planer om å flytte til Norge igjen. Har bodd flere år i utlandet og trives med det. Skulle jeg flyttet til Norge igjen så måtte det blitt Oslo. Grunnen til at jeg absolutt ikke kan tenke meg det i nærmeste fremtid er pga kalde vintre osv. Her jeg bor nå er det kortere vintre, og allerede nå vært 25 grader i 2 uker, så det er vanskelig å skulle flytte fra dette.. Kjenner til fenomenet. Folk som spør "du kommer vel hjem snart?" - Nei , jeg er hjemme. Hjemmet mitt er her jeg bor. Jeg har slått med ned her... "Du kommer nok til slutt!". Ja, da får de tro det : ) Så sant, så sant. Selv om jeg aldri kunne ha tenkt meg til å bo permanent i et annet land enn Norge, har jeg full forståelse for de(re) som ønsker det.
Bolligator Skrevet 12. april 2011 #5 Skrevet 12. april 2011 Jeg savner ikke hjemlandet, men det er saa sinnsykt irriterende at alt er saa forskjellig her jeg bor. Saerlig det her med dagligvarer som brunost, fiskepudding, godteri og posesupper! Ogsaa irriterer jeg meg over at alle blir saa fornaerma over alt, og er saa superkristne at de gidder aa betale for store reklametavler med "Gud ser deg.." og anna mannsjit etter motorveien. Og paa toppen av alt det religiose babbelet, saa er alle saa selvsentrerte og onde. De gidder ikke engang bremse ned for folk som skifter fil, selv om det ligger ann til dodsulykke. Da hjelper det ikke at klimaet er nesten tropisk. Men jo, jeg stikker tilbake til Norge saa fort jeg kan. Vi skjonner ikke hvor godt vi har det i Norge foer vi sitter strandet paa et kontinent uten marsipanlokk i butikken. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #6 Skrevet 12. april 2011 Jeg savner ikke hjemlandet, men det er saa sinnsykt irriterende at alt er saa forskjellig her jeg bor. Saerlig det her med dagligvarer som brunost, fiskepudding, godteri og posesupper! Ogsaa irriterer jeg meg over at alle blir saa fornaerma over alt, og er saa superkristne at de gidder aa betale for store reklametavler med "Gud ser deg.." og anna mannsjit etter motorveien. Og paa toppen av alt det religiose babbelet, saa er alle saa selvsentrerte og onde. De gidder ikke engang bremse ned for folk som skifter fil, selv om det ligger ann til dodsulykke. Da hjelper det ikke at klimaet er nesten tropisk. Men jo, jeg stikker tilbake til Norge saa fort jeg kan. Vi skjonner ikke hvor godt vi har det i Norge foer vi sitter strandet paa et kontinent uten marsipanlokk i butikken. Du sier noe der. Haha. Får jeg spør hvor dette super-kristne landet ligger?
Gjest Skrevet 12. april 2011 #7 Skrevet 12. april 2011 (endret) Betcha betcha, det er USA. ^_^ Det er iallefall akkurat sånn jeg ville forklart USA til noen som aldri har vært på besøk i "junaitn". :D Minus marzipanlokk, for det har jeg aldri leita etter.. Endret 12. april 2011 av Lille Måne
Bolligator Skrevet 12. april 2011 #8 Skrevet 12. april 2011 Du sier noe der. Haha. Får jeg spør hvor dette super-kristne landet ligger? Hehe. Er sorstatene i USA jeg sikter til. Bor i Texas, og det er jo i tjukkeste bibelbeltet. Var ikke helt som paa film, gitt. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #9 Skrevet 12. april 2011 Hehe. Er sorstatene i USA jeg sikter til. Bor i Texas, og det er jo i tjukkeste bibelbeltet. Var ikke helt som paa film, gitt. :gjeiper: Mistenkte det var et sted i bibelbeltet. Så du er ikke blitt sjarmert av en eller annen rodeo-hunk enda? :D
Bolligator Skrevet 12. april 2011 #10 Skrevet 12. april 2011 Mistenkte det var et sted i bibelbeltet. Så du er ikke blitt sjarmert av en eller annen rodeo-hunk enda? :D Aa joda, selvfolgelig. Men naa er det paa tide for han aa flytte til Norge! 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #11 Skrevet 12. april 2011 Hvor i Texas bor do? Jeg er født og oppvokst i Houston, men bor nå i Norge. For meg kan jeg se for meg at det er vankselig for nordmenn som bor i Texas å returnere til Norge, pga det økonomiske. Jeg synes i hvert fall det var en enorm overgang å gå fra ca 250k dollar i lønn i houston, til å gå til 2.2millioner i Norge. Husene er så små og dyre
Bolligator Skrevet 12. april 2011 #12 Skrevet 12. april 2011 Hvor i Texas bor do? Jeg er født og oppvokst i Houston, men bor nå i Norge. For meg kan jeg se for meg at det er vankselig for nordmenn som bor i Texas å returnere til Norge, pga det økonomiske. Jeg synes i hvert fall det var en enorm overgang å gå fra ca 250k dollar i lønn i houston, til å gå til 2.2millioner i Norge. Husene er så små og dyre Bor i Austin naa, men tilbrakte en stund i nordoest-omraadet/hillbillyland. Ja, det er klart det blir nok en forskjell pengemessig hvis man har en saa god lonn som $250k. Enklere for de "rike", og vanskeligere for de fattigere i USA. Men jeg synes igrunn det er verdt aa miste muligheten til aa bli styrtrik for bo i en velferdsstat som Norge. Naar alt kommer til alt er det viktigere aa sorge for at alle som trenger hjelp okonomisk og ressursmessig sett faar hjelp. Det synes jeg er mye bedre enn aa enklere kunne bli rik ved aa traakke paa andres rygg, nemlig de svake i samfunnet. Men ja, jeg kan godt skjonne det var en stor omstilling med levekostnader i Norge vs TX. Saerlig hvis du flyttet til en oljeby i Norge. Hadde nok svidd godt i hjernebarken min og hvis jeg hadde hatt $250k i aarslonn Har du lyst til aa flytte tilbake til USA da?
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #13 Skrevet 12. april 2011 Jeg bor i utlandet og har ikke tenkt meg hjem. Klarer ikke mer dårlig vær og kalde mennesker. Trives mye bedre i utlandet. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #14 Skrevet 12. april 2011 Bor i Austin naa, men tilbrakte en stund i nordoest-omraadet/hillbillyland. Ja, det er klart det blir nok en forskjell pengemessig hvis man har en saa god lonn som $250k. Enklere for de "rike", og vanskeligere for de fattigere i USA. Men jeg synes igrunn det er verdt aa miste muligheten til aa bli styrtrik for bo i en velferdsstat som Norge. Naar alt kommer til alt er det viktigere aa sorge for at alle som trenger hjelp okonomisk og ressursmessig sett faar hjelp. Det synes jeg er mye bedre enn aa enklere kunne bli rik ved aa traakke paa andres rygg, nemlig de svake i samfunnet. Men ja, jeg kan godt skjonne det var en stor omstilling med levekostnader i Norge vs TX. Saerlig hvis du flyttet til en oljeby i Norge. Hadde nok svidd godt i hjernebarken min og hvis jeg hadde hatt $250k i aarslonn Har du lyst til aa flytte tilbake til USA da? Jeg er til dels enig med deg. Jeg mener at veldig mange nordmenn ikke fortjener det de har - det er for lett å utnytte systemet. Jeg tror også at den neste generasjonen av rike nordmenn kommer til å være annereledes enn dagens(veldig mange av dem som er rike nå kommer fra normale vilkår, og har ingen utdannelse, det kommer til å forandre seg) og vi kommer til å se langt flere som bruker pengene sine for å få politisk makt. Norge kommer til å bli mer som USA på den fronten, tror jeg. Men, det trenger vi ikke å diskutere. Austin er uten tvil den fineste byen i Texas.. Synes jeg i hvert fall. Hvordan endte du der? Jobb? Jeg blir i Norge så lenge jeg kan. Min kone er norsk, og hun liker seg veldig godt her. Jeg har også norsk mor, som jeg synes det er veldig kjekt å bo nærme. Men jeg går dit selskapet vil at jeg skal gå. Jeg blir fortsatt regnet som amerikansk ansatt, så jeg har ikke like mange rettigheter som nordmenn - jeg går dit selskapet vil jeg skal gå, ellers mister jeg jobben.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #15 Skrevet 12. april 2011 Jeg kommer til å flytte tilbake til Norge igjen om noen måneder fordi min kjære ikke kommer seg unna jobben sin i Norge akkurat nå og langdistanseforhold er kjipt. Men om et par år kommer vi nok til å flytte ut igjen, men denne gang selvfølgelig sammen. Har absolutt ikke noe behov for å bo i gamle furet, værbitt.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #16 Skrevet 12. april 2011 Holder på med 1 året av bachelor graden i utlandet. Helt ærlig så savner jeg overhode ikke Norge. Jeg krysser fingrene for at jeg kan fortsette å bo i utlandet, ikke nødvendigvis det landet jeg bor i nå.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #17 Skrevet 13. april 2011 Bor selv i utlandet, og har ingen planer i verden om å flytte tilbake til Norge. Er så glad jeg har kommet meg ut av jantelov-nasjonen, vekk fra dårlig vær osv. osv. Kjenner meg veldig godt igjen i kommentarer som nevnt av noen tidligere, og må si jeg irriterer meg ganske mye over dem. "Når kommer du hjem?". Ellers har jeg en kjempegrei pappa: "Da jeg var ung ville jeg også flytte ut av Norge og til sydligere strøk, men nå er jeg så glad for at jeg ikke gjorde det. Norge er det beste landet å bo i, og der du hører hjemme. En dag vil du innse det, og flytte hjemover". ................ Ganske direkte sitert forresten. Kanskje jeg en dag flytter til Norge igjen, men akkurat nå er det det siste jeg ønsker. La meg få gjøre som jeg vil? Men antar det er janteloven som snakker for det meste av tiden. Hjernevasking. Man kan jo for guds skyld ikke godta at andre vil være eller er mer enn middelmådig, jobber 9-5 og spiser brødmat med brunost.....
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #18 Skrevet 13. april 2011 I tillegg til Janteloven, som nevnt over her, vil jeg ikke flytte til Norge igjen fordi barna mine snart er i skolealder og som over gjennomsnittet smarte barn hadde de ikke fått nok utfordringer i norsk skole. Det er utrolig viktig for meg at de går på en skole der det faktisk er lov å være flink og hvor man ikke har fastlåste forestillinger om hvor man bør være i læringskurven basert på alder. And don't get me started om NAV og "hva har jeg rett på?"-kjøret. Heldigvis bor jeg i et land der folk tar ansvar for eget liv.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2011 #19 Skrevet 13. april 2011 Bor i et europeisk land og har ingen planer om å flytte hjem de nærmeste fem årene. På lang sikt derimot, regner jeg med at det blir aktuelt. Ting og prioriteringer endrer seg, jeg merker selv at da jeg var yngre og flyttet ut for første gang tenkte jeg mye av det samme som andre her sier, at Norge bare var brunost og jantelov, og at de som var hjemme var treige og kjedelige og at jeg ALDRI skulle hjem. Men andre ting blir viktige senere, jeg vil gjerne være i nærheten av søsken med barn, jeg vil kunne hjelpe foreldrene mine når de blir gamle, jeg vil være med på å ta vare på familiens bygninger, jeg vil at barna mine skal treffe familien sin oftere enn to ganger i året. Sånne ting. Og så savner jeg fjellet og vinteren. Trives veldig godt her jeg bor, men tror nok at på et tidspunkt kommer det som er hjemme til å veie tyngre enn det som er her. Det er vel ofte det som er grunnen til at man flytter hjem? 1
Chiyo Skrevet 13. april 2011 #20 Skrevet 13. april 2011 Det var litt vanskelig spørsmål. Per dagsdato studerer jeg bare i utlandet og kommer hjem til sommerferie og juleferie. Det er alltid kjekt å komme hjem, men jeg føler også at etter en stund er det utrolig deilig å dra tilbake til utlandet. Jeg tror utlandet er godt for meg fordi jeg var ikke så fornøyd med Norge når jeg bodde hjemme hele tiden, men når man ikke bor der er det utrolig deilig å kunne besøke familie og venner, men så trekke seg tilbake. Jeg har planer om å bo i utlandet i fremtiden, men jeg må bare finne en plass der jeg kan tjene litt mer penger fordi lønnen i Norge er veldig bra i forhold til mange andre land.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå