Gå til innhold

asking/sterilisering av flasker og smukk


Redbull

Anbefalte innlegg

Hvor ofte steriliserer dere smukkene til babyen deres?

Vasker dere smukkene?

Eg setter flaskene til bløt i varmt vann, med zalo i, og lar de stå sånn en stund, samme med tutene, før de vaskes med vanlig oppvaskkost (som KUNN er til flaskene). Er dette greit?

Vasker dere de hvite ringene som hører til flaska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir jo ikke sterilt av det der; flasker, smokker og flaskesmokker, inkl. alt som er i kontakt med melken og/eller spyttet hennes må kokes frem til hun er minst 4 mnd.

Jeg vasker flasker (ikke at vi bruker særlig mange, men..) i oppvaskmaskin, og frem til nå har jeg kokt dem etterpå, men nå er han 4 mnd. så nå trengs det ikke mer. Smokker og flaskesmokker legges i en boks ved siden av komfyren og kokes når den er blitt full. Hver morgen legger jeg gårsdagens smokk i boksen og finner en ny, om den blir skitten i løpet av dagen bytter jeg den selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte steriliserer dere smukkene til babyen deres?

Vasker dere smukkene?

Eg setter flaskene til bløt i varmt vann, med zalo i, og lar de stå sånn en stund, samme med tutene, før de vaskes med vanlig oppvaskkost (som KUNN er til flaskene). Er dette greit?

Vasker dere de hvite ringene som hører til flaska?

Aner ikke...men jeg skyller flasker, flaskedeler og tåtesmokker etter hvert bruk og koker hele sulamitten. Smokkene skyller jeg i kaldt vann og koker av og til. (han er ikke så glad i smokken så den brukes sjeldent)

Har hørt at man skal koke alt til de er ca. tre måneder og så kan man vaske alt opp i oppvaskmaskin. MEN: det er fullt mulig dette er helt hysterisk og at måten du gjør det er mer enn bra nok! :Nikke:

Endret av Sequax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve flaskene og ringene skylte jeg og satt i oppvaskmaskin før de ble kokt etterpå. Tuttene ble lagt i zalovann og vasket en gang i døgnet og kokt med flaskene. Men jeg ammet i tillegg så det ble ikke mye flasker før han var litt over tre mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg steriliserer i sterilisator hver dag :)

Huff, da rengjør eg smokkene hennes alt for sjelden!! Full skjerpings fra idag av! :)

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg steriliserer i sterilisator hver dag :)

Huff, da rengjør eg smokkene hennes alt for sjelden!! Full skjerpings fra idag av! :)

Takk for svar! :)

Aha, sorry, da leste jeg ikke innlegget ditt nøye nok. Hvordan funker den sterilisatoren? Er den kjekk? Sønnen min er snart to måneder, så kommer ikke til å kjøpe en nå siden flaskene ikke trenger å steriliseres etter barnet er tre måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aha, sorry, da leste jeg ikke innlegget ditt nøye nok. Hvordan funker den sterilisatoren? Er den kjekk? Sønnen min er snart to måneder, så kommer ikke til å kjøpe en nå siden flaskene ikke trenger å steriliseres etter barnet er tre måneder.

Du gjorde nok d, er eg som ikke er så flink å forklare meg nøye nok :) den er helt genial!! Blir flaskebarn de neste barna mine også, så er glad vi invisterte i den :) eg kommer nok til å sterilisere etter at barnet er tre mnd også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde nok d, er eg som ikke er så flink å forklare meg nøye nok :) den er helt genial!! Blir flaskebarn de neste barna mine også, så er glad vi invisterte i den :) eg kommer nok til å sterilisere etter at barnet er tre mnd også :)

Ja, hvorfor ikke sterilisere når du har en sånn fin duppedings? :)

Er drittlei av å koke disse flaskene...de ligger og dupper i vannet og håner meg; jeg vil nemlig så gjerne fullamme, men får det ikke til...:sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller flasker rett etter bruk. Når jeg har nok skitne flasker til å fylle mikrosterilisatoren vasker jeg kjapt over med kost og zalo først. Synes forøvrig en sterilisator er helt nødvendig. Å koke flasker i kjele er et ork. Smokker skyller jeg for det meste og steriliserer innimellom. Ser ikke på det som spesielt nødvendig. Å sterilisere flasker gjør jeg pga bakterier i melken, skitt på smokkene anser jeg ikke som farlig all den tid en baby sutter på klær, hender, leker og annet som tross alt ikke er sterilisert det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er drittlei av å koke disse flaskene...de ligger og dupper i vannet og håner meg; jeg vil nemlig så gjerne fullamme, men får det ikke til...:sukk:

Slemme SLEMME flaskene!! Du får koke di litt ekstra så de sliter skikkelig nede i det varme vannet! :fnise:

en :klemmer: til deg, som ikke får det til! :) Eg derimot ville ikke... Litt teit men :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller flasker rett etter bruk. Når jeg har nok skitne flasker til å fylle mikrosterilisatoren vasker jeg kjapt over med kost og zalo først. Synes forøvrig en sterilisator er helt nødvendig. Å koke flasker i kjele er et ork. Smokker skyller jeg for det meste og steriliserer innimellom. Ser ikke på det som spesielt nødvendig. Å sterilisere flasker gjør jeg pga bakterier i melken, skitt på smokkene anser jeg ikke som farlig all den tid en baby sutter på klær, hender, leker og annet som tross alt ikke er sterilisert det heller.

Takker for svar! :) Er det eg også har tenkt når det gjelder smokkene, men jenta mi er bare 7 uker, så kanskje eg skal sjerpe meg litt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står dere opp og skyller flaskene etter bruk om natten også?

Eg har en flaske kaldt vann på nattbordet som eg heller i flaska og rister, men det er vel kanskje ikke så effektivt når der er litt melk igjen i flaska?

Er ikke sånn KJEMPE nøye på å skylle etter bruk egentli, spesielt ikke om natta... Da kan det stå melkerester igjen i flere timer før eg skyller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, om natten står jeg ikke opp og skyller, da får de bare stå til neste morgen. De vaskes jo med såpe og steriliseres etterpå uansett.

Generelt prøver jeg å unngå for mye styr om natten så vi tar med alt vi trenger for nattmatingen opp, dvs en ferdigfylt pulverboks, rene flasker på et brett, en termos med kokende vann og en flaske kaldt kokt vann. Da kan vi enkelt blande en flaske uten å forlate sengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg steriliserer i sterilisator hver dag :)

Huff, da rengjør eg smokkene hennes alt for sjelden!! Full skjerpings fra idag av! :)

Takk for svar! :)

Hvor kjøpte du denne sterilisatoren og hva er prisen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en mail fra ammehjelpen, hvor det stod at det holdt å koke/sterilisere flaskene og pumper en gang i døgnet, og ikke etter hvert bruk. Holder å vaske de godt med oppvaskmiddel etter bruk. Skylle først med kaldt vann, så med varmt vann og såpe, og skylle tilslutt med kaldt.

Vi investerte i sterilisator fra Avent, Beste kjøpet noen sinne.. Bruker den til smokker, tannbørster, flasker.. alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takker for svar! :) Er det eg også har tenkt når det gjelder smokkene, men jenta mi er bare 7 uker, så kanskje eg skal sjerpe meg litt... :sjenert:

Babyen min er to uker, og jeg stresser ikke med å koke smokkene hele tiden. Skyller de i kaldt vann fra springen og koker de hvis jeg skal koke noe annet, f.eks. flasker.

Babyen eksponeres allerede for masse bakterier - men melkebakteriene er verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Jeg er av den oppfattningen at når man ikke har det blir det en vane og koke disse flaskene. Jeg for min del skulle aaaaaldri ha bleiebøtte, fy for noe tull. Så gav Reflex slike vekk da min førstefødte kom til verden og hjelpe meg for en genial ting!!!! Skjønner ikke helt hva jeg tenkte på der :fnise:

Og nå er jeg også av den oppfattningen at det går helt greit å koke flasker, gjorde det med nr 1... Og det går like fint nå med nr 2, men når folk her inne sier hvor genialt det er blir jeg litt sånn "hmmm... kanskje ikke det er så dumt!" SÅ... Pris på den Avent duppedippen??? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Vi har mikro-sterilisator fra Avent og den kostet 249,- :nigo: Steriliserer fremdeles flasker og smokker jeg. Tar meg jo ikke noe tid i det hele tatt så da gjør jeg det bare av vane (han drikker bare vann av flaskene da ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte du denne sterilisatoren og hva er prisen? :)

Flust.no

Kosa 800 rundt der, apsolutt verdt pengene!! Er ikke noe fan av mikro sterilisator, har aldri prøvd den da, men høres så jalla ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...