Gå til innhold

90-graders klesvask


MATT

Anbefalte innlegg

Vi vasker undertøy og sengetøy på 60 grader, og alt annet på 40 grader med unntak av ull/skjøre materialer som får finvask eller håndvask.

Har jeg gått glipp av at man bør vaske 90-gradersvasker? Vi har ikke barn, så klærne vi vasker er aldri grisete når de går i maskinen, og vi har levd i troen om at 60 grader tar knekken på bakterier i undertøy og sengetøy.

Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg vasker håndklær, kluter, mopper og slike ting på 90 :)

Føler liksom at slike ting blir mer møkkete enn sengetøy og undertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 grader tar knekken på bakterier ja, helt riktig. 90/95 grader er kokvask og er vel beregnet på plagg som er veldig skitne. Jeg vasker selv sengetøy og vaskekluter på 95 grader, men hvite klær (som tåler det) og lite-middels skitne håndklær på 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndklær,truser og sokker bør vaskes på 90 for å ta knekken på alle bakterier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun 90 grader når jeg tar en vask av selve maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Hvitt bomull kan godt kokvaskes. Her går håndklær, sengetøy og noe undertøy på 90 grader. Bruker som regel bare 60 grader men innimellom får det seg en kokvask.

Bruker kokvask for å vaske maskina også. Lar den gå en runde i ny og ne uten såpe og klær og setter på 90 grader (fellesvaskeri i kjelleren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det kun til kluter og kjøkken-/vaskehåndklær. Sengetøy, håndklær og undertøy går på 60.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndklær,truser og sokker bør vaskes på 90 for å ta knekken på alle bakterier:)

Godt mulig du har rett vedr bakteriene. Men hvordan i all verden ser trusene ut da (etter 2 vask!) ? :hakeslepp: Ingen blondetruser der, antar jeg..

Jeg får stadig vekk høre at jeg er hysterisk, men dette må vel være i overkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er delte meninger om emnet, i det minste godt å vite at jeg ikke har gjort helt feil i alle år :) Glemte for øvrig å si at håndkler/kluter etc. selvfølgelig går på 60 grader, ikke på 40 grader som jeg ga inntrykk av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra for maskina å kjøre et 90graders program innimellom. Du får på en måte "renset" den. Så jeg vasker inn kjøkkentuer og mopper på 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker 90 grader på ting som lukter direkte surt, eller hvis katten har pissa på det. Så kjører jeg håndklær og sengetøy på 90 grader en gang i blant. Mopper og mikrofiberkluter tar jeg alltid på kokvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hånklær, kjøkkenkluter og oppvaskhåndklær. Jeg stoler ikke på at 60 grader gjør susen på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker undertøy og sengetøy på 60 grader, og alt annet på 40 grader med unntak av ull/skjøre materialer som får finvask eller håndvask.

Har jeg gått glipp av at man bør vaske 90-gradersvasker? Vi har ikke barn, så klærne vi vasker er aldri grisete når de går i maskinen, og vi har levd i troen om at 60 grader tar knekken på bakterier i undertøy og sengetøy.

Tar jeg feil?

Blir aldri brukt. Dagens maskiner vasker bra. Matttilsynet anbefaler 60 g på kluter,så ikke vær bkymret.

det var på oldemors tid at man kokte klærne,men den gang var det et helt annet tøy enn dagens. De brukte bare hvitt sengetøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håndklær,truser og sokker bør vaskes på 90 for å ta knekken på alle bakterier:)

Hysteri,hvor har du dette fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitt bomull kan godt kokvaskes. Her går håndklær, sengetøy og noe undertøy på 90 grader. Bruker som regel bare 60 grader men innimellom får det seg en kokvask.

Bruker kokvask for å vaske maskina også. Lar den gå en runde i ny og ne uten såpe og klær og setter på 90 grader (fellesvaskeri i kjelleren)

bruker du eddik eller klor på 40 grader,så har du ren maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra for maskina å kjøre et 90graders program innimellom. Du får på en måte "renset" den. Så jeg vasker inn kjøkkentuer og mopper på 90.

Hvor har du det fra? Du vet du kan rense maskinen på en enklere måte?

Mopper på 90 g? da har du det skittent hjemme. Du vet at mattilsynet sier 60 g på mopper og kluter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett kun 60 og 40 (fordi sokker ikke blir helt rene på 30).

Til og med tøybleier anbefales det å vaske på 60, kanskje en kokvask en gang i blandt, så da blir trusene mine rene på 60 også. Ved diaré eller soppinfeksjon tar jeg 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...