Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk Flickan. De artiklene var mye mer nyanserte og jeg er helt enig. Feks har jeg flere par gummistøvler og Cherrox som er lite brukt og ser omtrent nye ut. Jeg har også to par fine Ecco-sandaler som ble lite brukt nettop fordi eldstemann vokste fort og været var ofte for kaldt for sandaler de sommerne han har brukt dem. Jeg har flere par badesandaler også, samt pensko. Dette er helt klart arvesko.

Jeg har også "uttråkkede" joggiser som har vært i sølepyttene litt for mange ganger og er godt brukt. De har gått i søpla.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er større sannsynlighet for at muskel- og skjelettplager i den norske befolkningen kommer av at barn og unge sitter for mye i ro med dataen. Det samme gjelder voksne med stillesittende livsstil.

Nordmenn har god råd, og da spiller skoprodusentene/kjedene på frykten for å gjøre feil, viljen til å gjøre det beste og den økonomiske muligheten til å velge dyre løsninger.

Ellers i verden, der folk har mindre penger, arver unger alt og de er ikke skadet av det.

Unger i vekst bruker et skopar i så kort tid at det ikke får kroniske mén av det. Men hvis det samme barnet bestandig arver fottøyet til et eldre søsken med annet ganglag, kan dette virke inn. Det samme hvis man går med én type av feil slags skotøy i lange perioder av livet, feks stiletthæler og trang tå.

Ett par rimelige sko, som tulla vokser ut av på 3 mnd er ikke skadelig, og barna trenger ikke det dyreste alternativet for å få bra fottøy.

Det er verre med de som presser beina til barnet ned i arvede sko/skotøy på salg som er for små. Dette gir umiddelbar smerte og fare for gnagsår som blir infisert.

(Det kan også være slitsomt for barn å alltid måtte snuble rundt i sko som er for store.)

Hilsen en som har jobbet i skobutikk :)

• Liker 1
Skrevet

Vi sender pent brukte sko til Ukraina (fordi organisasjonen vi støtter sender dit). Det er absolutt bedre med et par pent brukte sko enn ingen sko! Og ja, de fleste tar nok imot sko etter samme regler som med klær - at de er hele og fine!

Så det betyr at DINE barn alltid skal få nye sko, siden du ikke ville tatt sjansen på noe annet.Mens de fattige barna i Ukraina,- De skal få "vond rygg" av dine arvesko... Herlig holdning... :filer:

Skrevet

Så det betyr at DINE barn alltid skal få nye sko, siden du ikke ville tatt sjansen på noe annet.Mens de fattige barna i Ukraina,- De skal få "vond rygg" av dine arvesko... Herlig holdning... :filer:

Dine barn her i Noreg ville ikke att noe mer skade enn barna i ukraina. jeg vil påstå at det er manuellterapeuten som har manipulert deg til å ha stor respekt for henne og hennes "kompetanse" siden hun er jo intressert i å beholde deg som kunde.

Så klart skal du fortsette å sende sko til Ukraina når du ønsker det. Det er en flott ting :) Men dine barn her hjemme tar ikke stor skade på muskler og skjelett av å arve sko som knapt har vært brukt en hel sesong.

Skrevet

For en håpløs kommentar. Så du mener at ungene i Ukraina, som ikke har nok penger til mat engang, skal gå på butikken og kjøpe ecco sko til 600 kroner?? Hvis du har beveget deg litt utenfor Sverige og Danmark har du kanskje lagt merke til at standarden blir LITT lavere i de fattigere landene, og at arvede sko ikke er den største bekymringen de har.

Du kjøper kanskje nye klær og sko og putter oppi Uff-kontainerene du eller??

Skrevet

For en håpløs kommentar. Så du mener at ungene i Ukraina, som ikke har nok penger til mat engang, skal gå på butikken og kjøpe ecco sko til 600 kroner?? Hvis du har beveget deg litt utenfor Sverige og Danmark har du kanskje lagt merke til at standarden blir LITT lavere i de fattigere landene, og at arvede sko ikke er den største bekymringen de har.

Du kjøper kanskje nye klær og sko og putter oppi Uff-kontainerene du eller??

Jeg syns faktisk at man kan donere like bra ting som det man ville ha brukt selv, ja. Men jeg tviler på at de får det dersom jeg la det i UFF kontaineren, siden det beste plukkes ut av dem selges i butikkene her i Norge.

Dessuten var poenget mitt at hennes barn tar ikke skade av å bruke sko som har vært brukt av andre når skotøyet knapt er utslitt ennå.

Og ja, jeg syns faktisk barn i Ukraina fortjener akkurat det samme som barna i Norge,men verden er et trist sted så ikke alle får det samme.

Det fins faktisk barn her i Norge som ikke kan få nye dyre sko. Jeg så en mor med to barn i høst, der den eldste gutten hennes nesten ikke greide å gå pga gnagsår. Det var skoene som var for små. Moren kunne ikke kjøpe nye til han, så det var enten for små, arvede sko fra venner, eller å la gutten fryse i lakksko. Hun valgte for små, arvede sko og sendte til barnehagen. Det er det tristeste jeg har opplevd.

Jeg tviler sterkt på at sko til 600-800;kr er nødvendig til et barn i vekst. Skoene blir overpriset til å passe det nivået folk er villige til å betale.

Man kan få kvalitet selv om det ikke er Ecco. Og for mange norske barn er faktisk Ecco vonde, smale sko å ha på seg.

Goretex kan også gi svette føtter.

Skrevet

Jeg syns faktisk at man kan donere like bra ting som det man ville ha brukt selv, ja. Men jeg tviler på at de får det dersom jeg la det i UFF kontaineren, siden det beste plukkes ut av dem selges i butikkene her i Norge.

Dessuten var poenget mitt at hennes barn tar ikke skade av å bruke sko som har vært brukt av andre når skotøyet knapt er utslitt ennå.

Og ja, jeg syns faktisk barn i Ukraina fortjener akkurat det samme som barna i Norge,men verden er et trist sted så ikke alle får det samme.

Det fins faktisk barn her i Norge som ikke kan få nye dyre sko. Jeg så en mor med to barn i høst, der den eldste gutten hennes nesten ikke greide å gå pga gnagsår. Det var skoene som var for små. Moren kunne ikke kjøpe nye til han, så det var enten for små, arvede sko fra venner, eller å la gutten fryse i lakksko. Hun valgte for små, arvede sko og sendte til barnehagen. Det er det tristeste jeg har opplevd.

Jeg tviler sterkt på at sko til 600-800;kr er nødvendig til et barn i vekst. Skoene blir overpriset til å passe det nivået folk er villige til å betale.

Man kan få kvalitet selv om det ikke er Ecco. Og for mange norske barn er faktisk Ecco vonde, smale sko å ha på seg.

Goretex kan også gi svette føtter.

Så man skal heller kaste skoene da, enn å sende dem nedover i Øst-Europa, fordi man syns de der nede fortjener like bra som våre barn? Med det resultat at ungene der nede ender opp uten sko?

Om man vil la ungene sine arve sko eller ikke får være hver enkelts sak - det er ikke noe andre trenger å legge seg oppi. Nå var spørsmålet hva man skal gjøre med sko man er ferdige med - enten man velger å ikke la dem gå i arv, eller ikke har flere barn som kan arve.

Gjest pysepusen
Skrevet (endret)

Dine barn her i Noreg ville ikke att noe mer skade enn barna i ukraina. jeg vil påstå at det er manuellterapeuten som har manipulert deg til å ha stor respekt for henne og hennes "kompetanse" siden hun er jo intressert i å beholde deg som kunde.

Så klart skal du fortsette å sende sko til Ukraina når du ønsker det. Det er en flott ting :) Men dine barn her hjemme tar ikke stor skade på muskler og skjelett av å arve sko som knapt har vært brukt en hel sesong.

Jeg sender altså ikke sko som jeg ikke kunne brukt selv. Som med klær - det jeg ikke ville brukt selv kaster jeg heller. Men jeg har råd til å kjøpe nye sko til nestemann - der er alternativet gjerne ingen sko i det hele tatt. Nå har ikke sønnen min begynt å bruke sko enda så jeg har ikke satt meg inn i hva som skal sendes og ikke, men terskelen min for å sende videre er høy. Akkurat som med klær. Er det en flekk på, er den for utvasket - you name it - så går den heller i søppelbøtta enn i posen dit. Jeg kommer nok til å være strengere enn med klær. Jeg svarte ut fra hva man gjorde med sko som er greie (som noen her inne ville brukt til nestemann, men som jeg velger å ikke gjøre).

Og forresten; manuellterapeuten tjener ikke noe på sin uttalelse, jeg har kun gått dit med svangerskapsplager.

Endret av pysepusen
Gjest pysepusen
Skrevet

Jaaaa, det synes jeg også! Men vet du hva tollerne gjør der om vi sender nye ting? DE TAR DEM FRA DE SOM TRENGER DEM!!!! Det er blitt så strengt at tollerne åpner hver j**** sekk som vi sender. Så for at de stakkars barna og voksne der skal få noe så må det være brukt. Stygt, brutalt og trist.

Skrevet

Av en eller annen grunn har vi endt opp med å kun kjøpe sko fra Viking til sønnen vår. De passer hans fot perfekt. Så nå i år som i fjor (da han var to år gammel) har han fått Viking Goretex joggesko.

Skrevet

Av en eller annen grunn har vi endt opp med å kun kjøpe sko fra Viking til sønnen vår. De passer hans fot perfekt. Så nå i år som i fjor (da han var to år gammel) har han fått Viking Goretex joggesko.

Så du syns ikke de blir varme/klamme?

Det ble Viking goretex her, og jeg ser at det er ingen lufting under i såla pga vanntettheten.

Syns hun var veldig varm på føttene i dag. Men det blir de kanskje uansett når de leker og styrer på.

Hvordan er din erfaring med disse skoene gjennom sommeren? På det varmeste er jo sandaler mer aktuelt uansett men likevel.

Skrevet

Opplevde ham aldri som klam sist sommer, goretex "puster" jo. Den første sommeren han kunne gå brukte vi Ecco skinnsko, og de kunne føles litt klamme når det var veldig varmt.

Nå har vi vanligvis ikke fryktelig varme somre her som vi bor, men på skikkelige sommerdager er det sandaler som gjelder.

Syns joggesko med goretex er supre, for da gjør det ingenting om de løper litt i små søledammer, de blir ikke våte, og skoene kan enkelt vaskes i vaskemaskinen. Borrelåsene gjør de dessuten lette å ta av og på selv for småttusene.

Skrevet

Så man skal heller kaste skoene da, enn å sende dem nedover i Øst-Europa, fordi man syns de der nede fortjener like bra som våre barn? Med det resultat at ungene der nede ender opp uten sko?

Om man vil la ungene sine arve sko eller ikke får være hver enkelts sak - det er ikke noe andre trenger å legge seg oppi. Nå var spørsmålet hva man skal gjøre med sko man er ferdige med - enten man velger å ikke la dem gå i arv, eller ikke har flere barn som kan arve.

Du får bare kverulere, men til din opplysning har jeg ikke skrevet noe av det du prøver å vri det om til at jeg mente...

Siden du må ha det med teskjed så sier jeg at det er ikke nødvendigvis skadelig med sko et annet barn har hatt en kort sesong. Tydligere får jeg dessverre ikke gjort det for deg, og jeg har faktisk gjentatt det to ganger.

Skrevet

Jaaaa, det synes jeg også! Men vet du hva tollerne gjør der om vi sender nye ting? DE TAR DEM FRA DE SOM TRENGER DEM!!!! Det er blitt så strengt at tollerne åpner hver j**** sekk som vi sender. Så for at de stakkars barna og voksne der skal få noe så må det være brukt. Stygt, brutalt og trist.

Virkelig leit. Jeg har også opplevd at når vi ville gi nye ting, så tok de ansatte fra barna tingene og tok det med hjem til sine familier, eller de solgte det på svartebørs...

For øvrig så skjønner jeg bedre hva du mente nå som du har skrevet litt mer. Og selvfølgelig er det jo du som velger hva du vil at dine barn skal gå med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...