Gå til innhold

Mamma Henlu

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er tøft nå 2 år etterpå, men jeg holder ut. Blir bare ekstra jobbing og det som motiverer meg er at lillegutt skal ha en mor å se opp til. Alle i familien er høyt utdannet utenom min bror som holder på med ingeniørstudiene sine (han er 21) og barnefar er utdannet psykriatisk sykepleier, men jobber ikke som dette. Han har et eget firma/er selvstendig næringsdrivende, men dersom dette skulle gå skeis så har han noe å falle tilbake på. Så det er bare meg igjen :fnise: Er fortsatt ung, så jeg har en del år på meg. Det hadde vært verre hvis jeg nærmet meg 40.

Når tenkte du å utdanne deg til det? Når gullungen er 1 år eller mer? :) Hvilket spark i ræven fikk du? Noe jeg har gått glipp av? :klo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er aldri for sent med utdannelse :)

Jeg tenkte å begynne på studiene til neste år om jeg får barnehageplass. Sparket i ræva jeg tenkte på er gutten :) Må jo ha en bra jobb så jeg kan forsørge oss.

Gjest Delphina
Skrevet
:opplyser: Det er aldri for sent med en utdannelse! Det er ikke umulig å få til det om man bare er motivert nok og greier å sjonglere. :sjenert: Er det jeg forteller meg selv hele tiden. :fnise: Beklager hvis jeg buste inn i samtalen. :sjenert:
Skrevet

Det er kjempeviktig med en utdannelse :jepp: Var sånn jeg og fikk spark i ræven, Pitteliten. Eller egentlig skulle jeg jo begynne på skole nå til høsten, men tviler på at motivasjonen hadde vært på topp.

ARG, hater å diskutere religion med konservative kristne! De mener at de som var på AUF fikk som de fortjente siden de hyllet martyrer og boikottet Israel. Siden det som skjedde med AUF er akkurat det samme som skjer med israelere. "#"!##¤""!¤#%(/()!!!!! Og denne konservative kristne mener at ALLE muslimer er helt lik, uten unntak. Alle er PRIKKLIK! Lyst å vri om hodet på denne personen :kjefte: :kjefte: :kjefte:

Skrevet

Det er kjempeviktig med en utdannelse :jepp: Var sånn jeg og fikk spark i ræven, Pitteliten. Eller egentlig skulle jeg jo begynne på skole nå til høsten, men tviler på at motivasjonen hadde vært på topp.

ARG, hater å diskutere religion med konservative kristne! De mener at de som var på AUF fikk som de fortjente siden de hyllet martyrer og boikottet Israel. Siden det som skjedde med AUF er akkurat det samme som skjer med israelere. "#"!##¤""!¤#%(/()!!!!! Og denne konservative kristne mener at ALLE muslimer er helt lik, uten unntak. Alle er PRIKKLIK! Lyst å vri om hodet på denne personen :kjefte: :kjefte: :kjefte:

Hva? :hakeslepp: Hvordan er det mulig å være så trangsynt? Spesielt etter det som har skjedd her i landet de siste dagene! Merker jeg blir kvalm av slike mennesker :sinnatagg::murvegg:

Skal man da si at alle nordmenn er prikklik gjerningsmannen på Utøya? Blir jo akkurat det samme. Stakkars menneske. Må være fælt å være så uvitende.

Gjest Delphina
Skrevet (endret)

Jaha, og palestinerne skal glemmes. Virker veldig som konservative kristne sitter mer med nesen i Bibelen enn å faktisk se situasjonen, og har kronisk skylapper. :filer: Det som skjer der nede er veldig betent og Israel tråkker over gitte grenser (tro meg, fikk sjokk da jeg så hvor mye land de har tatt). Ja, det rettferdiggjør ikke drap av uskyldige (fra begge sider), men av og til burde man se helhetene enn å bare titte opp fra Bibelen en gang i blant. Og en ting jeg glemte å legge til: INGENTING RETTFERDIGGJØR HVA DEN DRITTEN HAR GJORT MOT DE UNGE MENNESKENE! :rope: Sånn, da fikk jeg skreket litt. Det denne personen sier er bare kvalmende. Stakkars lille person, naiv som f**n.. :filer:

Muslimer er ikke prikklike, man har forskjellige typer, akkurat som vi har dritt i de kristne miljøene. Kan jeg få bli med og vri hoder her eller? :lur::ler:

Endret av Delphina
Skrevet

Jeg og fikk sjokk og jeg ble så utrolig irritert. Men så er det så synd at jeg ikke vet så mye om det palestinske og israelske situasjonen så jeg føler at jeg blir overkjørt når det gjelder diskusjon. Skal sette meg ordentlig inn i dette og overkjøre vedkommende neste gang ;) Vet heldigvis en del om muslimer, men vedkommende mente at i ALLE muslimske land så blir de kristne innfødte undertrykt, solgt til prostitusjon og slaveri og forfulgt og drept... :sukk:

Er kristen selv, men fy jeg blir provosert. Spesielt når kjæresten min er muslim. Denne kristne sa også FØR vi visste om identiteten på ABB at det er muslimer som har gjort dette.

Gjest Delphina
Skrevet

Jeg tenkte med en gang at dette ikke var muslimer, kall det gjerne intuisjon, eller at jeg bet meg fast i at det lignet Oklahoma-bombingen. Det at alle kristne blir solgt til prostitusjon og slikt i muslimske land er ikke sannhet. Han må gjerne forklare hvorfor det har vært henrettelser av kristne i Nord-Korea og arrestasjoner i Kina, og de er IKKE muslimske land. Det er fremmedfrykten som taler gjennom den konservative kristnes munn, h*n har hørt mye om islam, og blitt redd den. Lurer også på hva han mener om brenning av kirker i Norge (som ikke har blitt gjort av muslimer).

Uansett, jeg synes selv det er forkastelig at h*n mener at de fikk som de fortjente. Det er mennesker med en felles interesse for politikk, og i dette tilfellet Arbeiderpartiets politikk. Det var et sykt menneske med høyreekstremistiske synspunkter som drepte. Jeg synes det bare er kvalmende hva vedkommende sa for å være helt ærlig, dog.. Jeg liker ikke å skrive det, selv om jeg ikke er enig, så respekterer jeg synspunktet (blir bare kvalm egentlig).

Sånn, da skal jeg stappe en sokk i kjeften og legge meg. BLir litt for engasjert til tider.

Skrevet

Takk, Delph, da har jeg litt å komme med neste gang jeg skal diskutere med vedkommende. Får søke meg litt rundt på nettet. Det verste er at vedkommende har tidligere for mange år siden vært sammen med muslim og har et barn med en muslim. Denne muslimen har aldri gjort vedkommende noe vondt. Jeg og blir provosert og engasjert. Blir så lei meg at noen kan si noe så stygt. Jeg spurte vedkommende om jeg kunne regne med at h*n kom til å plafre ned noen AUFere eller muslimer noen gang. Fikk da til svar nei. Men begynner faktisk å lure.

Skrevet

Jeg syns det er så trist at det er så mye hat i verden :tristbla:

Skrevet

Ja, det er utrolig trist :( Mitt barn skal selv få velge religion og dersom NOEN prøver å påvirke mitt barn når det gjelder religion så er vedkommende kuttet ut av mitt liv og min lille prins sitt liv for godt.

Skrevet

Ja hvordan skal dere gjøre det forresten Henlu, hvis jeg kan spørre? :sjenert:

Tenker på at siden du er kristen, og han er muslim? Tenker på at hvis han er praktiserende muslim, så ønsker han kanskje at gutten også skal være det, eller? :klo: Eller skal dere la han velge selv når han blir eldre? Dropper dere i så fall å døpe barnet/en eventuall annen tradisjon som er normalt for muslimer når man får barn?

Men han er kanskje ikke direkte praktiserende? Jeg vet ikke om det stemmer, men har inntrykk at det er mer uvanlig enn vanlig å være ikke-praktiserende ovenfor religion når det kommer til muslimer, enn det å være ikke-praktiserende kristen. Altså, det er jo veldig, veldig mange smom anser seg som kristen, men som ikke ber til Gud, leser bibelen osv. osv. Er det like mange når det kommer til muslimer? Tenker kanskje du har litt kunnskaper om dette? :)

Jeg er helt blå på dette, jeg.

Skrevet
:hoppe: For 27 uker :hoppe: Siste uke i 2. trimester :)
Gjest Delphina
Skrevet

Ingen årsak. Uansett, skjønner virkelig hvordan det går an å hate og å si noen fortjener noe i det hele tatt. Jeg mener så absolutt ikke at man skal hate andre for ulik religion og slikt, og si at alle muslimer er noe drit, spesielt når man selv har vært med noen som er muslimer. Det gjør vondt å lese slikt. :sukk:

Uansett.. La oss gå over til noe annet! :strix: for 27 uker! :nigo: Bare én uke igjen til siste trimester!

Skrevet

Det finnes idioter, drittsekker og psykopater i alle kulturer og religioner. Så enkelt er det. Men det er mange som er flinke til å sette i bås, tror også media har mye av skylden der.

:hoppe: 27 uker! :hoppe:

Skrevet

27 uker i dag :hoppe: Kan ikke tro det, tiden raser jo av gårde. Blir nesten litt skremt jeg :sjokkert: I dag var jeg på svangerskapskontroll hos legen og jeg hadde lagt på meg 1 kg. Synes ikke dette er gale mtp at barnet veier jo rundt et kilo nå og fostervannet veier jo litt. Helsen var også utrolig bra (blodsukker, blodtrykk etc) :danse: Magen er over den røde streken på symfyse-fondusmålene, men alikevel på den grønne linjen! :)

Teriyaki: Vår sønn skal få lov og velge religion selv. Kjæresten min er ikke praktiserende :fnise: Han er vel slik som meg, han tror på Gud, men han ber ikke og går i hvert fall aldri i Moskè Han spiser ikke svinekjøtt da, men det har vel en del med tradisjon å gjøre. Han har jo aldri fått det hjemme i landet sitt, så det blir vel unaturlig å spise det nå. Vi skal ikke døpe barnet, nei, men hadde jeg vært sammen med en kristen hadde jeg heller ikke døpt barnet. Jeg mener at barnet selv skal få velge dette selv når han blir eldre. Min mor som er kristen døpte ikke min bror og meg fordi vi skulle få velge dette selv når vi ble eldre :)

Jeg har også sagt til min kjære at han eller hans familie IKKE skal påvirke vår sønn når det gjelder valget sitt og det respekterer han. Jeg har også sagt til min familie at de ikke skal påvirke sønnen vår når det kommer til kristendommen og min far som er muslim skal ikke påvirke han når det kommer til Islam. Alle muslimer sier jo at dersom barnets far er muslim er barnet også muslim. Blir så irritert når muslimer sier det til meg for selv om jeg har en muslimsk far betyr det ikke at jeg praktiserer Islam. Min far er også veldig liberal selv om han er muslim. Han tok seg et par øl eller noen vinglass i godt selskap, han røykte før, hadde kjæreste og har fått barn utenfor ekteskap - det samme gjelder kjærestne min.

Når det kommer til muslimer er de ALLER færreste i Norge praktiserende. Jeg har ei HELNORSK venninne som er sammen med en muslim fra et litt mer konservativt land. De har et barn sammen som har fått et muslimsk navn, hun må gå med hijab og lese i Koranen og hun må lage mat og rydde/vaske hjemme + ta seg av barnet deres til tross for at han også er hjemmeværende (han er uten jobb). Hun får heller ikke gå med mye sminke og i hvert fall ikke med utringning! Og de krangler hver eneste dag! Han er så dominerende. Synes dette er så utrolig drøyt.

Hadde aldri funnet meg i det. Hadde kjæresten min kommentert mine utringninger eller bedd meg ta på meg et hodesjal så hadde jeg sagt takk og farvel til han. HATER når folk prøver å bestemme over meg. Er et individ med egne meninger. Min mor som er utrolig skeptisk til ALLE mennesker er veldig glad i min kjære. Han feirer jul med oss, spiser pinnekjøtt, kjøper gaver, drikker aldri/sjeldent alkohol - men det er fordi han ikke liker smaken. Hehe, det er som oftest han som lager maten hjemme, men nå de siste månedene har jeg øvd meg på å være flink husmor siden jeg skal være hjemmeværende mor i (minst) et år. Han vasker klær og tar andre husoppgaver. Familien hans vet godt at jeg ikke er noe muslim og de vet at vi ikke er gift til tross for at jeg faktisk er gravid. De er liberale :)

Og det er jo egentlig fy-fy i Islam å ha tatoveringer :fnise: Men kjæresten har to og har tenkt å ta noen flere etter hvert - eventuelt bygge på den på ryggen. Det er grådig mange muslimer som har tatoveringer, men egentlig er dette "haram"/fyfy. Dersom du hadde møtt kjæresten min hadde du nok sett på han som en utlending ved første øyenkast (brungrønne øyne, solbrun, mørkt hår), men etter hvert som han snakket hadde du ikke tenkt over at han var en utlending en gang. Felles for de fleste muslimer (etter min mening) er et enormt temperament, men jeg har ALDRI sett kjæresten min sint på meg. Han har blitt sint en gang, men det var fordi jeg AKKURAT hadde blitt skrevet ut fra sykehuset, jeg så ut som et lik i fjeset (var veldig bleik etter sykehusoppholdet) og gikk med krykker. Så var det en guttegjeng som plystret på meg for å irritere meg. Hadde på meg en megastor joggebukse og en stor joggegenser og gikk med crogs og jeg ble utrolig lei meg når de gjorde det for jeg visste at det var for å gjøre meg sint/lei meg. Og da ble kjæresten sint på de. Ikke sånn overdramatisk sint, men han gav de fint beskjed om hvor skapet stod - synes det var greit jeg :) Hehe og han har ingen problemer med at jeg har guttevenner som er homofile eller heterofile, jeg har jo drukket alkohol og dratt på byen før jeg ble gravid, men alikevel er han sammen med meg og har aldri sagt noe negativt om det. Hehe

Ops, ble et langt innlegg.. :sjenert:

Skrevet

For et flott innlegg, HenLu! :) Veldig interessant!

Synes det virker som om dere har et utrolig godt og balansert forhold, og sånn som dere har det virker det ikke som om det blir kulturkrasj i det hele tatt. I alle fall ikke noe som gir grunn for konflikter.

Nå skal det sies at jeg har ikke så mye "erfaring" når det kommer til muslimer. Hadde noen guttevenner en kort periode for noen år siden, men de ga meg bare et dårlig inntrykk, de virket som noen skikkelige mannegriser som kun så kvinner som et objekt og et verktøy til å oppnå nytelse. Uff og huff. Men det finnes nok MINST like mange nordmenn av det kalibret der.

Også hadde jeg to tre veninner på første året vgs. Hun ene var halv tyrkisk, hun andre..husker jeg ikke, men hun snakket urdu eller hva det heter, og hun andre husker jeg faktisk heller ikke nå når jeg tenker meg om. :sjenert: Men de var alle muslimer, i alle fall. Hun som var halvt norsk kom med så mange tåpne uttalelser. Som at når hun får barn og de blir voksne, så skulle de være bra sikker på at dersom de fant seg en ikke-muslimsj kjæreste, så ville hun avskrive dem totalt. Og dette sa hun som selv hadde norsk mor? :klo: I tillegg så hadde hun aldri lært seg tyrkisk selv, og fastet ikke under ramadan ei heller leste hun i koranen. Så følte det hele ble så dobbeltmoralsk.

De andre to var kjempekoselige, og merket egentlig kun at de var muslimer i forbindelse med ramadan (selv om de jukset litt, hehe), at de ikke drakk og at de begge sa at den dagen de blir gifte så skulle de begynne med hijjab.

Det er mine få erfaringer med muslimer. Egentlig helt tilfeldig. Har vært mest etnisk norske i alle kretsene jeg har vært i. Det gjør meg jo litt uviten, men klarer heldigvis å ikke være såpass trangsynt at jeg grer alle under en kam. Det er nok like store forskjeller blant muslimer som det er blant kristne. :) Likevell er det interessant å lære litt om det.

Sånn som hun veninna di har det, virker jammen ikke noe særlig. Jeg hadde aldri kunnet ofre så mye av meg selv for å være sammen med en mann. Aldri noen sinne.

Min mor ble jo kontrollert og banket i årevis av eks-stefaren min, så det gjør vel at jeg er ekstra redd for å havne i et forhold som er kontrollerende. På grunn av det er jeg nok litt skeptisk til det å skulle inngå et forhold med en muslim, rett og slett redselen for totalt kulturkrasj slik at det blir masse konflikter og kontrollering.

Men nå vil jeg tro at dette med ekstrem kvinneundertrykking i muslimsk kultur blir bare mindre og mindre av, og det er jo utrolig bra! Er jo synd å bli møtt med skepsis kun fordi man er muslim. De er jo helt vanlige mennesker de og, bare fra en annen kultur. :)

Ps: Tror ikke du skal offe over et langt innlegg i din egen dagbok..For nå kommer søren meg jeg og poster et langt et jeg også. Forskjellen er bare at dette er ikke min dagbok.. :sjenert:

Skrevet (endret)

Det finnes både godt og vondt i alle religioner og i alle kulturer. Trist at ikke alle klarer å se utenfor sin egen boble.

Høres ut som du og kjæresten din har et veldig bra forhold og syns det er smart tenkt at sønnen deres skal få velge sin tro selv :)

Glemte jo helt å hoppe for 27 uker jo! :hoppe: hurra! :hoppe:

Bare en uke igjen i 2-trimesteret!

Endret av Pitteliten
Skrevet

Enig med Teriyaki. Veldig interessant innlegg :) Er veldig for liberale muslimer :) Han som venninna di er sammen med derimot, not so much.. Men men, deres liv, deres valg.

At kjæresten din stod opp for deg og sa fra til de som plystret på deg, er jo bare bra! :) Er sånn en ekte mann/kjæreste skal gjøre :)

Godt at alt stod bra til hos jordmor :) 1 KILO BARE? :sjokkert: Da får du forte deg hvis du skal ta meg igjen! :ler::fnise:

Skrevet

Teriyaki: At det blir mindre og mindre kvinneundertrykkelse blant muslimer tror jeg virkelig ikke. Har en del andre venninner også som er sammen med muslimer (alle de nærmeste er sammen med muslimer :skratte:), men ingen av de er undertrykkende i hvert fall - men nå bor vi i Norge og det er kanskje flaut for de å fortelle meg hvordan de EGENTLIG har det. Får høre gang på gang fra venninner som har utenlandske kjærester og kristne at de skulle foretrukket en kjæreste som min. Han forstår at han bor i Norge, han forstår at han må respektere lover og regler i Norge og det norske folk. Merker så tydelig med kjæresten min at han er helt annerledes enn kjærestene til venninnene mine; han dominerer aldri, aldri blitt sur og han har ALDRI løftet en hånd på meg. I tillegg merker man godt på tankegangen hans at han ikke er en typisk muslim. Har respekterer ALLE religioner og er ikke en slik person som: "Islam er best! Dere norske jenter er horer" som jeg har opplevd at mange muslimske menn har. Jeg også har opplevd utallige ganger på byen og i byen (på shopping) at det er utrolig mange utlendinger fra muslimske land som prøver seg. De tar ikke et nei for et nei og jeg ender opp med å bli kalt hore gang på gang fordi jeg ikke viser interesse.

Jeg advarer alltid jenter her på KG om muslimer generelt :sjenert: Og det gjør kjæresten min og, jeg leser ofte innlegg til han fra jenter på KG som har blitt sammen med en muslim enten her i Norge eller i hjemlandet hans. Han blir så engasjert og sier: "Skriv ditten og skriv datten.." Han har jo en del mer peiling på saker og ting enn meg - spesielt når det gjelder menn som bor i hjemlandet sitt. Og slik jeg har opplevd det er de fleste muslimske menn utro eller så skal de gifte seg med en muslimsk jente fra hjemlandet så de bruker norske jenter som tidsfordriv. Derfor blir jeg så irritert hver gang en Kg-bruker sier: "nei, han har ikke sagt til familien at vi er sammen ENDA selv etter 2 år..men (...)". Dumme norske naive jenter :kjefte: Huff, jeg blir altfor engasjert i dette temaet og synes det er SÅ spennende hver gang noen skriver slike innlegg på KG.

Yes, bare 1 uke igjen til jeg er i mitt siste trimester :sjokkert: Har fått vognen min i dag. Emmaljunga Smart Duo i svart. HERREGUD, så fin den er :sjokkert: Først NÅ har det virkelig godt opp for meg at jeg faktisk skal bli mamma. Hver eneste gang jeg ser på vognen får jeg sug i magen og følelsen av kribling :sjenert: Er forelsket i barnevognen min :hjerte:

Jeg vil helst ikke gå opp 17 kg :fnise: Synes 1 kg er mer enn nok :fnise: Er veldig flink å spise sunt og variert + gå turer da :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...