Gå til innhold

Den der avokadoen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt om kostholdet ganske drastisk, og gått fra typisk søplekosthold med masse sukker til lavkarbo nesten uten noe sukker. Merker at jeg blir lettere mett, føler meg friskere, og vekta går jevnt og fint nedover. Men, det var denne evige avokado-greia da.

Jeg elsker avokado, men klarer virkelig ikke å finne ut om det er bra eller ikke. Leser enkelte steder at det er noe av det sunneste i verden, og andre steder at det er så fett at det er bare å styre unna. På greteroede.no kommer det opp som neimat.

Så...kan noen opplyse? Er det dårlig å spise avokado pga fettet, eller vil vitaminene veie opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fettet som er i avokado er sunt fett. Hvofor det er kategorisert som nei-mat i noen dietter er vel kanskje fordi selve mengden fett ikke passer inn i antallet fett/kalorier de foreslår å spise hver dag, eller drastisk øker kaloriinntak/fett? Bare en tanke altså, jeg er ikke opplest på noen av diettene/livsstilsforslagene som herjer rundt ;)

Det er som med all annen sunn mat med fett og kalorier; det må passe inn i det daglige inntaket ditt.

Eks. nøtter er sunt men inneholder mye fett = masse kalorier, selv om det er sunt fett. Det betyr ikke at nøtter er usunne, bare at man må passe at man ikke spiser en halv pose nøtter hver dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går på lavkarbo så skal du ikke spise så mye karbohydrater. Vet ikke hvor mange karbohydrater du kan spise når du går på lavkarbo, men på Ketolysedietten (som er ganske lik) kan du spise rundt 15gr karbohydrater om dagen. Avocado inneholder 0.5gr karbohydrater pr 100gr avocado. Så avocado kan du spise med god samvittighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut :)

Tenker ikke å spise det hver dag, men er godt å ha i salat eller rett og slett bare dele en i to og fylle med kesam og lodderogn - jeg er så småspist at det er en hel middag for min del :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt om kostholdet ganske drastisk, og gått fra typisk søplekosthold med masse sukker til lavkarbo nesten uten noe sukker. Merker at jeg blir lettere mett, føler meg friskere, og vekta går jevnt og fint nedover. Men, det var denne evige avokado-greia da.

Jeg elsker avokado, men klarer virkelig ikke å finne ut om det er bra eller ikke. Leser enkelte steder at det er noe av det sunneste i verden, og andre steder at det er så fett at det er bare å styre unna. På greteroede.no kommer det opp som neimat.

Så...kan noen opplyse? Er det dårlig å spise avokado pga fettet, eller vil vitaminene veie opp?

Jeg vil anbefale deg å lese litt mer om lavkarbo, for eksempel på forumet lavkarbo.no. Jeg skjønner nemlig ikke hvorfor du leser på greteroede.no, når grete roede er en helt annen type diett. Vitaminer kan ikke "veie opp" for fett. Fett er heller ikke noe du skal unngå når du lever lavkarbo, det er karbohydratene du skal være forsiktig med - litt etter hvilken grad av lavkarbo du går for. Så les litt mer om det, så er du sikker på å få i deg det du skal! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

avokado er FANTASTISK! Spiser minst 2 stk hver dag, en i frokostsmoothien, også lager jeg guakamole og har til salat. Mettende, sunt, godt, en sikker vinner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

avokado er FANTASTISK! Spiser minst 2 stk hver dag, en i frokostsmoothien, også lager jeg guakamole og har til salat. Mettende, sunt, godt, en sikker vinner :)

Oi, hørtes ut som en spennende smoothie! Oppskrift, hvis det ikke er veldig off-topic? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjoms

Oi, hørtes ut som en spennende smoothie! Oppskrift, hvis det ikke er veldig off-topic? :)

1 agurk

1-2 lime (skrell dem, jeg liker å bruke 2 lime)

12 isbiter

1 avokado

Litt havsalt

Pittelitt vann for å hjelpe isbitene, avhengig av hva slags konsistens du ønsker. Blend godt. Voila. Frisk energibombe som gir skikkelig bra start på dagen. Noen ganger blander jeg i litt babyspinat også, avhengig av hva jeg har for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går på lavkarbo så skal du ikke spise så mye karbohydrater. Vet ikke hvor mange karbohydrater du kan spise når du går på lavkarbo, men på Ketolysedietten (som er ganske lik) kan du spise rundt 15gr karbohydrater om dagen. Avocado inneholder 0.5gr karbohydrater pr 100gr avocado. Så avocado kan du spise med god samvittighet ;)

Jeg vil anbefale deg å lese litt mer om lavkarbo, for eksempel på forumet lavkarbo.no. Jeg skjønner nemlig ikke hvorfor du leser på greteroede.no, når grete roede er en helt annen type diett. Vitaminer kan ikke "veie opp" for fett. Fett er heller ikke noe du skal unngå når du lever lavkarbo, det er karbohydratene du skal være forsiktig med - litt etter hvilken grad av lavkarbo du går for. Så les litt mer om det, så er du sikker på å få i deg det du skal! :)

Tusen takk for flotte tips, da har jeg litt lesing foran meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 agurk

1-2 lime (skrell dem, jeg liker å bruke 2 lime)

12 isbiter

1 avokado

Litt havsalt

Pittelitt vann for å hjelpe isbitene, avhengig av hva slags konsistens du ønsker. Blend godt. Voila. Frisk energibombe som gir skikkelig bra start på dagen. Noen ganger blander jeg i litt babyspinat også, avhengig av hva jeg har for hånden.

Ooh! Den hørtes god ut! Her i hus er vi veldig periodevis avocadogomlende. Deler en og spiser med salt, pepper og sitron :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en hel avocado hver dag. Håper det er ok i forhold til vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh! Den hørtes god ut! Her i hus er vi veldig periodevis avocadogomlende. Deler en og spiser med salt, pepper og sitron :jepp:

Det er nydelig! :)

Jeg som er veganer har lagt min elsk på avokado, får i meg så mye deilige proteiner, og ikke minst sunt fett. Du kan også fryse ned smoothien og spise den som is, it´s jummmmmmmy :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser en hel avocado hver dag. Håper det er ok i forhold til vektnedgang.

Avokado er noe av det sunneste du kan spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men avokado som proteinkilde er jeg ikke helt sikker på at jeg ville valgt.. :sjenert:

Nå er ikke avokado min eneste proteinkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å velge noe som proteinkilde vil jo ikke si at det er den eneste kilden.

Når du vektlegger at du får i deg "så mye deilige proteiner" fra å spise avokado så er det kanskje på tide å sjekke opp næringsinnholdet igjen :-) Avokado for protein er et dårlig valg.

Edit: Jeg påpeker det bare fordi dette er internett. Dessverre finnes det folk som ser ting på internett og lagrer alt i hjernen som god fisk.

Endret av Spøkelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å velge noe som proteinkilde vil jo ikke si at det er den eneste kilden.

Når du vektlegger at du får i deg "så mye deilige proteiner" fra å spise avokado så er det kanskje på tide å sjekke opp næringsinnholdet igjen :-) Avokado for protein er et dårlig valg.

Edit: Jeg påpeker det bare fordi dette er internett. Dessverre finnes det folk som ser ting på internett og lagrer alt i hjernen som god fisk.

Avokado er en god kilde til protein, nok av hva jeg trenger til dette måltidet. Jeg bruker avokado fordi den dekker behovet mitt for dette måltidet (eller mellommåltidet). Hva folk lagrer i hjernen sin må de ta på sin egen kappe, det er lov å tenke selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er avokado en god kilde til protein når det er kun ca 2 gram pr 100 gram (etter hva jeg kan finne er ikke en normal avokado sånn voldsomt tung heller)? Må spise ganske mye avokado per dag da for å hjelpe til å dekke dagsbehovet :-D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er avokado en god kilde til protein når det er kun ca 2 gram pr 100 gram (etter hva jeg kan finne er ikke en normal avokado sånn voldsomt tung heller)? Må spise ganske mye avokado per dag da for å hjelpe til å dekke dagsbehovet :-D

Hjelpes, les hva jeg skriver da. Jeg sier det dekker behovet for DET måltidet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen vits i å si at avokado inneholder "masse deilige proteiner" - det stemmer jo ikke (1,9 g per 100 g er ikke mye). Den har masse deilig fett, og er et supert mellommåltid, men er altså ingen proteinkilde :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...