Jenne Skrevet 14. april 2011 #21 Skrevet 14. april 2011 Tror ryggen og beina til barna tåler om skoen ikke har beste kvalitet. De er så lette at støtte og demping ol. ikke er nødvendig. Det viktigste med ryggplager er oftest å bevege masse.
Vibi Skrevet 14. april 2011 #22 Skrevet 14. april 2011 Jeg er helt aldeles enig i at man skal kjøpe gode sko til barna, men det betyr ikke at skoene trenger å koste 600–700 kroner. Virkelig. Vi har romslig økonomi, men med tre barn ville vi i så fall endt med å betale rundt seks tusen kroner for sko bare i sommerhalvåret. En annen ting: Alle snakker om at barn må ha veldig gode sko. Men jeg har hittil aldri møtt et eneste menneske som har problemer med føttene eller ryggen på grunn av dårlige sko. Til tross for at bpde jeg og mange andre vokste opp i halvfattige syttitallsfamilier hvor det ikke ble kjøpt nye sko til yngstemann så lenge arveskoene hang i hop. Er det noen som kan underbygge den påstanden om at dårlige sko er farlig? (For ordens skyld: Jeg mener absolutt at det er kjempeviktig med gode sko for barnas behag her og nå. Men kan virkelig tunge/svette/billige sko være skadelig på sikt?) Nå er jo rygglidelser den store folkesykdommen her til lands, og det kan godt skyldes at mange gikk på "planker" når de var små. Syns ikke sko er det som skal spares inn på, man trenger jo ikke så himla mange par (sikkert litt avhengig av hvor gamle barna er). Her har vi vårsko (hele med borrelås), sandaler og gummistøvler. Mer enn det trenger ikke gutten vår ihvertfall. På vinteren har vi kun vinterstøvler, og de holdt hele sesongen. Vi hadde ikke fått det til å bli 6000 kr om vi skulle ganget med 3, og vi har kjøpt relativt dyrt - ecco i vår/sommersesongen og gore-tex på vinteren. Jeg spurte forresten dama i butikken (godt voksen dame i en ecco-butikk - virket som hun visste litt hva hun pratet om) om hvordan hun så på arving av de minste barneskoene - altså de han brukte fra han var 12-16 måneder ca. De ble brukt veldig lite, fordi snøen kom så tidlig. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til arving av sko, fordi det er det jeg hele tiden er blitt fortalt, men hun mente ihvertfall at det var ganske så uproblematisk når barnet var så lite, og skoene var omtrent som nye. Så lenge de ikke var skjevgått. Noen her inne som har noen formeninger? Arver de minste barna deres sko av hverandre?
Gjest pysepusen Skrevet 14. april 2011 #23 Skrevet 14. april 2011 Våre barn kommer ikke til å arve sko av hverandre - uansett. Spurte en manuellterapeut om det og hun sa at det ville aldri hun gjort. Men for all del - det er mange forskjellige råd ute og går. Jeg vil som sagt ikke ta noen sjanser!
Vibi Skrevet 14. april 2011 #24 Skrevet 14. april 2011 (endret) Våre barn kommer ikke til å arve sko av hverandre - uansett. Spurte en manuellterapeut om det og hun sa at det ville aldri hun gjort. Men for all del - det er mange forskjellige råd ute og går. Jeg vil som sagt ikke ta noen sjanser! Nei, er i grunn helt enig med deg - og det er jo det jeg har hørt også. Man hører jo så mye forskjellig, så det var egentlig derfor jeg spurte hun i butikken. Men vil jo tro at en manuellterapeut har litt bedre uttalingsgrunnlag enn en skoselger Takk for svar! Endret 14. april 2011 av Vibi
Vibi Skrevet 14. april 2011 #25 Skrevet 14. april 2011 Tror ryggen og beina til barna tåler om skoen ikke har beste kvalitet. De er så lette at støtte og demping ol. ikke er nødvendig. Det viktigste med ryggplager er oftest å bevege masse. Nå var vel poenget å forhindre ryggplager da - ikke hva du skal gjøre med dem hvis de oppstår.. Det andre du skriver er jo også helt feil. Det er jo nettopp når de er så små og lette at støtte er viktig!
Kara W Skrevet 14. april 2011 #27 Skrevet 14. april 2011 Vi lar barna vår arve sko som ikke brukes til daglig, dvs. enten pensko som brukes sjeldent, eller at vi har arvede sko som reservesko til når de vanlige blir våte eller lignende. Sko som barna bruker til daglig kjøper jeg nye. Men jeg lurer på hva dere gjør med alle skoene når dere er ferdig med dem? Føler meg som et utrolig miljøsvin hvis flere par halvbrukte sko går i søppelen hvert år.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2011 #28 Skrevet 14. april 2011 Men jeg lurer på hva dere gjør med alle skoene når dere er ferdig med dem? Føler meg som et utrolig miljøsvin hvis flere par halvbrukte sko går i søppelen hvert år. Vi kjøper aldri brukte sko eller arver dette, men jeg vet at det er maaaange som ønsker å kjøpe billig/få brukte sko. Selg de på finn.no for en billig penge. Brukte, gode sko er sikkert bedre og billigere enn dårlige, nye.... Og for de som ikke har så god råd kan dette være veldig fint!
Vibi Skrevet 14. april 2011 #29 Skrevet 14. april 2011 Vi lar barna vår arve sko som ikke brukes til daglig, dvs. enten pensko som brukes sjeldent, eller at vi har arvede sko som reservesko til når de vanlige blir våte eller lignende. Sko som barna bruker til daglig kjøper jeg nye. Men jeg lurer på hva dere gjør med alle skoene når dere er ferdig med dem? Føler meg som et utrolig miljøsvin hvis flere par halvbrukte sko går i søppelen hvert år. Jeg tenkte det samme her om dagen. Her i området hender det at det er innsamling av klær til gatebarn i ulike steder av verden - sist var det Romania. Kanskje de tar sko også? Der nede setter de sikkert større pris på arvede sko enn ingen sko i det hele tatt..
Gjest pysepusen Skrevet 14. april 2011 #30 Skrevet 14. april 2011 Vi sender pent brukte sko til Ukraina (fordi organisasjonen vi støtter sender dit). Det er absolutt bedre med et par pent brukte sko enn ingen sko! Og ja, de fleste tar nok imot sko etter samme regler som med klær - at de er hele og fine!
Caramba Skrevet 14. april 2011 #31 Skrevet 14. april 2011 Jeg lar mine tvillinger arve noen sko fra storebror. Ikke de utgåtte joggeskoene, kanskje, men dyre Cherrox, pensko og Gore-tex sko arves her. Jeg tror det er en smule overdrevent at barn ikke skal arve sko, særlig ikke når skoene etter storebror er pent og lite brukt. Dessuten har er arve-sko greit å ha som reservesko i bhg når de har tråkket seg våt. Hvis jeg skal kjøpe alt nytt til tvillingene, så blir det dyrt. Vi kjøper alltid kvalitets-sko, så da bruker jeg litt skjønn på om det er greit å arve dem eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2011 #32 Skrevet 14. april 2011 Det eneste jeg har klart å finne, var en fyr som påsto at så mange som en tredel av skolestarterne kunne ha skader på grunn av dårlige sko. Da kan det ikke være så alvorlige skader, spør du meg … Noe helt annet: Det er jo heller ikke et en-til-en-forhold mellom pris og kvalitet. Dyre motesko som Converse er ikke spesielt bra for føtter/rygg.
flickan Skrevet 14. april 2011 #33 Skrevet 14. april 2011 Jeg kommer til å bruke skjønn når det gjelder arving av sko. Sko som nesten ikke er brukt vil gå videre til nestemann. Jeg tar oss rett og slett ikke råd til å kaste/gi bort sko som er brukt max 20 ganger og det mens ungen fortsatt foretrakk å krabbe.
Gjest pia Skrevet 14. april 2011 #34 Skrevet 14. april 2011 Ja, vi kan jo tro det, men er det noen som vet? Kan noen komme med noen referanser her, et eller annet som underbygger påstanden? Jeg og hele slekta jeg kommer fra, har helt fine rygger uten noen vondter. Samme med mannens familie. Men jeg gikk med elendige sko i oppveksten, og jeg vet det gjelder flere onkler/tanter/søskenbarn/tremenninger. Har vi bare gode gener? Det er ikke meningen å kverulere, og dette kan kanskje like gjerne deles av til en annen tråd. Jeg lurer virkelig på dette. Alle "vet" at det er viktig å ha skikkelige sko, akkurat som alle "vet" at det er forbudt å kalle barn Bjørn … Fakta, anyone? Jeg tror det var noe slikt som: Ca 60-80 prosent som sliter med ryggplager en periode i løpet av livet. Så tror jeg det var noe mellom 5 og 10 prosent som daglig sliter med ryggplager. Jeg tror det var noe slikt. Sikkert lett og finne kilde om en bruker google og søker på: prosent, sykemelding, ryggplager, befolkning eller lignede. Men uansett så er ryggplager ganske vanlig, det skyldes ikke bare dårlige sko men også at vi sitter mye i feil sittestillinger. Føttene til barn kan dessuten lett bli dessformerte om barnet har på seg for trange sko. Bra sko er viktig har en dårlig økonomi må en nok lete lenger etter rimelige gode sko. Selv så har jeg jobbet på skobutikk og der er det foreldre som sliter med og finne sko som passer barnet hele dager i sommerferien er der lenger i 5 timer! (i strekk altså) Når de da ikke finner sko men velger og komme tilbake dagen etter er ikke times betalingen deres så veldig god;) Til ts: see kai run, ecco superfit er sko jeg ville gått for
Vibi Skrevet 14. april 2011 #35 Skrevet 14. april 2011 Fant en ganske informativ artikkel etter et kjapt google-søk: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article470902.ece Her står det jo litt om arving også.
Gjest pysepusen Skrevet 14. april 2011 #36 Skrevet 14. april 2011 Fant en ganske informativ artikkel etter et kjapt google-søk: http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article470902.ece Her står det jo litt om arving også. Takk! Jeg kommer altså aldri til å la mine barn arve etter hverandre med annet enn finsko uansett hvor lite de er brukt...
Caramba Skrevet 14. april 2011 #37 Skrevet 14. april 2011 (endret) Jeg synes sånne artikler er ekstremt tynne når det gjelder det der med å arve sko, feks sier hun: Pensko er greit å arve, fordi de ikke brukes så ofte. – Et barn som virker klossete og klønete når det går, kan ha vært presset inn i et gåmønster som ikke er barnets eget, sier barnefysioterapeuten. Hun understreker likevel at det ikke finnes noe forskning på området. – Foreldre lar barn arve sko, ikke nødvendigvis for å spare penger, men med en miljø- og fornuftstankegang om at skoene bør bli brukt, sier skofaglærer Karl Jacob Solheim. Jeg nekter å tro at en 2-3-åring som har brukt noen sko eller støvler i 2-3 mnd klarer å sette særlig avtrykk i kvalitets-sko. Jeg synes det høres usansynlig ut, jeg har lest dette selv i flere artikler og synes bestandig det er "ekspertise" fra sko-bransjen som uttaler seg. Det er sikkert flott å selge enda mer sko til foreldre som er livredde for å gjøre noe feil. Vi var tre søsken som arvet sko og fikk nye sko om hverandre. Vi har alle utmerkede rygger og føtter, så jeg er litt skeptisk. Jeg kjøper mye sko til mine unger og jeg kjøper aldri billige sko, derfor får de også arve ting som jeg SER er bra fortsatt. Endret 14. april 2011 av Caramba
Harlekin Skrevet 14. april 2011 #38 Skrevet 14. april 2011 Jeg synes sånne artikler er ekstremt tynne når det gjelder det der med å arve sko, feks sier hun: Jeg nekter å tro at en 2-3-åring som har brukt noen sko eller støvler i 2-3 mnd klarer å sette særlig avtrykk i kvalitets-sko. Jeg synes det høres usansynlig ut, jeg har lest dette selv i flere artikler og synes bestandig det er "ekspertise" fra sko-bransjen som uttaler seg. Det er sikkert flott å selge enda mer sko til foreldre som er livredde for å gjøre noe feil. Vi var tre søsken som arvet sko og fikk nye sko om hverandre. Vi har alle utmerkede rygger og føtter, så jeg er litt skeptisk. Jeg kjøper mye sko til mine unger og jeg kjøper aldri billige sko, derfor får de også arve ting som jeg SER er bra fortsatt. Enig med deg, Caramba. Min datter kommer til å arve sko som er lite brukt, og jeg tror ikke det kommer til å skade henne i det hele tatt. Men det hadde absolutt vært en god idé å faktisk forske på dette området siden det tydeligvis er så mange "skoekseperter" som mener det må være slik.
flickan Skrevet 14. april 2011 #39 Skrevet 14. april 2011 (endret) I den artikkelen det er linket til står det jo at det ikke er noe forskning som viser at å arve sko er skadelig, og at de fleste som har skader på føttene har det som følge av for små eller for store sko. Etter mitt syn er det for lite nyansert å si fy-fy til arving uansett. Hvis man har et par støvler som kun er brukt 4 ganger pga at det ikke ble så mye regn likevel, så kan jeg ikke skjønne at det skal være skadelig for en annen å bruke de. Her og her er det to langt mer nyanserte artikler synes jeg, og som åpner for at det kan brukes skjønn. Jeg har også tidligere lest at det viktigste er å sjekke skoen for slitasje før man evt lar de gå til arv, og ikke hvorvidt skoen er brukt en gang på en annens fot. Men det er klart at sko som er godt brukt ikke bør gå i arv. De fleste sko til barnehagebarn (og større bar) blir som regel utslitt etter en sesong, og dermed uegnet for arving. Edit: ser flere har kommentert det samme som meg mens jeg skrev mitt innlegg. Endret 14. april 2011 av flickan
Zoë Castillo Skrevet 14. april 2011 #40 Skrevet 14. april 2011 (endret) Mitt tips er i alle fall å sjekke hvilken type fot barnet ditt har. Har barnet en smal fot, passer merker som Geox, Superfit og Ecco godt. Har barnet bred fot, passer Ponny og Viking godt. Har barnet bred fot og i tillegg veldig høy vrist, vil jeg anbefale Kavat (et svensk merke som fås på Ellos. Veldig gode sko!) Min 3-åring har bred fot og mellomhøy vrist. I fjor hadde hun Ponny-joggesko, og de var vi veldig fornøyd med. I år har de bare fått inn noe hersens blinke-greier og de synes jeg blir unødvendig tunge. Så vi kjøpte lave Viking-joggesko med Goretex. De passet veldig godt på foten hennes i allefall. De hadde lav vekt og var enkle for henne å få på seg selv (det blir jo etterhvert et viktig kriterie.) Ponny er betraktet som et "billigmerke", men jeg synes at de er veldig gode. Jeg er opptatt av kvalitet (dvs lav vekt, slitestyrke, passform og bla vanntetthet) og der synes jeg at Ponny scorer noenlunde like godt som Viking og Ecco. I tillegg er det et mye rimeligere merke. Kjøp sko i skobutikk, og gå ut igjen hvis selgeren ikke ser ut til å ha spesielt mye peiling på sko til barn. God service i skobutikk er et must når en kjøper barnesko, spesielt om en ikke har så mye erfaring selv! Endret 14. april 2011 av anti jante-June 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå