Gå til innhold

Flere leger på banen om lavkarbo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men hvor mange leger kan egentlig så mye om dette? Mange er jo skikkelig dårlige leger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er sunt å kutte ned på mengden karbohydrater, men jeg er mer skeptisk til LCHF-diettene. Jeg klarer ikke å se at det kan være sunt for kroppen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er sunt å kutte ned på mengden karbohydrater, men jeg er mer skeptisk til LCHF-diettene. Jeg klarer ikke å se at det kan være sunt for kroppen.

Men det er jo nettopp det som kommer frem i lyset nå, at det ikke er usunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettopp det som kommer frem i lyset nå, at det ikke er usunt!

Det vet vi ikke nok om enda. ;) Jeg er ikke villig til å være forsøksperson.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antar dette har med at det å ha de overvektige på godsida si er veldig lukrativt. Det er jo ikke akkurat en liten gruppe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bt.no/sprek/Ber-fastlegene-nekte-aa-maale-kolesterolet-2482692.html

Relevant informasjon om kolesterol og det å kutte sukker og karbohydrater.

Se også bloggen Espen Rostrup, lege ved hjerteavdelingen på Haukeland. Det er fler og fler leger som interesserer seg for lavkarbo og som ser at forskningen viser at dette er gunstig mat for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg føler vi ikke vet nok om de helsemessige effektene av ekstremlavkarbokosthold i et langsiktig perspektiv (flere tiår), så tenker jeg mest på miljøproblematikken. Vi bør spise mindre kjøtt, ikke mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi" burde ikke være 7 milliarder mennesker på jorden. Hva nordmenn gjør er ubetydelig i den "store" sammenhengen. Hadde bare India, Kina og Afrika tatt seg sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi" burde ikke være 7 milliarder mennesker på jorden. Hva nordmenn gjør er ubetydelig i den "store" sammenhengen. Hadde bare India, Kina og Afrika tatt seg sammen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ingen langsiktig forskning på at LCHF er gunstig mht hjerte/karsykdommer. Ikke frister det og kun spise mettet fett til hvert et måltid. Krevende å tenke over hva man må spise i den dietten, når jeg fint holder meg frisk/slank med å spise variert, lavfett, og selvsagt lite raske karbs.

Dessuten er det jo forskning både for og mot. Å kutte karbs generelt er det jo ikke tvil om at kan være gunstig, men disse sinnsyke diettene, der vi kun spiser smør og ekte majones virker jo helt hinsides.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at folk blir feite. De har hatt ekstreme livsstiler. At de da hopper over på en annen ekstrem retning er ikke spesielt overraskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge greier man uansett kun å spise fett/proteiner, med hovedtyngde på fett? Høres fryktelig restriktivt ut for min del. De som harndakket påstår at dette ikke er en periodisk diett, men en livsstil, må ha ekstrem kustus på seg selv. Har ingen tro på at folk klarer dette i 60 år framover, uten å bli gørrelei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en overvektig går over til LCHF kan det virke som om de har samme åpenbaringer som tunge rusmisbrukere finner i Jesus ;) Det er jo bare sååå bra. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Det er jo en grunn til at folk blir feite. De har hatt ekstreme livsstiler.

Neh, det holder lenge med en brødskive ekstra for dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det holder lenge med en brødskive dagen hvis man i tillegg ikke har selvinnsikt nok til å se at vektnåla går stadig lenger, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ingen langsiktig forskning på at LCHF er gunstig mht hjerte/karsykdommer. Ikke frister det og kun spise mettet fett til hvert et måltid. Krevende å tenke over hva man må spise i den dietten, når jeg fint holder meg frisk/slank med å spise variert, lavfett, og selvsagt lite raske karbs.

Men du vet jo åpenbart ikke hva det dreier seg om? Å spise lavkarbo-kosthold dreier seg absolutt ikke om å dytte i seg mettet fett til hvert måltid, men å kutte ned på karbohydrater så mye som skal til for at det føles komfortabelt, og å ha et balansert kosthold.

Jeg spiser lavkarbo, og kjenner meg absolutt ikke igjen i den karakteristikken du kommer med. Jeg spiser mye kjøtt, fisk, egg, masse grønnsaker, nøtter, bær og gode oljer, og når jeg skal kose meg spiser jeg litt vaniljekesam med friske bær, ekstra mørk sjokolade eller et glass vin (eller ti :fnise:).

Jeg får i meg mer enn nok fett, men fra sunne, gode kilder.

Jeg tror mange glemmer at det finnes veldig mange nyanser innenfor lavkarbo, som med alle andre "kostholdsregimer" - man kan fint spise annen mat enn bare kjøtt og majones, og fortsatt dra nytte av alle fordelene som kommer med et slikt kosthold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er sunt å kutte ned på mengden karbohydrater, men jeg er mer skeptisk til LCHF-diettene. Jeg klarer ikke å se at det kan være sunt for kroppen.

Ja... Det tenker jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge greier man uansett kun å spise fett/proteiner, med hovedtyngde på fett? Høres fryktelig restriktivt ut for min del. De som harndakket påstår at dette ikke er en periodisk diett, men en livsstil, må ha ekstrem kustus på seg selv. Har ingen tro på at folk klarer dette i 60 år framover, uten å bli gørrelei.

Jeg skjønner ikke hva det er å bli lei av? Det som skiller mitt lavkarbokosthold fra typisk lavkalori er at jeg har droppet brød, pasta, ris, poteter og sukker. Ellers kan jeg spise det meste, og litt ekstra fett i forhold til hva jeg ville spist ellers. Akkurat som på lavkalori så kan man jo selvsagt på lavkarbo spise et stykke kake eller en hamburger med chips en gang iblant om man vil.

Nøyaktig hva er det du vil savne av de tingene jeg har ramset opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...