Gå til innhold

Pcos


Gjest neiu

Anbefalte innlegg

Gjest Consensio

Jeg synes synd i deg da. Kan ikke være noe gøy. Kanskje du kunne snakke med en hudpleier, og få noen gode råd. Kan jo være det finnes noe som kan hjelpe deg.

Har snakket med henne flere ganger og prøvd forskjellige produkter.

Problemet er nok at dersom jeg skal være helt hårfri så må jeg barbere meg minst to ganger om dagen. Min hud er fra før av ganske skjør, så det skal jo ikke så mye til for at får dårlig hud.

Nå er ikke jeg så mye ute blant folk, så jeg barberer meg bare en gang om dagen. De gangene mannen er borte og jeg ikke trenger å gå ut, så kan jeg godt la huden hvile 2-3 dager også.

Det er absolutt ikke noe morsomt nei. Tenker hele tiden på hvordan jeg ser ut der, passer hele tiden på å ikke gjøre slike småting som å se opp dersom det er folk til stede osv osv...

Må alltid ha muligheten til å barbere meg...ligge ute i telt noen dager er jo da helt umulig.

Det har tatt helt kontroll over livet mitt på den måten, selv om man lærer seg jo å leve med det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker bodylotion når jeg barberer. Det går veldig greit - for meg.

Jeg kan ikke bruke kremer eller sminke. I min pure ungdom brukte jeg hårfjerningskrem i ansiktet, og har vel på en måte ødelagt huden min på det. Kjipt, men visste ikke bedre da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

1) Din fastlege må sende henvsining til hudavdelingen på sykehuset i Stavanger. Der får du GRATIS laserbehandling, men kun i ansikt og på hals. Det er viktig at fastlegen din skriver at du har pcos i henvisningen, ellers vil du ikke få komme til. (Du må jo såklart betale egenandel)

Hudavdeling i Stavanger

Pasientreiser De kan du ta kontakt med i god tid på forhånd (når du har fått evt innkalling) og så vil de bestille reise for deg, om du ikke har råd til å legge ut.

Jeg har ingen muligheter til å reise til Stavanger for å få dette gjort.

6) Du må ikke nappe/vokse/fjerne hår fra roten av minst 6 uker før du skal til laser. Man vil merke resultat etter bare en gang, men da vi har opptill 3-4 hår i hver hårsekk, og laser kun tar de som er i verkstfase, må du regne med iallfall 6 ganger for optimalt resultat.

Det kan dem bare glemme. Jeg går ikke rundt med skjegg i 6 uker.

Derimot så er det vokst helt ut igjen dagen etter at jeg har barbert det...så det holder vel med at jeg bare lar være å barbere dagen før.

Til slutt har jeg et spørsmål selv: Hvordan søkte du til Nav for å få 50% dekket?

Jeg pratet med legen og hudlegen. De ga meg legeerklæring på at jeg var alvorlig rammet av skjemmende hårvekst pga PCOS. NAV hjalp meg videre med søknaden (er det HEFO det heter? De som behandler søknadene? Husker ikke helt)

De sa at de bare kunne dekke 50% iallefall....

Sitat slutt.

Jeg fikk ikke til å sitere av en eller annen grunn, så jeg måtte gjøre det slik.

Kjære Consensio. Jeg kan kjenne hvor mye du sliter med dette, og får helt vondt inni meg. TRO meg, jeg vet hva du går igjennom. Jeg slet så mye med min behåring at jeg fikk STORE depresjoner, med selvmordstanker. Jeg går til psykolog. Er kronisk deprimert og tar medisiner. Men nå klarer jeg meg. Har fått et bedre forhold til kroppen, har brukt endel penger på laser, men er langt i fra hårfri. Da man må gå igjennom dette mange ganger, og nå har jeg ikke råd til mer. Er student.. Skal studere ferdig og så bruke alle pengene mine på å bli helt hårfri, når jeg får meg jobb etter studier ;) Kan ikke reise til syden pga alle hårene, og ferie blir det aldri noe av uansett fordi jeg prøver å spare til laser. I tillegg har jeg syyyykt mye strekkmerker. Helt jævli. Hvorfor må noen få all driten... Føler at livet går meg forbi mens jeg sitter og ser på.

Men jeg må spørre deg: Hvorfor har du ingen mulighet til å reise til Stavanger? Dersom du jobber tar du rett og slett ut en dag egenmelding. Gi beskjed til Pasientreiser at du må reise fram og tilbake på en dag. Selve behandligen tar 10-20 minutter, så de aller fleste kan reise fram og tilbake samme dag. Du må selvfølgelig ordne det slik at du får time midt på dagen slik at det passer. Lyv til jobben/skolen/familien om du må, og reis. Det har jeg gjort. Jeg vet ikke helt om du misforsto meg, men dersom du ikke har råd til å betale reisen selv og få pengene refundert i etterkant, kan altså Pasientreiser bestille og betale reisen for deg på forhånd sånn at du slipper å legge ut noe. Du får også gratis overnatting om du ikke kommer deg fram og tilbake på samme dag.

Du kan fint barbere deg helt fram til samme dag du skal til behandling, jeg ville bare poengtere at du ikke må nappe/vokse for da fjerner du håret fra roten slik at når de "skyter" med laseren så vil de jo ikke treffe noe hår. Men når du barberer så fjerner du ikke med roten, så dette kan du fint gjøre. Jeg hadde heller ALDRI gått med skjegg i 6 uker, hehe. (Jeg også har helt kullsvarte hår). Det eneste positive med dette er at det reagerer svært godt på laser.

Så spørsmålet om Nav. Gikk du på nav kontoret og spurte etter hjelp da, eller sendte du brev til dem? Etter at du hadde fått erklæring fra fastlegen altså.

Jeg vil anbefale deg å bestille time hos lege, og deretter plage kvisene dine så masse du kan. Klem på dem, klø på den og gjør sånn at du ser helt jævli ut. Da har du større sjanse for å bli hørt. Be om antibiotka (tetracycliner). De kan du gå på i 1-2 år, om de ikke hjelper kan du få Roaccutan. Men Roaccutan er ganske drøye greier og bare hudlegen kan skrive de ut. Du må iallfall få slippe kviser. Jeg gikk på Tetracyclin i 1,5 år og deretter Roaccutan i 2 år. Er helt kvisefri nå. Får av og til en pitteliten her og der om jeg har vært veldig heftig med høvelen.

Føler med deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med henne flere ganger og prøvd forskjellige produkter.

Problemet er nok at dersom jeg skal være helt hårfri så må jeg barbere meg minst to ganger om dagen. Min hud er fra før av ganske skjør, så det skal jo ikke så mye til for at får dårlig hud.

Nå er ikke jeg så mye ute blant folk, så jeg barberer meg bare en gang om dagen. De gangene mannen er borte og jeg ikke trenger å gå ut, så kan jeg godt la huden hvile 2-3 dager også.

Det er absolutt ikke noe morsomt nei. Tenker hele tiden på hvordan jeg ser ut der, passer hele tiden på å ikke gjøre slike småting som å se opp dersom det er folk til stede osv osv...

Må alltid ha muligheten til å barbere meg...ligge ute i telt noen dager er jo da helt umulig.

Det har tatt helt kontroll over livet mitt på den måten, selv om man lærer seg jo å leve med det også.

Ligge ute i telt i noen dager?? jaaa... den som kunne det....

Føler og at det har tatt kontroll over livet mitt, men som du sier, en lærer og leve med det.....

Jeg har et stort problem med å være intim, liker ikke at folk kommer for nært opp i ansiktet på meg. Og når det gjelder menn, uff, vanskelig. Er nok årsaken til at jeg er singel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et stort problem med å være intim, liker ikke at folk kommer for nært opp i ansiktet på meg. Og når det gjelder menn, uff, vanskelig. Er nok årsaken til at jeg er singel...

Jeg klarer heller ikke at folk kommer for nærme ansiktet mitt. Hvertfall ikke at noen skal stryke meg på kinnet. Da rykker jeg automatisk vekk. Ikke engang min samboer får røre meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer heller ikke at folk kommer for nærme ansiktet mitt. Hvertfall ikke at noen skal stryke meg på kinnet. Da rykker jeg automatisk vekk. Ikke engang min samboer får røre meg der.

Akkurat sånn har jeg det og, men jeg har ikke samboer, så der har jeg ikke problem enda. Men må innrømme at jeg kvier meg med tanke på å få kjæreste. Hvordan forklare problemet?? Vet at mange ikke forstår hvor stort problemet er.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat sånn har jeg det og, men jeg har ikke samboer, så der har jeg ikke problem enda. Men må innrømme at jeg kvier meg med tanke på å få kjæreste. Hvordan forklare problemet?? Vet at mange ikke forstår hvor stort problemet er.....

Du må bare barbere og vokse deg som en gal i begynnelsen, og så kan du slappe mer av etterhvert. Når de blir gla i deg så bryr de seg ikke... Jeg trodde jeg aldri skulle få oppleve kjærligheten og ble nesten innlagt på psykiatrisk pga de psykiske problemene KUN pga hårene mine. Men nå har jeg verdens beste kjæreste. Jeg har alltid barberhøvel og et lite speil i veska, toalettmappe, sminkepungen, bilen, på jobb osv. Slik at jeg kan gå over om det skulle være krise. Jeg har faktisk kjøpt meg et lommespeil med lys! Genialt. Der ser jeg alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn har jeg det og, men jeg har ikke samboer, så der har jeg ikke problem enda. Men må innrømme at jeg kvier meg med tanke på å få kjæreste. Hvordan forklare problemet?? Vet at mange ikke forstår hvor stort problemet er.....

Jeg fortalte ham det i en sms i begynnelsen av forholdet vårt at jeg hadde pcos og uønsket hårvekst. Vi bodde 20 mil unna hverandre og det ble mange sms, og jeg syntes det var lettere å si det i en melding enn å si det ansikt til ansikt. Han sa at det gjør ingenting at jeg har pcos og hårvekst, han var glad i meg for den jeg var, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har pcos og mulighet til å dra til Stavanger bør iallfall få fastlegen til å henvise dit. SheTalks: Leser at du har rødt hår. Laser vil vel hjelpe litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har pcos og mulighet til å dra til Stavanger bør iallfall få fastlegen til å henvise dit. SheTalks: Leser at du har rødt hår. Laser vil vel hjelpe litt?

Nei, laser hjelper ikke. Jeg har prøvd, men alle jeg har vert hos sier at på grunn av for lite fargepigmenter, så vil ikke laser hjelpe. Så her går det i høvel og shamposkum.....

Lenge leve oppfinnsomheten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte ham det i en sms i begynnelsen av forholdet vårt at jeg hadde pcos og uønsket hårvekst. Vi bodde 20 mil unna hverandre og det ble mange sms, og jeg syntes det var lettere å si det i en melding enn å si det ansikt til ansikt. Han sa at det gjør ingenting at jeg har pcos og hårvekst, han var glad i meg for den jeg var, uansett.

Jeg er helt i startgropa med en mann nå, og har hinta om at jeg har pcos. Tror ikke helt at han forstår hva det er. Men jeg har funnet ut at jeg skal se hvordan det går, og så ta det derfra. Er jo liksom ikke noe hyggelig tema. Men skal prøve din metode. Tusen takk for tips...

Endret av shetalks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare barbere og vokse deg som en gal i begynnelsen, og så kan du slappe mer av etterhvert. Når de blir gla i deg så bryr de seg ikke... Jeg trodde jeg aldri skulle få oppleve kjærligheten og ble nesten innlagt på psykiatrisk pga de psykiske problemene KUN pga hårene mine. Men nå har jeg verdens beste kjæreste. Jeg har alltid barberhøvel og et lite speil i veska, toalettmappe, sminkepungen, bilen, på jobb osv. Slik at jeg kan gå over om det skulle være krise. Jeg har faktisk kjøpt meg et lommespeil med lys! Genialt. Der ser jeg alt

Denne skal jeg kopiere. Godt råd, tusen takk....

Føles litt teit og urettferdig, her er en snart 40 år, og så ha det sånn... Ikke tørre få kjæreste på grunn av en sykdom en ikke kan fikse på.... Og ikke kan noe for... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt i startgropa med en mann nå, og har hinta om at jeg har pcos. Tror ikke helt at han forstår hva det er. Men jeg har funnet ut at jeg skal se hvordan det går, og så ta det derfra. Er jo liksom ikke noe hyggelig tema. Men skal prøve din metode. Tusen takk for tips...

Min samboer hadde undersøkt litt på nettet etter at jeg fortalte ham det. Tror ikke de som ikke har det forstår hvordan det er å være plaget med hårveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne skal jeg kopiere. Godt råd, tusen takk....

Føles litt teit og urettferdig, her er en snart 40 år, og så ha det sånn... Ikke tørre få kjæreste på grunn av en sykdom en ikke kan fikse på.... Og ikke kan noe for... :kjefte:

Ja det er sinnsykt urettferdig!! Du skal bare kjøre på med den mannen, ikke vær redd!! Ofte gjør vi det til en større ting enn hva det egentlig er, fordi vi har tenkt på det så lenge. Du kan godt si det til han om du vil, men du kan også la være tenker jeg. Jeg sa ikke noe til min kjære før lenge etterpå... Barberte meg gjevnlig og sto på. Han tenker ikke over det.

Jeg har ikke tid til å lete på nettet akkurat nå, men jeg huskre at jeg leste for lenge siden en artikkel om en ny type laser som skulle fungere også på hår med lite pigmenter fordi den brukte lys og et eller annet annet. Og så husker jeg at de hadde intervjuet en transvestitt/transseksuell som prøvde dette og sa at det var supereffektiv, og også hjalp på lyse hår. Jeg husker ikke hvem, men det var enten noen av de i Great Garlic Girls, eller så var det Espen Esther Pirelli Benestad. Kanskje dette kan være noe for deg, SheTalks?

Ikke la pcos stoppe deg fra kjærligheten, du fortjener den!! Stå på med den nye mannen! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min lenke Denne skal jeg kjøpe!

Man får også støtte til voksing, da kan dere jo forsøke å vokse haken og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje noe å teste ut :)

Jeg har prøvd laser før uten resultat.

Har du forsøkt laser med radiobølger også? Visst ikke, kan det jo være verdt å sjekke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Min lenke Denne skal jeg kjøpe!

Man får også støtte til voksing, da kan dere jo forsøke å vokse haken og sånn?

Ikke så morsomt å stikke ned på hudsalongen her i byen hvor det bare jobber søte, unge jenter med perfekt hud som sitter å sladrer i pausene (har hørt dem ja) og si at jeg gjerne skulle ha vokset bort det svarte skjegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Uff, jeg ser nå at jeg er veldig negativ gjennom hele tråden :fnise:

Ikke meningen det altså, setter stor pris på tips og råd (er vel bare at når man har hatt det i så mange år og prøvd det aller meste, så blir man bare litt oppgitt. Man vil jo bare være normal...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...