Gå til innhold

90-graders klesvask


MATT

Anbefalte innlegg

Gjest Applecore

Kjøkkenkluter, vaskekluter, mopper og håndklær vasker jeg på 90 grader.

Hadde sikkert holdt å vaske håndklærne på 60 grader, men da får jeg ikke fylt opp maskinen :gjeiper:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mopper på 90 g? da har du det skittent hjemme. Du vet at mattilsynet sier 60 g på mopper og kluter?

Med unger som flyr inn og ut av huset nå på denne tiden av året,katter og bikkjer som ikke klarer å tørke seg selv før de ruller seg rundt på gulvet, baby som gulper på gulvet, så blir et gulv fryktelig skittent ja. Her vaskes mopper og gulvkluter på 90, da blir det hvertfall rent!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på, tror jeg aldri har brukt 90 gradersprogrammet på vaskemaskina, jeg... Hvis jeg skulle vasket mopp og vaskekluter på 90 grader måtte jeg vasket en 1/4 full maskin, så det er ikke aktuelt. Det eneste jeg mener man trenger 90 gradersprogrammet til må være å rengjøre selve maskinen, som noen sier. Sengetøy, kluter, håndklær og undertøy blir da mer enn rent nok på 40 grader!

OT, men jeg så nylig reklame for Vanish hygiene, for å få bort alle bakterier man får på klærne sine gjennom dagen. Snakk om overdrivelse, sier nå jeg. Siden når ble det nødvendig med et slikt produkt? Hysteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kokvasker hvitvaska innimellom.Men ikke alle klær som er hvite

Bruker kun hvite kluter til bad/toalett og de går kun på 90c.Samme går for hvite bomullshansker og hvitt undertøy.

Kluter,sengetøy rent på 40C? :sjokkert: hva med bakterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alt av sengetøy, håndklær og kluter hvitt/lyst, så det går på 90 gr. Det meste annet (inkl undertøy - om det ikke er sykdom i hus) går på 40 gr, evt ullprogram med vugge for ømtålelige plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Undertøy, sengetøy, kluter og håndklær går på 60 grader. En gang i mellom kjører jeg 90 grader.

Undertøy og håndklær (etc) på 40 grader er for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker sjelden på mer enn 60 grader (undertøy, håndklær, kluter, sengetøy), men tar en 90-gradersvask innimellom, kanskje 3-4 ganger i året, for å få ting "ekstra" rene. Men mopper og sånt går uansett i maskinen for seg selv, jeg vasker ikke disse sammen med kjøkkenkluter og sengetøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg er blant de som vasker håndkler, undertøy, sengetøy og kluter på 90 grader. Mest fordi det var det moren min lærte meg. Så at det ikke lenger er nødvendig er liksom litt nytt for meg :sjenert:

Har ingenting med ekstremt skitne gulv og sånt å gjøre. Men synes det blir trygt å vite at bakterier er borte fra kluter du har brukt på do,fra mopper og kluter du har brukt i dusjen osv. Leste også for litt siden en undersøkelse rundt at stringtruser inneholdt mye tarmbakterier selv etter vask. Noe jeg synes er litt ekkelt.

Det samme skjer med håndkler og selv tannbørster som er på et bad der det er en do. Så her står tannbørstene i skapet... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laken og dusjforheng (som er av stoff) er det som jevnlig på 90grader. Håndkler blir byttet ut jevnlig og vaskes sammen med klær. Babyklærne tåler stort sett ikke mer enn 30-40grader, men disse settes på egen maskin, evt. fåtall med våres klær sammen. Jiff moppen skal vaskes på 60, så spyler dem godt av, og vrir dem for å deretter samle opp 2-3 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vasker på 90 grader er teppene som brukes i bunnen av marsvinburet. Håndklær, sengetøy og undertøy går på 60 grader og resten går på 40/30 grader alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her går mopper, kluter, sengetøy og tildels undertøy på 90 grader.

har en sengevæter, så det blir litt ekstra belastning på undertøy og sengetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndklær, kjøkkenhåndklær, kluter og sengetøy vaskes på 90 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...