Gå til innhold

Anoreksi vs. bulimi


-Fisken-

Anbefalte innlegg

Hva er deres generelle oppfatning av disse to sykdommene?

Grunnen til at jeg spør er at jeg reagerte på flere av svarene som ble gitt i en tråd hvor en bulemisk jente hadde skrevet et innlegg. Det var tydelig at hun var syk, og svært fortvilet over situasjonen. Jeg har aldri sett slike svar i en tråd hvor det har vært en tydlig anorektisk jente som har skrevet.

Er det noen som mener at anoreksi er en mer "ekte" sykdom enn bulimi, er det veldig galt. De fleste av de som har spiseforstyrrelser lider faktisk av bulimi. Det er ikke slik at de kaster opp fordi det er gøy akkurat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lyst til å gi en link til tråden? Det blir vanskelig å uttale seg når man ikke vet hva slags svar det er snakk om.

Tenkte bare jeg skulle legge til at disse to spiseforstyrrelsene kan overlappe hverandre. Man kan være gjennom både perioder med anoreksi og med bulimi, og de færreste er enten/eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres generelle oppfatning av disse to sykdommene?

Grunnen til at jeg spør er at jeg reagerte på flere av svarene som ble gitt i en tråd hvor en bulemisk jente hadde skrevet et innlegg. Det var tydelig at hun var syk, og svært fortvilet over situasjonen. Jeg har aldri sett slike svar i en tråd hvor det har vært en tydlig anorektisk jente som har skrevet.

Er det noen som mener at anoreksi er en mer "ekte" sykdom enn bulimi, er det veldig galt. De fleste av de som har spiseforstyrrelser lider faktisk av bulimi. Det er ikke slik at de kaster opp fordi det er gøy akkurat.

Bulimikere kontrollerer inntak av mat akkurat som anorektikere. Personlig synes jeg det er skumlere med bulumi fordi de blir nesten aldri oppdaget. En person med bulumi kan ødelegge seg selv innvendig uten at noen merker det, mens på en person med anoreksi vil man kunne se resultatet av sultingen på et eller annet tidspunkt. :tristbla:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er oppfattelsen til folk, råder jeg folk til å søke opp Deadly Thin på youtube.

Bulimikere er like hektet på mat som anorektikere er, og det er ikke handlingene bak spiseforstyrrelsen som bør være bildet for hvilken av sykdommene som er verst, men forstyrrelsen som skjer i hodet. :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulimikere kontrollerer inntak av mat akkurat som anorektikere. Personlig synes jeg det er skumlere med bulumi fordi de blir nesten aldri oppdaget. En person med bulumi kan ødelegge seg selv innvendig uten at noen merker det, mens på en person med anoreksi vil man kunne se resultatet av sultingen på et eller annet tidspunkt. :tristbla:

Ja, enig. Mitt poeng med tråden var å få frem at både anoreksi og bulimi er alvorlige sykdommer som i verste fall medfølge død. Fra samfunnet generelt synes jeg det virker som at anoreksi er mer akseptert som sykdom enn bulimi er.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det virker som folk tar anoreksi mye mer alvorlig, og ser på det som en mye verre og farligere sykdom enn bulimi.

Akkurat som om en med bulimi "bare kan la være å kaste opp og spise normale mengder". Mens en med anoreksi er mye sykere som ikke klarer å spise...

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne som flere ganger sa i tydelige vendinger at anorektikere var bedre enn bulimikere fordi de hadde "bedre kontroll", og at bulimikere bare var "mislykkede anorektikere".

Hun hadde hatt anoreksia selv, og det var tydelig at hun på en forvridd måte var stolt av det.

I tillegg til å si dette til meg (som i perioder overspiser og noen ganger kaster opp) fortalte hun det til en god venninne av meg som sliter med overspising og oppkast i perioder og hadde betrodd seg til henne om dette på et tidligere tidspunkt.

Vi er av diverse grunner ikke venner lenger, og det er jeg i grunnen veldig glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at folk ser på anoreksi som mer alvorlig rett og slett fordi det synes mer. Selv om ikke det er realiteten så dømmer folk etter hvordan det det ser ut. Kan se noe av det samme med psykiske problemer, mange tar det ikke på alvor fordi det ikke kan ses på utsiden (det begynner heldigvis å bedre seg nå). Bulimi synes ikke like godt utvendig som anoreksi, som kan se ganske skremmende ut. Og som noen andre skrev lenger opp, bulimi og anoreksi kan ofte overlappe hverandre.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venninne som flere ganger sa i tydelige vendinger at anorektikere var bedre enn bulimikere fordi de hadde "bedre kontroll", og at bulimikere bare var "mislykkede anorektikere".

Hun hadde hatt anoreksia selv, og det var tydelig at hun på en forvridd måte var stolt av det.

I tillegg til å si dette til meg (som i perioder overspiser og noen ganger kaster opp) fortalte hun det til en god venninne av meg som sliter med overspising og oppkast i perioder og hadde betrodd seg til henne om dette på et tidligere tidspunkt.

Vi er av diverse grunner ikke venner lenger, og det er jeg i grunnen veldig glad for.

Er det ikke sånn det har veldig lett for å være blandt spiseforstyrrede?

Det er i alle fall inntrykket jeg sitter med. Anoreksi- sterke og vellykkede, bulimi- svake og viljeløse.

Sier ikke at det er sånn, men at oppfatningene kansje ofte er sånn bland spiseforstyrrede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kan svare en del på dette da jeg hadde kraftig bulimi i over 20 år. Spiseforstyrrelser generelt er en fæl og trist sykdom. Jeg har gått i gruppeterapi med både anorektikere og de med bulimi. Anorektikere kan man se sykdommen men ikke alltid hos oss med bulimi. Mange trodde ikke på meg når jeg fortalte om det pga jeg er ikke akkurat syltynn. Det kan være vanskelig og behandle og mange som meg går mange år i terapi før bedring kommer. Man kan se ut som man takler alt og mange har masse venner og da tror man jo at joda den personer takle jo dette bra. Men ingen ser hva som skjer hjemme. Jeg sjøl satt mange timer på badet og bare grein pga jeg forstod ikke alt som skjedde med meg. Alle vanskelige følelser ble erstattet med mat i stedet for og snakke med andre om det. Jeg kasta alt opp igjen. Man føler seg bare tom og ensom etterpå. Mista mange venner underveis pga de takle ikke at jeg snakka så mye om det. Det som er skummelt med bulimi er at det sliter veldig på kroppen når man kaster opp. Jeg ødela mye av tennene mine pga magesyre. Har heldigvis fått fiksa det nå. Men det kosta dyrt! Faren for hjertestopp er også tilstede pga belastningen. Det er ingen sykdom og trakte etter for man blir veldig fokusert på seg selv enten man har anoreksi eller annen type spiseforstyrrelse. Min hjelp kom først ved Intressegruppa for spiseforstyrrelser, deretter psykolog oppfølging gjennom mange år. Det gjelder og snu fokus på andre ting og se på livet på en annen måte. Det er vanskelig men jeg ble bedre. Det er 10 år siden jeg ble erklært "frisk" men jeg har små tilbake fall. Ser ikke i dag på det som et stort nederlag da jeg takler det mye bedre enn før. må nok bare leve med det. Legen sa til meg at senskader kan komme pga flere ting innvendig har fått en smell pga sykdommen. Enn så lenge ser det bra ut. De som ikke har hatt dette problemet med spiseforsstyrrelser vil nok ha store problemer og skjønne sykdommen. I dag kan jeg se med en gang når noen har anoreksi selv om jeg ikke kjenner de. Dessverre er det flere og flere som får dette pga forvrengte bilder om hvordan man bør se ut. Bilder i magasiner er retusjerte men mange skjønner ikke det at modellene er ikke så perfekte som det ser ut til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres generelle oppfatning av disse to sykdommene?

Grunnen til at jeg spør er at jeg reagerte på flere av svarene som ble gitt i en tråd hvor en bulemisk jente hadde skrevet et innlegg. Det var tydelig at hun var syk, og svært fortvilet over situasjonen. Jeg har aldri sett slike svar i en tråd hvor det har vært en tydlig anorektisk jente som har skrevet.

Er det noen som mener at anoreksi er en mer "ekte" sykdom enn bulimi, er det veldig galt. De fleste av de som har spiseforstyrrelser lider faktisk av bulimi. Det er ikke slik at de kaster opp fordi det er gøy akkurat.

Jeg vil anbefale deg å lese et blogginnlegg som kommer frem på IKS sin bloggside. Hvis du ruller ned der, så finner du en fortelling om en med bulimi.

Det som er veldig vanlig er at man svinger mellom de forskjellige diagnoser. Det kan være vanskelig å stille en bestemt diagnose, ettersom spiseforstyrrelsen skifter form. Selv følte jeg at jeg ikke ble tatt på alvor da jeg hadde bulimi, selv om det var da jeg hadde det værst. Men da vekttapet kom ble jeg plutselig sett. selv om jeg hadde sagt fra i god tid på forhånd, at nå går det ikke lenger. Legg meg inn før det går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulimi er jo fryktelig farlig; Vel så farlig som anoreksia...kombinasjonen er vel det farligste vil jeg tro...jeg hadde ekstrem Anoreksi kombinert med Bulimi...jeg spiste ingenting og det jeg spiste kastet jeg opp...En gang svimte jeg av midt i en kiosk av underernæring. Ble foret på litt sjokolade og cola, ble kjørt hjem og fikk servert mat av en venn...alt kom opp igjen i det sekundet jeg var alene...

Ikke bare var jeg synlig mager, men hjertet mitt fikk gjennomgå skikkelig da jeg i perioder kastet opp 10 ganger om dagen. Jeg visste om andre med bulimi som hadde dødd over doskålen...og det skremte vette av meg...men ikke så mye som tanken på å ha noe i magen...

Er heldigvis frisk i dag, men denne sykdommen tok 8 år av livet mitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Om&men

Folk tar vel anoreksi mer seriøst fordi det går ut på å ikke få i seg mat, og underernæringen dør man fortere av. Bulimikere får tross alt i seg mat, enda den ikke beholdes svært lenge.

Vil samtidig anta at noen bulimikere spiser mat innimellom som de beholder.

Merket at på sykehuset var det kunn anorektiske som var innlagt.

Personlig syns jeg alle typer spiseforstyrrelser, og psykiske plager generelt er forferdelig, og burde tas like alvorlig.

Det skal også sies at hvert enkelt individ har sin versjon av sykdommen, og ingen er lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Folk tar vel anoreksi mer seriøst fordi det går ut på å ikke få i seg mat, og underernæringen dør man fortere av. Bulimikere får tross alt i seg mat, enda den ikke beholdes svært lenge.

Vil samtidig anta at noen bulimikere spiser mat innimellom som de beholder.

Merket at på sykehuset var det kunn anorektiske som var innlagt.

Personlig syns jeg alle typer spiseforstyrrelser, og psykiske plager generelt er forferdelig, og burde tas like alvorlig.

Det skal også sies at hvert enkelt individ har sin versjon av sykdommen, og ingen er lik.

Du er tydelgvis ikke særlig opplyst når det gjelder hvilke skadevirkninger en kan få av langvarig bulimi. Vet du hvor mye press det er for kroppen ved fremprovosert oppkast? Elektrolyttforstyrrelser, uregelmessig hjerteslag - hjerteproblemer (kan i verste fall føre til døden), magesyren som tennene ustesttes for kan før til skader på emaljen og tannråte, rifter og sår i spiserøret og magesekken, kramper...++. Bulimi kan i verste fall føre til døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...