Gå til innhold

Bare en katt

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei, denne fikk jeg på mail før helgen:

PRESSEMELDING FRA DYREBESKYTTELSEN NORGE:

Bare en katt.

Hvert år oversvømmes Dyrebeskyttelsen Norges lokalforeninger med katter som er dumpet eller forsvunnet fra sine eiere. Over hele landet arbeider frivillige med å ta vare på og omplassere dyrene. Mandag 3. november 2003 viser NRK Faktor dokumentaren "Bare en katt", hvor de har fulgt frivillig hjelper i Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus Bodil Eikeseth i hennes arbeid med å hjelpe dyrene.

Hva er problemet?

Katter er importerte middelhavsdyr som ikke tåler det barske klimaet i Norge. Hvert år går tusenvis av katter en langsom død i møte om vinteren pga. kulde, sult og tørst. Det er også en godt indoktrinert myte at katten har ni liv og klarer seg selv - noe som ikke stemmer i det hele tatt.

Hva kan gjøres?

"Vi oppfordrer alle til å sterilisere eller kastrere kattene sine og id-merke dem," sier Siri Relling, sekretariatsleder i Dyrebeskyttelsen Norge. "To katter blir lett svært mange, og det er viktig å føre en aktiv bestandskontroll. Dyrelidelsene som vi ser hvert år er et resultat av manglende kunnskap om katten. Mange syns det er hyggelig med kattunger, men skjønner ikke før det er for sent hvor vanskelig det er å få nye hjem til de."

I Stortingets innstilling til Stortingsmelding nr. 12 "Om husdyrhold og dyrevelferd" er det fremmet et krav om ID-merking av katter for å redusere problemet med hjemløse dyr. Innstillingen ble vedtatt 3. juni i år, og Dyrebeskyttelsen Norge er svært glade for dette vedtaket: "Vi har lenge påpekt at det burde komme et påbud om id-merking av katter. Vi mener at sammen med kastrering/sterilisering vil dette regulere bestanden. Katter har lav status i det norske samfunnet, og bruk og kast mentaliteten er dessverre svært synlig spesielt om sommeren. Krav om ID-merking vil bevisstgjøre eieren på det ansvaret som følger med å ha et kjæledyr. Med et påbud om øremerking, noe som koster, tror vi at folk vil tenke seg om to ganger før de lar kattene sine få kattunger."

Dyrevern koster

Hjelp til hjemløse dyr er kostnadskrevende arbeid, både økonomisk og menneskelig: "Dyrebeskyttelsen er en ideell organisasjon med få ressurser," sukker Relling. "Myndighetene har heller ingen avsatte midler til eierløse dyr. Med en aktiv bestandskontroll og påbudt id-merking kunne vi ha frigjort ressurser til andre aktiviteter. Men dyremishandling har ingen åpningstid, og som dyreverner kan vi ikke snu ryggen til dyr i nød. Så da blir det til at vi trår til der enkeltpersoner eller myndigheter ikke tar ansvar."

For mer informasjon om NRK Faktor 3. november "Bare en katt", se: http://www.nrk.no/programmer/tv/faktor/3207370.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

... og så må folk holde kattene sine (som det er alt for mange av ja) inne på natta.... Da unngår man remjing og plaging i nabolaget.... samtidig burde man ha kattesand slik at ikke dyrene går rundt og gjør fra seg over alt....

Jeg er glad i katter, men det er ALT for mange som ikke burde hatt katt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og så må folk holde kattene sine (som det er alt for mange av ja) inne på natta.... Da unngår man remjing og plaging i nabolaget.... samtidig burde man ha kattesand slik at ikke dyrene går rundt og gjør fra seg over alt....

Jeg er glad i katter, men det er ALT for mange som ikke burde hatt katt....

Kastrerte katter flyr ikke rundt og remjer og markerer.

De er forøvrig jegere og jager om natten. Kan den ikke ha tilgang til et bra liv i kattemålestokk der man bor, bør man ikke anskaffe katt. Det er dyreplageri å holde katter inne. (Med mindre det er innekatter som ikke vil ut selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt er kastrert og han jager om natten. Når han ikke sover ved siden av sin matmor er han ute på natten. Han markere ikke og jamrer ikke. Bare snill han.... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en pus som 2 mndr. gammel ble overlatt til seg selv ute i naturen, utmagret og redd. Nå 2 mndr. etter, er hun en livlig og glad kattepus, som har fått tillit til mennesket igjen.

Jeg beholder henne, er ikke noe kattemennesket, men hun skal slippe å bli satt ut en gang til og har fått det godt nå heldigvis, i motsetning til hennes medkattepuser. Blir så forbanna på folk som gjør sånt. :evil:

Hun er nå vaksinert og blir kastert etter jul, da er hun gammel nok. Har jeg påtatt meg ansvaret, skal jeg fader meg også la henne få et godt liv! Med alt det medfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en pus som 2 mndr. gammel ble overlatt til seg selv ute i naturen, utmagret og redd. Nå 2 mndr. etter, er hun en livlig og glad kattepus, som har fått tillit til mennesket igjen.

Jeg beholder henne, er ikke noe kattemennesket, men hun skal slippe å bli satt ut en gang til og har fått det godt nå heldigvis, i motsetning til hennes medkattepuser. Blir så forbanna på folk som gjør sånt. :evil:

Hun er nå vaksinert og blir kastert etter jul, da er hun gammel nok. Har jeg påtatt meg ansvaret, skal jeg fader meg også la henne få et godt liv! Med alt det medfører.

:kysse: imponerende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:kysse: imponerende

Takk care, men det er gjort med største fornøyelse. Dessuten har min retrievergutt på 6 år godtatt henne og har tatt farsrollen og passer på henne, helt rørende å se når de deler matskål, selv om maten ikke helt blir fordelt broderlig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...