Gjest Blondie65 Skrevet 31. mars 2011 #21 Skrevet 31. mars 2011 TS har sosial angst, ut fra beskrivelsen hun har gitt. Selv om noen mener de har hatt det verre enn TS betyr ikke det at hun ikke har sosial angst. Man kan selvfølgelig ha det i ulik grad. Jeg tror beskjeden og sjenert er noe av det mest undervurderte - og det er iallefall helt klart at ekstremt sjenerte kan ha lett/sterk sosial angst. Jeg har aldri fått noen diagnose heller, men slik jeg "fungerer" i ukjente settinger / situasjoner med masse mennesker jeg ikke kjenner vil ikke jeg kalle sjenerthet. Jeg mener at jeg har en lett sosial angst som jeg må bekjempe ved bevisst å utfordre den.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #22 Skrevet 31. mars 2011 Når man unngår visse situasjoner, og man nesten blir såpass invalid at man bare sitter hjemme så har man sterk angst.. Er ganske stor forskjell på sosial angst og sjenert..alle de fysiske reaksjonene er ganske ubehagelige, om man er så redd for at andre ser at man svetter f.eks.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #23 Skrevet 31. mars 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor mange av dere snakker så mye om diagnoser? Det høres ut som at man skal gi alle en diagnose. Bli heller bevisst på hvordan vi/du/andre er og har det. Viss det er noe som er problematisk, ta det opp med legen, gå videre og få gjort noe med det. Men ikke still diagnoser!
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2011 #24 Skrevet 31. mars 2011 Jeg skjønner ikke hvorfor mange av dere snakker så mye om diagnoser? Det høres ut som at man skal gi alle en diagnose. Bli heller bevisst på hvordan vi/du/andre er og har det. Viss det er noe som er problematisk, ta det opp med legen, gå videre og få gjort noe med det. Men ikke still diagnoser! Det var jo det som var TS sitt spørsmål.. Greit å ha noen andres synspunkter av og til.
Envy Skrevet 1. april 2011 #25 Skrevet 1. april 2011 Hvorfor er folk "ute etter" å sette et stempel som sosial angst på seg selv? Det er jo ikke akkurat en fest å ha hveken sosial angst, annen type angst, eller tvang (som ofte følge mer angst). Hvis man føler at man plages får man nr. 1 gå til legen, og nr. 2, være glad til om legen konkluderer med at mnan bare er litt sjenert. Det er litt lettere å ta tak i seg selv og kvitte seg med sjenerthet, enn sosial angst, det skal jeg skrive under på!
Gjest Blondie65 Skrevet 1. april 2011 #26 Skrevet 1. april 2011 (endret) Hvorfor er folk "ute etter" å sette et stempel som sosial angst på seg selv? Det er jo ikke akkurat en fest å ha hveken sosial angst, annen type angst, eller tvang (som ofte følge mer angst). Hvis man føler at man plages får man nr. 1 gå til legen, og nr. 2, være glad til om legen konkluderer med at mnan bare er litt sjenert. Det er litt lettere å ta tak i seg selv og kvitte seg med sjenerthet, enn sosial angst, det skal jeg skrive under på! Du kan ikke se for deg at når noen har fått høre hele livet at sjenerthet er noe man vokser av seg så er det deilig å se at det faktisk finnes en reell diagnose som heter sosial angst? For meg har det vært svært viktig å forstå hvorfor jeg glir helt inn i meg selv og rett og slett går i lås dersom jeg befinner meg i en utrygg sosial situasjon. Hva man kaller det bryr meg ikke så mye, det viktige er å erkjenne at dette kan skje og at de rundt meg godt kan vite at dette kan skje og at jeg trenger "nøkkel" i form av hjelp til å "låse opp igjen". Endret 1. april 2011 av Blondie65
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå