Gå til innhold

Julesokk

-Fisken-

Anbefalte innlegg

Har dere tatt i bruk denne tradisjonen?

Vet at det ikke er typisk norsk, men hjemme hos oss har vi alltid gjort det likevel, ettersom tanten min er irsk. Var alltid så morsomt å vite at man hadde noe å glede seg til etter å ha åpnet alle gavene på julaften da jeg var mindre.. *ler* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såklart!

Faren min gikk på college i USA og tok med denne tradisjonen til Norge. Der får man julstrømpe natt til 1. juledag, IKKE natt til julaften, så sånn har vi hatt det hjemme i alle år. Moren min har sydd til alle i familien, så vi har julestrømper i samme stilen alle sammen, bare med forskjellig mønster. I fjor hang vi opp 8 stømper på rekke og rad med navnelapper på. Søstra mi med familie, foreldrene mine og meg og min sambo. :D I år blir vi delt, men skal henge opp min strømpe og sambo sin strømpe på peisen her hjemme. Det hører med uansett hvor man er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg har ingen far som har studert i usa eller tante som er irsk, men vi har rett og alett alltid fått julestrømta natt til 1. juledag vi. Hva skal vi med den på julaften liksom? Jeg vet ikke hvorfor mine foreldre gjorde det slik den første gangen, men slik ER det for meg. Trur jeg kommer til å videreføre den skikken til mine fremtidige barn, dersom ikke min samboer protesterer veldig.

Jeg kan forsåvidt skjønne det om han fikk den julaften, hans familie bor laaaaangt borte fra alt som finns av slekt og familie, det ble nok en lang dag på julaften (han synes julaften er en dag til å pakke inn gaver, handle om man ikke er ferdig, og se masse på tv) For meg som er oppvokst med masse familie rundt meg var ikke det ikke like nødvendig å få noe om morgenen julaften. Vi står opp, ser tre nøtter til askepott og spiser frokost (dette er litt overlappende begivenheter, den eneste dagen i året vi får se tv mens vi spiser frokost (i motsetning til hans familie, hvor dette viste seg å være den eneste dagen i året man IKKE får se tv mens man spiser frokost...)) og så besøker vi mormor og morfar, og farmor og farfar, og så er de tid for middag... Årets julehefter er første gang tillatt å lese på julaften da, men dem får vi ikke i julestrømpa, de bare kjøpes inn.

Gleder meg til jul jeg! (I år skal vi feire hos min familie) :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått jule-strømpe om morgenen 1. juledag fra jeg var liten av - dette har jeg overfør til mine egne barn - og som Fredagsbarn så har jeg hverken tante i Irland eller en far som har studert i USA. Tror det er ganske vanlig her til lands også - men vet at noen får strømpene på julaften og ikke 1. juledag ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Aldri hørt om noen andre som fikk den 1. juledag jeg, så kjekt å se at vi er flere. Alle andre i min familie (fettere og kusiner altså) trur jeg får den julaften, men når jeg tenker meg om... så kan jeg ikke si at dette er noe je pleier spørre folk om...

Men vi henger dem ikke samlet på peisen(har ikke peis) eller noe annet sted da, vi hang dem på soveromsdøra vår vi (ett år var min bror optimist g hang opp ei hel strømpebukse...) Det er koselig med jul! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hang dem heller ikke opp ved peisen - vi hang strømpene på sengegavlen ... Ungene mine sine strømper henger jeg på utsiden av dørene deres - praktisk - for da slipper jeg å vente til de har sovnet ... Husker at vi prøvde oss med større strømper ett par ganger - men da ble det bare enda flere mandariner, så det var ikke mye vits :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har heller aldri hørt om noen andre som får strømpe natt til 1. juledag. Alle jeg kjenner får den på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk natt til julaften. Var vel rett og slett for å "dempe" oss litt. Vi var nemlig håpløse, våknet halv fem - fem hver julaften og bare ventet og ventet på at alt skulle begynne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg får fortsatt noe i min også... i alle fall fikk jeg det sist jeg feiret jul hjemme, men det er jo to år siden, for i fjor var jeg hos sambos familie, og der trur jeg ikke de har noen julegeit som kommer med noe som helst til strømper... ikke til oss som er så store i alle fall.

Men mamma lister seg ikke inn altså, den er utenfor døra :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuske77

Jeg er oppvokst med "strømpe nissen" som kommer natt til julaften og legger godterier og julehefter osv i strømpa jeg hadde hengt opp... Synes slike tradisjoner skal taes vare på og derfor har jeg tankt at det skal føres videre til mine egne barn den dagen det kommer...

Hilsen Nuske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er vanlig å henge opp strømpe natt til julaften her er jo fordi vi pakker opp på julaften. Nissen kommer om natten og legger gavene under treet, samtidig fyller han strømpene. I USA får de jo gavene 1. juledag og dermed er det mest naturlig å fylle strømpene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får fremdeles snop i strømpen min natt til julaften jeg :oops: Mamma lurer seg inn om natten enda hun.

Jeg fikk det helt til jeg flyttet hjemmefra jeg også. (hun snek til og med en strømpe inn på rommet mitt lille julaften det første året jeg bodde alene også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine
Grunnen til at det er vanlig å henge opp strømpe natt til julaften her er jo fordi vi pakker opp på julaften. Nissen kommer om natten og legger gavene under treet' date=' samtidig fyller han strømpene. I USA får de jo gavene 1. juledag og dermed er det mest naturlig å fylle strømpene da.[/quote']

Niks, JULEGEITA fyller min strømpe, ikke nissen. NISSEN kommer med pakkene etter at vi har gått rundt juletreet, han kommer ikke om natta i det hele tatt.

Men dette varierer nok fra familie til familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får de alltid julaften.

Tror det er fordi julaften alltid har vært en lang ventedag, og vi alltid har villet åpne gaver fra vi stod opp.

Så det er nok for å holde oss litt i aktivitet på årets lengste ventedag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid fått julestrømpe hjemme hos oss.. Men vi får de på julaften.

Var alltid sååå spennende og morsomt å løpe ned å se hva " nissen" hadde lagt av godteri i sokken min når vi var små.

Tradisjonen skal følges, og i år skal både sambo og jeg ha hver sin strømpe hengende ved peisen.... :D

Kjempe koselig, og syntes det er viktig å holde på tradisjoner som dette, selv hvor små de er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte pent holde ut' date=' også ble det jo ekstra morro dagen etter da vi fikk noe da også. :)[/quote']

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...