Gå til innhold

Særeie på huset vi flytter inn i

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer flytter inn i et nytt flott hus sammen til høsten. VI snakket om å kjøpe hus nå i ett par år og fant drømmehuset. Jeg fikk ikke være med på å eie det om jeg aldrig så mye ønsket. Jeg har økonomi til det. Om ikke annet 20 prosent, men - nei. Han kommer til å ta særeie på alt som er sitt, til og med huset.

Hva er det fornoe? er det ikke vanlig at man kjøper og bygger rede sammen?

Vi er begge 30 år og i fast jobb, godt betalt. Har ingen barn. Jeg snakket om samboer avtale og sikkre evt gjenlevende ved testamente i tillegg. Men nei, han skal ikke 'gi' bort noe som er sitt. Hva med meg da om han faller bort? Det tenker ikke han på .. Så vil han at jeg skal være med å betale på evt oppussing.

Ekkel situasjon. Han mener dette er til fordel for meg for da binder jeg meg ikke til noe. Tøv...Jeg sparer på høyrente konto som vil 'kompansere' for dette da.

Hvordan gjør dere det? Hva synes dere om min situasjon? Har jeg rett på å reagere, eller?

Jeg tror kanskje det går bra da. Leser at det er veldig mye gode råd å få her inne på endel tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette viser jo bare at han ønsker muligheten til å sparke deg ut av huset når det passer han. Dette vil bli hans våpen mot deg fremover, og nei det hadde jeg ikke orket. Siden du tjener godt har du godt av å ha litt gjeld.

Hvor seriøs er han med deg når han ikke vil la deg eie 20% av huset?

Høres kanskje negativ ut, men dette er jo litt rart...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er i alle fall sikkert, du skal ikke betale noe oppussing i det huset. Det er slikt det blir krangling av... For da pusser jo du opp i et hus, som ikke du eier 1 prosent av en gang. Å det er dumt.

Han vil vel eie huset i tilfelle samlivsbrudd tror jeg.

Tror jeg hadde reagert likt som deg om vi skulle ha kjøpt hus og jeg også hadde bra inntekt. Hørtes ut som en ekkel situasjon :(

Her er det samboer som eier huset. Men jeg er ung og har lav inntekt. Og jeg møtte han etter han hadde kjøpt dette huset. Når det pusses opp er det ofte jeg som "bestemmer" hvordan og gjør det i praksis. Men han betaler så klart, for det er hans hus! Ellers betaler jeg litt i mnd som går til strøm og litt til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Litt vanskelig å gi råd når man ikke vet helt hvordan økonomien deres er - dessuten er min erfaring advokat den beste løsningen i slike tilfeller.

Hos oss er det jeg som har særeie på huset vi bor i. Grunnen til det er at jeg har arvet en god del penger som jeg har plassert i dette huset - og det lille lånet jeg har betaler jeg selv hver måned. MEN for at mannen min skal få mulighet til å tjene penger på eiendomsmarkedet så kjøpte han seg en egen leilighet for mange år siden ... denne leier vi ut. Tanken er å leie ut huset vi bor i også om noen år og da kjøpe noe sammen vi to, og siden da mannen min tjener endel mer enn meg så kan han eie en større del av leiligheten vi kjøper.

Ved å gjøre det sånn så kommer vi til å sitte med 3 nedbetalte hus og leiligheter om få år - og det vil vi begge tjene på. For meg var det viktig å ha særeie på huset vi bor i - da det er mine penger, arv fra min familie som er gått inn der. Så om jeg dør er det barna våre som arver huset.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Altså....DERE snakker om å kjøpe hus sammen, og når dere finner huset, så vil han ikke la deg kjøpe det sammen med han likevel, for han vil ha det alene???

Også vil han til og med at du skal være med å betale oppussing på hans hus? Nei og nei!

Har han nok inntekt/egenkapital til å kjøpe huset alene da?

Dette hadde jeg ikke gått med på. Enten hadde jeg fått kjøpe huset sammen med han, eller så fikk han bare flytte inn alene, og ta alle utgifter selv....

Det er vel planlagt at dere skal ta opp lån? (Eller han har planlagt at han skal ta opp lån?) Vanligvis tar man jo opp lån sammen, og huset står på begge. I de tilfellene er det jo vanlig å sikre hverandre ved testamente. Eier han huset alene, så trenger han jo ikke å sikre deg sånn sett. Men han KAN jo gjøre det.

Si meg, har han ikke tenkt å leve livet sammen med deg, ettersom dette er planen hans?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke betal noe som helst for oppussing og ting som er en del av huset ved salg ol. F.eks innebygd garderobeskap, kjøkkeninnredning, ol. Om dere skal male får han betale for dette. Om han vil ha det på denne måten må du for all del ikke betale for noe som du ikke kan ta med ut igjen. Pengene du ville ha brukt på dette setter du heller på konto slik at du har spart opp endel om dagen kommer der du må flytte ut alene.

Jeg hadde forøvrig ikke akseptert dette, mannen høres veldig egoistisk ut når han forventer du skal være med på å pusse opp. Gå heller ikke i fella med at du betaler for all mat f.eks da han betaler mye på lånet f.eks. Da vil du i realiteten betale for lånet hans. Om han er ego må du også være det for å sikre deg selv!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Jeg ville nok ikke ha flyttet inn i det huset sammen med ham.

Nei, jeg sier ikke som KGs kvinner; DUMP HAN! :fnise: , men trekk deg litt tilbake.

Prat med han om dette, hvorfor skal han eie alt? Har han noe klart svar på det? Hvorfor vil han ikke at du skal eie?

Jeg sier det samme som Lissi, man får jo inntrykket av at han ønsker friheten til å kaste deg ut når han føler for det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

joda, ts kan godt spytte penger i huset i forhold til opppussing og slikt men da må de også ha en kontrakt på det. og det vil han sikkert ikke gi henne.

syns det virker litt spesielt av han. skjønner godt du reagerer. når du har økonomi til å bli medeier og dere har snakket om å kjøpe hus så ser jeg ikke helt hvorfor han nekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglefot

Hva er det med penger/verdier og folk? Kan pokker ikke stole på noen,og i dette tilfellet så lukter det ugler i mosen!

Synes forøvrig at det er flott at du stiller spørsmål ved dette Ts. mange som kanskje hadde stolt blindt på partneren. Men folk kan bli gribber i neste sekund så synes det er bra at du er på vakt.

Forøvrig så sier jeg meg enig med de andre svarene,dette hadde jeg ikke funnet meg i. Klamt tema men det må taes opp. Man blir nesten forretningspartnere isteden for livspartnere. Forklar han hvorfor du synes det hele er rart og hva som er farene for din egen del ved det hele. Man vet ALDRI hva som kan skje i livet.

Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier. Er enig med Consensio i at det ikke automatisk er "dump ham", men du bør så definitivt ikke være med på å finansiere oppussing når han skal ha det som særeie. Da øker du jo en evt. salgsverdi for ham, uten å få noe av kaka dersom dere (altså han) skal selge en gang.

Videre så må du passe litt på så ikke du ender med driftsutgiftene for AS Familien (altså mat, strøm, TV lisens osv.) Selvsagt skal du også være med på dette men det skal ikke være slik at bare du betaler denslags for "han betaler jo for huset".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Åh her står rasshølantennene mine rett til værs! Jeg hadde ALDRI flyttet inn med en slik mann, under noe som helst vilkår og ALDRI fått barn med ham!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Beklager, men jeg får en følelse av at dette er en "tulletråd" :sjenert:

Rett og slett fordi det høres så altfor dumt ut, så overdrevet på en måte :klo:

Skulle det da alikevel være en sannferdig tråd, så vil jeg nesten foreslå for TS at hun faktisk kjøper seg sitt eget sted å bo. Ikke for å oppgi alt forhold til samboer, men rett og slett for å ha sitt eget, og ikke være helt avhengig av andre menneskers forgodtbefinnende til enhver tid :) i

Edit: Jeg antar at TS samboer har signert alle lånepapirer som alene-låntager, og at hun ikke engang er medlåntager.

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Som jurist har jeg bare et råd å gi: Uansett hva dere ender opp med, få en kontrakt på hva han eier, hva du eier, hvem som skal betale for oppussing, lån, faste utgifter osv.

Vil også råde deg til å ikke betale en damn skit på huset som ikke er direkte forbruk (dvs. strøm, vann osv). Betaler du noe som helst i husleie, er dette tap for deg, og vinn for han.

I tillegg ville jeg uansett revurdert hele saken om det er slik han mener det, høres ut som en fyr som vil skape problemer i fremtiden....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min ex-mann cashet ut huset vi kjøpte. Jeg fikk ikke lov til å kjøpe meg inn - det var "hans" hus... Jeg nektet å betale på noe som økte verdien på huset, men da jeg gikk kraftig opp i lønn, mente han at jeg burde betale mer på driftsutgifter som strøm o.l.

Hallo??? Jeg fikk ikke lov til å investere i huset, men skulle betale fortløpende utgifter???

Vel - det er en av grunnene til at vi er skilt i dag...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harriet

Min ex-mann cashet ut huset vi kjøpte. Jeg fikk ikke lov til å kjøpe meg inn - det var "hans" hus... Jeg nektet å betale på noe som økte verdien på huset, men da jeg gikk kraftig opp i lønn, mente han at jeg burde betale mer på driftsutgifter som strøm o.l.

Hallo??? Jeg fikk ikke lov til å investere i huset, men skulle betale fortløpende utgifter???

Vel - det er en av grunnene til at vi er skilt i dag...

Synes du egentlig det var så rart at han ville ha særeie på et hus han cashet ut selv?

Forstår ikke helt hvorfor ikke flere kjøper seg noe for seg selv om ektefellen har særeie på boligen.

Jeg for min del måtte ha særeie på huset vårt, det var noe mine foreldre forlangte da jeg arvet - og jeg synes jo det var den naturligste del i verden.

Vi har aldri avtalt "husleie" fra mannen min - for meg er det viktigere at han betaler på leiligheten sin og sparer penger i aksjer. Men at han bidrar med mat og strøm er helt naturlig, han bruker jo vel så mye som meg der. Det samme måtte han gjort om han hadde bodd for seg selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del ikke betale for oppussing og slikt. Det er kjempedyrt. Høres merkelig ut at han ikke vil ha en samboer kontrakt Hvis du betaler for noe i huset og han kaster deg ut skal du ikke gå ut med ingenting. Jeg flytta inn hos en som eide leiligheten. Alt måtte pusses opp og det betalte jeg. MEN vi hadde allerede skrevet samboerkontrakt hos advokat før vi gjorde det. Takk og lov for det. Han sa og den gang at jeg skulle ikke gå ut med ingen ting om det ble slutt når jeg var med og holde leilighet ved like osv. Det ble slutt etter noen år. Og jeg hadde lagt ned masse arbeid i leiligheten. Det endte med at han måtte betale meg, turde ikke protestere på det, vi hadde kontrakt :-).

Poenget er, ikke tro forelskelsen varer evig. Du kan i verste fall investere i ting på huset for så at han slår opp. Du står der blakk og han sitter der med alt. Hvis du flytter inn sørg for og ha kvittering på alt du betaler, hvis det blir slutt kan han påstå at det er hans ting og da har du kranglinga i gang.

En advokat vil hjelpe dere med kontrakt slik at han sikrer seg og du sikrer deg. Hvis han nekter ville jeg tenkt med om to ganger før jeg flytta inn.

Husk og at din beste venn kan bli din fiende.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer flytter inn i et nytt flott hus sammen til høsten. VI snakket om å kjøpe hus nå i ett par år og fant drømmehuset. Jeg fikk ikke være med på å eie det om jeg aldrig så mye ønsket. Jeg har økonomi til det. Om ikke annet 20 prosent, men - nei. Han kommer til å ta særeie på alt som er sitt, til og med huset.

Hva er det fornoe? er det ikke vanlig at man kjøper og bygger rede sammen?

Vi er begge 30 år og i fast jobb, godt betalt. Har ingen barn. Jeg snakket om samboer avtale og sikkre evt gjenlevende ved testamente i tillegg. Men nei, han skal ikke 'gi' bort noe som er sitt. Hva med meg da om han faller bort? Det tenker ikke han på .. Så vil han at jeg skal være med å betale på evt oppussing.

Ekkel situasjon. Han mener dette er til fordel for meg for da binder jeg meg ikke til noe. Tøv...Jeg sparer på høyrente konto som vil 'kompansere' for dette da.

Hvordan gjør dere det? Hva synes dere om min situasjon? Har jeg rett på å reagere, eller?

Jeg tror kanskje det går bra da. Leser at det er veldig mye gode råd å få her inne på endel tråder.

Jeg vil heller ikke kjøpe hus med samboer som kun betaler 20 prosent. Han trenger ikke skrive særeie,for det som står i hans navn forblir hans, så lenge dere ikke er gifte.

Du får bruke pengeene dine og spare på konto, det blir din investering.

Om han ikke vil ha deg på noe, så spørs det om forholdet har livets rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...