AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #1 Skrevet 9. april 2011 Om enn somalsk mann hadde overfalt meg, slått meg i bakken og dratt av meg buksa for å voldta meg, men jeg hadde trukket frem en kniv og stukket til han i magen ( ikke dypt nok til at han ville blødd ihjel ), ville da JEG blitt straffet for å prøve å redde meg selv fra å bli voldtatt i og med at jeg hadde skadd ham?
Inx Skrevet 9. april 2011 #2 Skrevet 9. april 2011 Det er veldig høy terskel for å dømme noen og spesielt kvinner for å ha brukt makt som har gått utover nødvergeretten. Jeg vil tro at du ville bli fremstilt som en helt i media også.
Gjest Eugene Onegin Skrevet 9. april 2011 #3 Skrevet 9. april 2011 Det er tvilsomt at du hadde blitt straffet om det var i selvforsvar
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #4 Skrevet 9. april 2011 Om enn somalsk mann hadde overfalt meg, slått meg i bakken og dratt av meg buksa for å voldta meg, men jeg hadde trukket frem en kniv og stukket til han i magen ( ikke dypt nok til at han ville blødd ihjel ), ville da JEG blitt straffet for å prøve å redde meg selv fra å bli voldtatt i og med at jeg hadde skadd ham? Du ville ikke blitt straffet for å ha forsvart deg, men hvis dette skjedde f.eks. ute på gata ville du blitt straffet for å bære kniv på offentlig sted. Det er ikke lov, ref. straffeloven § 352a. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #5 Skrevet 9. april 2011 Svært lite trolig du hadde blitt straffet. Du kan nok bli straffet for å bære kniv på åpen gate, da dette er ulovlig. Men nødvergeretten gir en full rett til å forsvare seg.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #6 Skrevet 9. april 2011 Du ville ikke blitt straffet for å ha forsvart deg, men hvis dette skjedde f.eks. ute på gata ville du blitt straffet for å bære kniv på offentlig sted. Det er ikke lov, ref. straffeloven § 352a. Men om man har en god grunn for å bære kniv kan man se bort fra dette. Forbudet gjelder ikke kniv ... som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål." På jobben min tar gjerne folk med seg en liten, skarp kniv for å kutte grønnsaker og frukt som de har i matpakken. Dette tenker jeg må kunne gå under "aktverdig formål". Kan ikke se at dette skal kunne rammes av loven. TS' utfordring ville blitt å overbevise politiet om at hun hadde et eller annet aktverdig formål med kniven, så ville hun i hvert fall i teorien ha sluppet straff for å bære kniv.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #7 Skrevet 9. april 2011 Men om man har en god grunn for å bære kniv kan man se bort fra dette. På jobben min tar gjerne folk med seg en liten, skarp kniv for å kutte grønnsaker og frukt som de har i matpakken. Dette tenker jeg må kunne gå under "aktverdig formål". Kan ikke se at dette skal kunne rammes av loven. TS' utfordring ville blitt å overbevise politiet om at hun hadde et eller annet aktverdig formål med kniven, så ville hun i hvert fall i teorien ha sluppet straff for å bære kniv. Tro om igjen. http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/12/398129.html http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4087401.ece
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #8 Skrevet 9. april 2011 Tro om igjen. http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/12/398129.html http://www.aftenposten.no/okonomi/innland/article4087401.ece Hahaha, er det mulig? Vet ikke om jeg skal le eller grine av politiets ressursbruk. Men ok, jeg ser at jeg likevel tok feil i denne saken, selv om jeg utvilsomt også ville stukket en voldtektsmann i magen hadde jeg hatt muligheten til det, og så ville jeg tatt straffen med hevet hode 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #9 Skrevet 9. april 2011 Hahaha, er det mulig? Vet ikke om jeg skal le eller grine av politiets ressursbruk. Men ok, jeg ser at jeg likevel tok feil i denne saken, selv om jeg utvilsomt også ville stukket en voldtektsmann i magen hadde jeg hatt muligheten til det, og så ville jeg tatt straffen med hevet hode Helt enig. Men det er ikke lov å ha med seg kniv rundt omkring "i tilfelle man får behov for å forsvare seg". Det er ikke et aktverdig formål. Isåfall ville jo loven være poengløs, da alle vil kunne hevde de er redde for å bli angrepet. Så dersom man faktisk bruker den, som i TS' eksempel, vil man sannsynligvis få en eller annen form for straff.
=Rabarbra= Skrevet 9. april 2011 #10 Skrevet 9. april 2011 Jeg tror du ville blitt straffet, ja. Dessuten måtte du jo bevise at han virkelig hadde tenkt å voldta deg.
Katana Skrevet 9. april 2011 #11 Skrevet 9. april 2011 Du kan få et forelegg for å ha med kniv. Ta med en flaske hårspray, du, det kan være like effektivt, og er fullt lovlig.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #12 Skrevet 9. april 2011 Dessuten måtte du jo bevise at han virkelig hadde tenkt å voldta deg. Det er vel ikke spesielt vanskelig når hun ligger der nedslått og med buksa dratt av?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #13 Skrevet 9. april 2011 AB 16:37: Det har du selvsagt rett i. Jeg skulle forresten svært gjerne likt å vite hvor stor kniven til mannen i den første linken var - for i loven står det jo kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Kunne kanskje den lusjspisende mannen i linken ha sluppet unna om kniven hadde vært mindre? :klø: Jeg har forgjeves forsøkt å finne regler for max knivlengde. Tidligere har jeg hørt at kniven måtte være kortere enn en finger, på noen forum hevdes det at grensen er 6 cm. Mulig dette har blitt endret siden det ble skrevet, for jeg finner ingen slik grense på lovdata, kun dette intetsigende sitatet. I teorien kunne da TS bli straffet for å bære strikkepinner med seg etter å ha vært på syklubb, og for å ha stukket veldtektsmannen i magen med dem. Jeg er diabetiker. Hadde jeg sprøytet 20 enheter hurtigvirkende insulin inn i en voldtektsmann kan jeg love deg at han ikke hadde overlevd lenge med mindre han får hjelp eller har kunnskap. Riktignok hadde han hatt tid på seg til å gjennomføre voldtekten, men han ville neppe fått sjansen til å gjenta det mot noen andre. Så etter loven kunne sikkert jeg også ha blitt straffet for å bære gjenstand som er egnet til legemskrenkelse.
Cuckold Skrevet 9. april 2011 #14 Skrevet 9. april 2011 Om enn somalsk mann hadde overfalt meg, slått meg i bakken og dratt av meg buksa for å voldta meg, men jeg hadde trukket frem en kniv og stukket til han i magen ( ikke dypt nok til at han ville blødd ihjel ), ville da JEG blitt straffet for å prøve å redde meg selv fra å bli voldtatt i og med at jeg hadde skadd ham? Selv om du lever i et samfunn er du alltid til syvende og sist "on your own", et voksent enkeltindivid av en intelligent dyreart, henvist til deg selv og dine egne vurderinger. Det gjelder like mye om du lever i menneskejungelen i en by som ute i villmarken blant andre arter. Myndighetene i samfunnet du tilfeldigvis befinner deg i kan bestemme hva som skal være gjeldende lov, men det er du selv som må avgjøre hva som er rett for deg, hva du er villig til å gjøre for å forsvare deg selv. Om du blir drept eller invalidisert for livet fordi du var lovlydig og ikke bevæpnet deg vil ikke myndighetene kunne kompensere deg for det. Det er du som vil bære konsekvensene og derfor du som til syvende og sist må ta valget. Likevel tenker jeg at kniv må være et ganske risikabelt våpen å benytte som forsvarsvåpen. Dette er jo et redskap som kun kan brukes i nærkamp, og er du svakere enn motstanderen (noe voldtektsoffere gjerne er) vil det være svært risikofyllt å trekke et våpen på nært hold som den andre kan ta fra deg eller ved hjelp av sin fysiske overlegenhet vende mot deg. Det skal jo også litt kraft til å bruke et slikt våpen, og det skal mye til å treffe så godt på første hugg at du kan være sikker på at overgriperen ikke i neste omgang kan få fravristet deg våpnet og tilført deg tilsvarende eller enda verre skader. Slik jeg ser det er kniv et våpen som passer best for ungkriminelle desperadoer, folk som har mer aggresjon enn vett. 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #15 Skrevet 9. april 2011 Likevel tenker jeg at kniv må være et ganske risikabelt våpen å benytte som forsvarsvåpen. Dette er jo et redskap som kun kan brukes i nærkamp, og er du svakere enn motstanderen (noe voldtektsoffere gjerne er) vil det være svært risikofyllt å trekke et våpen på nært hold som den andre kan ta fra deg eller ved hjelp av sin fysiske overlegenhet vende mot deg. Det skal jo også litt kraft til å bruke et slikt våpen, og det skal mye til å treffe så godt på første hugg at du kan være sikker på at overgriperen ikke i neste omgang kan få fravristet deg våpnet og tilført deg tilsvarende eller enda verre skader. Slik jeg ser det er kniv et våpen som passer best for ungkriminelle desperadoer, folk som har mer aggresjon enn vett. Det er sant. Dessuten, dersom man blir overfalt bakfra, slått ned og holdt nede, skal det nok ganske mye til for å prestere å dra frem et våpen man har et eller annet sted på seg, i lomme, veske, whatever. Skal man da bruke et stikkevåpen kan man isåfall like gjerne prøve å dra frem en penn og sikte på halsen. Igjen; not likely. Er det først blitt nødvendig å "bevæpne" seg så stiller man nok sterkere dersom man har utstyrt seg med en solid dose forsvars/kamptrening og teknikk.
=Rabarbra= Skrevet 9. april 2011 #16 Skrevet 9. april 2011 Det er vel ikke spesielt vanskelig når hun ligger der nedslått og med buksa dratt av? Da må man jo ha vitner som ser det.
sussanne Skrevet 9. april 2011 #17 Skrevet 9. april 2011 Hvis du ønsker å forsvare deg, vil jeg anbefale deg å ha nøklene i lomma. Dissa kan du bruke til å stikke ut øynene på voldtektsmannen. 2
Adeleine Skrevet 9. april 2011 #18 Skrevet 9. april 2011 Hvis du ønsker å forsvare deg, vil jeg anbefale deg å ha nøklene i lomma. Dissa kan du bruke til å stikke ut øynene på voldtektsmannen. Jeg ville holdt nøklene klare inni hånden hvis jeg gikk alene sent på kvelden o.l. Om du skulle bli overfalt så er det lite sannsynlig at du får opp noe hverken fra lomme eller veske. Noe skarpt klart i høyre hånd til å stikke med, mobil i den andre hånden som du kan ha klar til å ringe med eller bruke som slagvåpen. Evt. bytte ut mobil med CS-gas eller pepperspray. Hadde brydd meg fint lite om eventuelle konsekvenser i en sånn situasjon, det viktigste er å unngå å bli overfalt og/eller voldtatt.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #19 Skrevet 9. april 2011 Da må man jo ha vitner som ser det. Man ringer selvsagt politiet etter å ha stygt knivstukket mannen. Eller enda bedre vitner hører skrik og skrål og kommer unsettende.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2011 #20 Skrevet 9. april 2011 Hvis du ønsker å forsvare deg, vil jeg anbefale deg å ha nøklene i lomma. Dissa kan du bruke til å stikke ut øynene på voldtektsmannen. Akkurat det jeg skulle si, hvis jeg føler meg redd og går alene en kveld holder jeg alltid nøklene mellom fingrene i lommen, klar til kamp. Sikkert en smule overnervøs, men bedre føre var. Tror jeg hadde sloss som et vilt dyr hadde noen angrepet meg. Nesten sikker på at jeg hadde klikka i vinkel hvis jeg hadde blitt holdt nede bakfra, gjett om jævelen skulle fått smakt nøkkel i øye og ballespark etterpå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå