Gå til innhold

forlover kommer ikke i bryllupet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått vite av min forlover at hun ikke kommer i bryllupet mitt! Synes det er helt forferdelig at hun ikke kommer og er kjempelei meg.

Vi skal ha bryllupet på Mallorca og hun har visst om dette siden før jul (bryllupet er i mai). Hun er i full jobb, men har kjøpt seg leilighet i januar som hun holder på å pusse opp. Vi ba 65 stykker og 50 av de kommer. Til og med gjester som har dårlig råd kommer langveis fra USA, Sveits etc. Alle disse har prioritert bryllupet foran andre ting (som shopping, andre ferieturer etc). Så hvorfor gjør ikke hun dette? Biletter og hotell blir tilsammen rundt 4000.

Jeg har vurdert å betale turen hennes, men jeg har like dårlig råd som henne og skal også betale for et helt bryllup. Nå lurer jeg på om jeg skal be en annen venninne som kommer om å være forlover. Hva synes dere om situasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sier hun hvorfor hun ikke kommer, da? Det er jo ikke sikkert hun har økonomi til å prioritere det, med kjøp og oppussing av leilighet osv?

Jeg forstår ikke folk som legger bryllupet sitt til land flere timers flyreise unna og forventer at folk skal ha råd til reise, overnatting, mat mens de er der og gave til brudeparet. Tror folk virkelig deres bryllup er så viktig for familie og venner at hele gjengen er villige til å betale tusenvis av kroner for å overvære begivenheten? Eller er det bare ubetenksomhet? "Jeg vil gjerne ha deg som forlover i bryllupet mitt, men det kommer til å koste deg noen tusen spenn!" :jepp:

Jeg hadde ikke prioritert noe sånt, i hvertfall, så min beste venninne ville vært nødt til å ta til takke med noen andre som forlover.

Endret av Gaia
  • Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig å legge til at både familie og venner er spredt utover landet og rundt i verden. SÅ nesten ALLE måtte ha reist med fly og bodd på hotell uansett (også forlover som ikke bor i samme by som meg). Derfor valgte vi å ha det i utlandet, siden det faktisk betyr billigere hotell for mange.

AnonymBruker
Skrevet

Pluss at hun sa faktisk ja til å være forlover. Hvis hun ikke hadde tenkt til å prioritere dette burde hun ha sagt nei for flere måneder siden og ikke 1 måned før bryllupet.

Skrevet

Det er viktig å legge til at både familie og venner er spredt utover landet og rundt i verden. SÅ nesten ALLE måtte ha reist med fly og bodd på hotell uansett (også forlover som ikke bor i samme by som meg). Derfor valgte vi å ha det i utlandet, siden det faktisk betyr billigere hotell for mange.

Ok, det forandrer saken litt. Men det blir likevel utgifter langt utover et vanlig bryllup. Jeg skjønner veldig godt at ikke alle kan prioritere det. For meg ville det betydd at jeg ikke ville hatt råd til å reise på ferie det året.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med Gaia. Dette bør man ta høyde for når man velger et bryllup som for gjestene vil koste en del utover det sedvanlige. Du skriver at billetter og hotell blir rundt 4000,- men tenker du på de kostnadene som kommer ved siden av dette beløpet også?

• Liker 6
Skrevet (endret)

Tror folk virkelig deres bryllup er så viktig for familie og venner at hele gjengen er villige til å betale tusenvis av kroner for å overvære begivenheten?

Nei, det gjør de ikke. Mitt inntrykk er at de aller fleste som har bryllup i utlandet regner med at de kun får en liten andel av gjestene de ville gjort om de hadde det på hjemstedet. Sånne eksempler som du kommer med har jeg aldri opplevd, tror jeg. Og folk som legger bryllupet utenlands og fortsatt forventer gave har jeg hør om én gang. På KG.

Samtidig så påtar forloveren seg et ansvar når hun sier ja til å være det. Om hun visste at det kom til å være utenlands da hun sa ja, så synes jeg det er drlig gjort å trekke seg nå. Om hun ikke visste det så er det mer forståelig, siden det er utgifter av en type de fleste ikke regner med. Det er heller ikke sikkert det er snakk om at hun ikke prioriterer bryllupet slik TS antyder, kanskje det har dukket opp uforutsette utgifter som hun rett og slett MÅ betale. MJeg synes jo likevel man bør gi en ordentlig begrunnelse når man trekker seg som forlover.

Endret av Pingting
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi betaler mat alle dagene. Og hun må kun bo på hotell 1 natt, ellers så bor hun med meg.

Skrevet (endret)

Pluss at hun sa faktisk ja til å være forlover. Hvis hun ikke hadde tenkt til å prioritere dette burde hun ha sagt nei for flere måneder siden og ikke 1 måned før bryllupet.

Men da hun sa ja hadde hun kanskje ikke kjøpt leiligheten enda? Det kan jo være at det har dukket opp ting underveis som har gjort at den har blitt mye dyrere enn forventet?

Jeg synes uansett man må ta høyde for at ting kan dukke opp og være villige til å se på alternative løsninger når man velger å gjøre bryllupet sitt til en dyr og tungvindt greie for gjestene. Dette bryllupet er antagelig det viktigste i verden for dere akkurat nå, men dere kan kanskje ikke forvente at det er det for alle andre?

Endret av Gaia
  • Liker 2
Skrevet

Informerte du henne ikke om at det ble i utlandet når du spurte henne om å være forlover? Synes du da burde fortalt henne helt nøyaktig hva (om noe) dere ville dekke for henne og hva hun måtte betale selv. Om hun syntes det ville bli for dyrt for henne, burde hun allerede da sagt nei til å komme.

Om du IKKE sa noe om hva som ble dekket, kan det godt være hun har gått ut ifra at dere dekker reise og opphold. Det er hvertfall vanlig hvor jeg kommer ifra.

Snakk med henne og finn ut hva som ligger bak. Hvis ikke surner nok hele venninneforholdet deres ganske kjapt etter dette...

• Liker 5
Gjest Annaires
Skrevet

Jeg hadde spandert på henne. Trodde det var vanlig st man gjorde det for forloverene?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde også at det var vanlig å sponse forloverne litt når det gjelder slik type utgifter.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har nettopp fått vite av min forlover at hun ikke kommer i bryllupet mitt! Synes det er helt forferdelig at hun ikke kommer og er kjempelei meg.

Vi skal ha bryllupet på Mallorca og hun har visst om dette siden før jul (bryllupet er i mai). Hun er i full jobb, men har kjøpt seg leilighet i januar som hun holder på å pusse opp. Vi ba 65 stykker og 50 av de kommer. Til og med gjester som har dårlig råd kommer langveis fra USA, Sveits etc. Alle disse har prioritert bryllupet foran andre ting (som shopping, andre ferieturer etc). Så hvorfor gjør ikke hun dette? Biletter og hotell blir tilsammen rundt 4000.

Jeg har vurdert å betale turen hennes, men jeg har like dårlig råd som henne og skal også betale for et helt bryllup. Nå lurer jeg på om jeg skal be en annen venninne som kommer om å være forlover. Hva synes dere om situasjonen?

Selv om man gjerne skulle kommet, så er det ikke alltid at livssituasjonen kan tillate det (som i dette tilfellet). Det er modig gjort av venninna di å være ærlig og si det som det er.

Når du velger å avholde bryllupet i utlandet må du være bevisst på at slike situasjoner kan oppstå, selv om det føles trist.

Du bør ha en forlover på den store dagen som kan bistå deg, så be en annen venninne om å trå til.

• Liker 3
Skrevet

Jeg lurer også på hvor mye informasjon forloveren hadde når hun takket ja?

AnonymBruker
Skrevet

Selv om man gjerne skulle kommet, så er det ikke alltid at livssituasjonen kan tillate det (som i dette tilfellet). Det er modig gjort av venninna di å være ærlig og si det som det er.

Får ikke inntrykk av at hun har sgat det som det er jeg da - TS vetjo ikek en gang hvorfor forloveren har trukket seg?

Gjest norah
Skrevet (endret)

Ja, selvsagt skal du det - det er jo DITT bryllup....

Det kan hende hun har trodd hun skulle ha råd til å dra, men at oppussingen(som det ofte gjør) har kostet langt mer enn hun trodde. Det vanlige er jo faktisk å betale reise og/eller opphold for forlovere.

Du sier at andre gjester har prioritert ditt bryllup foran annet(og gjetter på shopping/andre ferieturer etc. Jeg tipper folk med dårlig råd må prioritere bort mer enn dette, men OK). Jeg ville selv aldri ha hverken forventet eller lagt opp til at noen skulle prioritere bort noe som helst(og spesielt ikke om de har dårlig økonomi) for å delta i mitt bryllup.

Det kan jo hende hun også er lei seg for situasjonen som har oppstått, og da blir det jo ikke så lett når du kun fokuserer på "hvorfor kan ikke hun ofre så mye som andre på meg".....husk at det vanlige jo er at brudeparet betaler....

Endret av norah
  • Liker 3
Skrevet

Får ikke inntrykk av at hun har sgat det som det er jeg da - TS vetjo ikek en gang hvorfor forloveren har trukket seg?

Så langt jeg kan lese har ts sagt at forloveren har trukket seg, og henviser til økonomi (sitat fra ts: "Jeg har vurdert å betale turen hennes, men jeg har like dårlig råd som henne og skal også betale for et helt bryllup.")

TS:

Det er en ærlig sak å si at man ikke har råd. Du sier jo selv at økonomien setter en stopper for deg og dine ønsker. Økonomi kan forandre seg fort, med plutselige, uventede utgifter (f.eks. baksmell på skatten, bilen må repareres, huset krever mer enn antatt osv osv).

Sånn er det bare. Livet er sånn. Det er ikke noe å bli sur for, men du har all rett til å være skuffet og lei. Men ikke ta det ut over venninna di, som sikkert føler seg ille til mote.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun visste om alt da hun sa ja. At det skulle være på mallorca, hvilket hotell etc. Hun hadde allerede kjøpt leiligheten og drev da med oppussing. Det blir 3300 med flybillett og hotell. Vet bare at jeg har brukt masse penger i alle bryllupene jeg har vært i, og dette er ikke noe særlig mer enn hva jeg har brukt før.

Gjest Blondie65
Skrevet

Sier hun hvorfor hun ikke kommer, da? Det er jo ikke sikkert hun har økonomi til å prioritere det, med kjøp og oppussing av leilighet osv?

Jeg forstår ikke folk som legger bryllupet sitt til land flere timers flyreise unna og forventer at folk skal ha råd til reise, overnatting, mat mens de er der og gave til brudeparet. Tror folk virkelig deres bryllup er så viktig for familie og venner at hele gjengen er villige til å betale tusenvis av kroner for å overvære begivenheten? Eller er det bare ubetenksomhet? "Jeg vil gjerne ha deg som forlover i bryllupet mitt, men det kommer til å koste deg noen tusen spenn!" :jepp:

Jeg hadde ikke prioritert noe sånt, i hvertfall, så min beste venninne ville vært nødt til å ta til takke med noen andre som forlover.

Og jeg forstår ikke hvorfor noen sier ja til å være forlover når de ikke har tenkt å fullføre oppgaven.

Trådstarter: min forlover kunne heller ikke komme i mitt bryllupp da hun hadde andre planer. Finn en annen forlover! Den gode venninnen er ikke noen god venninne når hun ikke kan prioritere denne oppgaven.

Skrevet

Enig med Tullepia. Og man kan jo gjerne tenke at det var dårlig gjort av henne å takke ja, for så å trekke seg nå, men når man tenker etter: hvem ville ikke spontant ha takket ja idet man blir spurt om å være forlover for sin (beste?) venninne? Det faktum at dette skal holdes utenlands og vil koste endel penger kommer kanskje litt bardus på, men etter hvert som det synker inn går det opp for en at det kan bli vanskelig. Jeg vet i hvert fall for min egen del at de tingene ikke ville vært de første som falt meg inn å reflektere over før jeg takket ja til et ærefullt oppdrag som dette. Man drar ikke på det når man blir spurt om ne sånt, liksom.

Hadde jeg forstått at det ville bli umulig for meg å gjennomføre ville jeg selvsagt sagt ifra så tidlig som mulig. Og det kan jo også hende at forloveren i dette tilfellet i det lengste har tenkt å forsøke å få det til, men at hun nå har måttet innse at det ikke går. Synes i det minste du skal ta en prat med henne for å finne ut av det, for det ville jo være synd om dette skal bli ødeleggende for vennskapet deres.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...