Gå til innhold

Nysølv


Quinden

Anbefalte innlegg

Noen som har gode råd ang. nysølv, mitt er brunt og stygt, tenkte jeg skulle gi det en omgang før jul, hva bruker jeg for å få tilbake normal farge på det... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Tips fra samboer som er gullsmed:

Gå til gullsmedforhandler og kjøp sølvrenseveske du kan dyppe sølvet i. Nysølv tåler nemlig ikke mye gnikking, og dypping er derfor mest skånsomt.

Når nysølvet ikke brukes, bør det ligge i plast, da holder det seg best.

Og for all del, ikke la deg lure av en reklame på TVShop! Den dyppevæsken funker ikke.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg hater også nysølv, men det var presang fra svigers så da er jeg nødt til å beholde det, ihvertfall når hun er til middag. Får gå på gullsmed og handle inn stoffet og få det reint. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det begynner å nærme seg.

Nysølv, sølvplett eller alpakka er gjenstander laget av et hvitt undermetall som er belagt med sølv, altså forsølvet, det vil si at det legges et tynt lag med rent sølv på gjenstandene ved hjelp av strømførende bad. Dette er samme måte som man gjør med forgylling.

Antall gram det refereres til viser hvor mange gram rent sølv det er i badet som brukes når man skal forsølve 12 spiseskjeer. Jo høyere tall, jo tykkere lag, og jo mer slitesterkt er gjenstanden.

Det var en forklaring fra Patsymannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...