Gå til innhold

Ingen kake, ingen gave!

Gjest Khatarina

Anbefalte innlegg

Gjest Khatarina

Min bror og hans kone har begynt å la være og holde familieselskap når ungene har bursdag. Tidligere har de hatt både barnas venner og familien der samtidig. De synes ikke noe om det stresset lenger, barna har så mange andre barn de skal invitere at de mener det ikke er noen vits med familiebursdag. Nå får vi melding før hver bursdag at barna bare skal ha venner der, disse meldingene har ikke vært til å misforstå, de sier med andre ord at vi ikke skal komme. Den siste gangen ble jeg egentlig ganske så fornærmet, men jeg sa ingenting, kjøpte en gave til jenten og leverte den på døra. Det var ingen hjemme da, men jeg la ved et fint kort.

Nå har vi hatt en diskusjon om dette her hjemme, mannen min mener at vi skal la være å gi noen gave når vi ikke blir innvitert på noe, altså; ingen kake, ingen gave.

Vi er ikke helt enige her og vil gjerne høre noen andre meninger om dette?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gir dere gave til bursdagsbarnet eller foreldrene? Er det bursdagsbarnet som bestemmer at dere ikke får komme, eller er det foreldrene? Straffer dere bursdagsbarnet eller foreldrene om dere ikke gir gave?

Kanskje noe å tenke på..? :)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke gi tantebarna dine gaver fordi du ikke får kake??

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke foreldrene til ungen hadde giddet å spandere et kakestykke eller to på meg ville jeg gitt ungen en gave med lavere verdi.

Noen meneer sikkert det er urettferdig for ungen, men unger merker knapt om gaven er verdt x eller y så lenge de får noe å pakke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"mannen min mener at vi skal la være å gi noen gave når vi ikke blir innvitert på noe, altså; ingen kake, ingen gave."

Fint om dere ikke beskylder ts for noe hun ikke har sakt!

Endret av mirandaa
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter barnet til dere på kake eller noe godt, så får h*n bursdagsgave da :)

Skjønner at det flkes litt ekkelt å måtte levere gave på døra og ikke være invitert. Merkelige folk som gjør sånt synes jeg!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene får da gave fordi de har bursdag, ikke fordi dere inviteres i selskap? Dette var noe av det mest smålige jeg har hørt på en stund...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke at barna, altså deres nieser og nevøer, bør straffes for foreldrenes manglende ønske om bursdagsselskap, (med mindre har inngått en avtale om å droppe gave innad i slekten)

Mellom voksne mennesker er det kanskje naturlig med en "byttehandel" med gave, mot kake, men jeg synes kanskje det blir litt annerledes i forhold til barn.

Jeg antar at du og mannen din ikke har barn selv slik at at dette går "begge veier"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Våre nieser og nevøer bor langt unna, så vi kan ikke komme i noen kaffeslabberas. Men vi sender jo en pakke i posten hver gang noen har bursdag likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjå oss var det foreldra til ungane som foreslo "inga kake, inga gåve" ein gong eg var bortreist på min bursdag, så då reiknar vi med at det gjeld andre vegen, óg. Inviterar dei ikkje blir det ikkje gåve (dei er flinke til å invitere, altså. Og vi hadde no gitt eit eller anna anten vi hadde vorte invitert eller ikkje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TS Khatarina

TS Katharina

Vi har barn vi og, inviterer til bursdag hver gang, har ikke hørt om noen som ikke gjør det.

Og som noen her heldigvis har obesrvert, det er ikke jeg som ikke vil gi gave, jeg ville gjort det uansett, samtidig forstår jeg mannen min som er lei minstebroren min og hans nykker. han tror kanskje at det kan få han til å tenke seg litt om, ikke vet jeg, men som dere sier, det er barna som straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

TS Katharina

Vi har barn vi og, inviterer til bursdag hver gang, har ikke hørt om noen som ikke gjør det.

Og som noen her heldigvis har obesrvert, det er ikke jeg som ikke vil gi gave, jeg ville gjort det uansett, samtidig forstår jeg mannen min som er lei minstebroren min og hans nykker. han tror kanskje at det kan få han til å tenke seg litt om, ikke vet jeg, men som dere sier, det er barna som straffes.

Be mannen din tenke over at de barna vokser opp og blir store en dag. Da kommer de til å huske på de som husket på DEM uten å forvente noe igjen...! :gave::nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anette

Min bror og hans kone har begynt å la være og holde familieselskap når ungene har bursdag. Tidligere har de hatt både barnas venner og familien der samtidig. De synes ikke noe om det stresset lenger, barna har så mange andre barn de skal invitere at de mener det ikke er noen vits med familiebursdag. Nå får vi melding før hver bursdag at barna bare skal ha venner der, disse meldingene har ikke vært til å misforstå, de sier med andre ord at vi ikke skal komme. Den siste gangen ble jeg egentlig ganske så fornærmet, men jeg sa ingenting, kjøpte en gave til jenten og leverte den på døra. Det var ingen hjemme da, men jeg la ved et fint kort.

Nå har vi hatt en diskusjon om dette her hjemme, mannen min mener at vi skal la være å gi noen gave når vi ikke blir innvitert på noe, altså; ingen kake, ingen gave.

Vi er ikke helt enige her og vil gjerne høre noen andre meninger om dette?

Takker for svar :)

Ærlig talt.. hvor gamle er dere?!!

Jeg støtter din brors beslutning fullt ut.

Jeg gjør nemlig det samme selv. Tro meg, er evig nok å ha barneselskap.

Jeg har tidligere hatt både barneselskap og familieselskap.. både sammen og hver for seg.. og det er stressende.

Jeg gir mine nieser og nevøer gaver fordi de fyller år, ikke om jeg får kake eller ikke. Jeg blir heller IKKE fornærmet over å ikke bli bedt.

Dette er ungenes dag, men de voksne som styrer. Dette må du bare akseptere uten å bli snurt.

Dette handler om å respektere andres valg, som din brors.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg gitt gave. MEN personlig synes jeg det er en unnskyldning til å treffes og inviterer derfor alltid til selskap for barn/ungdom/voksen her i huset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er familie ville jeg gitt gave uansett. I vennekretsen vår fungerer forsåvidt ingen kake ingen gave-prinsippet. Jeg gir ikke bursdagsgave til alle mine venners barn, men de gangene vi har blitt invitert til selskap gir vi selvsagt gave. Dette var mer vanlig da ungene var små, dvs fra 1-5 år kanskje. Nå når ungene er større er det mer rene barnebursdager med klassevenninner, og ikke "barnets mors venninner med barn" som bli invitert. Hvis noen skjønte hva jeg mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"mannen min mener at vi skal la være å gi noen gave når vi ikke blir innvitert på noe, altså; ingen kake, ingen gave."

Fint om dere ikke beskylder ts for noe hun ikke har sakt!

Hun kan jo bare nekte og gi dem gaver, move on. Hadde vel ikke laget denne tråden om hun ikke synes det lå noe logikk i det han sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...