AnonymBruker Skrevet 11. april 2011 #1 Del Skrevet 11. april 2011 Hei! Fikk påvist pcos for ikke lenge siden. Hadde for mye testosteron, litt uregelmessige menstrusjoner (som regel bare 3-5 dager over tiden,aldri for tidlig),uren hud og en vanncyste som forsvant av seg selv. Er tynn, vil anta bmi'en min ligger litt lavere enn den skal. Gynekologen var bastant på at jeg har pcos,så da må jeg gå ut i fra det, selvom det jeg har nevnt over i mine ører høres litt lite ut? Uansett, kanskje jeg har en light-versjon? MEN, det jeg undres litt på..jeg har alltid slitt med ganske slitsomme humørsvingninger. Når jeg var liten koblet foreldrene mine det ofte opp mot at jeg ikke hadde spist. Nå er jeg litt usikker,selv om det sikkert også påvirker. Jeg spiser MYE sukkerholdig mat. Jeg er nesten ikke sikker på eksakt hva jeg lurer på selv,men lurer på om det er en sammenheng mellom pcos, humørsvingninger og event sukker/kosthold? Googla litt,ble ikke så klok,men kan virke som om de med pcos pga testosteronet ikke tar opp sukker "rett"? Er intr i å få mer kunnskap rundt dette, og da spes ifbm med humøret mitt. Har vært utredet for bipolar ettersom det hr vært en stort problem for meg, og de kriteriene oppfylte jeg ikke. Og så tenker jeg: hva om uroen og ustabilt humør kommer av pcos? KOsthold? Beklager rotete innlegg, ivrig og dårlig tid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baben Skrevet 12. april 2011 #2 Del Skrevet 12. april 2011 Jeg har som deg litt for mye testosteron, litt uren hud og uregelmessig mens, og slank. Men har ikke sjekka meg hos gynekolog ennå, men tror jeg har pcos egentlig. Kommer jo an på om jeg har cyster eller ikke da. Jeg spiser og mye sukkerholdig mat, er avhengig.. Av det jeg har lest, så virker det som mat med mye karbohydrater i gjør at kroppen produserer mer testosteron. Så det er gunstig for jenter med pcos å spise lavkarbo. Da kan symptomene bli bedre eller forsvinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2011 #3 Del Skrevet 12. april 2011 Ja, jeg har også en PCOS-"light", og fikk beskjed av gynekologen min om at det var gunstig for sånne som oss å kutte ned på karbohydratene. Som sagt, så gjort, og nå er menstruasjonene regelmessige som en klokke og testosteronnivåene mot normalen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 16. april 2011 #4 Del Skrevet 16. april 2011 Jeg fikk påvist min Pcos (ikke light-versjonen dessverre) for et år siden og begynte med lavkarbo med det samme med sinnsyke resultater... fikk mensen tilbake etter to måneder (hadde da ikke hatt den på et halvt år) og føler meg ikke som et helvette lenger.. veldig lite humørsvingninger,ingen mingrene, svimmelhet, utmattelse eller depresjon/angst lenger... Anbefaler sterkt lavkarbo for å holde Pcos under kontroll! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helene Skrevet 1. september 2011 #5 Del Skrevet 1. september 2011 Hei Er en jente som fikk diagnose PCOS for noen år tilbake. Hadde da slitt med symtomer ca mnd før jeg tok kontakt med lege. Hadde symtomer som uren/fet hud, begynnende behåring på overleppe,nedstemthet/humørsvigninger, begynnende overvekt, "ulvehunger" og sukkeravhengighet, fraværende konsentrasjon og søvnproblemer. Tok kontakt med ernæringsfysiolog på Fedon-klinikken etter tips fra legen da jeg ikke hadde særlig kunnskap om ernæring. Begynte på "fedon-dietten" med oppfølging fra lege og så gradvis forbedring på alt. Lever nå på mer strikt lavkarbo, og merker vesentlig forandring dersom jeg skeier ut. Er akkurat som jeg blir mer sensitiv jo eldre jeg blir eller jo mer jeg skeier ut. Har merket at særlig nedstemtheten kommer kjapt når jeg spiser noe jeg ikke skal ha. Tenker tanker som jeg ikke kan erindre å ha erfaring med fra tidligere. Trim hjelper selvsagt noe på situasjonen, men kosten er viktigst! Jeg er så godt "som normal" med lavkarbokost og har ingen problemer med symtomer. Selvsagt kan det være andre faktorer som har innvirkning som stress, men som sagt; kosten er viktigst. Også vil jeg bare poengtere at dersom legen din mener at lavkarbo bare er tull, bør du nesten fike til ham/henne. Dette er det som vil gjøre deg "frisk"! Mennesket er ikke ment til å kjøre i seg masse raske karbohydrater. Det er ikke bare fedme og pcos som knyttes til for mye inntak av raske karbohydreater. Også psoreasis, migrene, leddgikt, ms og andre betennelsessykdommer har vist å bli bedre/forsvunnet med en slik kost! Jeg mener ikke at det er en "vidunderkur" som kan helbrede alt, men er det ikke slik at motoren må ha riktig mat??? Helle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå