sjokolademonster Skrevet 6. april 2011 #1 Skrevet 6. april 2011 Jeg er så trøtt at jeg knapt våkner av alarmen på morgenen, jeg er trøtt hele dagen, og når kvelden kommer er jeg lys våken. Tar evigheter før jeg sovner? Noen som har noen gode søvntips? Hva gjør du før du legger deg? 1
Gjest idakaroline Skrevet 6. april 2011 #2 Skrevet 6. april 2011 (endret) Spent på hva du får til svar her! Sliter med akkurat det samme selv. Jeg har prøvd å kutte ut alt av elektronisk utstyr et par timer før jeg legger meg, men det har ikke hatt effekt. Prøvd å ta et bad på kveldstid, men det har heller ikke fungert. Har prøvd å legge meg og stå opp til samme tid hver eneste dag, men det ser ikke ut som at det hjelper heller Endret 6. april 2011 av idakaroline
Wiggins Skrevet 6. april 2011 #3 Skrevet 6. april 2011 Jeg er så trøtt at jeg knapt våkner av alarmen på morgenen, jeg er trøtt hele dagen, og når kvelden kommer er jeg lys våken. Tar evigheter før jeg sovner? Noen som har noen gode søvntips? Hva gjør du før du legger deg? Noen har et biologisk døgn som er lenger enn jordas rotasjonstid, og vil selvsagt slite med å komme seg opp om morgenen. Det kan bli mindre besværlig, men det er avhengig av hva du gjør: - Sover du leeeenge i helgene? - Er du også oppe leeenge i helgene og ferier? Den viktigste regulatoren for døgnrytmen er tidspunktet man står opp. Still vekkerklokka på et tidspunkt og stå opp da, ikke bruk snooze-knappen. Legg gjerne vekkerklokka noen meter fra sengen, slik at du må stå opp. De siste to timene før du legger deg bør du unngå å se på TV. Mange sanseinntrykk rett før man legger seg er ikke bra, og TV er det mediet som skaper sterkest sanseinntrykk. Ta heller oppvasken og/eller hør på rolig musikk. Det ville heller ikke vært dumt å melde seg på et meditasjonskurs og lære teknikker for å roe tankene. Hvis du klarer å gjennomføre dette i en uke, og stå opp til nøyaktig samme tidspunkt i helga, vil du sannsynligvis slite mindre.
sjokolademonster Skrevet 6. april 2011 Forfatter #4 Skrevet 6. april 2011 Noen har et biologisk døgn som er lenger enn jordas rotasjonstid, og vil selvsagt slite med å komme seg opp om morgenen. Det kan bli mindre besværlig, men det er avhengig av hva du gjør: - Sover du leeeenge i helgene? - Er du også oppe leeenge i helgene og ferier? Den viktigste regulatoren for døgnrytmen er tidspunktet man står opp. Still vekkerklokka på et tidspunkt og stå opp da, ikke bruk snooze-knappen. Legg gjerne vekkerklokka noen meter fra sengen, slik at du må stå opp. De siste to timene før du legger deg bør du unngå å se på TV. Mange sanseinntrykk rett før man legger seg er ikke bra, og TV er det mediet som skaper sterkest sanseinntrykk. Ta heller oppvasken og/eller hør på rolig musikk. Det ville heller ikke vært dumt å melde seg på et meditasjonskurs og lære teknikker for å roe tankene. Hvis du klarer å gjennomføre dette i en uke, og stå opp til nøyaktig samme tidspunkt i helga, vil du sannsynligvis slite mindre. Skal prøve å unngå pc og tv før jeg legger meg. Det som er vanskelig er å stå opp i helgene. I ukedagene har jeg alarmen på 06.45 (står opp 07.25, fordi jeg ikke våkner av den før). I helgene er jeg jo ute til sent, og har behov for å ta igjen all søvnen jeg mister i ukedagene. Kan fort sove til både ett, to og tre.. :S Så snur jo egentlig døgnet helt, og blir helt knekt på mandagen, fordi jeg ikke får sove på søndagen. Da er problemet at uansett hvor tidlig jeg legger meg på mandagen, så får jeg ikke sove! Jeg bare ligger der, og vet at jeg MÅ ha søvn.. :s
kamela Skrevet 6. april 2011 #5 Skrevet 6. april 2011 Selv om det sikkert høres fryktelig ut, bør du nok komme deg opp av senga om morgenen når det er helg. Sett klokka på 9 og kom deg ut av dyna. Sånn du holder på nå, vil du aldri få noen gode søvnvaner.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #6 Skrevet 6. april 2011 Skal prøve å unngå pc og tv før jeg legger meg. Det som er vanskelig er å stå opp i helgene. I ukedagene har jeg alarmen på 06.45 (står opp 07.25, fordi jeg ikke våkner av den før). I helgene er jeg jo ute til sent, og har behov for å ta igjen all søvnen jeg mister i ukedagene. Kan fort sove til både ett, to og tre.. :S Så snur jo egentlig døgnet helt, og blir helt knekt på mandagen, fordi jeg ikke får sove på søndagen. Da er problemet at uansett hvor tidlig jeg legger meg på mandagen, så får jeg ikke sove! Jeg bare ligger der, og vet at jeg MÅ ha søvn.. :s Kan en løsning på det å ikke få sove søndagskvelden være å ikke legge deg? Være våken helt til mandagen, så er du kanskje så trøtt på mandag at du får sove innen ni-ti på kvelden?
sjokolademonster Skrevet 6. april 2011 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2011 Kan en løsning på det å ikke få sove søndagskvelden være å ikke legge deg? Være våken helt til mandagen, så er du kanskje så trøtt på mandag at du får sove innen ni-ti på kvelden? Det kan jo være en løsning, men blir nok ganske knekt på mandagen da.. Hvertfall litt dumt hvis jeg har ting jeg må gjøre før jeg legger meg, og så blir det sent på mandagen også. Hehe ;p
Fanderay Skrevet 6. april 2011 #8 Skrevet 6. april 2011 Støtter forslaget om å legge vekkeklokka et stykke unna senga sånn at du må stå opp for å slå den av. Og ikke legg deg igjen etterpå. Kom deg ut på badet og inn i dusjen, eller enda bedre tren litt. Så er du drittrøtt resten av dagen, men sovner forhåpentligvis når kvelden kommer. Ikke sov lenge i helgene, og ikke sov på dagtid (hvis du gjør det). Hvis du ligger der om kvelden og ikke får sove så stå opp etter en halvtime, for meg hjelper det veldig å sette meg å tegne eller notere eller lage et tankekart sånn at jeg får ut det jeg tenker på. Når jeg legger meg igjen, sovner jeg som oftest. Hvis du ikke er sovnet etter en ny halvtime så står du opp igjen, osv.
sjokolademonster Skrevet 6. april 2011 Forfatter #9 Skrevet 6. april 2011 Støtter forslaget om å legge vekkeklokka et stykke unna senga sånn at du må stå opp for å slå den av. Og ikke legg deg igjen etterpå. Kom deg ut på badet og inn i dusjen, eller enda bedre tren litt. Så er du drittrøtt resten av dagen, men sovner forhåpentligvis når kvelden kommer. Ikke sov lenge i helgene, og ikke sov på dagtid (hvis du gjør det). Hvis du ligger der om kvelden og ikke får sove så stå opp etter en halvtime, for meg hjelper det veldig å sette meg å tegne eller notere eller lage et tankekart sånn at jeg får ut det jeg tenker på. Når jeg legger meg igjen, sovner jeg som oftest. Hvis du ikke er sovnet etter en ny halvtime så står du opp igjen, osv. Problemet er bare det at jeg sover så tungt når jeg er trøtt, så jeg våkner rett og slett ikke av alarmen :0 Men tusen takk for tipset! Skal prøve det med tankekartet etter en halvtime. Hørtes veldig fornuftig ut
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #10 Skrevet 6. april 2011 Jeg bruker også kjempelang tid på å sovne... Og nå hjelper ikke valerina og sovete noe særlig lenger. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er skikkelig B-menneske, så det er naturlig for meg å sove fra kl 2 - 3 om natta, og jeg trenger mye søvn, så det er litt problematisk... Hvis jeg legger meg kl 23, så får jeg ikke sove, helt til jeg får angstanfall, og da får jeg hvert fall ikke sove. Legger jeg meg kl halv to, så sovner jeg i hvert fall rundt 2 eller 3. Men sånn kan jeg jo ikke ha det... Jeg har prøvd å stå opp når jeg ikke får sove, og det hjelper ikke. Jeg demper lyset i stua lenge før jeg legger meg, og prøver å ha det ganske kaldt på soverommet.
sjokolademonster Skrevet 6. april 2011 Forfatter #11 Skrevet 6. april 2011 Jeg bruker også kjempelang tid på å sovne... Og nå hjelper ikke valerina og sovete noe særlig lenger. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er skikkelig B-menneske, så det er naturlig for meg å sove fra kl 2 - 3 om natta, og jeg trenger mye søvn, så det er litt problematisk... Hvis jeg legger meg kl 23, så får jeg ikke sove, helt til jeg får angstanfall, og da får jeg hvert fall ikke sove. Legger jeg meg kl halv to, så sovner jeg i hvert fall rundt 2 eller 3. Men sånn kan jeg jo ikke ha det... Jeg har prøvd å stå opp når jeg ikke får sove, og det hjelper ikke. Jeg demper lyset i stua lenge før jeg legger meg, og prøver å ha det ganske kaldt på soverommet. Skjønner veldig godt hvordan du har det.. :S Noen ganger hjelper det å legge meg på sofaen å se på en film. Da blir jeg alltid trøtt og sovner til slutt. Men dette er jo ikke særlig bra, så skulle gjerne lært meg å sove normalt
AnonymBruker Skrevet 6. april 2011 #12 Skrevet 6. april 2011 Jeg bruker også kjempelang tid på å sovne... Og nå hjelper ikke valerina og sovete noe særlig lenger. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Er skikkelig B-menneske, så det er naturlig for meg å sove fra kl 2 - 3 om natta, og jeg trenger mye søvn, så det er litt problematisk... Hvis jeg legger meg kl 23, så får jeg ikke sove, helt til jeg får angstanfall, og da får jeg hvert fall ikke sove. Legger jeg meg kl halv to, så sovner jeg i hvert fall rundt 2 eller 3. Men sånn kan jeg jo ikke ha det... Jeg har prøvd å stå opp når jeg ikke får sove, og det hjelper ikke. Jeg demper lyset i stua lenge før jeg legger meg, og prøver å ha det ganske kaldt på soverommet. Jeg tror det finnes medisiner man kan bruke for å snu/justere døgnrytmen. Hvis ikke jeg misforstår innlegget ditt, så er ikke problemet at du ikke får sove i det store og hele, men at klokken må passere 02-03, da får du sove?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #13 Skrevet 7. april 2011 Jeg tror det finnes medisiner man kan bruke for å snu/justere døgnrytmen. Hvis ikke jeg misforstår innlegget ditt, så er ikke problemet at du ikke får sove i det store og hele, men at klokken må passere 02-03, da får du sove? Ja, du har forstått det riktig:) I natt lå jeg våken til kl 4 (la meg 12)... Mener du melatonin? Har lest rykter om at man da ødelegger kroppens egen produksjon av stoffet, slik at man blir avhengig av å ta det, stemmer det?
Gina_ Skrevet 7. april 2011 #14 Skrevet 7. april 2011 Har du sjekket om du har jernmangel? Jeg har store problemer med det, og i de verste periodene kommer jeg meg ikke opp av senga. Verd en sjekk
Alvina Skrevet 7. april 2011 #15 Skrevet 7. april 2011 Jeg har fått mange gode og velmente råd, men har funnet ut hva som passer meg. Jeg sliter iblant med det samme, men i helgene prøver jeg å stå opp cirka 11 eller før, men det skjer at det blir til ett. Jeg setter ikke på klokka og våkner jeg opp tidlig hender det jeg legger meg igjen og sover to tre timer på dagen, hvis det har blitt sent kvelden før. Kommer jeg i for stort søvnunderskudd, faller jeg ofte i en rytme der jeg bare sover 3-6 timer i døgnet og trenger faktisk å sove lenge en natt eller to for å komme tilbake til normalen. Men i ferier står jeg alltid opp ganske tidlig, mellom 8 og ti. Har vært vrangsøvnt i ungdommen og det er ikke lett å komme tilbake til normalen, det tar tid. Men å sove lenge en dag eller to gjør ingen skade for min del. Sommertid og vintertid fører alltid til at jeg får et skrudd søvnmønster igjen. Er jeg i søvnunderskudd, hjelper det å legge seg ekstra tidlig - i halvni tiden på kvelden, og lese til jeg sovner og da gjerne cirka ti-halv 11. Da slipper jeg å tenke at det bare er noen timer til jeg skal stå opp, og våkner jeg fem mandagsmorgen, gjør det ingenting hvis jeg bare har fått sovet noen timer. Å snooze og utsette å stå opp, fører bare til at jeg i alle fall stresser meg selv - og forbinder senga med å ikke få sove, da er det bedre å stå opp og heller sove en time på ettermiddagen (med klokka på) eller legge seg ekstra tidlig. For å roe ned på kvelden, ser jeg gjerne på tv og leser etterpå. Er det en telefonsamtale jeg har utsatt (til foreldre eller barn f.eks.) tar jeg den ofte par tre timer før jeg legger meg. Skriver også lister så jeg slipper tenke på alt jeg må huske. Og når jeg endelig har lagt meg, og tanker dukker opp, da utsetter jeg å tenke på det, for det kan jeg tenke på dagen etter f.eks. når jeg er mer våken. Jeg leser ofte på senga, men helst ikke en altfor spennende bok. Demper lyset så jeg ikke blir for våken. Har oppdaget at hvis jeg er veldig trett klokken 8, da tar det cirka tre timer igjen før trettheten kommer tilbake. Men jeg liker å legge meg før jeg blir veldig trett, hvis det ikke er for sent. Har ellers lett for å stresse meg opp og tenke at nå MÅ jeg sove. Men man må ikke sove, det holder å slappe av og sove noen timer. Man klarer det meste selv etter en eller to timers søvn, selv om dagen blir litt bortkastet og man bare gjør det mest nødvendige.
Gjest Consensio Skrevet 7. april 2011 #16 Skrevet 7. april 2011 Noen som har noen gode søvntips? Hva gjør du før du legger deg? Normalt sett så hjelper det for meg å ligge å løse litt kryssord eller spille litt på iPoden, men om ikke det hjelper så står jeg opp, tar en innsovningstablett (ikke sovetablett) og går å legger meg igjen. Da sovner jeg som regel alltid.
Vilali Skrevet 7. april 2011 #17 Skrevet 7. april 2011 Støtter forslaget om å stå opp tidlig(- ere) i helgene. Sover du til 14-15 er det ikke rart du ikke får sove på søndagskveld Tror ikke det er noen idé å døgne natt til mandag, da vil du gå å fryse og være veldig ukonsertret hele mandagen... Prøv å kutte ut tv og data, hva med å gå en tur på kvelden før du legger deg?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2011 #18 Skrevet 7. april 2011 Ja, du har forstått det riktig:) I natt lå jeg våken til kl 4 (la meg 12)... Mener du melatonin? Har lest rykter om at man da ødelegger kroppens egen produksjon av stoffet, slik at man blir avhengig av å ta det, stemmer det? Jeg vet dessverre ikke hva medisinen heter, ettersom mitt problem er at jeg ikke får sove, ikke døgnrytmen.... Du kan jo være glad for dét da, du får i det minste sove Her er en wikipediaartikkel om melatonin: http://no.wikipedia.org/wiki/Melatonin
Supraspinatus Skrevet 7. april 2011 #19 Skrevet 7. april 2011 Jeg er så trøtt at jeg knapt våkner av alarmen på morgenen, jeg er trøtt hele dagen, og når kvelden kommer er jeg lys våken. Tar evigheter før jeg sovner? Noen som har noen gode søvntips? Hva gjør du før du legger deg? Snorker du? Sover du dårlig når du først sover? Kan du ha Søvnapné? Søk også litt på google etter søvnhygiene. Da finner du mange tips til å gjøre hverdagen litt enklere.
sjokolademonster Skrevet 7. april 2011 Forfatter #20 Skrevet 7. april 2011 Snorker du? Sover du dårlig når du først sover? Kan du ha Søvnapné? Søk også litt på google etter søvnhygiene. Da finner du mange tips til å gjøre hverdagen litt enklere. Snorker ikke, og sover som en stein når jeg først sovner. Er ca. umulig å vekke meg når jeg først har sovnet. Skal gjøre det:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå